Kombination af cirkeltræning og styrketræning


Rassi
 Share

Recommended Posts

Hej folkens - håber I vil hjælpe mig.

Jeg overvejer følgende program:

man: cirkeltræning (8 øvelser, 3 gennemgange med 30 sek til hver øvelse) efterfulgt af squat, skulderpres og dødløft (3x6-8)

ons: 3 x bronzecirkel

fre: cirkeltræning (8 øvelser, 3 gennemgange med 30 sek til hver øvelse) efterfulgt af squat, skulderpres og dødløft (3x6-8)

Mine mål er

1) at blive hurtigere på de 3xbronzecirkel

2) at øge mit max rep i hver af de 8 øvelser i cirklen

3) at kunne løfte tungere i de 3 store

Mener I, at det vil lykkes mig med mit programforslag? Hvis ikke, hvordan skulle jeg så gribe det an?

Giver det mening at træne tungt efter cirkeltræning?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke 8 øvelser snakker vi om?

Ved bronze cirklerne er det der skal til for at rykke tiderne; Teknik og udholdenhed, bare bid tænderne sammen og kom ud over stepperne :bigsmile:

Jeg vil mene at det er nok at kører denne én gang om ugen da den slider rigeligt på ledene.

Uden at have den helt store viden om styrketræning vil jeg tro at du relativt hurtigt vil forbedre dig i de tunge løft når du kører dem 2 gange ugentligt.

Hvor mange sæt og reps vil du kører med i disse øvelser?

Link to comment
Share on other sites

De 8 øvelser er dem fra bronzecirklen.

Jeg tænkte, at hvis jeg kørte dem som 30:30, så ville det være knapt så hårdt for leddene.

3*8 eller 4*6.

Er det fornuftigt at køre styrketræning lige efter 24 min's cirkeltræning?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg synes det lyder som et godt program. Det skal sikkert nok give forbedringer. Men jeg har hørt, at kredsløbstræning før styrketræning hæmmer muskelvæksten, så måske skulle man gemme den til bagefter. Det giver også øget forbrænding under cykelturen.

Er det træning til en eller anden form for optagelsesprøve, ville jeg også foreslå godt med kernetræning for at forebygge skader i det lange løb. Jeg har selv et forslag til et program, kig på det og giv gerne feedback. *Der er en fejl i det, det er ikke 1-arm deadlift, det er med begge hænder:)

6-dages træningsuge..docx

Edited by einherjen
Link to comment
Share on other sites

>> einherjen:

Ja, det er til optagelse i fkp :blush:

Jeg kender godt til det med kredsløbstræning før styrketræning - måske skulle jeg køre de tre tunge før de otte kropsvægtsøvelser. Oprindeligt var kropsvægtsøvelserne tænkt som en slags udvidet opvarmning.

Ang. dit program, hvad er målet? Det er nogle tunge løft, du laver :superman:

Edited by Rassi
Link to comment
Share on other sites

Bare som et forslag, men siden at "de tre store" indirekte også er i cirkeltræning kunne du jo også lave cirkler med vægt på. Jeg ved man kan få op til 18 kgs veste rundt omkring til løb, og nogle gange kan man også bare tage en god rygsæk som kan spændes godt fast og lægge noget vægt ned i. Jeg har ikke gjort det store ud af sådan noget træning, men det er min plan selv ag gøre således når jeg er blevet bedre.

Link to comment
Share on other sites

einherjen >> jeg har sendt en pm

Jeg synes dit træningsprogram ser meget spændende ud - tror jeg vil lade mig inspirere lidt :innocent:

Gør endelig det, hvis der er noget, du kan bruge! Jeg har forsøgt at få nogle øvelser ind, som vrider godt i kroppen, for at styrke kernemusklerne. Fx strækkerne på håndvægte/kettlebells med træk til bryst er virkelig hårde ved mavemusklerne og musklerne omkring hoften - det er skønt ;)

Jeg tjekker min inbox i aften eller i morgen - er lidt presset på tid lige nu - familien skal jo passes og træningen også :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kommet frem til følgende løsning:

Mandag/onsdag/fredag: Kredsløbstræning:

oløb, løb, svømning og march >> typisk svømning morgen og ben aften.

Tirsdag/lørdag: Cirkeltræning:

enten 6 x bronzecirkel med starttid,

eller 20:10 af hver øvelse i bronzecirklen i 8 runder.

Torsdag: Styrketræning:

3 x 6-8 og senere 5 x 5 af

Dødløft, OH kropshævning med vægt, dips med vægt, squat, DB row og military press.

En øvelse af gange, supersettet eller cirkel - ved det ikke helt.

Hvad synes I?

Link to comment
Share on other sites

Personligt vil jeg mene minimum 2x styrketræning. Når du træner så bredt, som du gør, vil jeg mene styrketræning er en rigtig god idé af flere årsager (skadesforebyggende, eksplosivitet, generel råstyrke osv.)

Jeg vil nok også smide en øvelse ind til lateral deltoid (midtskulder) i form af enten lateral raise, upright row eller lign.

Ellers syntes jeg da det ser rigtig godt ud!

Du kunne måske snuppe 3x bronzecirkel på nogle af kredsløbsdagene, så du dermed kun træner styrke de par dage om ugen. Men det er selvfølgelig en smagssag.

Held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Enig med venaN. Evt. kører prøverne igennem et par gange om ugen med 3 cirkler og en cooper, for at tjekke dine fremskidt, og så slutte af med en mere afslappet form for kredsløbstræning. Ligesom forløbet ved uge 44. Ellers synes jeg også, at det lyder rigtig fornuftigt.

Held og lykke deroppe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share