muligt marathon for 15 årig?


carying motivation
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg er en dreng på 15 som stærkt overvejer at melde mig til Copenhagen marathon som bliver afholdt i slutningen af maj.

Jeg ville hører om i tror det er muligt for mig at gennemføre til en rimelig tid. (regner nok med omkring 4 timer og 30)

Jeg løber 2-4 gange om ugen og har gjordt det i ca. et år snart.

mine distancer har for det meste været 5-10 km.

har været ude på en 17 km her på de seneste.

jeg er villig til at sætte trænings mængden og distancen op i det kommende måned

tror i det er muligt for mig?

Hilsen Drengen som vil løbe marathon :)

Link to comment
Share on other sites

Hej "carying motivation"

For det første vil jeg slå en ting fast. EN 15-ÅRIG SKAL IKKE LØBE MARATHON! SLUT...

Sådan er det bare... din krop er i så stor udvikling, at den ikke vil kunne følge med.

For det andet er din løbeerfaring tydeligvis overhovedet ikke stor nok. At du kun løber 5 - 10 km af gangen, så vil det tage dig 1 år til halvanden at træne dig op. Men du skal ikke engang prøve.

Til de fleste marathoner er der også en aldersgrænse på 18 år. Hvilket jeg tror der er til Copenhagen marathon.

Så mit svar er; NEJ! prøv igen når du er 18 - 20 år.

Men hvorfor ikke melde dig til 5 eller 10 km også give den fuld gas? husk på at man som ung er hurtig, og du vil sikkert kunne fyrer en fornuftig tid af! Jeg er selv 17 år og triathlet. Jeg løber 4 gange om ugen, og jeg har slet ikke skimtet tanken at løbe et marathon endnu. Jeg har gennemført et ½marathon på 1 time og 24 min (hvilket er ret hurtigt) og det tog mig ½ år med fokuseret træning (5 gange om ugen)

Så mit råd til dig er; Træn hurtighed og meld dig til de korte løb. Det er også meget sjovere :P

Mvh

Bonde

Link to comment
Share on other sites

Hvis det var en 15-årig med stor træningserfaring, så ved jeg ikke, hvor afvisende jeg ville være for ideen? Min fætter på 16 løb sine første halvmarathons, da han var omkring 14-15 år. Han havde dog en stor erfaing med at løb, og havde trænet sig op længe osv. -Han forsøger sig vidst nok med et Marathon i år, hvis tingene forløber, som de skal. Derfor synes jeg ikke, at 15 lyder alt for tidligt, hvis forudsætningerne er der.

Du siger, du har forsøgt dig med 17 km, men der er laaangt op til en marathon derfra. -at nå det, på en forsvarlig måde og uden skader, på en måned er helt urealistisk i mine øjne. Hvorfor ikke sætte det som mål til måske næste år, også træne op til en god halvmarathontid i år?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

ErikaMaria: Hvis jeg skal være ærlig, så er jeg ret ligeglad med hvad din 16-årige fætter har formået. MANGE undersøgelser har vist, at det er rigtig rigtig usundt at løbe et marathon. Når han samtidig kun er 15 år, og hans krop er under en kæmpe forandring, vil risikoen for kroniske skader være ALT for stor. Han vil heller ikke have nogen fornøjelse med det. Det vil være alt for hårdt for ham, med den løbeerfaring han har. Jeg er også ret sikker på, at hvis du spørger din fætter om det var en god oplevelse, vil han nok svarer nej.

Tilbage til undersøgelsen: Der var en gruppe rigtig veltrænede mænd, som skulle løbe et marathon. Man satte alle mulige instrumenter på dem, og målte nogle ting før og efter løbet. En af de ting testen viste var, at det tog deres hjerte 6 dage at blive klart igen efter marathonet. Hvis du så sætter en 15-årig til det. Vil det jo tage uger, før han er 100% klar igen.

Igen: EN 15-ÅRIG LØBER IKKE MARATHON!

Link to comment
Share on other sites

Igen: EN 15-ÅRIG LØBER IKKE MARATHON!

Skal vi ikke lige komme ned på jorden igen? Du får det til at lyde som om en 15-årig nærmest ville smadre sin krop, hvis man overhovedet forsøgte sig med et marathon. Det er på ingen måde korrekt.

Der er mange "eksperter" der mener længerevarende kredsløbstræning er usundt for teenagere. Men der er meget manglende/ikke eksisterende evidens for at dette er korekt. Alle de mange undersøgelser du henviser til, konkludere sikkert at marathonløb i sig selv ikke er sundt. Det er der bestemt ikke noget nyt i. Men at det skulle være mere usundt for en teenager i forhold til en voksen er på nuværeden tidspunkt ikke dokumenteret. Det er skam masser af gætterier, men meget lidt fakta på området.

Der er lavet flere studier i forhold til styrketræning, hvor ingen kan påvise større skadesrisiko for børn/teenager.

Læs evt. denne MOL-artikel: http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_artikler/boern_og_styrketraening/

Flere løb har en aldersgrænse ja (mener dog CPH tillader ned til 15), men det er ikke ensbetydende med det er usundt. Det er mere en tankegang om ikke at tage nogle chancer. Jeg mener personligt heller ikke en 15 årig skal træne sig selv halvt ihjel og løbe flere marathon om året. Men at træne sig op til ét marathonløb syntes jeg bestemt ikke der er noget i vejen for. Dog skal træningsmængden være passende op til selve løbet, hvilket det ikke er på nuværende tidspukt for "carying motivation".

Carying motivation: Du vil sikkert godt kunne gennemføre et marathon på nuværende tidspunkt, men det vil sikkert være et forholdsvis stort chock både fysisk og psykisk, hvis du ikke har løbet over 17km indtil videre. Personligt vil jeg mene du skal løbe nogle flere langdistanceture på ca. 20km, og nogle få længere ture. Hvis du gør dette et halv års tid, og du er stadig er frisk på et marathon, så syntes jeg da du skal gøre det.

Find måske et godt marathonrogram du kan finde på flere forskellige onlinesider.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at Bente Klarlund Pedersen i et svar i Politiken nævnte et studie, hvor en gruppe af marathonløbere der løb EKSTREMT mange løb (3 år og 150-200 løb) var blevet gennemtestet på alle tænkelige måder, og man kunne ikke påvise noget der talte imod denne aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Tak skal i ha alle sammen! var ude på en 23 km igår på ca 2 timer. jeg syntes selv det gik meget godt, men kunne selfølgelig mærke noget ømhed til sidst. Jeg brænder virkelig for at løbe det marathon nu. så tror jeg prøver. Hvis det nu skulle ske at jeg går helt død er der jo intet forkert i at afslutte. Løber det nu sammen med min storebror som ca har samme kondi som mig. regner med at vi vil kunne presse hinanden igennem det :)

Link to comment
Share on other sites

Tak skal i ha alle sammen! var ude på en 23 km igår på ca 2 timer. jeg syntes selv det gik meget godt, men kunne selfølgelig mærke noget ømhed til sidst. Jeg brænder virkelig for at løbe det marathon nu. så tror jeg prøver. Hvis det nu skulle ske at jeg går helt død er der jo intet forkert i at afslutte. Løber det nu sammen med min storebror som ca har samme kondi som mig. regner med at vi vil kunne presse hinanden igennem det :)

Du har tydeligvis ikke taget noget af det skrevne til dig, håber for din egen skyld at du ikke bliver skadet :wink:

Edited by Dawizz
Link to comment
Share on other sites

Jeg begyndte at traene op til et Marathon som 17-aarig. Saa fik jeg skinnebensbetaendelse. Saa loeb jeg marathonet uden traening, og fik kronisk skinnebensbetaendelse. Det er relativt irriterende, naar man egentlig godt kan lide at loebe.

Jeg havde muligvis faaet det alligevel, who knows...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share