Ironman


TUMEL
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en fyr på 23 har leget lidt med tanken om at gennemføre en fuld iron man...

Min nuværende form er mere eller mindre ikke eksisterende, udover det har jeg en overvægt på 35 kg.. Så programmet skal være helt basic. Jeg har ikke dyrket nogen former for motion i godt 5 år..

Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med at finde et færdigt program fra begynder til at fuld iron man? Jeg har forsøgt at google det, kan sagtens finde til et marathon alene, men kan ikke finde nogen træningsprogrammer for en iron man... Jeg er studerende og har derfor ikke råd til at melde mig ind i forskellige klubber eller betale professionelle træner til det her...

De hjælpe midler jeg har er et pulsur polar F80, og cyklen er en SCO zero fra bilka... Hvis det gør nogen forskel i forhold til træningen...

mvh TUMEL

Edited by TUMEL
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg er en fyr på 23 har leget lidt med tanken om at gennemføre en fuld iron man...

Min nuværende form er mere eller mindre ikke eksisterende, udover det har jeg en overvægt på 35 kg.. Så programmet skal være helt basic. Jeg har ikke dyrket nogen former for motion i godt 5 år..

Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med at finde et færdigt program fra begynder til at fuld iron man? Jeg har forsøgt at google det, kan sagtens finde til et marathon alene, men kan ikke finde nogen træningsprogrammer for en iron man... Jeg er studerende og har derfor ikke råd til at melde mig ind i forskellige klubber eller betale professionelle træner til det her...

De hjælpe midler jeg har er et pulsur polar F80, og cyklen er en SCO zero fra bilka... Hvis det gør nogen forskel i forhold til træningen...

mvh TUMEL

Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg ikke du finder nogen der bare lige smider dig et fuldt træningsprogram fra 0-iroman. Triathlon er ikke en billig sport, hverken på tids kontoen eller på den du har i banken.

En ide kunne være at komme ud og prøve de forskellige dele og se om der er noget som fanger dig inden du går all in på at det er det her du vil.

Dertil kommer hvad dine ambitioner er? Skal du bare gennemfører eller har du en bestemt tid du vil gå? Og hvornår havde du i tankerne at forsøge dig med en ironman?

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Først og fremmest er du nød til at beslutte hvornår du vil gennemføre din Ironman.

Jeg har gennem de sidste par år hjulpet forskellige personer med at træne sig op til at kunne gennemføre en Ironman. De flestes problem er svømningen, så crawl skal læres, så man bliver i stand til at svømme 3800m i åbent vand. Der næst kommer udfordringen (specielt for dig) løbet. I og med at du er overvægtig, bliver det en lidt større udfordring at blive i stand til at løbe de distancer man bør kunne for at blive i stand til at gennemføre en Ironman.

1) sæt et tidspunkt for hvornår du vil lave en Ironman (Challenge Copenhagen 2012?)

2) Der skal lave et buget. Triathlon er en DYR sportsgren. Alene tilmeldingen koster 3000kr. Våddragten koster 2500kr, så kommer der svømmebriller, løbesko, ekstra løbeko, cykelbukser, tri-tøj, drikkedunke, ekstra tøj til vinter (her er der tale om både cykel og løbetøj), du er også nød til at træne cykling og løb til vinter så enten skal du melder dig ind et sted hvor du kan træne indendøre eller også skal du have tøj til at træne udendøre. Du skal også betale for svømningen (min. 3x pr. uge), cykelhjelm! Der er altså en masse udgifter som man skal tage stilling til.

3) Du bør regne med 8-15 timers træning om ugen. 3xsvømning, 3xcykling og 3xløb pr uge. Det kan variere lidt ud fra dine evner og tidspunkt på året. Det er fx være en god ide at arbejde en smule mere med svømningen om vinteren hvis man ikke kan svømme. Al den træning skal passes ind i din hverdag. Du bør være realistisk, så du stadig får en uddannelse.

4) Projektet er IKKE urealistisk, men du bliver nød til at planlægge ud fra dit mål. Hvis dit mål er at gennemføre indenfor tidsgrænsen er det det du skal holde fast i.

I 2009 (okt) hjalp jeg en person. Vedkommen vejede 130kg (175cm) kunne ikke svømme 100m kunne ikke løbe. I august 2010 stod personen ved startstregen i København (Challenge Copenhagen) 50kg lettere. Gennemførte indenfor tidsgrænsen. Personen skal lave Roth Ironman i år.

Personen kom ikke udenom at skulle købe en våddragt til at træne i. Den hjalp til opdrift så der kunne fokuseres på svømmeteknikken. Der blev cyklede. Meget lidt løb/gang.

Svømningen 5 gange om ugen. Spinning/hometrainer 5 gange om ugen. Vægten skulle ned. En 100 % kostomlægning.

Hvis jeg var dig ville jeg begynde med svømningen og cyklingen. indtil din vægt gør dig i stand til at løbe. Du bør ligeledes vælge nogle delmål; en sprint distance, OL-distance, halv-Ironman inden du giver dig i kast med en Ironman.

De kortere distancer giver dig et indtryk af, hvad det er du har kastet dig ud i. Desuden er det den bedste træning. Du vil også møde andre ligesindet.

Mht. Svømningen; Du bør melde dig ind et sted hvor du kan få svømmeundervisning hvis ud ikke kan svømme. Det er svært at lære at svømme men det er endnu sværere at hjælpe folk af med dårlige vaner så som dårlig teknik fordi de har trænet noget forkert.

Fitnessdk og SATS har triathlonhold hvor man kan få hjælp og vejledning og nogen at træne med. De begynder typisk op i løbet af efteråret. Du skal være ude i god tid for at få plads på disse hold. Ellers er der Tri4 (triathlonklub) eller KTK86

Held og lykke med dit projekt.

Link to comment
Share on other sites

Meget enig i ovenstående. Vil blot supplere med flg.:

Triathlon er for mig en livsstil. Min deltagelse i tri-stævner som IM er delmål, der holder mig motiveret. Find ud af hvad der motiverer dig - er IM en one-timer, altså et projekt for dig. Ellers ønsker du en reel livsstilsomlægning hvor IM blot er et delelement. Gør dit mål helt klart. Det gør det nemmere at prioritere når det bliver svært - for det gør det på et tidspunkt.

Jeg er medlem af både FitDK triklub og Tri4. Uden hjælp fra ligesindede og erfarne tri-folk ville jeg sikkert godt kunne have gennemført de tri-stævner jeg har været en del af. Men, det er langt sjovere, mere spændende og der er en guldgrube af viden de steder. FitDK medlemmerne er typisk (men ikke alle) one-timere ift. CC. Tri4 er altovervejende mere selvkørende triathleter, men der er en meget stærk ånd i klubben og masser af træningsmuligheder for alle tre discipliner. Her får du hele pakken - også basic begyndersvømmmetræning. Medlemsskabet af Tri4 er svimlende billigt så det skal ikke afholde dig.

Og jeg er helt enig med Rumlepot. Triathlon behøver ikke være en dyr sport - men, kan hurtigt blive det. I øvrigt har klubberne massive rabatordninger hos forretninger hvor du kan købe udstyr billigt. Alene der er kontingentet tjent hjem meget hurtigt. Og en del af udstyret kan købes over nettet - det kræver blot at man sætter sig ind i produkterne på forhånd. Også her hjælper medlemsskab af tri-klubberne, da der er masser der gerne vil hjælpe.

Du kan godt klare projektet alene - sammen med andre er det meget sjovere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt hoste op med nogen penge til tilmeldingen og udstyr når jeg er nået så langt at jeg skal deltage...

Jeg har besluttet mig for at besluttet mig for at det bliver 1 år fra nu af og så egentlig bare det første der ligger tættest på 1 år fra nu af...

Det undre mig lidt i siger svømning er det hårdste, det er ellers den jeg umiddelbart var mindst bekymret får, tog mig en tur i svømmehallen i dag efter skole, der fik jeg svømmet 2 km uden sådan de helt store problemer... Det kan da mærkes i kroppen allerede nu, men føler ikke at jeg er ved at opgive overhovedet...

Jeg er ikke medlem af fitnessdk eller STATS, men er medlem af fitnessworld af praktiske årsager...

Jeg kan godt lægge 8-15 timers træning om ugen nu, det bliver nok lidt svære næste år samme tid da jeg skriver mit bachelor projekt der, er det helt umuligt at gøre det med færre timer mod slutningen?

Forløbig er det bare et engangsprojekt hvis jeg bliver bidt af det så kan det da godt være det bliver til en livsstil... Jeg gør det kun fordi folk siger jeg ikke kan, og jeg er en stædig satan så jeg SKAL gennemføre det (omvendt psykologi virker på mig), jeg har ikke et personligt mål med tid... Der skal bare være inden for den officielle tidsgrænse...

Og tak for svarene ind til videre... Ikke at jeg fik de ønskede svar, men fik da en bedre indsigt i hvad det er jeg går ind til... Men jeg er overbevist om at jeg gennemføre det uden at udgifterne overstiger det minimum som er krav fra arrangørenes side af..

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt gennemføre en IM med træning på et niveau 8 timer om ugen -men, det vil være urealistisk hvis du ikke har dyrket motion i nogle år som du skriver. Jo tidligere du går i gang med forberedelsen jo færre ugentlige timer behøver du anvende. Hvis du skal ligge på ca 8 timer om ugen så skal du i gang 7-10 mdr. før start. I tri-miljøet er der en tendens til at man "skal" lægge rigtig mange timer og der er nok en del der træner for mange timer, i stedet for at træne smartere. Jeg kan sige til dig at det program jeg følger som sigter efter en sluttid på 12 timer, der træner vi 11 timer i øjeblikket her 4 mdr. før CC. Det niveau har vi ligget på nogle mdr. VI startede på 8 timer. Fra nu af øges den samlede mængde gradvist frem mod racestart i august.

Under alle omstændigheder så meld dig ind i en tri-klub. Der er så meget hjælp at hente.

Crawlede du 2 km og hvor lang tid tog det cirka?

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det sådan en tri-klub kan tilbyde som er så vigtigt?

Det var crawl jeg svømmede hele vejen igennem... Bryst svømning er ikke min stærke side... Jeg kan godt nok ikke huske hvor langtid det tog...

Jeg er begyndt til spinning også nu, så nu træner jeg vel omkring 13 timer og 45 min om ugen... Jeg er ikke bekymret for om jeg kan klare det eller ej, det var bare mere til strukturering af træningen så det er så effektivt som muligt... Jeg følger et færdigt løbeprogram til marathon søvnner og cykler lidt løst...

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det sådan en tri-klub kan tilbyde som er så vigtigt?

Det var crawl jeg svømmede hele vejen igennem... Bryst svømning er ikke min stærke side... Jeg kan godt nok ikke huske hvor langtid det tog...

Jeg er begyndt til spinning også nu, så nu træner jeg vel omkring 13 timer og 45 min om ugen... Jeg er ikke bekymret for om jeg kan klare det eller ej, det var bare mere til strukturering af træningen så det er så effektivt som muligt... Jeg følger et færdigt løbeprogram til marathon søvnner og cykler lidt løst...

Læser du overhovedet de indlæg folk tager sig tid til at skrive?

Du virker ikke særlig modtagelig for input.

For at skære det ud i pap, så findes der ikke et færdigt træningsprogram for en IM. Det er individuelt. Meld dig ind i en klub, få noget sparring, del din erfaring med andre, få andres erfaring, bliv motiveret til at træne (også når det sutter monster-cock, hvilket det vil gøre i perioder).

En IM kræver meget træning, og meget af træningen kan virke ustrukturet. Men i starten gælder det om at opbygge en form, og klargøre kroppen på en stor træningsmængde, samtidig med at du får købt udstyr, tilrettelagt kost, etc etc. Når du nærmer dig kan du specificere din træning ift cykling, løb, svømning mv.

/M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share