køb af tri-/enkeltstartscykel


harald8800
 Share

Recommended Posts

Hej MOLboere

Ja overskriften siger jo næsten det hele, men et par uddybende ord skulle vel ikke være af vejen.

Dyrker triathlon og har lige solgt min første landevejscykel med henblik på at erhverve mig en tricykel. Har ikke den store forstand på cykler og endnu mindre når det kommer til tricykler, derfor modtages råd med kyshånd.

Jeg har kigget mig lidt omkring og navnlig to cykler har fanget min interesse. Det drejer sig om Planet x's "stealth pro carbon Ltd Edt Sram Red", der sælges ny og leveret for ca. 11.300kr.

http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBPXSPREDLTD/stealth-pro-carbon-ltd-edt-sram-red

Og Trek's speed concept 2.5, der sælges ny for 16.000kr, men kan højest sandsynligt få lidt rabat på denne model, så prisen vil nok blive omkring 14.000kr.

http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/triathlon/speed_concept_2/speedconcept25/

Alle inputs er velkomne

Kærlig Hilsen Kristian

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke selv tri-mand, men har dog tidligere kørt en del kilometer på en tri-cykel.

Særligt ved køb af tricykel ville jeg aldrig købe på nettet, når jeg ikke kunne prøve cyklen af. Så vidt jeg ved kan Planet-X ikke købes hos danske cykelhandlere, så dér er du tvunget til at købe på nettet

Min (begrænsede) erfaring på en tri-cykel siger mig, at geometri/stellængde er endnu vigtigere end ved andre cykler, fordi man sidder i en fastlåst/stationær position over lange stræk. Det betyder at cyklen skal passe 100 procent, ellers opstår der problemer.

Link to comment
Share on other sites

Planet X har vist et show room i Middelfart, hvis du vil tjekke dem nærmere ud.

Brug lige 5 minutter på at overveje, om du vil køre lang distance eller kortere, for det betyder lidt for set up'et. På lange distancer har du brug for lidt mere komfort - f.eks. en højere/anderledes bøjle.

Planet X er et vildt godt tilbud - kender en der har sådan én, og det er virkelig godt til prisen. Du får er skrabet set up uden noget lir som f.eks. indvendig kabelføring, som næsten er standard i dag. Til gengæld er prisen virkelig konkurrencedygtig.

Tjek evt. også Felt. Det er mit indtryk, at man også dér får meget for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Planet X har som nævnt et showroom i middelfart og har også overvejet, at slå et smut forbi om end, der er lidt langt, når man ikke har bil. Det er også mit udtalte indtryk, at man med planet X får et stort pris/kvalitet-udbytte. Har lige fået et tilbud på en spritny, ikke brugt trek speed concept 7, med næsten 2 års reklamationsret tilbage, købt hos en dansk forhandler. Skal give 15.000kr. Er der nogen, der kender til den, eller har så meget forstand på cykler, at de vil byde på om de ekstra 3.700kr er godt givet ud?? Jeg tænkte også på, i forbindelse med ovenstående besvarelse, er det ikke nogenlunde til, at indstille cyklen selv, hvis man undersøger hvordan og hvorledes?? Det kan nævnes at jeg skal bruge cyklen til først en halv ironman her i juni og senere en hel(hvis alt går vel). Så det er primært langdistance.

Venlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Planet X har som nævnt et showroom i middelfart og har også overvejet, at slå et smut forbi om end, der er lidt langt, når man ikke har bil. Det er også mit udtalte indtryk, at man med planet X får et stort pris/kvalitet-udbytte. Har lige fået et tilbud på en spritny, ikke brugt trek speed concept 7, med næsten 2 års reklamationsret tilbage, købt hos en dansk forhandler. Skal give 15.000kr. Er der nogen, der kender til den, eller har så meget forstand på cykler, at de vil byde på om de ekstra 3.700kr er godt givet ud?? Jeg tænkte også på, i forbindelse med ovenstående besvarelse, er det ikke nogenlunde til, at indstille cyklen selv, hvis man undersøger hvordan og hvorledes?? Det kan nævnes at jeg skal bruge cyklen til først en halv ironman her i juni og senere en hel(hvis alt går vel). Så det er primært langdistance.

Venlig hilsen

Som sagt er jeg ikke tri-mand og der er selvfølgelig en del ting, der kan indstilles og ændres.

Men stellets grundlæggende geometri/stellængde kan du ikke gøre noget som helst ved. Selv om der er individuelle forskelle på, hvor "følsom" forskellige mennesker er over for om cyklen passer 100 procent, så vil jeg fortsat råde dig til at prøve nogle forskellige tri-cykler af hos cykelhandlere. Når Planet-X har et demorum på Fyn ville jeg også klart smutte forbi og prøve deres cykler af, fremfor at købe en af deres cykler på nettet med "bind for øjnene".

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Planet X har som nævnt et showroom i middelfart og har også overvejet, at slå et smut forbi om end, der er lidt langt, når man ikke har bil. Det er også mit udtalte indtryk, at man med planet X får et stort pris/kvalitet-udbytte. Har lige fået et tilbud på en spritny, ikke brugt trek speed concept 7, med næsten 2 års reklamationsret tilbage, købt hos en dansk forhandler. Skal give 15.000kr. Er der nogen, der kender til den, eller har så meget forstand på cykler, at de vil byde på om de ekstra 3.700kr er godt givet ud?? Jeg tænkte også på, i forbindelse med ovenstående besvarelse, er det ikke nogenlunde til, at indstille cyklen selv, hvis man undersøger hvordan og hvorledes?? Det kan nævnes at jeg skal bruge cyklen til først en halv ironman her i juni og senere en hel(hvis alt går vel). Så det er primært langdistance.

Venlig hilsen

Speed Concept 7.0 er en rigtig lækker cykel i full carbon, så at du kan få den for 15.000 er en rigtig god pris, da den ellers står til 21.000. Har selv en Speed Concept 7.0 og drøner afsted på den.

Eneste forskel rent stel mæssigt på 7.0 og 9.9 er carbonkvaliteten, hvor den er fremstillet og at på 9.9'eren er alle komponenter på forgaflen og styr helt integreret, hvor det på 7.0 ikke er.

Hvis du kigger billeder af cyklen og ikke lige kan finde bagbremsen så er den gemt helt nede bag kranken.

Link to comment
Share on other sites

Speed Concept 7.0 er en rigtig lækker cykel i full carbon, så at du kan få den for 15.000 er en rigtig god pris, da den ellers står til 21.000. Har selv en Speed Concept 7.0 og drøner afsted på den.

Eneste forskel rent stel mæssigt på 7.0 og 9.9 er carbonkvaliteten, hvor den er fremstillet og at på 9.9'eren er alle komponenter på forgaflen og styr helt integreret, hvor det på 7.0 ikke er.

Hvis du kigger billeder af cyklen og ikke lige kan finde bagbremsen så er den gemt helt nede bag kranken.

Nice. Tak for svar. Dejligt lige at høre fra en, der selv kører cyklen. Man kan læse nok så mange anmeldelser og tests, men der er altså sjældent noget der slår en førstehåndberetning, fra en der selv kører cyklen, når man skal høre om noget er kval. Tror det må blive SC 7 jeg skal ud og have fat i. Så bliver det jo en leg, at køre en halv ironman her til juni ;)

Nu nævner du carbonkvaliteten og siger, at det er eneste forskel, men er det egentlig ikke ret væsentligt hvor god kval carbonen er?

Link to comment
Share on other sites

Nice. Tak for svar. Dejligt lige at høre fra en, der selv kører cyklen. Man kan læse nok så mange anmeldelser og tests, men der er altså sjældent noget der slår en førstehåndberetning, fra en der selv kører cyklen, når man skal høre om noget er kval. Tror det må blive SC 7 jeg skal ud og have fat i. Så bliver det jo en leg, at køre en halv ironman her til juni ;)

Nu nævner du carbonkvaliteten og siger, at det er eneste forskel, men er det egentlig ikke ret væsentligt hvor god kval carbonen er?

Ret sagt er det ikke kvaliteten, men typen af carbonvævningen og så at 7.0 er samlet i østen og 9.9 er samlet i USA

Kender også en der har 9.9'eren, han bruger nu 7.0 som regnvejrscykel, fordi geomtri og sådan er ens og kørefornemmelsen er ens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share