MTB hjul


Mollerup
 Share

Recommended Posts

Jeg smadret mit baghjul ved et hop, så nu skal jeg have et nyt.

Nogle der kender et godt billig sted.

Det er til en Cannondale F4 med Disk bremser.

Jeg tænkte på at købe et i UK.

Hvad skal man være opmærksom på?

Kan man selv flytte kræns og disk fra det gamle hjul?

Link to comment
Share on other sites

Jeg smadret mit baghjul ved et hop, så nu skal jeg have et nyt.

Nogle der kender et godt billig sted.

Det er til en Cannondale F4 med Disk bremser.

Jeg tænkte på at købe et i UK.

Hvad skal man være opmærksom på?

Kan man selv flytte kræns og disk fra det gamle hjul?

De par gange jeg har fået bukket mit hjul, har cykelmekanikeren bygget et nyt op fra bunden. I så fald kan de godt beholde navet fra det gamle hjul, men jeg tror ikke at det er sådan lige til selv af afbalancere egerne. Jeg ville køre ned til en cykelhandler og smide de omkring 1000kr det koster for at få det gjort ordenligt.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

De par gange jeg har fået bukket mit hjul, har cykelmekanikeren bygget et nyt op fra bunden. I så fald kan de godt beholde navet fra det gamle hjul, men jeg tror ikke at det er sådan lige til selv af afbalancere egerne. Jeg ville køre ned til en cykelhandler og smide de omkring 1000kr det koster for at få det gjort ordenligt.

- Rod

Tak for svar.

Jeg har været ved cykel handleren han sagde at det ikke kunne betale sig at lave.

Jeg kunne få et nyt hjul for 1.200 eller et sæt for 1.500 kr.

Har kikket på Shimano SLX Disc Wheels 6-Bolt MT65 til ca 1.500 kr.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40565

kunne godt tænke mit et sæt XT men de koster 2.300 kr + porto og jeg gav 5 K for cyklen.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20792

Link to comment
Share on other sites

Jeg smadret mit baghjul ved et hop, så nu skal jeg have et nyt.

Nogle der kender et godt billig sted.

Det er til en Cannondale F4 med Disk bremser.

Jeg tænkte på at købe et i UK.

Hvad skal man være opmærksom på?

Kan man selv flytte kræns og disk fra det gamle hjul?

Tjek lige cykelgear.dk og bikebuster.dk m.fl - de har nogle udmærkede tilbud på fælge i øjeblikket. Cykelgear.dk har gratis fragt ved køb over 500 kroner.

Du skal være opmærksom på at fælgen er produceret til at køre med den type skivebremser, som du kører med, og om den er lavet til den størrelse bagkrans, som du har på cyklen (f.eks. 8 eller 9-krans)

Du kan godt selv flytte din krans og disk over. Det kræver lidt forskelligt værktøj, som du nok ikke har i værktøjskassen + nogle timer til selve arbejdet. Du kan finde hjælp på nettet, både videoer og billedgennemgange.

Hvis du har kørt meget på cyklen, så overvej om det ikke kan betale sig at skifte bagkrans, kæde og de små gear/pullihjul på bagskifteren, når du alligevel er i gang.

Hvis du har hydrauliske discbremser, så er det absolut forbudt at trykke på bremsehåndtaget, når kaliberne er frie af skiven, for trykker du stemplerne ud => øv! Du kan evt. sætte en lille lås ind mellem kaliberne - koster 10-20 kroner hos cykelhandleren (til både for- og baghjul)

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg smadret mit baghjul ved et hop, så nu skal jeg have et nyt.

Nogle der kender et godt billig sted.

Det er til en Cannondale F4 med Disk bremser.

Jeg tænkte på at købe et i UK.

Hvad skal man være opmærksom på?

Kan man selv flytte kræns og disk fra det gamle hjul?

De hjul du har linket til har forskellige standarder for mount af skiven. Hvad har du idag? Den til 6 bolte ( slx ) eller shimano's rotor mount? Jeg er ret sikker på at begge hjul sæt fåes til begge typer men inden du bestiller så er det en god ide at være helt sikker på hvad du allerede har hvis du vil genbruge skiven.

Overvej om ikke du skal få lavet et "gammel dags" hjul baseret på std nav 28/32 eger og løs fælg. Det vil muligvist være lidt tungere og dyrere end et concept hjul fra shimano men jeg vil osse garantere at det er både stærkere og stivere.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

De hjul du har linket til har forskellige standarder for mount af skiven. Hvad har du idag? Den til 6 bolte ( slx ) eller shimano's rotor mount? Jeg er ret sikker på at begge hjul sæt fåes til begge typer men inden du bestiller så er det en god ide at være helt sikker på hvad du allerede har hvis du vil genbruge skiven.

Overvej om ikke du skal få lavet et "gammel dags" hjul baseret på std nav 28/32 eger og løs fælg. Det vil muligvist være lidt tungere og dyrere end et concept hjul fra shimano men jeg vil osse garantere at det er både stærkere og stivere.

Jeg var nede og kikke på navet det er Shimano og der er 6 bolte?? hvor mange bolte er der i et rotor mount?

Hvad er forskelle på "gammel dags" og et concept hjul?

Der gør ikke noget med vægten, men hvis det stærkere kunne det være en ide hvor meget dyrere tror du det er?

Der så bare lige det at der ikke er ens for og baghjul.

Kunne også være jeg bare skulle købe det sæt til 1.500 kr så er jeg sikker på at det passer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var nede og kikke på navet det er Shimano og der er 6 bolte?? hvor mange bolte er der i et rotor mount?

Hvad er forskelle på "gammel dags" og et concept hjul?

Der gør ikke noget med vægten, men hvis det stærkere kunne det være en ide hvor meget dyrere tror du det er?

Der så bare lige det at der ikke er ens for og baghjul.

Kunne også være jeg bare skulle købe det sæt til 1.500 kr så er jeg sikker på at det passer.

Hvis du kigger på det tredje billed på xt hjulet kan du se at der er en fatning som skiven skal sættes i. Her holdes den på plads af 1 stor møtrik der holder hele skidtet fast.

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/20792-2.jpg

Jeg bryder mig bare generelt ikke om fabrikkernes egne entry level hjulsæt. Alt for ofte er vægt og pris holdt lavt på bekostning af styrke. ( Husk det gamle ordsprog: Stærk, let og billigt ... Vælg 2 )

Kig evt på dem her:

http://www.bike-discount.de/shop/k735/a8917/xt-disc-6-loch-mit-mavic-xc-717-schwarz.html

Det er ikke det letteste sæt der findes men der er brugt en ret god mavic fælg og solide 2mm eger. XT navet er ok til prisen.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

Så har jeg bestilt de hjul som MBTforever linket til det var 175€ for et sæt hjul det hade jeg ikke opdaget.

De er bestile med lidt andet til raceren,.

SPD Pedals PD-M505 black

schwarz 115,95 €15,95 €Bottle Cage Power black 18,90 €8,90 €Bottle Cage Power HV black 114,90 €14,90 €Fahrradhalterung für Edge 210,00 €20,00 €Brake Pads Dura Ace BR-7800 43,95 €15,80 €CN 7801 Dura Ace Chain 10-speed 124,90 €24,90 €XT Disc 6-Loch mit Mavic XC 717 schwarz

Speichen schwarz - Nabe & Felge schwarz Disc only 1175,00 €175,00 €Dura Ace Cassette 10-speed CS-7800 12-21 184,95 €84,95 €Chainring Dura Ace 53 t 10-speed FC-7800 169,95 €69,95 €

sum:430,35 €+ freight cost1,00 €

Edited by Mollerup
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share