Fiverfingers


JokumS
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg har overvejet meget at købe nogle fivefingers. Men jeg ved bare, jeg har haft en del smerter oven over anklen, hvilket efter sigende skulle være grundet supinaton af foden under løb - Vil det blive værre med fivefingers?

De fivefingers, jeg har kigget på mest er KSO Trek og KOMODO fra Vibram. Jeg løber mest i skove, markområder og også en gang i mellem på asfalt (Tit og ofte ujævnt tærren). Men ærlig talt ved jeg ikke hvilken af disse to, der er mest værd at købe - eller om der er andre, der er endnu bedre for pengene. Er der eventuelt nogen, der har erfaring på området her?

På forhånd tak :-)

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om den sko du skal have fat i er TrekSport. Jeg er ikke kvalificeret til at udtale mig om hvorvidt dine smerter vil gå væk.

Ok, dem kendte jeg ikke til. Men hvad er forskellen som sådan? Som jeg har forstået det, er de Treksport en KSO med tykkere sål.

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på hvad? Det er primært sålen der adskiller de tre. Kso er tyndest, med mindst grip og mest følelse, treksport er modsætningen og komodo er midt imellem.

Jeg har alle tre modeller og er glad for dem alle. Meget glad endda.

Edited by Ivan-Igor
Link to comment
Share on other sites

Trec sport er også dem jeg løber bedst i på monotomt underlag. Synes dog du skulle prøve at løbe en smule på bare fødder, dog ikke på bånd da det giver vabler.

Teknikken du skal bruge i fivefingers er den samme som ved barfodsløb. Det er dog nemmest at lære den teknik på bare fødder da du meget hurtigere vil føle ubehag ved fejlagtig teknik.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Problemet ved det er så bare, jeg stort set bor ved skoven, og der er kviste og grene over det hele. Det ville muligvis gøre lidt ondt. Men ja, det er vel følelsen at at løbe barfodet, jeg prøver at imitere. Almindelige løbesko synes jeg er for "flade" i det, til at man egentlig kan mærke hvor man løber. Hvor underligt det end lyder ;-)

Link to comment
Share on other sites

Problemet ved det er så bare, jeg stort set bor ved skoven, og der er kviste og grene over det hele. Det ville muligvis gøre lidt ondt. Men ja, det er vel følelsen at at løbe barfodet, jeg prøver at imitere. Almindelige løbesko synes jeg er for "flade" i det, til at man egentlig kan mærke hvor man løber. Hvor underligt det end lyder ;-)

Du vil blive overrasket over hvor lidt gener der er ved barfodsløb! Fortov og lignende er i øvrigt også fint at øve sig på og en fodboldbane eller tilsvarende ville være det nemmeste.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Husk nu at fivefingers er et supliment til en normal løbesko. Du kan som alternativ løbe med bare tæer på en græsplæne fx fodboldbane. Husk at tjekke efter for glasskår og hundelorte.

Fiverfingers er en smule opreklameret. Fordi du løber uden stødabsorbering bliver du hverken skadesfri eller hurtig løbere. Langt hen ad vejen handler det om træning og ens kropsvægt. Lav vægt meget træning og den rette hvile (efter træning) gør dig bedre og hurtigere.

Mange af de skader der opstår ved løbetræning skyldes at man ikke respekterer restitutionen.

Jeg er ikke tilhænger af at man bare skal tage skoene af og tro man kan løbe som indianerne gjorde i det forrige århundrede og samtidig slippe af med skaderne. Måske løb indianerne ikke så meget, så længe og så hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har KSO, Speed og Flow.

Jeg kan klart bedst lide at løbe i KSO, fordi de giver bedste feedback med den tynde sål, men den er altså for tynd (for mig) til at løbe på f.eks. grus. Her bruger jeg Speed, som har dobbelt så tyk sål og bedre greb. Flow bruger jeg, når de andre er for kolde eller ved vandet.

Rumlepot: for mig er fivefingers ikke et supplement. Jeg skal aldrig løbe i en 'konventionel' løbesko igen. Faktisk tyder alt jo på, at vores forfædre rent faktisk løb meget længere og oftere, end vi gør. Men jeg er da enig med dig i, at de fleste af os er for dårlige til at respektere behovet for restitution, men det gør det jo ikke bedre at løbe rundt på flere centimeters sammenkog af fjedre, luft, gummi and what not, så fødderne bliver taget ud af spillet. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nogen erfaringer med barfodsloeb/fivefinger loeb i forhold til skinnebensbetaendelse?

Nogen fordele ved at loebe uden sko?

Det der sker når du løber uden sko er, at du primært vil bruge forfoden. Det bevirker, at du vil stresse lægmusklen og deraf achillessenen noget mere, end ved løb med sko. Mit råd er derfor at planlægge en langsom progression, for at undgå inflammation i og omkring achillessenen.

Jeg tør ikke sige om der er en fordel i at løbe uden sko, men mange er blevet glade for det. Derudover er der jo argumentet med at mennesker ikke er blevet født med sko på og derfor er designet til at løbe barfodet. Det lyder jo umiddelbart logisk, men derfor behøver det ikke at være sandt.

Bottom Line: pas på dine achillessener og mærk på dig selv, om det føles rarere at løbe uden sko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan klart anbefale dig IKKE at bruge alun.dk som forhandler. Mage til amatørbutik skal man lede længe efter.

Jeg har haft bestilt et par Bikila hos dem og fik først et defekt par, dernæst et par i forkert størrelse. Jeg fik ingen tilbud om kompensation for de penge jeg brugte på at rette op på deres fejl (ved at sende de ubrugelige sko retur) - først efter to emails (hvoraf den ene blev ignoreret) har jeg fået refunderet 80kr (hvilket svarer til at sende skoene retur 1 gang).

Jeg har nu sendt de sko tilbage jeg fik i forkert størrelse og bedt om at få mine penge retur, da jeg ikke er interesseret i at handle med folk der er så amatøragtige. Denne handel har kostet mig 80kr og to ture på posthuset. Tak Alun.dk....

Brug i stedet www.vibramfivefingers.it hvis du kender din størrelse eller gå ind i Maraton Sport i KBH.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan klart anbefale dig IKKE at bruge alun.dk som forhandler. Mage til amatørbutik skal man lede længe efter.

Jeg har haft bestilt et par Bikila hos dem og fik først et defekt par, dernæst et par i forkert størrelse. Jeg fik ingen tilbud om kompensation for de penge jeg brugte på at rette op på deres fejl (ved at sende de ubrugelige sko retur) - først efter to emails (hvoraf den ene blev ignoreret) har jeg fået refunderet 80kr (hvilket svarer til at sende skoene retur 1 gang).

Jeg har nu sendt de sko tilbage jeg fik i forkert størrelse og bedt om at få mine penge retur, da jeg ikke er interesseret i at handle med folk der er så amatøragtige. Denne handel har kostet mig 80kr og to ture på posthuset. Tak Alun.dk....

Brug i stedet www.vibramfivefingers.it hvis du kender din størrelse eller gå ind i Maraton Sport i KBH.

Alun, er det ikke ham kvajet, der lukker lort ud på stribe?

Link to comment
Share on other sites

Nogen erfaringer med barfodsloeb/fivefinger loeb i forhold til skinnebensbetaendelse?

Nogen fordele ved at loebe uden sko?

Jeg har løbet efterhånden i en del år, men aldrig rigtigt taget sporten til mig. Fik voldsom skinnebensbetændelse i et par dårlige sko, som jeg døjede med et par år. Skiftede så til Asics Gel Kayano som jeg elskede (og stadig elsker).

Jeg har det fint på distancer op til 15K, har aldrig løbet langt.

Har altid døjet med at mine stænger føltes enormt tunge, og jeg synes at jeg fik smågener fra mine knæ. Det var helt klart en følelse af, at jeg landede for tungt på hæl-skinneben-knæ.

Det blev bedre efter jeg oppede min skridtfrekvens til 180 (løb med metronome).

Så forsøgte jeg at tage skoene af en sommerdag sidste eller forrige år. Det var fænomenalt. Jeg fløj gennem luften (eller i hvert fald hen over asfalten).

Siden købte jeg et par Sprint og har stort set kun løbet i fivefingers, også i sne og is. Alle gener i form af skinnebensirritation, knæsmerter osv er pist forsvundet. Pist forsvundet.

Der er ingen tvivl om det er hårdt for akillessenen og for lægmuskulaturen, men det trænes rimelig nemt op, hvis man lytter lidt til kroppens signaler. Selv har jeg løbet fuld distance fra dag 1.

Nu kan jeg mærke lidt smerter fra anklerne, så der er helt klart en hårdere belastning der. Til gengæld løber jeg hurtigere end før, og det føles noget nemmere. Stadig er hæl-løb så indgroet jeg skal huske på at løbe forfods. Nu er mine Kayano forvist til ture en gang i mellem.

Til gengæld bruger jeg altid sko i skoven, fordi jeg synes det er ubehageligt at løbe i fivefingers på for ujævnt underlag.

Har for nylig skifte til Komodo til crossfit og VL, men bruger dem også til løb. De er 1000 gange bedre end Sprint - dels fordi sålen er langt bedre at løbe på, men også fordi overdelen dækker bedre og er meget blødere. Nu afventer jeg bare mine Bikila LS fra USA - hvor de i parantes bemærket sælger til 50% af prisen i DK :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej. Spændende med alle de svar :-) Jeg har endnu ikke taget det endelige skridt og købt nogle fivefingers. Jeg mangler stadig at få testet størrelser, hvilket man vidst kun kan i marathonsport lige nu. Jeg er bare midlertidigt uden for København.

Jeg ville tro, ens fødder er lidt stærkere end med almindlige løbesko, når man har løbet med fivefingers i længere tid. Men er der nogle, der har erfaringer med at løbe med støvler og lignende i længere tid bagefter fivefingers? Altså, vil I tro, man vil være svækket hvis man skifter over til løb og andet bevægelse i støvler (I længere tid)?

Jeg sad ellers og kiggede på alun.dk og synes det var nogle fair priser. Men tror muligvis, jeg skal undgå dem sådan som jeg hører om dem ;-)

Mvh,

JokumS

Link to comment
Share on other sites

Hej. Spændende med alle de svar :-) Jeg har endnu ikke taget det endelige skridt og købt nogle fivefingers. Jeg mangler stadig at få testet størrelser, hvilket man vidst kun kan i marathonsport lige nu. Jeg er bare midlertidigt uden for København.

Jeg ville tro, ens fødder er lidt stærkere end med almindlige løbesko, når man har løbet med fivefingers i længere tid. Men er der nogle, der har erfaringer med at løbe med støvler og lignende i længere tid bagefter fivefingers? Altså, vil I tro, man vil være svækket hvis man skifter over til løb og andet bevægelse i støvler (I længere tid)?

Jeg sad ellers og kiggede på alun.dk og synes det var nogle fair priser. Men tror muligvis, jeg skal undgå dem sådan som jeg hører om dem ;-)

Mvh,

JokumS

Har købt både fra Alun og fra USA og har ikke noget at udsætte på nogen af dem. Når man køber fra USA bliver det omtrent samme pris når man lægger fragt og div gebyrer til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har købt fra http://www.lovethoseshoes.com/mens-fivefingers/

De sender fra England og handlen gik fint. Jeg har ikke sammenlignet nøjagtig pris, men der er også et pænt stort udvalg af andre minimalsko.

Kan kun anbefale at komme i gang med forfodsløb. Største fordel er efter min mening, at det simpelthen er sjovere end de store klodser man normalt løber med :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share