Maks. træning / overtræning. Spørgsmål til ugeprogram.


einherjen
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg vil, som alle andre, gerne være større, stærkere, hurtigere og mere udholdende :)

Jeg træner pt. styrketræning 3 gange om ugen, hele kroppen igennem. Plejer at træne noget cirkel-/crossfit agtigt med forholdsvis tunge vægte/kettlebells og så en enkelt dag med tung styrketræning hver uge. På hviledage har jeg tendens til lige at tage nogle strækkere og kropshævninger, men er bange for, at jeg overtræner.

Men hvordan ser dette ugeprogram ud for jer?

Dag 1: Cirkeltræning/crossfit.

Dag 2: Tung styrketræning med vægte/kabler.

Dag 3: Hviledag. Evt løb/svøm/kampsport.

Dag 4: Cirkeltræning/crossfit

Dag 5: Tung styrketræning med vægte/kabler.

Dag 6: Hviledag. Evt løb/svøm/kampsport.

Dag 7: Hviledag. Ingen træning.

Tror I, at det bliver for meget? Nogle gode forslag ellers, alt modtages med tak.

Mvh. Jakob

Link to comment
Share on other sites

Dit spørgsmål er et af dem der nærmest er umulige at svare på, da det i højgrad er individuelt, hvad der er meget og hvad der er lidt.

Du spørger om du overtræner, men vi kender ikke dit udgangspunkt og din trænings erfaring, hvilket gør at det ikke kan blive noget særligt godt eller fyldestgørende svar.

Der er dog nogle fif's som jeg selv går efter :cool:

- Hav styr på din mad. Vitaminer, olier, mængder, tidspunkter.

- 8 timers søven.

- Hold progressionen i ørerne. Din krop skal kunne følge med og den vender sig gradvist til større belastning(er).

- Lyt til din krop. Ja det er en klassiker men det virker sgu. lyt til kroppen og lad vær med at spænde buen for hårdt.

Jeg bruger ovenstående som guidelines og jeg har, på en standard uge imellem 1 og 3 træningspas pr. dag.

Selvom det ikke rigtigt besvarer dit spørgsmål. Så håber jeg at du kunne bruge det!

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

Dit spørgsmål er et af dem der nærmest er umulige at svare på, da det i højgrad er individuelt, hvad der er meget og hvad der er lidt.

Det giver god mening, det du siger. Jeg føler, at jeg bliver lidt øm i musklerne efter de to dages træning, men ikke noget voldsomt, så jeg tror, at jeg vil kører sådan i et par uger og se tiden an.

Med så mange træningspas kan du vel heller ikke undgå at træne samme muskler to dage i træk ind imellem - eller hvad? jeg har indtryk af, at kroppen godt kan vende sig til det. Man ser det jo f.eks. i træning på frømandskorpsets elevskole, hvor man laver mange strækkere hver dag :)

Tak for de gode råd. Og god træning :)

Link to comment
Share on other sites

Det giver god mening, det du siger. Jeg føler, at jeg bliver lidt øm i musklerne efter de to dages træning, men ikke noget voldsomt, så jeg tror, at jeg vil kører sådan i et par uger og se tiden an.

Med så mange træningspas kan du vel heller ikke undgå at træne samme muskler to dage i træk ind imellem - eller hvad? jeg har indtryk af, at kroppen godt kan vende sig til det. Man ser det jo f.eks. i træning på frømandskorpsets elevskole, hvor man laver mange strækkere hver dag :)

Tak for de gode råd. Og god træning :)

Det lyder som en fornuftig idé :smile:

Det har du ret i. Men der er forskel på hvor intensivt, jeg træner den enkelte muskel gruppe. Jeg træner ikke tungt på den samme muskel gruppe to dage i træk eller løber interval to dage i træk. Men bare fordi at man løb interval dagen før er det jo ikke ensbetydende med at man ikke kan jogge en tur dagen efter. Det er ihvertfald min tilgang til det.

Ja de elever må helt bestemt tage mange strækkere. Noget du har erfaring med?

Link to comment
Share on other sites

Ok, det lyder fornuftigt - det tror jeg også bliver min tilgang:) Jeg tror også meget på det du siger med at lytte til kroppen, så hvis den trives med det og ikke piver, så satser jeg på, at det virker.

Jeg har lidt erfaringer - de siger mig, at kombinationen frømandskorpsets elevskole og et lille barn derhjemme på kanp et år er en dårlig ide :blink: Jeg startede på skolen i januar, men det holdt ikke med familien. men jeg nåede da at få taget nogle strækkere - de kører ikke med hviledage :smile:

Træner du selv til noget specielt, siden du giver den så meget gas?

Link to comment
Share on other sites

Ok, det lyder fornuftigt - det tror jeg også bliver min tilgang:) Jeg tror også meget på det du siger med at lytte til kroppen, så hvis den trives med det og ikke piver, så satser jeg på, at det virker.

Jeg har lidt erfaringer - de siger mig, at kombinationen frømandskorpsets elevskole og et lille barn derhjemme på kanp et år er en dårlig ide :blink: Jeg startede på skolen i januar, men det holdt ikke med familien. men jeg nåede da at få taget nogle strækkere - de kører ikke med hviledage :smile:

Træner du selv til noget specielt, siden du giver den så meget gas?

Jeg er så "heldigt" stillet at jeg ikke behøves bekymre mig om børn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share