smerter i lænden


oz3jbp Jorgen
 Share

Recommended Posts

Jeg søger træningsprogram (vægttræning) speciel for ryggen.

For ca. 15 år siden fik jeg en lille diskusprolaps øverst del af ryggen,

ved lægebesøg blev der konstateret at jeg har Scheuermanns sygdom i den nederste del af ryggen.

For et par måneder siden var jeg uheldig at falde ned på ryggen, nu har jeg næsten konstant ondt i ryggen hver dag, især ved lænden.

Når jeg har, sover på venstre eller højre side for jeg ondt i lænden, og når jeg går, kommer jeg til at læne mig forover, med det resultat at jeg for ondt i ryggen.

Jeg har forsøgt med forskellig gymnastik øvelser (strækøvelser) med det hjælper kun i en kort periode. Derfor søger jeg et træningsprogram for at styrke ryggen og en bedre holdning.

Link to comment
Share on other sites

Har du forhørt dig hos lægen, om hvordan det forholder sig med træning, når du har Scheuermann?

Nej det har jeg ikke, har nu tænk at bestille tid hos lægen.

For en del år side har jeg styrketræne (bodyboilding) uden nogen problem.

men er lidt i tvivl hvilken øvelser for ryggen (dybe del)

Jørgen

Edited by oz3jbp Jorgen
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg søger træningsprogram (vægttræning) speciel for ryggen.

For ca. 15 år siden fik jeg en lille diskusprolaps øverst del af ryggen,

ved lægebesøg blev der konstateret at jeg har Scheuermanns sygdom i den nederste del af ryggen.

For et par måneder siden var jeg uheldig at falde ned på ryggen, nu har jeg næsten konstant ondt i ryggen hver dag, især ved lænden.

Når jeg har, sover på venstre eller højre side for jeg ondt i lænden, og når jeg går, kommer jeg til at læne mig forover, med det resultat at jeg for ondt i ryggen.

Jeg har forsøgt med forskellig gymnastik øvelser (strækøvelser) med det hjælper kun i en kort periode. Derfor søger jeg et træningsprogram for at styrke ryggen og en bedre holdning.

JDer findes muligheder, men det kommer naturligvis også an på, hvor slem din Scheuermanns sygdom er. Som udgangspunkt vil jeg råde dig til coretræning - dvs. dødløft, squat, back extension, the plank osv. Hvis det ikke er muligt skulle du må overveje en operation. Jeg kan læse mig frem til, at Scheuermanns sygdom en operation er den sidste udvej. Generelt findes der næsten ingen behandlingsmuligheder. Men det er kun hvis det giver kroniske smerter, at en operation udføres. Til gengæld er en operation for Scheuermanns sygdom næsten altid succesfuld og komplikationer er meget sjældne.

Håber, at du har fundet en god træningsmetode. Ellers prøv at se om mit forslag virker :smile:

Link to comment
Share on other sites

JDer findes muligheder, men det kommer naturligvis også an på, hvor slem din Scheuermanns sygdom er. Som udgangspunkt vil jeg råde dig til coretræning - dvs. dødløft, squat, back extension, the plank osv. Hvis det ikke er muligt skulle du må overveje en operation. Jeg kan læse mig frem til, at Scheuermanns sygdom en operation er den sidste udvej. Generelt findes der næsten ingen behandlingsmuligheder. Men det er kun hvis det giver kroniske smerter, at en operation udføres. Til gengæld er en operation for Scheuermanns sygdom næsten altid succesfuld og komplikationer er meget sjældne.

Håber, at du har fundet en god træningsmetode. Ellers prøv at se om mit forslag virker :smile:

Jeg vil ikke råde ham til at squatte når han har ondt i ryggen, front squat måske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil råde dig til at lave almindelig hyper/back extensions, dødløft (med MEGET fokus på teknik) eventuelt rack pulls i stedet hvis du ikke er smidig nok.

Derudover kan du (få en anden til at) sætte sportstape på ryggen således, så du ikke krummer i ryggen når du sidder ned/træner/whatever:

post-7140-049866100 1308237847_thumb.png

Du bør tage det på efter du har været i bad om morgenen og så have det på resten af dagen, det er ret irriterende, halvbesværligt at cykle og også at tørre sig, men det må man altså leve med indtil problemet er væk.

Efter noget tid kan du fjerne de to vandrette stykker tape

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det lyder til at du har en kronisk ubalance i kroppen og musklerne som følge af dine ryg problemer. Kroppen vil altid rette sig mod der hvor den er stærkest. Derfor kan en seriøs ubalance i stærke og svage muskler hurtigt udvikles!

Du skal helt sikkert have et program som retter sig præcist med dine problemer. Der skal laves en måling ud vurdering af hvilke muskler som er svage, og hvilke som er stærke og stramme. Ved at trække de stærke og stramme og styrke de svage og tit lange, vil du kunne få balancen tilbage i kroppen igen.

Der gives generelt fine råd, men alle tilfælde er forskellige. Derfor skulle jeg først tilse dig, før jeg ville "turde" at snakke om hvilke øvelser du burde lave.

Men jeg tror bestemt at der kan findes en løsning!

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share