Cykeldæktryk


Gizmo1980
 Share

Recommended Posts

Dækkene på min Avenue cykel var nedslidte så jeg skiftede dem i påsken, for engangs skyld ville jeg prøve nogle ordentlige dæk så valget faldt på et sæt GP4000S 700x25C. Jeg købte også en billig fodpumpe med manometer. Da jeg fik sat de nye dæk på opdagede jeg at min gamle håndpumpe overhovede ikke kunne pumpe op til noget nær det dæktryk som dækkende skulle ha' selvom at den skulle kunne det, fedt at finde ud af det efter 3 år.

Jeg pumpede dækkene til 7 bar, ifølge specifikationerne skal de have 6,5 og maks 8,5 bar. Tog en cykeltur på ca. 25km og hold kæft det gjorde en forskel, min gennemsnitfart blev hævet fra 26kmt til 31kmt! Det er simpelthen for dumt ikke at tjekke dæktrykket noget før, tror dog ikke jeg er den eneste der har kørt med for lavt tryk.

I sidste sving før jeg kom hjem havde jeg meget fart på ca. 40kmt da en bil overhaler og laver en meget pludselig parkering foran lige der hvor jeg skal ud af svinget, der kommer også modkørende så jeg har ikke andet valg end at bremse med det resultat at fordækket eksploderer, jeg ryger i asfalten slår hoften pænt meget, mister en del hud på min ene arm og slår fortanderne igennem lige over min overlæbe. Det gjorde og gør stadig herre naller.

Og så til spørgsmålet: Jeg er overvægtig, vejer omkring 105 kg, skal jeg stadig følge dækspecifikationerne for tryk eller skal der tages højde for min vægt? eller har jeg bare været uheldig?

Det skal måske lige siges at der nok er en god chance for at jeg også ville ha' faldet selvom dækket havde holdt det gør mig bare lidt nervøs når det var på første tur.

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en ubehagelig omgang alligevel. Men du har fuldstændig ret i at et af de steder hvor man virkelig kan hente speed på en cykel er ved at købe nogle ordentlige dæk.

Dæktryk er en personlig ting. Nogle elsker et hårdt pumpet dæk, men det er samtidig mindre komfortabelt at køre med. Andre foretrækker et dæk med knap så meget tryk i da det er mere komfortabelt, og giver bedre greb i sving. Til en rytter med din vægt ville jeg nok skyde på et sted mellem 7,5-8 bar, evt. lidt mere i baghjulet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share