Specialized FSR XC Comp vs Canyon Nerve AM 5.0


Nautic
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg skal til at købe FS MTB til skovkørsel og har snævret mit søgefelt ind til 2 cykler på nuværende tidspunkt.

Den ene er en Canyon Nerve AM 5.0 ( http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=2083 )

Den anden en Specialized FSR XC Comp ( http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=45745 )

Jeg har desværre ikke penge til at gå meget længere op end disse.

Canyonen står til 11.749 + 430 i porto

Specialized står til 11.500 hos forhandleren.

Umiddelbart når jeg sammenligner, får man meget mere for pengene ved køb af Canyonen, udstyrsmæssigt. Jeg synes da også at det er Canyonen der er klart flottest. Men hvad med stellet?

Og at cyklen er købt hos en cykelhandler, og ikke postordre, gør jo også lidt. Den bliver dyrere af det, bevares, men der er jo også en extra service og chancen for rabat på udstyr (sko, dele mm).

Så nu tilspørger jeg Jer kære motionister og mtbere: - Har Du nogen erfaring med en af disse cykler, og hvad er din holdning generelt? Jeg er klart selv mest forelsket i Canyonen, men kan også godt se fordelene ved at købe hos forhandlere, plus jeg ikke ved noget om stelne.

Håber I vil dele Jeres meninger :)

På forhånd mange tak!

Mathias

(og forresten, har kigget LÆNGE og MEGET på nettet, og har ikke fundet noget konstruktivt umiddelbart, så det er prøvet af)...

Link to comment
Share on other sites

Ville vælge Canyonen hvis valget stod mellem de to, men hvis der var frit valg ville jeg helt sikkert købe en hardtail og ikke en fully, mener ikke at en bagdæmper er pengene og den ekstra vægt værd, men det er jo smag og behag.

Link to comment
Share on other sites

@Nautic - Du skal være opmærksom på, at det er to forskellige MTB-typer, som du har kig på.

Specialized FSR XC Comp er en Cross country-cykel (deraf navnet "XC") mens Canyon AM 5.0 er en All Mountain-cykel (deraf "AM"-tilnavnet).

XC-cykler er skarpere og hurtigere end AM-cykler, der er beregnet til at kunne klare lidt at hvert i bjergrigt terræn. En All Mountain-cykel har en lidt anden stelgeometri end en XC-cykel og det vil nok være mere relevant for dig at købe en Canyon XC 5.0. Dér sparer du så vidt jeg kan se også 1.500 kroner, hvilket er en ekstra bonus.

Edit: Til nøjagtig samme pris som AM 5.0 kan du også købe en Canyon XC 6.0, hvor delene så er yderligere opgraderet et nøk.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene :) Var også min konklusion at Canyonen var bedst. Snakkede med forhandleren af Specialized cyklen tidligere, og han sagde den lå meget op ad en AM selvom den hedder XC... mærkeligt mærkeligt..

MEN!

Så var jeg lige et smut forbi en anden cykelhandler. Han overbeviste mig om, at for omkring de 12.000 er en HT klart at anbefale (ligesom Gizmo skriver). Og nu har jeg heller ikke dårlig ryg.

Han havde så en Trek 8000 stående ( http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/mountain/cross_country/8_series/8000_e/#/dk/da/model/details?url=dk/da/bikes/mountain/cross_country/8_series/8000_e ) som jeg var ude at prøvekøre - KÆFT den var fed!. Så nu skal jeg så have en 29'er med hjem weekenden over for at se om det er noget.

Havde godt nok ellers brugt langt tid på at vægte FS mod HT, og var så lige kommet frem til FS.. Men så pille pille ned og nu er jeg på HT igen :)! Det er sgu ikke nemt.. Så nu står valget mellem Trekken og denne Canyon: ( http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes/bike.html?b=2056 )

EDIT: Det skal så lige siges at trekken står til 14.000, men han ville så lave mig en pakkeløsning.. Og så er der jo også det at man bare kan tage forbi og få den justeret

Edited by Nautic
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share