Skade efter løbetur


FroZties
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg var i går (4/5) ude og løbe 10 km, men allerede efter 4-5 km kunne jeg mærke en svag smerte under min venstre fod, smerten er helt præcist placeret i venstre side, samt i midten under foden.

Imens jeg løb tænkte jeg det forsvinder nok undervejs, men smerterne tog kun til og efter 10 km var de så stærke at jeg måtte og gå resten af vejen hjem, stadig med mange smerter.

Dagen der på (i dag) er min fod så øm at jeg har problemer med bare at gå, det havde jeg også et par timer efter løbeturen.

Jeg har på intet tidspunkt vrikket om under løbeturen eller lign. mindes ikke jeg på nogen måde er kommet til skade inden, men at smerterne bare kom af sig selv, hvad kan det være?

Det skal siges jeg begynder med hensyn til løb, har løbet i alt 10 gange i år, i alt 76,5 km Mit link. Jeg har derfor ikke investeret en formue i mine sko, som kostede 300 kr. i Bilka. Efter denne skade er jeg overbevist om jeg skal have taget en løbetest og have mig et par ordenlige sko, kan det være problemet?

Link to comment
Share on other sites

Efter denne skade er jeg overbevist om jeg skal have taget en løbetest og have mig et par ordenlige sko, kan det være problemet?

Det er en af de hurtige, ja!

Ikke at det ER problemet, men det kan det sagtens være. Få endelig lavet en løbetest, det er supervigtigt.

Personligt vil jeg også råde dig til at løbe mindre ture her i starten. 10km er ret meget hvis du er nybegynder. Start stille ud, hvis du vil være mere sikker på at undgå skader.

Link to comment
Share on other sites

Det er en af de hurtige, ja!

Ikke at det ER problemet, men det kan det sagtens være. Få endelig lavet en løbetest, det er supervigtigt.

Personligt vil jeg også råde dig til at løbe mindre ture her i starten. 10km er ret meget hvis du er nybegynder. Start stille ud, hvis du vil være mere sikker på at undgå skader.

Ja det har jeg også ladet mig fortælle, men jeg spillede en del squash ved siden af, så det faldt mig hurtigt naturligt at løbe længere distancer. Men jeg må jo prøve at sætte tempoet lidt ned.

Andre kloge hoveder er ude i om det kan være en hælspore, hvilket jeg aldrig har hørt om før, men det er jo en mulighed, smerten ligger i hvert fald nogenlunde i samme punkt.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Umiddelbart lyder det som om du har været en smule for ambitiøs og har "reddet" dig en omgang svangsenebetændelse. Dette problem (hvis det er det der er dit problem) opstår oftes fordi man overpronerer (Pronation: fodens fleksibilitet og affjedring når den skal tage af ved landing) og senerne under din fod er irriteret. Hvis du oplever at smerten aftager en smule når du strækker ud i foden kan det være denne lidelse. Hvis dine sko ikke er beregnet til et overpronerende løber stabiliserer den ikke din fod nok og foden får lov at synke mere sammen end hvad den har godt af.

Det at du måske har valgt en forkert sko og du samtidig er nybegynder med et lidt for ambitiøst udgangsniveau er den sikre vej til skader.

Du bør (når du ikke længere har smerter) lægge et træningsprogram som er realistisk. 3 x LØBEtræning pr. uge af 20 min varighed Pulsen bør ligge 40-50 slag under din max puls. Når du om 12 uger kan løbe disse 3 ture uden problemer kan du enten trappe den ene gang op fra 20 min til 25 min og efter 3 uger 30 min og sådan fremdeles indtil den TIDSDISTANCE du ønsker er opnået. Hold dig til at løbe efter minutter i stedet for km. Efterhånden som du bliver bedre løber du længere og længere pr tid og man er ikke så fokuseret på hele tiden at løbe turene hurtigere og hurtigere, du skal jo være ude i fx 45 min.

Når jeg skriver 3 x LØBEtræning er det fordi du med stort udbytte kan lægge alternativ træning ind. Du kan bruge svømning, spinning, Crosstrainer og ikke mindst STYRKETRÆNING. Styrketræningen bør have til formål at styrke din Core (Både statisk og dynamisk træning af kropsstammen: mave + ryg) og ben. Du bør lave øvelser der gør at du får en stærk holdning når du skal løbe samt styrke dine hofte knæ, underben og fødder.

Styrketræning 2 x 20-30 min pr uge

Der er rigtig mange som ikke træner styrketræning. De forstår ikke at de får ond i ryggen eller bliver ved med at få skader for de er jo i god form. Desværre har de ikke fattet at det er det "svage led" der får kæden til at knække.

Planen er altså:

punkt 1. Smerten skal væk = hvile og genoptræning = alternativ træning: lær crawl . Opstart på styrketræning. Du kan lige så godt bruge tiden konstruktivt.

Punkt 2. Når smerten er væk forsigtig løb med korrekte sko på BLØDT underlag. Brug smerten som parameter for dette punkt. Lidt ømhed er okey men gør det ond stopper du øjeblikkeligt.

Punkt 3. Fortsæt med at trappe op uden smerte indtil du kan løbe 3 x 20 min. fortsæt med styrketræning og svømning (eller spinning osv)

Punkt 4. Efter 12 uger med stabil træning er det blevet tid til at trappe lidt op så dit niveau ikke stagnerer.

Prøv så vidt muligt at løbe på blødt underlag. Asfalt er hårdt og det værste er betonfliser. Prøv at holde dig til græs, grus og skovbund. Du kan, som træning prøve at løbe lidt (3-5 min) med bare fødder i sand (stranden, pas på glasskår og hundelorte) løb så vidt muligt på underlag der ikke hælder for meget.

Jeg vil anbefale dig løbeforretningen Endurancesport på Gammel Kongevej 154A Frederiksberg (København) hvis du bor i nærheden. De er super dygtige og har tid til at vejlede og rådgive dig, Al det du IKKE får på nettet.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for alle de gode svar, jeg kan hermed konstatere jeg skal holde en pause til foden er helet og derefter løbe kortere ture så jeg ikke overbelaster foden for meget. Derudover vil jeg tage en løbetest og få mig nogle sko som er bedre stødabsorberende end dem jeg har!

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være nedfaldenforfod, det er præcist de samme smerter som jeg oplevede ved det. Prøv at trykke din tommelfinger op under foden 2-3cm bag ved "fucktåen" :blush: læg anden hånd over på foden og tryk ned i siderne. Går smerten væk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share