Sjovt blodtryk!


Onkel Troels
 Share

Recommended Posts

Mit blodtryk er: 190 / 62

Normalblodtrykket er: 120 / 80

Min mor er sygeplejeske og har aldrig stød på et sådant blodtryk! Jeg kunne tænke mig at vide hvorfor mit blodtryk er så specielt? Kan det have noget med min træning at gøre? Evt. et stort hjerte?

Jeg har desuden en atypisk makspuls på 181, og jeg er 23år gammel.

Ps. Jeg har målt det flere gange, så den skulle være god nok :)

Link to comment
Share on other sites

OK, det ser ikke specielt sundt ud :( Hvis du render rundt med forhøjet blodtryk, som det må siges at være, så giver det en forøget risiko for følgesygdomme.. Selv i en ung alder...

Der er ikke helt enighed blandt læger om farligheden af blodtryksforhøjelse, samt hvornår det er farligt, men der er ingen tvivl om at det er en stor belastning for hjetet.. Af sted til lægen med dig!! :)

Link to comment
Share on other sites

Inden du fræser ned til lægen, så ville det måske være smart at tage blodtrykket morgen og aften i nogen dage, for at se om det vitterligt er dit blodtryk. For mange er det nemlig meget mere sigende at få det taget i hjemmet, end hos lægen, da mange udviser white-coat syndrome, når de sidder i konsultationen. Jeg har flere gange fået målt for højt blodtryk ved lægen, men herhjemme ligger mit blodtryk på 150/80 når det er højest, og 130/60, når det er lavest. Blodtrykket, og specielt det systolske, er nemlig meget påvirkeligt overfor forskellige ting. Nervøsitet, sygdom, utryghed, om man lige har trænet eller bevæget sig osv. Så når din mor alligevel har lånt et apparat med hjem, så benyt dig dog af det. Og så skal det lige siges, at selvom 120/80 vist betegnes som normalt, så har man først forhøjet blodtryk når man ligger konstant over 140/90, så vist jeg er oplyst.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Og så skal det lige siges, at selvom 120/80 vist betegnes som normalt, så har man først forhøjet blodtryk når man ligger konstant over 140/90, så vist jeg er oplyst.

Det er korrekt - og det er langt farligere at have et højt diastolisk end et højt systolisk.

Link to comment
Share on other sites

Ps. Jeg har målt det flere gange, så den skulle være god nok

Better safe than sorry.. :) Selvom det diastoliske er det "afgørende", så er det ikke uden risiko selv for unge mennesker at gå rundt med så højt systolisk.. Når det handler om helbredet - især hjertet - er det dumt at spille Tarzan!

Link to comment
Share on other sites

Det Troels har glemt at sige var at hans mor har fået målt for højt blodtryk ved lægen, og har lånt et blodtryksapparat med hjem. Det ville derfor være nærliggende at Troels målte sit blodtryk morgen og aften i en periode, for at konstatere om det vitterligt er for højt. Man kan ikke konstatere for højt blodtryk på baggrund af en måling. Der skal adskellige målinger til, for at kunne konstatere om det vitterligt er forhøjet. Og det er nu engang bedre at tage sit blodtryk derhjemme end nede ved lægen. Det er sikkert også derfor mange låner den slags apparater med hjem.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kære onkel Troels,

Jeg havde følgende oplevelse: Under hjerneugen fik jeg målt mit blodtryk ved en "stand". Resultatet var uventet højt, nemlig 150/90 (ca). Ved efterfølgende kontrol hos min egen læge, var resultatet 115/70.

Iflg. lægen kunne det høje resulatet ved den første måling skyldes en for lille manchet på den anvendte blodtryksmåler - og mit biceps-mål er beskedne 40 cm!!

Peter W

Link to comment
Share on other sites

-Blodtryksmanchetten skal være ca.20% bredere end diameteren af overarmen.

-Den skal også være lang nok til at den indbyggede gummiballon skal kunne nå hele vejen rundt - og hvis den ikke kan nå, skal den ligge påarmens for- og inderside.

-Man skal måle i samme højde som hjertet.

-Man skal slappe afnogle min. før målingen.

-Man skal undgå kaffe og tobak et par timer før måling.

-Man bør en sjælden gang få målt begge arme og i fremtiden måle på den arm, der viser højst.

Så burde man få et nogenlunde standardiseret resultat :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Så fik jeg ikke sendt nogen til lægen i denne omgang :D

http://www.netdoktor.dk/sport/motion_og_su...on_blodtryk.htm

http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/undersoe...ryksmaaling.htm

http://www.netdoktor.dk/centre/hjerte/

Generelt bør man få målt/selv måle sit blodtryk en gang om året, idet forhøjet blodtryk er en af de helt store dræbere i DK. (Kaldes også den snigende død, fordi man sjældent mærker nogen symptomer, selv ved skyhøjt blodtryk..)

Har man familie som har for højt blodtryk eller er man overvægtig og/eller ryger, så bør man være ekstra forsigtig.. Kig evt i ovenstående for yderligere inf. :)

Link to comment
Share on other sites

Det mest præcise er de gode gamle "pust og slip" apparater, personligt har jeg en fuld automatisk, og jeg har konstateret at den måler det samme som lægen. Derfor mener jeg nok jeg kan regne med mit :)

Jeg har forsøgt at måle blodtryk på apopleksipatienter mens de motionerede, for at se hvor meget det steg... Og her er et automatisk udmærket... :rolleyes:

De findes til håndledsmåling, men det mest præcise er til overarmen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Braun Vitalscan blodtryksapparat som måler blodtrykket på håndleddet. Der står i brochuren at det er klinisk testet (hvad de så mener med dette). Men det er altid en god ide at få chekket ens blodtryksapparat, for at sikre at det måler nogenlunde det samme som lægens. Mit apparat har en fejlmargin på ca. 5 i både det diastolske og systolske, i forhold til lægens (den måler en anelse højere systolsk og en anelse lavere diastolsk). Og det er vel ganske tilfredsstillende for en hjemmemåler.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

How to choose the right sized cuff for blood pressure measurement

The accurate measurement of blood pressure requires that the size of the cuff matches the size of the arm. If the cuff is not big enough, it will not compress the artery adequately, and a falsely high blood pressure reading will be obtained. If too big a cuff is used the pressure reading will be too low.

The way to find the right sized cuff is to measure the circumference of your upper arm at the level of the biceps muscle using a tape measure that reads in centimeters. The right cuff size should be chosen as shown in the table.

Arm circumference (centimeters)

Cuff type

Cuff size (centimeters)

Less than 33

Normal Adult

12 x 33

33-41

Large Adult

15 x 33

More than 41

Thigh

18 x 36

Home monitors normally come with a Normal Adult sized cuff, but you can usually order a large cuff

fra lifeclinic.com

PW

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share