Høje reps og mælkesyre for restitution af led og sener


Droopy
 Share

Recommended Posts

Jeg har set det påstået, (som primært formål med 15 rep cyklus i HST) at mælkesyre fremmer restitution af led og sener. Principperne er ellers altid understøttet af videnskabelige undersøgelser (da de bygger på samme), men finder ingen referencer på dette emne.

Jeg har spurgt til årsagen (samt referencer) på et HST fora (hvor forfatteren også er aktiv), men fik ikke svaret. Er der mon nogen her, der er stødt på undersøgelser, der taler for eller imod dette?

(Hvis det ikke er bevist, eller modbevist, bliver jeg muligvis fortaler for, at udlade træning, med så lav belastning.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set det påstået, (som primært formål med 15 rep cyklus i HST) at mælkesyre fremmer restitution af led og sener. Principperne er ellers altid understøttet af videnskabelige undersøgelser (da de bygger på samme), men finder ingen referencer på dette emne.

Jeg har spurgt til årsagen (samt referencer) på et HST fora (hvor forfatteren også er aktiv), men fik ikke svaret. Er der mon nogen her, der er stødt på undersøgelser, der taler for eller imod dette?

(Hvis det ikke er bevist, eller modbevist, bliver jeg muligvis fortaler for, at udlade træning, med så lav belastning.)

Taget i betragtning at mælkesyren er væk fra musklerne igen efter en times tid, så virker det usandsynligt. Skulle mælkesyren så på en eller anden måde blive i sener og led, men ikke i musklerne? Eller skulle den time med mælkesyre fremme restitutionen af sener og led, som ofte løber over flere dage?

I don't know, men spændende er det. Har heller ikke kunne finde noget konkret om netop dette emne på pubmed (overfladisk, doven, lørdagssøgning...)

Link to comment
Share on other sites

Netop. Det virker diskursivt ikke?

Det var ca. samme spørgsmål jeg sad med og havde samme resultat af, at søge. Har dog svært ved at afskrive det som pop da alt, som sagt, ellers virker veldokumenteret.

..men starter en ny omgang d.14. Så har i vel lige svaret klar inden? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

når der produceres mælkesyre sker der en stimulering af catabole hormoner, primært væksthormon der virker opbyggende på sener og ligamenter.

der er lavet forskning med både få reps ved lavt tempo og mange reps (15) ved lavt tempo (+6sek per rep) med god evidens for at det virker som behandling for tendionpathy (sene sygdom uden betændelsestilstand), hvilket er en af de mest almindelig overbelastnings skader.

om det øger restitution på senerne afhænger af hvor stor belastningen er og hvor meget belastning man er vandt til.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

når der produceres mælkesyre sker der en stimulering af catabole hormoner, primært væksthormon der virker opbyggende på sener og ligamenter.

der er lavet forskning med både få reps ved lavt tempo og mange reps (15) ved lavt tempo (+6sek per rep) med god evidens for at det virker som behandling for tendionpathy (sene sygdom uden betændelsestilstand), hvilket er en af de mest almindelig overbelastnings skader.

Kilde?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Forskning fra bispebjerg hospital. Do your home work og trust me

Jeg er interesseret i en kilde fordi jeg synes emnet er spændende. Jeg er ikke nok inde i stoffet og terminologien til at det vil være nemt for mig at finde forskningen på nettet, hvis jeg overhovedet har adgang til den slags uden at skulle gennem en paywall. Hvis du, som tilsyneladende arbejder med det til dagligt, kunne kaste et link eller en reference, så ville det hjælpe mig meget.

Link to comment
Share on other sites

når der produceres mælkesyre sker der en stimulering af catabole hormoner, primært væksthormon der virker opbyggende på sener og ligamenter.

der er lavet forskning med både få reps ved lavt tempo og mange reps (15) ved lavt tempo (+6sek per rep) med god evidens for at det virker som behandling for tendionpathy (sene sygdom uden betændelsestilstand), hvilket er en af de mest almindelig overbelastnings skader.

om det øger restitution på senerne afhænger af hvor stor belastningen er og hvor meget belastning man er vandt til.

Det er nok lidt af en tilsnigelse at kategorisere væksthormon som et katabolt hormon - på trods af det kan være svært at overskue funktionen af væksthormon i forskellige sammenhæng. Jeg tillader mig ligeledes at betvivle at der er en kausal forbindelse mellem mælkesyre og GH frigivelse - men mon ikke der er nogen der har undersøgt dette :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok lidt af en tilsnigelse at kategorisere væksthormon som et katabolt hormon - på trods af det kan være svært at overskue funktionen af væksthormon i forskellige sammenhæng. Jeg tillader mig ligeledes at betvivle at der er en kausal forbindelse mellem mælkesyre og GH frigivelse - men mon ikke der er nogen der har undersøgt dette :smile:

Elvirus jeg ser dig som en mand der mere styre på fysiologien end jeg... men GH har katabol og anabol funktioner.. Var der ellers noget forkert i det jeg skrev? Det lyder som om jeg misforstået noget udfra din udtagelse?

I forhold til GH og mælkesyre er der sammenhæng. Det undre mig du ikke ved det??

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12797841 review.

"exercise-induced growth hormone response (EIGR) is well recognised and although the exact mechanisms remain elusive, a number of candidates have been implicated. These include neural input, direct stimulation by catecholamines, lactate and or nitric oxide, and changes in acid-base balance. Of these, the best candidates appear to be afferent stimulation, nitric oxide and lactate"

jeg mener selvfølgelig Patella senen.

http://www.teamdanma...tent/tdwb7mkczk Jeg googlede, det tog 5 sek.

du kan finde rigeligt med abstracts på pubmed du ikke skal betale for.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

her er retningslinjer fra bispebjerg hospital

http://www.ismc.dk/p...tendinopati.pdf

jeg siger ikk jeg er enig med tilgangen her. Jeg er bekymret for sekundær komplikationer og vurdere altid disse før et evt. forløb

Jeg siger hellere ikke at GH har nogen indvirkning på resultaterne

eller at EIGH har en umiddelbare virkning på restitution, men longitudinelle studier af blandet andet sprinter viser at GPP træning i form af bla. cirquit træning har en positiv indvirkning på skadesrisikoen, højst sandsynlig grundet en øget styrke af sener, optimerede restituion og metabolisme.

man kunne have det med i ens overvejelser at en høj rep periode havde positiv indvirkning på et overbelaste CNS, samtidig med at det øget ens work capacity.

Mit primær problem med HST program er den manglende differencier imellem forskellig øvelser. Jeg vil ungdå at lave 15 reps i dødløft, men meget gerne flere sæt. Isolationsøvelser med 5 reps er måske også lidt af et over kill

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

http://www.teamdanma...tent/tdwb7mkczk Jeg googlede, det tog 5 sek.

du kan finde rigeligt med abstracts på pubmed du ikke skal betale for.

Jeg googlede i ca. 5 minutter og der dukker mange hits op når man søger på lactate, tendon, restitution. Jeg skimmede den første side på Google Scholar... Jeg synes det var uoverskueligt i forhold til at du tilsyneladende vidste at der var konkrete forsøg lavet på Bispebjerg og sikkert vidste præcis hvad der skulle søges på.

Jeg takker for linket og kravl så ned af den høje hest... Hvis du ikke har noget godt eller sjovt at sige, så bare ti stille. Din arrogante attitude hjælper mig ikke til at blive andet end irriteret.

Link to comment
Share on other sites

Elvirus jeg ser dig som en mand der mere styre på fysiologien end jeg... men GH har katabol og anabol funktioner.. Var der ellers noget forkert i det jeg skrev? Det lyder som om jeg misforstået noget udfra din udtagelse?

I forhold til GH og mælkesyre er der sammenhæng. Det undre mig du ikke ved det??

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12797841 review.

"exercise-induced growth hormone response (EIGR) is well recognised and although the exact mechanisms remain elusive, a number of candidates have been implicated. These include neural input, direct stimulation by catecholamines, lactate and or nitric oxide, and changes in acid-base balance. Of these, the best candidates appear to be afferent stimulation, nitric oxide and lactate"

jeg mener selvfølgelig Patella senen.

http://www.teamdanma...tent/tdwb7mkczk Jeg googlede, det tog 5 sek.

du kan finde rigeligt med abstracts på pubmed du ikke skal betale for.

1) Jeg opponerede bare imod at du kategoriserede væksthormon som et katabolt hormon. Som du nævner har det lidt blandede egenskaber men overvejende kategoriseres det nu som værende anabolt (desuden er dets katabole effekter ofte sat i sammenhæng med en "protein sparing" effek"). Derudover så medierer GH ydermere anabolisme via direkte effekt på IGF-1 frigivelse. Men fred være med dette, var lå ikke noget dybere i det.

2) som du selv citerer er det blot en foreslået mekanisme hvilket underbygger at man ikke aner om der er en direkte årsagssammenhæng, eller om korrelationen er uafhængig.

Ikke desto mindre indikerer nedenstående at laktat i hvert fald ikke alene kan forklare væksthormon frigivelsen under aktivitet. Og desuden er der ligeledes langt til en biokemisk forklaring ud fra den måde de har undersøgt det på :smile:

Luger A, Watschinger B, Deuster P, Svoboda T, Clodi M, Chrousos GP

1992 Plasma growth hormone and prolactin responses to graded levels of acute exercise and to a lactate infusion.

Anyway, mit input bidrager egentlig ikke rigtig til selve tråden.

edit: typo

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Jeg googlede i ca. 5 minutter og der dukker mange hits op når man søger på lactate, tendon, restitution. Jeg skimmede den første side på Google Scholar... Jeg synes det var uoverskueligt i forhold til at du tilsyneladende vidste at der var konkrete forsøg lavet på Bispebjerg og sikkert vidste præcis hvad der skulle søges på.

Jeg takker for linket og kravl så ned af den høje hest... Hvis du ikke har noget godt eller sjovt at sige, så bare ti stille. Din arrogante attitude hjælper mig ikke til at blive andet end irriteret.

fair nok jeg kan godt se dit problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share