Ondt i skindebenet


CeciliaN
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg løber 5 dage om ugen og har gjort det i ca. et halvt år nu.

Det er godt 1.5-2 år siden jeg startede med løbe træning.

Da jeg startede med at løbe, løb jeg i mine gamle indendørs sko og senere hen fik jeg vildt ondt i mit højre skindben. Jeg prøvede så at holde en pause. Smerterne stoppede så. Lidt senere fik jeg ondt det samme sted igen. Jeg fik så købt et par løbe sko som jeg fik testet på et løbebånd om de var rette for mig, for 2 uger siden. Men Jeg har stadig ondt. Dog ikke lige så slemt som sidste gang hvor jeg slet ikke kunne løbe og hvor det nogle gange gjorde ondt da jeg gik. Men denne her gang gør det lidt ondt og det irritere når jeg løber, og så efter løb gør det også ondt men stoppper efter lidt tid. Jeg syntes bare det er så irriterende når jeg har holdt en pause som jeg fik af vide, og alligevel så kommer det igen. Jeg startede meget stille og roligt op igen efter pausen. Jeg har fået af vide det måske er skindebensbetændelse, og det er svært at få væk, betyder det jeg vil døje med det hele mit liv at jeg ikke kan løbe lange distancer og udfordre mig selv til jeg er sindssygt træt i benene (hvilket jeg har gjort hele min løbetræning igennem, undtagen i starten). For lidt tid siden bestemte jeg mig for at træne op til at løbe et halv maraton på en god tid. Halv maraton er til efteråret. Og jeg ville være så ked af hvis jeg skulle holde en pause og starte næsten helt fra bunden af igen.

Jeg elsker virkeligt at løbe det får mig til at føle mig så godt tilpas og har så svært ved at undvære det! Jeg ville være så super glad "du" kunne give mig et godt svar (:

Knus.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig

At du har købt nye sko fjerner ikke problemet alene. Du bliver nød til at tage et skridt tilbage i din træningsplanlægning. Du bør, ind til smerten forsvinder, kun løbe hver anden dag og kun halv distance og halv fart i forhold til det du er vant til. Desuden bør du kun løbe på blødt underlag så som skovbund, grus eller græs. Hold dig fra asfalt og i sær betonfliserne.

let massage af det ømme område på benet kan øge restitutionen.

Problemet er typisk 4 ting; forkerte sko, for lidt restitution mellem træningsturene, der løbes for hurtigt for tit og for meget træning på hårdt underlag.

Du har ind til nu kun ændret på den ene ting og det var ikke nok. Du må nu vurdere hvad du nu skal gøre.

Held og lykke.

Edited by Rumlepot
Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte lige at tilføje, at du endelig IKKE skal stoppe helt med at løbe. Du skal som jeg har skrevet fortsætte med at løbe halv fart halv distance. Du skal bruge "smerten" som parameter for hvor længe du kan løbe,(10min er bedre end slet ikke at løbe og det kan gøres inden svømning eller andet) er du meget øm bør du lave noget andet fx svømning. Det værste du kan gøre er at stoppe; du skal bruge for lang tid på at komme tilbage og de fleste har eb tendens til at være for ambitiøs når smerten er væk.

Du har været for ambitiøs, lyt til din krop du er ikke en maskine. 5 x løb pr uge er i overkanten for dig i øjeblikket.

En god huskeregel jeg selv bruger er; der skal stadig være overskud til at løbe videre eller hårdere når man er på vej hjem fra træning 98 % af gangene de 2 % af gangene er det i orden at træne sig helt ud.

Når jeg fx løber Intervaller skal der være overskud til at tage en mere og alligevel stopper jeg de fleste gange. Det handler ikke kun om hvad du træner nu men også om hvad du træner i morgen og i næste uge.

Jeg løber selv 10-14 gange om ugen og jeg har løbet i 25 år. Jeg løb først 5 x pr uge efter et par år. Jeg fandt hurtigt ud af at jeg sagtens kunne blive bedre fra gang til gang med mindre træning. Husk på det handler om cost benefit: hvor meget mere for du ud af at træne 5 x i stedet for 4 x som nybegynder?

Edited by Rumlepot
Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte lige at tilføje, at du endelig IKKE skal stoppe helt med at løbe. Du skal som jeg har skrevet fortsætte med at løbe halv fart halv distance. Du skal bruge "smerten" som parameter for hvor længe du kan løbe,(10min er bedre end slet ikke at løbe og det kan gøres inden svømning eller andet) er du meget øm bør du lave noget andet fx svømning. Det værste du kan gøre er at stoppe; du skal bruge for lang tid på at komme tilbage og de fleste har eb tendens til at være for ambitiøs når smerten er væk.

Du har været for ambitiøs, lyt til din krop du er ikke en maskine. 5 x løb pr uge er i overkanten for dig i øjeblikket.

En god huskeregel jeg selv bruger er; der skal stadig være overskud til at løbe videre eller hårdere når man er på vej hjem fra træning 98 % af gangene de 2 % af gangene er det i orden at træne sig helt ud.

Når jeg fx løber Intervaller skal der være overskud til at tage en mere og alligevel stopper jeg de fleste gange. Det handler ikke kun om hvad du træner nu men også om hvad du træner i morgen og i næste uge.

Jeg løber selv 10-14 gange om ugen og jeg har løbet i 25 år. Jeg løb først 5 x pr uge efter et par år. Jeg fandt hurtigt ud af at jeg sagtens kunne blive bedre fra gang til gang med mindre træning. Husk på det handler om cost benefit: hvor meget mere for du ud af at træne 5 x i stedet for 4 x som nybegynder?

MANGE TUSIND TAK (:

Det vil jeg prøve !

Det super dejligt du lige gad hjælpe!

tak igen (:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det lyder, som et problem jeg også har haft. Døjede også utrolig meget med skinnebens betændelse. Tog til fysioterapeuten, og han foreslog at jeg fik lavet sådan en special lavet sål, til en løbesko e.l., i og med at jeg løbe "forkert", så mine løbesko var ikke tilpasset på den måde jeg løb på.

Efter jeg har fået sålen i mine løbesko, har jeg ikke døjet med skinnebens betændelse og løber pt. 3 gange om ugen, plus lidt fodbold. Så vil klart anbefale dig, at få lavet sådan en sål til 500 kr. i en sportsbutik.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det lyder, som et problem jeg også har haft. Døjede også utrolig meget med skinnebens betændelse. Tog til fysioterapeuten, og han foreslog at jeg fik lavet sådan en special lavet sål, til en løbesko e.l., i og med at jeg løbe "forkert", så mine løbesko var ikke tilpasset på den måde jeg løb på.

Efter jeg har fået sålen i mine løbesko, har jeg ikke døjet med skinnebens betændelse og løber pt. 3 gange om ugen, plus lidt fodbold. Så vil klart anbefale dig, at få lavet sådan en sål til 500 kr. i en sportsbutik.

Så du mener at den der har tilrettelagt om mine løbe sko passede ikke fundet de rigtige sko?

Fordi jeg var jo på et løbebånd og prøve dem hvor de kiggede om de var fine... (:

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at den der har tilrettelagt om mine løbe sko passede ikke fundet de rigtige sko?

Fordi jeg var jo på et løbebånd og prøve dem hvor de kiggede om de var fine... (:

Som Rumlepot skrev tidligere er der mange faktorer der spiller ind i det at udvikle skinnebensbetændelse. Du er godt hjulpet ved at følge Rumlepots råd, for du kan med al sandsynlighed købe dig fattig i sko og indlæg, uden effekt, hvis det der er i vejen er mængden af træning, manglen på restitution og/eller underlaget du vælger at løbe på.

Nu har du et par gode sko og du føler selv at det er blevet lidt bedre med dem, men smerterne er alligevel fortsat. Så er det tid til at justere på de andre faktorer også.

God vind og god bedring.

Mvh CloudHands

Link to comment
Share on other sites

Som Rumlepot skrev tidligere er der mange faktorer der spiller ind i det at udvikle skinnebensbetændelse. Du er godt hjulpet ved at følge Rumlepots råd, for du kan med al sandsynlighed købe dig fattig i sko og indlæg, uden effekt, hvis det der er i vejen er mængden af træning, manglen på restitution og/eller underlaget du vælger at løbe på.

Nu har du et par gode sko og du føler selv at det er blevet lidt bedre med dem, men smerterne er alligevel fortsat. Så er det tid til at justere på de andre faktorer også.

God vind og god bedring.

Mvh CloudHands

Hej (:

Tusind tak...

Så vil jeg bruge de råd

knus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share