Træning på vegetarkost?


Dandelion
 Share

Recommended Posts

Jeg træner hver eller hver anden dag, enten styrke- eller kredsløbstræning og kunne godt tænke mig at have mere markerede muskler. Jeg er imidlertid vegetar, men er kommet i tvivl om, om vegetarkost kan give mig de nødvendige proteiner? Er det nok at spise vegetabilsk protein i form af linser, ærter og bønner, eller kræver det kød?

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner hver eller hver anden dag, enten styrke- eller kredsløbstræning og kunne godt tænke mig at have mere markerede muskler. Jeg er imidlertid vegetar, men er kommet i tvivl om, om vegetarkost kan give mig de nødvendige proteiner? Er det nok at spise vegetabilsk protein i form af linser, ærter og bønner, eller kræver det kød?

Det kræver lidt omtanke at få de essentielle aminosyrer fra vegetabilske proteinkilder. Soya, boghvede og enkelte andre indeholder vist alle de essentielle aminosyrer. Du kunne måske overveje at bruge penge på noget proteinpulver som tilskud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner hver eller hver anden dag, enten styrke- eller kredsløbstræning og kunne godt tænke mig at have mere markerede muskler. Jeg er imidlertid vegetar, men er kommet i tvivl om, om vegetarkost kan give mig de nødvendige proteiner? Er det nok at spise vegetabilsk protein i form af linser, ærter og bønner, eller kræver det kød?

Som du nok har læst dig til her på siden er markerede muskler et udtryk for god masse og lav fedtprocent.

Det kræver ikke kød, men det kræver helt sikkert et temmeligt singlemindet fokus på proteiner i kosten. Med den kost jeg efterhånden har bikset sammen til mig selv får jeg omkring 70-100 gr protein om dagen, med et dagligt kcal indtag på omkring 1400 - 1600 kcal.

her på sitet bliver 1,5-2g protein pr kg kropsvægt anbefalet hvis man ønsker at tilføre masse - mit mål er dog noget mere begrænset da jeg ikke på nuværende tidspunkt sigter decideret efter at øge masse blot bibeholde muskler mens jeg taber mig.

Der er også mange fortalere for at proteiner er det der mætter bedst, så lige meget om du skal tilføre masse eller reducere din fedt procent, burde du nok helt sikkert få styr på dit protein indtag, også for din sundheds skyld.

Jeg får en stor del af mine proteiner gennem fromage fraise, skyr og kvark. Disse produkter har mere eller mindre erstattet brugen af yoghurt i min verden. Ligeledes spiser jeg en del æg og en del mager ost og især hytteost.

Jeg spiser også bønner og linser med videre, nok ca. hver anden dag. Disse hjælper helt sikkert på regnskabet, men jeg synes faktisk at de førstnævnte ting, gør det største bidrag.

Prøv eventuelt at bruge en kost beregner og check hvordan det står til med proteinerne.

/Jannie

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share