Nye løbesko, hvilke?


FroZties
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har lige været nede og få taget en løbetest på Intersport hvor jeg fik afvide jeg havde en mild pronation, med snært til moderat. Jeg fik derefter tilbudt nogle Asics Exult sat ned fra 1199,- til 699,- Jeg synes det er ret billigt, men som jeg snakkede med ekspedienten om, angående om det kunne betale sig at give lidt ekstra for at få nogle ordentlige, hvorefter han svarede ja, men er der nogen der har erfaringer med denne model eller lign, eller som evt. kan anbefale andre? Jeg synes jo at 699 er ret billigt for et par løbesko, men jeg er dermed også bange for det er "for" billigt?

Jeg løber typisk 2 gange om ugen, ca. 5 - 12 km af gangen, når jeg er min skade kvit.

Link to comment
Share on other sites

699 lyder ganske fint, hvis den er på udsalg. Personligt vil jeg aldrig give over 600kr for et par nye sko. Jeg køber altid kun på udsalg eller sidste års model. Jeg kender ikke det præcise mærke, men mon ikke den er ganske fin, så længe den passer til din løbestil.

Link to comment
Share on other sites

699 lyder ganske fint, hvis den er på udsalg. Personligt vil jeg aldrig give over 600kr for et par nye sko. Jeg køber altid kun på udsalg eller sidste års model. Jeg kender ikke det præcise mærke, men mon ikke den er ganske fin, så længe den passer til din løbestil.

De er på tilbud fra 1200 til 700, har kigget lidt rundt på nettet og der står de fra 999 til 1299, så det virker billigt, og ja det er også sidste års model. Jeg løb i forvejen i nogle billige nogle fra Bilka til 299, men kunne mærke affjedringen var dårlig og jeg blev øm i hælen, hvor meget løber du selv til daglig?

Link to comment
Share on other sites

De er på tilbud fra 1200 til 700, har kigget lidt rundt på nettet og der står de fra 999 til 1299, så det virker billigt, og ja det er også sidste års model. Jeg løb i forvejen i nogle billige nogle fra Bilka til 299, men kunne mærke affjedringen var dårlig og jeg blev øm i hælen, hvor meget løber du selv til daglig?

5-700 er standard for løbesko på udsalg, så bare rolig. Jeg løber lige omkring 30km på uge basis, og har altid brugt asisc's GT-model, som vist er stort set den samme sko, som den du pt. overvejer.

Link to comment
Share on other sites

Pronation er en del af fodens egen affjedring. Den er kun et problem, hvis man "stabler foden op" i hightech løbesko. Det er i hvert fald min erfaring efter at have droppet de dyre løbesko med kæmpehøje hæle. I dag løber jeg mere fremme på forfoden og er ligeglad med stabilisering og lignende påfund.

Tag et kig på, hvor meget den her løber pronerer (og tænk på, at han har verdensrekorden i maraton):

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg ville til hver en tid gå ned i en seriøs løbebutik. SPECIELT når man træner så meget som dig, så er det mega vigtigt at have helt rigtige løbesko på.

Det kan måske være at personen i Intersport er dygtig, men jeg sille ikke turde tage den chance..

Min erfaring siger, at "gode løbesko" ligger i omegnen af 1100-1600 kr..

Bor du i nærheden af KBH er butikker som Kaiser sport i brønshøj, Marathon sport ved søerne og Løberen i Lyngby steder som har et pletfrit rygte, og som har ægte eksperter, mange af dem også eliteløbere, ansat som vejledere i forhold til skokøb.

Sportsmaster, intersport osv, har kun investeret i løbebånd, kemara og de ting, fordi de solgte mindre og mindre, i takt med at de danske motionistløberes krav til service og dygtig betjening steg. Mange af butikkerne har ikke ansat nye folk, hvilket vil sige at den nu " ekspert vedr. løbesko", er en som var ansat i forvejen.. Og skal vi ikke gætte på, at der IKKE har gået særlig mange eksperter i løbesko og detektering af løbe stil rundt i konventionelle sportsbutikker og solgt bordtennisbat..?

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Pronation er en del af fodens egen affjedring. Den er kun et problem, hvis man "stabler foden op" i hightech løbesko. Det er i hvert fald min erfaring efter at have droppet de dyre løbesko med kæmpehøje hæle. I dag løber jeg mere fremme på forfoden og er ligeglad med stabilisering og lignende påfund.

Tag et kig på, hvor meget den her løber pronerer (og tænk på, at han har verdensrekorden i maraton):

Men netop det at Haile er sindssygt stærk i sin "Core", gør at han kan løbe sådan.. Alle normale mennesker ville jo sejle rundt, hvis de pronerede lige så meget som ham..

Link to comment
Share on other sites

Henrik S: Du bruger Haile - et unikum af en løber - som eksempel på, hvordan man bør løbe? Skal han så også løbe i de samme sko som Haile? Har du for nyligt læst en artikel om naturlig pronation og udbreder nu den banebrydende viden som indiskutabel fakta? Jøsses da. FroZties, du skal naturligvis købe et par almindelige løbesko, så du kan løbe på den gængse måde. Asics-skoen ser fin ud. Når du så eventuelt gerne vil udvikle dit løb, så skal du begynde at interessere dig for løbestilsanalyser af både dig selv og andre løbere. Der findes mange stilarter inden for løb, og man kan lande på foden på mange måder. Haile Gebrselassie er naturligvis fantastisk at se på, men lad være med at lytte til en, som stikker dig et link til den måske bedste løber gennem tiderne som eksempel på, hvordan du kommer godt i gang med at løbe. Du skal starte i et par rigtige løbesko og finde ud af, hvordan du kan lide at løbe. Og derefter kan du gå i dybden med de mange, mange muligheder der er for at udvikle dit løb - herunder også hvordan du sætter fødderne i jorden og vælger sko. Have fun.

Edited by sittingduck
Link to comment
Share on other sites

Henrik S: Du bruger Haile - et unikum af en løber - som eksempel på, hvordan man bør løbe? Skal han så også løbe i de samme sko som Haile? Har du for nyligt læst en artikel om naturlig pronation og udbreder nu den banebrydende viden som indiskutabel fakta? Jøsses da. FroZties, du skal naturligvis købe et par almindelige løbesko, så du kan løbe på den gængse måde.

Hvad er den gængse måde? Du skal ikke male med særligt store historiske penselstrøg før Hailes løbestil ligner den gængse mere end dét, jeg fornemmer, du kalder gængs.

Dét du kalder 'almindelige løbesko' (masser af støtte og affjedring) fandtes stort set ikke før 1970. Det gik da meget godt med at løbe før Nike forførte verden. Faktisk kan man argumentere for, at vi kun er blevet dårligere til at løbe med tiden (hvis man måler på alt andet end hastighed).

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg ville til hver en tid gå ned i en seriøs løbebutik. SPECIELT når man træner så meget som dig, så er det mega vigtigt at have helt rigtige løbesko på.

Det kan måske være at personen i Intersport er dygtig, men jeg sille ikke turde tage den chance..

Min erfaring siger, at "gode løbesko" ligger i omegnen af 1100-1600 kr..

Enig, gå ned i en sportsbutik med nogle ansatte, der selv er løbere og som har forstand på løb.

Til gengæld er jeg ikke nødvendigvis enig i, at gode løbesko koster 1100-1600 kroner. Der er selvfølgelig individuelle forskelle, men man kan sagtens købe fine løbesko til 700-800 kroner, også selv om de ikke er på tilbud.

Jeg har endda set nogle artikler, hvor der er foretaget sammenligninger af billige, mellemdyre og rigtig dyre sko. De meget dyre sko var ikke pengene værd.

Edit: abc

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hvad er den gængse måde? Du skal ikke male med særligt store historiske penselstrøg før Hailes løbestil ligner den gængse mere end dét, jeg fornemmer, du kalder gængs.

Dét du kalder 'almindelige løbesko' (masser af støtte og affjedring) fandtes stort set ikke før 1970. Det gik da meget godt med at løbe før Nike forførte verden. Faktisk kan man argumentere for, at vi kun er blevet dårligere til at løbe med tiden (hvis man måler på alt andet end hastighed).

Det er muligt, man kan argumentere for det - pudsigt at du så ikke forsøger. Hvis du læste, hvad jeg skrev, ville du se, at jeg netop mener, der findes et hav af muligheder for løbeudvikling. Og indtil du selv foreslår et par konkrete sko til spørgeren, så har du ikke bidraget til hans afklaring.

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt, man kan argumentere for det - pudsigt at du så ikke forsøger. Hvis du læste, hvad jeg skrev, ville du se, at jeg netop mener, der findes et hav af muligheder for løbeudvikling. Og indtil du selv foreslår et par konkrete sko til spørgeren, så har du ikke bidraget til hans afklaring.

Fair nok. Jeg har kun Christopher McDougals "Born To Run" som kilde, men i den fremgår det, at statistikken for løbeskader kun er gået den forkerte vej efter indførslen af 'moderne' løbesko.

Mht. konkrete anbefalinger, så ville jeg gå efter sko med minimal niveauforskel på hæl og tå og ingen affjedring og støtte. Et konkret bud er Vibram Fivefingers, som jeg selv er glad bruger af. Dermed også sagt, at jeg er fortaler for forfods- eller mellemfodslanding, hvor det er foden og benet, der klarer affjedringen, og ikke skoen. Foden er ret godt konstrueret - hvorfor tage den ud af spillet?

Og så iøvrigt lave grundig research inden første løbetur, da det er skrap kost for de fleste (specielt læggene) at gå fra hællanding til for-/mellemfod.

Hvad er dine argumenter for, at han bare skal købe konventionelle løbesko og prøve sig frem? Faktum er, at de stinker til forfods- og mellemfodsløb (pga. den høje hæl), så chancen for at han ender på andet end hællanding er minimal.

Link to comment
Share on other sites

Mit argument for at vælge konventionelle sko til en start er, at fx forfodslandinger og hårde sko - som du selv er inde på - kan være skrap kost at springe direkte ud i. Jeg vil selv gerne i gang med at løbe mere spændstigt på forfoden, men jeg ser det som et udviklingsområde, jeg skal starte op på stille og roligt. Jeg ville ingenlunde turde veksle mine løbekilometer til denne stil fra den ene dag til den anden, og derfor ville jeg heller ikke anbefale andre at gøre det. Du har en anden mening, og fred være med det. Forhåbentlig kan vores forskellige råd medvirke til, at spørgeren træffer et informeret valg.

Link to comment
Share on other sites

Du bruger Haile - et unikum af en løber - som eksempel på, hvordan man bør løbe?

Hold da op, sikke en debat, der har udfoldet sig herinde. Det er ikke så tit, jeg er forbi MOL mere, så der kan da ske en del i ens fravær :bigsmile:

Og nej, selvfølgelig bruger jeg ikke Haile som eksempel på, hvordan man bør løbe. Jeg skriver, at pronation ikke i sig selv behøver at være et kæmpe problem. Det sidste vrik med foden (pronation/supination) er en del af fodens affjedring og kan være mere eller mindre udtalt. Men det er faktisk kun et issue, hvis man lander på hælen.

Trådstarter spørger om "panelets" mening om et specifikt par løbesko. Og det er jo dybest set kun trådstarter selv, der kan besvare spørgsmålet: Hvis de føles gode at have på og løbe i, så er det jo ligegyldigt, om de koster 699 eller 1699 kr. Han/hun har allerede fået en løbestilsanalyse og fået dem anbefalet. Så de kan vel ikke være helt skæve.

Min pointe var blot at påpege, at der ikke findes nogen "gængs måde" at løbe på. Er det de sidste 40 år, vi snakker om, eller er det de foregående 4000 år? Måske er det på tide at være lidt mere open-minded omkring løb. Jeg er IKKE ikke ude på noget korstog, men har blot selv haft en rigtig dejlig oplevelse ved at lægge løbestilen om. Jeg er nemlig kommet i gang med at løbe igen.

Hvad angår pronation: Hvis du pronerer (så foden falder lidt "indad"); så vil løbestilsanalysen give belæg for, at man skal have en hightech løbesko med højt opbygget hæl, der modvirker pronationen og bringer foden tilbage på "ret kurs". Den vil gå ind og korrigere foden og overtage styringen. Den korrektion har betydning for hele benet og – ikke mindst – hoften.

Hvis man i stedet lander længere fremme på foden, så fjedrer/dæmper fodens muskulatur dit nedslag (og pronationen er en del af denne dæmpning). Du bruger også muskler og sener i resten benet, i knæet og i hofterne til at tage af for nedslaget. Du tager kortere skridt og bruger al din energi på at komme fremad. Du løber lydløst, effektivt og ofte ret hurtigt.

Se dig omkring, når du løber sammen med andre. Se den massive mængde af energi, mange bruger på at bevæge benet langt foran kroppen, sætte hælen i og bremse kropen op, få kroppen i gang igen og komme videre til næste hællanding og afsæt. Det er ofte en larmende affære. Flopflopflopflop … lyd koster energi. Det kommer ikke af ingenting.

Så min opfordring er såmænd bare at stille et lille spørgsmålstegne ved vanetænkningen, når nu trådstarter allerede har fundet et par brugbare sko. Jeg synes, det er godt at lade forvirringen brede sig, for det kan måske give noget nysgerrighed :cool:

I øvrigt kan enhver prøve den anden løbeform af uden at købe sko. Tag en tur på et løbebånd i bare tæer eller i et par strømper. Sæt et relativt højt tempo. Så kommer du helt automatisk frem på foden og kan selv afprøve forfodslandingen, og hvordan det fungerer for en.

Nedenstående er godt nok en reklamevide, men den forklarer meget godt principperne bag, hvis man har tålmodighed til at se den igennem.

Link to comment
Share on other sites

Mit argument for at vælge konventionelle sko til en start er, at fx forfodslandinger og hårde sko - som du selv er inde på - kan være skrap kost at springe direkte ud i. Jeg vil selv gerne i gang med at løbe mere spændstigt på forfoden, men jeg ser det som et udviklingsområde, jeg skal starte op på stille og roligt. Jeg ville ingenlunde turde veksle mine løbekilometer til denne stil fra den ene dag til den anden, og derfor ville jeg heller ikke anbefale andre at gøre det. Du har en anden mening, og fred være med det. Forhåbentlig kan vores forskellige råd medvirke til, at spørgeren træffer et informeret valg.

Hov, jeg anbefaler absolut ikke at veksle løbekilometer fra hællanding til forfod fra den ene dag til den anden! Jeg opfordrer netop til at lave grundig research inden første løbetur - hvilket vil resultere i, at trådstarter kun skal løbe få hundrede meter den første gang.

Selv læste jeg ikke ordentligt på lektien og løb 7 km. første tur i Fivefingers, fordi det bare var så p**** sjovt ift. normale sko. Jeg kunne ikke gå normalt i 3 dage, fordi mine lægge var så ristede. :dry:

Det er næsten at starte forfra, hvis man har løbet med hællanding i mange år, men jeg kan altså ikke anbefale det varmt nok. Den helt store forskel for mig er faktisk, at jeg nu kan løbe igen uden hoftesmerter, hvilket jeg ellers havde opgivet før jeg opdagede Fivefingers.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opfordrer netop til at lave grundig research inden første løbetur - hvilket vil resultere i, at trådstarter kun skal løbe få hundrede meter den første gang.

X2 – langsom start! Det kan ikke understreges nok. Ifølge Michael Sandler, der har skrevet Barefoot Running, så skal man "aflære sig" den måde, man løber på, og så starte helt forfra. Se evt. www.runbare.com

Og jo, jeg er stadig med på, at trådstarters udgangspunkt er et andet, men når talen falder på løbesko, så bør det nævnes, at der findes andre måder at gøre det uden at det skal blive "hellig krig" af den grund :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, det har været en glimrende debat - gad vide om trådstarter har fulgt med, eller om han allerede løber glad rundt i sine nye løbesko :-) Under alle omstændigheder er jeg blevet mere interesseret i dine five fingers, selv om jeg for længe siden lavede en mental note om at få prøvet et par. Nu må jeg få det gjort, for uanset at min tilgangsvinkel til løb er konservativ, så er jeg ingenlunde bange for at prøve noget nyt (eller gammelt, afhængigt af tidshorisonten). Et hurtigt spørgsmål: Hvor langt er din længste tur i dem, og er det lige meget om der er tale om asfalt eller grus som underlag?

Og Henrik S: Hvad løber du i - if anything?

Edited by sittingduck
Link to comment
Share on other sites

That's the spirit. Man skal aldrig være bange for at prøve noget nyt :smile:

Selv har jeg løbet i alt muligt, siden jeg lagde min løbestil om. Jeg mangler endnu at løbe helt barfodet, men har dog gjort det på løbebånd nogle gange.

Ellers omfatter skoparken tre par FiveFingers, et par Vivo Evo fra Terra Plana, et par Brooks Green Silence, et par Adizero Adios og et par lette Nike racersko.

Lige p.t. løber jeg godt nok ikke så langt, da jeg har døjet med en irriterende betændelse i det ene knæ (en udløber af noget andet betændelse i kroppen).

Men jeg har været oppe at løbe 24 km i et par FiveFingers her i foråret, og det gik fint uden de store problemer (ud over at det i det hele taget var en lang tur, sådan helt generelt).

Selv de mest inkarnerede barfodsløbere anbefaler, at man skifter lidt indimellem og alternativt tager nogle ture i fx et par lette racersko for lige at massere fødderne lidt anderledes.

Hvis man har klaret overgangen til forfodsløb, er der dog nogle ting man skal lægge vægt på, når det gælder de sko, man så skifter med:

De skal helst lade foden stå plant - altså ingen høj hælkile. Der skal heller ikke have en stor opadgående krumning foran, der på engelsk hedder toespring, og som jeg ikke ved, hvad hedder på dansk. Og endelig skal de ikke være for "bananformede", når man ser dem oven fra, men være mere lige ud.

På den måde kan man problemfrit skifte, og der er mange af de helt lette racersko, der opfylder ovenstående krav. Selv om racersko har minimal dæmpning, så vil de alligevel følges andeledes og mere dæmpede, hvis man er vant til FiveFingers eller løber helt barfodet.

Selv er jeg som nævnt ikke gået over til at løbe helt barfodet, men har sværget til FiveFingers for at slippe for den bekymring, der kan ligge i at ramme glasskår o.lign.

I øvrigt er der løbe workshop med Barefoot Ted den 20. maj i København:

http://www.alun.dk/endelig-kommer-barefoot-ted-til-europa.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, det har været en glimrende debat - gad vide om trådstarter har fulgt med, eller om han allerede løber glad rundt i sine nye løbesko :-) Under alle omstændigheder er jeg blevet mere interesseret i dine five fingers, selv om jeg for længe siden lavede en mental note om at få prøvet et par. Nu må jeg få det gjort, for uanset at min tilgangsvinkel til løb er konservativ, så er jeg ingenlunde bange for at prøve noget nyt (eller gammelt, afhængigt af tidshorisonten). Et hurtigt spørgsmål: Hvor langt er din længste tur i dem, og er det lige meget om der er tale om asfalt eller grus som underlag?

Ja, det kunne være rart at høre fra trådstarter, hvad han er "landet på". :smile:

Min længste tur er 13 km blandet asfalt/skov (i lørdags), men jeg er ved at træne op til halvmarathon i juni, så det bliver forhåbentlig ny rekord i Fivefingers.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share