Undgår proffer kulhydrater?


Viborgbonde
 Share

Recommended Posts

Godaften.

Jeg så i aften et interviuw med Mikkel Kessler i Go' aften Danmark. Her snakkede han lidt om hvordan hans forhold til usund mad, slik og sodavand er. Udover det, snakkede han lidt om hvad han ellers selv spiste. Her lagde jeg mærke til, at han selv undgår kartoffler, ris, rugbrød osv. for ikke at få for mange kulhydrater. Han spiser i stedet mange proteiner. jeg har hørt flere professionelle sige dette.

Spørgsmål: Hvad spiser de til f.eks. middag hvis de ikke spiser rugbrød? Jeg får selv 2 rugbrødder til midag og en til eftermiddag. Og til aftensmaden kan jeg da slet ikke undvære kartoffler, ris, paste osv. så ville jeg da være tømt for energi? eller hvad?

Hvad gør i?

Link to comment
Share on other sites

Kroppen kan optage en vis mængde protein i timen.. Jeg mener det er 25 g. men i hvert fald en vis mængde, lad os kalde den x..

Får man flere proteiner end x-mængde, så omdanner kroppen dem til kulhydrat.

Da proteiner mætter mere, og potientielt indeholder flere mineraler og vitaminer, så er det en rigtig god "forretning" at spise rigtig meget proteinrig mad, og så spæde til med kulhydrater hvis man er lidt i underskud..

Så kan man op til, under, og lige efter træningspas indtage hurtige kulhydrater, så man opnår en hurtig restitution..

På den måde er man også 100% sikker på, at kroppen optager den maximale mængde protein.

Vh. Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Kroppen kan optage en vis mængde protein i timen.. Jeg mener det er 25 g. men i hvert fald en vis mængde, lad os kalde den x..

Hvad mener du med optage ? Fra mave-tarm til blod, eller fra blod til væv/organer ?

Får man flere proteiner end x-mængde, så omdanner kroppen dem til kulhydrat.

Da proteiner mætter mere, og potientielt indeholder flere mineraler og vitaminer, så er det en rigtig god "forretning" at spise rigtig meget proteinrig mad, og så spæde til med kulhydrater hvis man er lidt i underskud..

protein består af aminosyrer og inderholder derved ikke i sig selv hverken vitaminer eller mineraler

Så kan man op til, under, og lige efter træningspas indtage hurtige kulhydrater, så man opnår en hurtig restitution..

På den måde er man også 100% sikker på, at kroppen optager den maximale mængde protein.

Vh. Træningshjernen :superman:

PS: det lyder underligt at en fuldtidsprof bokser ikke har behov for relativt stort kulhydratindtag (formoder han har en høj træningsmængde).. På den anden side er sporten vel (som så mange andre idrætsgrene) fyldt med myter om såvel træning som ernæring der nærmest er umulige at aflive.

Link to comment
Share on other sites

Får man flere proteiner end x-mængde, så omdanner kroppen dem til kulhydrat.

Kroppen bruger de optaget proteiner (fra tyndtarm til blod) til (muskel)proteinsyntesen. En meget lille andel bruges som substrat ved hvile/arbejde og resten af de overskudende proteiner omdannes til fedt.

Link to comment
Share on other sites

Kroppen bruger de optaget proteiner (fra tyndtarm til blod) til (muskel)proteinsyntesen. En meget lille andel bruges som substrat ved hvile/arbejde og resten af de overskudende proteiner omdannes til fedt.

Blot af ren nysgerrighed. Hvordan omdannes de overskydende proteiner til fedt?

Link to comment
Share on other sites

PS: det lyder underligt at en fuldtidsprof bokser ikke har behov for relativt stort kulhydratindtag (formoder han har en høj træningsmængde).. På den anden side er sporten vel (som så mange andre idrætsgrene) fyldt med myter om såvel træning som ernæring der nærmest er umulige at aflive.

Jeg har en veninde, der løber rigtig meget marathon.

Noget vi kom ind på den ene gang er, hvor fokuserede de her marathon-løbere er på at få nok kcal. Og vi snakker altså ikke om 60 timer om ugen løbere, men "almindelige" marathonløbere.

Hvis en professionel bokser der, formoder jeg, træner væsentligt mere end "almindelige" marathon-løbere, så helt undgår kulhydrater, lyder mærkeligt.

Kan det evt. hænge sammen med han var i cut, fordi han ville passe ind i en vægtklasse?

-Jeg ville personligt ikke kunne spise så mange proteiner at jeg ville få kcal nok, uden at knække mig først...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blot af ren nysgerrighed. Hvordan omdannes de overskydende proteiner til fedt?

Undskyld, det meget sene svar. Har ikke været herinde i et par måneder.

Proteinerne nedbrydes til aminosyrer og optages i tyndtarmen, hvorefter næste stop er leveren. Carbon-skeletet som udvindes fra aminosyrerne efter de er blevet deamineret (en aminosyregruppe fjernes, NH2) omdannes til pyrovat. Inde i mitochondriet kan pyrovat omdannes til acetyl-CoA, hvor der enten sker en nedbrydning i Krebs cyklus (ATP dannes) eller en syntese af fedtsyren (fedtdannelse).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej trådstarter.

Jeg har ikke dybdelæst alle indlæg, men vil blot tilføje.

Kessler er komisk og tragisk nok den "kostekspert" på dansk tv, som har været allermest spot on!

Alle de akademisk uddannede kostpyramide tilbedere har på ingen måde givet så gode råd, som kessler gjorde på 5 min i god aften danmark.

Kessler er med stor sikkerhed blevet "CHEK" coachet. Jeg ville nemlig sandsynligvis have coachet ham på samme måde. Paul Chek´s principper springer klart i øjene i hans anbefalinger. Dog skal det siges at han sikkert er blevet metabolisk testet til at være en "protein type". Derfor hans kostvalg. Var han "Mix" eller "kulhydrat" typen ville hans kostplan sikkert se lidt anderledes ud. Dog stadig med fokus kvalitet og sikkert også lav glykæmiske og uforarbejdede fødevare.

Og er han gluten allergiker skal han totalt undgå gluten i hans kost. Det menes ca 50% af alle vesterlændinge at lide af i et eller andet omfang. Kronisk migræne, oppustet mave og meget andet, er de mulige symptomer på en gluten allergi.

Råd: Lyt til kessler og lyt evt. til Paul Chek og hans "forfølgere". Så skal du aldrig tælle kalorier og spise fedtfattig mere!

Mvh

Martin

Edited by skanis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share