Konditions træning i meget varmt vejr


Dennis89
 Share

Recommended Posts

Hej Folkens!

Jeg er en dreng på 21 år der lige nu er i praktik i Kina. Jeg har inden for de sidste 6-7 måneder tabt mig 25 Kg., og vejer lige nu 75kg. Jeg begyndte med at løbe og styrketræne for ca. 1-2 måneder siden og det går rigtig godt, nu er jeg bare stødt på et problem som jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal gøre ved, og det er ved at sætte en stopper for mit løb. Mit problem er temperaturen. Den ligger lige nu på 28-38 grader hver dag og det er derfor meget hårdere end det plejer at være når jeg løber, og jeg kan ikke løbe så hurtigt/langt som jeg plejer at kunne. Mine spørgsmål er nu:

Går det ud over min konditions træning og mit vægttab at jeg ikke kan løbe med samme intensitet som jeg plejer?

Skal jeg ændre min kost så jeg spiser lidt mindre fordi jeg ikke forbrænder så meget når jeg løber?

Er der ellers nogle der har nogle gode råd til hvad jeg kan og skal gøre når vejret er som det er? Evt. en anden motionsfrom der kan gøre det ud for løb? Anderledes måder at løbe på osv.

Det skal siges at jeg løber om aftenen hvor solen er gået ned, det er stadig enormt varmt men så er solen da ikke farlig. Jeg sørge for og er god til at drikke rigeligt med vand så jeg hele tiden er i væskebalance.

Jeg håber meget i kan hjælpe mig er virkelig frustreret over tingene som de er lige nu.

Venlig hilsen Dennis

Link to comment
Share on other sites

Hej Dennis. Du har ret - det er dødhårdt at løbetræne i varmt vejr. Typisk vil du opleve lavere temperaturer om morgenen end om aftenen. Derfor er mit forslag, at du prøver at stå tidligere op og lægge din træning på dette tidspunkt, hvis der er mulighed for det, og så gå tilsvarende tidligere i seng.

Jeg er ikke ekspert, men jeg løber selv, så du får lige et par yderligere bud fra mig. Ja, hvis ikke du kan løbe med samme intensitet, så vil det alt andet lige gå en smule ud over din kondition (iltoptagelse). Til gengæld optræner du en sejhed, man ikke kan købe sig til, ved at løbe i høj varme. Og medmindre du træner til konkurrence er konditionen som sådan jo ikke afgørende. Angående om det går ud over dit vægttab, så er det jo ikke intensiteten, der afgør, om du taber dig, men derimod om du bruger mere energi, end du indtager. Hvis varmen gør, at du træner kortere tid, så vil du også forbrænde mindre energi og skal derfor indtage tilsvarende mindre mad. Jeg er dog usikker på, om den højere varme kompenserer lidt for den kortere træningstid, men jeg tvivler. Det lyder dog, som om du har supergodt styr på det med vægttabet. Lyt til din krop - du har masser af erfaring for, hvordan du taber dig. Som du selv er inde på, er væskebalancen supervigtig, når det er brølende varmt. Jeg holder selv meget af at cykle, når temperaturen er for varm til løb - så bliver man afkølet af vinden. Men ved ikke om cykling er en mulighed for dig. Håber, du slipper af med frustrationen og kan fortsætte dine flotte resultater.

Link to comment
Share on other sites

Angående om det går ud over dit vægttab, så er det jo ikke intensiteten, der afgør, om du taber dig...

Det ved vi ikke passer. Det er ikke svært at finde undersøgelser, der sandsynliggører, at høj intensitets-træning øger fedtforbrænding mere end cardo-træning ved lavere intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Hej folkens!

Jeg ville bare lige sige tusind tak for de gode råd, dem var der brug for og de er blevet brugt flittigt siden da:)

Jeg har fundet ud af at en rigtig god løsning for mig er at dele min løbetur op så jeg f.eks. løber 20-30 min. om morgenen og 20-30 min middag eller aften. På den måde er turen til at holde ud og jeg føler stadig at jeg gør en pænt god indsats!

Men igen - tusind tak for "hjælpen" og de gode brugbare råd - elsker det her forum, folk er seriøse og klar til at give en hånd i "nøden";)

Ses derude på vejene når jeg kommer hjem engang i Juli!

Link to comment
Share on other sites

Hej Folkens!

Jeg er en dreng på 21 år der lige nu er i praktik i Kina. Jeg har inden for de sidste 6-7 måneder tabt mig 25 Kg., og vejer lige nu 75kg. Jeg begyndte med at løbe og styrketræne for ca. 1-2 måneder siden og det går rigtig godt, nu er jeg bare stødt på et problem som jeg simpelthen ikke ved hvad jeg skal gøre ved, og det er ved at sætte en stopper for mit løb. Mit problem er temperaturen. Den ligger lige nu på 28-38 grader hver dag og det er derfor meget hårdere end det plejer at være når jeg løber, og jeg kan ikke løbe så hurtigt/langt som jeg plejer at kunne. Mine spørgsmål er nu:

Går det ud over min konditions træning og mit vægttab at jeg ikke kan løbe med samme intensitet som jeg plejer?

Skal jeg ændre min kost så jeg spiser lidt mindre fordi jeg ikke forbrænder så meget når jeg løber?

Er der ellers nogle der har nogle gode råd til hvad jeg kan og skal gøre når vejret er som det er? Evt. en anden motionsfrom der kan gøre det ud for løb? Anderledes måder at løbe på osv.

Det skal siges at jeg løber om aftenen hvor solen er gået ned, det er stadig enormt varmt men så er solen da ikke farlig. Jeg sørge for og er god til at drikke rigeligt med vand så jeg hele tiden er i væskebalance.

Jeg håber meget i kan hjælpe mig er virkelig frustreret over tingene som de er lige nu.

Venlig hilsen Dennis

Hvis du bor tæt ved en strand eller sø kan du smutte i vandet når det bliver for varmt og hurtig op igen og løbe videre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share