Morgenløb


Carbenet
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Da jeg indimellem har lidt travle dage vil jeg gerne lave lidt morgenløb men vil helst have noget effekt - gider ikke løbe 5-6 km uden at få noget ud af det så det skal helst være smæk på men... Hvordan ville det være mest optimalt at løbe turen? 2 km opv og så fart på, konkurrencetempo, i 3 km og så køle ned for resten eller?

Grunden til det ikke er længere distance er at jeg ikek er udpræget morgenperson, endnu, og derfor skal det ikke ændre for meget i min rutiner før jeg har vænnet mig til det..

Jeg har et program som jeg følger med mindre tilpasninger som helst skal ende op med noget maraton eller bare en god form...

Jeg løber pt 40-60 km per uge.

Ser frem til lidt løber indspark/inspiration

mvh

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi hver morgen, eller et par gange om ugen? Hvordan du løber dem er jo stort set op til dig selv. Hvis man nu løb den ene dag med indskudte intervaller, hvor du kan veksle mellem 500-1000m intervaller, en anden som fartleg og en tredje som tempoløb. Hvis du løber 60km på en uge, skulle en af turen måske også bare være en rolig restitutions-tur?

Link to comment
Share on other sites

Egentligt er det lidt af en smagssag. Nogle foretrækker morgenløbet, mens andre hader det. Personligt ser jeg ikke noget i vejen for at løbe intervaller eller andet tempofyldt løb om morgenen, hvis bare man sørger for en grundig opvarmning.

Personligt foretrækker jeg at løbe restitutionsture, hvis det skal være tidligt på dagen, men har dog prøvet intervaller, og det kunne som også lade sig gøre.

Jeg har personligt gode erfaringer med at stå tidligt op -> drikke ½ l. vand -> gå på toilettet (hvis man har tendens til det i morgen timerne)-> løbe... Og tro mig... det er vigtigt med toilettet, da løbeturen ellers kan sætte lidt for godt gang i maven....

Så bare sørg for en grundig opvarmning, og ellers er det fuldstændigt de samme regler, som gælder, som hvis man løb om eftermiddagen/aftenen. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

tak for svar..

Tror jeg vil travle lit igennem på linket og se på flere indspark derinde

Det ville være en enkelt gang om ugen for lidt afveksling og evt rykke formen lidt yderligere - jeg har nogenlunde styr på de øvrige ture med distancer og hastighed, mix med intervaller og tempo ture osv...

Hvis man laver den som tempo tur med lidt ekstra smæk på de 3 km ud af de 5/6 km - er der nogen gevinst i det eller er den til at overse? Det skal nok lige nævnes at turen ville dagen efter en halv lang tur (12-16 km) som jeg nok selv betragter som restitution da tempoet bestemt er til at overse den dag i programmet...

Det er lidt om det er turen værd eller om jeg er bedre tjent med lidt ekstra restitution under dynen...

Link to comment
Share on other sites

Og tro mig... det er vigtigt med toilettet, da løbeturen ellers kan sætte lidt for godt gang i maven....

Et meget, meget fornuftigt råd. Der kan virkelig ske ting og sager, hvis man kommer afsted uden et toiletbesøg først. Og ja, jeg taler af erfaring :laugh:

Hvis jeg husker min børnelærdom korrekt, så er der - som SoerenS også er inde på - vist intet fysiologisk i vejen for at give den bundgas om morgenen. Hvis man føler sig oplagt og har det godt med morgenløb, så er det nok et tegn på, at man også kan presse pulsen lidt. Hvis man ikke trives med morgenløb, ja, så dropper man det nok igen.

Skal du løbe en 5-6 km, er det dog sikkert det bedste at lægge stille og roligt ud for lige at lade kroppen komme i gang efter en nats søvn. 1-2 km stille jog med langsomt stigende tempo. Så måske nogle forsigtige ryk for lige at få pulsen op. Og så til sidst nogle 5-600 meter solide ryk efterfulgt af lidt afjogning/nedkøling og strækøvelser.

Det ville da helt sikkert være et super supplement til din øvrige træning. Just do it.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share