Tag-på-kur


Simone.
 Share

Recommended Posts

Hej! :-)

Jeg er en pige på 15 år og jeg er fuld udvokset, kan jeg mærke og vil heller ikke vokse. Jeg er 165 høj og vejer kun 42 kg. Jeg ligger under skalaen og jeg er MEGET utilfreds med mine ben. Jeg har prøvet alt, spise store portioner, træne, styrketræning, løbe, spise godt med sunde ting. Jeg ved ikke helt hvad der skal til. Og ville høre om i har nogle gode råd eller en god tag på kur? mange tak på forhånd! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej! :-)

Jeg er en pige på 15 år og jeg er fuld udvokset, kan jeg mærke og vil heller ikke vokse. Jeg er 165 høj og vejer kun 42 kg. Jeg ligger under skalaen og jeg er MEGET utilfreds med mine ben. Jeg har prøvet alt, spise store portioner, træne, styrketræning, løbe, spise godt med sunde ting. Jeg ved ikke helt hvad der skal til. Og ville høre om i har nogle gode råd eller en god tag på kur? mange tak på forhånd! :-)

Drik 1 liter sødmælk efter du har spist. (kun en gang om dagen).

Vent 2 uger, hvis din vægt ikke stiger så:

Drik 1 liter sødmælk efter du har spist. (to gange om dagen).

Vent 2 uger, hvis din vægt ikke stiger så:

Drik 1 liter sødmælk efter du har spist. (tre gange om dagen).

Vent 2 uger, hvis din vægt ikke stiger så:

Drik 1 liter sødmælk efter du har spist. (fire gange om dagen).

Når du har taget på vil det være mere naturligt at spise mere. :)

Link to comment
Share on other sites

Øhm. Nu ved jeg ikke hvordan jeg ville bryde mig om Nikolajs sødmælkskur, selvom jeg da tænker det ville virke. Jég kunne ikke få en liter sødmælk ned på fuld mave.

Tænker måske hans pointe er at "drikke-kalorier" er lette at få ned.

Juice f.eks. Og andet med mange kulhydrater.. Fedt er knap så effektiv. Selvom det indeholder mere energi mætter det en del mere og tager længere tid at fordøje.

Kombinér dette med vægttræning for at få en god fordeling af fedt og muskler under din vægtøgning.

Og som Nikolaj siger, bør det, over tid, ikke føles unaturligt at spise mere.

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Øhm. Nu ved jeg ikke hvordan jeg ville bryde mig om Nikolajs sødmælkskur, selvom jeg da tænker det ville virke. Jég kunne ikke få en liter sødmælk ned på fuld mave.

Tænker måske hans pointe er at "drikke-kalorier" er lette at få ned.

Juice f.eks. Og andet med mange kulhydrater.. Fedt er knap så effektiv. Selvom det indeholder mere energi mætter det en del mere og tager længere tid at fordøje.

Kombinér dette med vægttræning for at få en god fordeling af fedt og muskler under din vægtøgning.

Og som Nikolaj siger, bør det, over tid, ikke føles unaturligt at spise mere.

Jeg tror ikke blodsukker, ren kulhydrat leger så godt sammen. Sidst de 2 blev gift endte det vist i en diabetes og humørsvingninger! :p

Man kan også drikke ren olivenolie. 1 spiseskefuld til hvert måltid = 50-90kcal ekstra pr måltid. (kan ikke huske hvor mange gram der er i en spiseskefuld, men mellem 5-10). Og så øge det hvis det ikke giver resultater.

Uanset hvad, så kræver det at man gør en indsats. Enten æder man som et svin (og det gør du på ingen måde, hvis du ikke tager på!) eller også går man den lidt klamme vej og drikker sødmælk eller ren olivenolie (hvilket faktisk ikke er slemt, smager ikke slemt på nogen måde, IMO :) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke blodsukker, ren kulhydrat leger så godt sammen. Sidst de 2 blev gift endte det vist i en diabetes og humørsvingninger! :p

Man kan også drikke ren olivenolie. 1 spiseskefuld til hvert måltid = 50-90kcal ekstra pr måltid. (kan ikke huske hvor mange gram der er i en spiseskefuld, men mellem 5-10). Og så øge det hvis det ikke giver resultater.

Uanset hvad, så kræver det at man gør en indsats. Enten æder man som et svin (og det gør du på ingen måde, hvis du ikke tager på!) eller også går man den lidt klamme vej og drikker sødmælk eller ren olivenolie (hvilket faktisk ikke er slemt, smager ikke slemt på nogen måde, IMO :) )

Det er klart hun ikke udelukkende skal indtage kulhydrater. Sammen med fornuftig mad, er det intet problem med rigelige mængder.

Link to comment
Share on other sites

Fedt giver ikke nogen mætningsfornemmelse :)

Mht. de tynde ben, så er der nogen der har tynde ben (gazelle ben) fra naturens side (det har noget med at du har proteiner i dit blod, som trækker vand fra omgivelserne (i dette tilfælde benene) og ind i blodet)).

Det er blot til at have i baghovedet, i tilfælde af du ikke synes benene vokser i takt med vægten.

Link to comment
Share on other sites

Fedt giver ikke nogen mætningsfornemmelse :)

Mht. de tynde ben, så er der nogen der har tynde ben (gazelle ben) fra naturens side (det har noget med at du har proteiner i dit blod, som trækker vand fra omgivelserne (i dette tilfælde benene) og ind i blodet)).

Det er blot til at have i baghovedet, i tilfælde af du ikke synes benene vokser i takt med vægten.

At fedt ikke giver mæthedsfornemmelse er jo direkte forkert. Fedt giver den største mæthedsfornemmelse af de tre makronutrienter.

Det der med de tynde ben lyder som en gang fordrukken broscience. At der er forskel på vores genetiske udgangspunkt er selvklart, men at nogle mennesker skulle have særlige proteiner i blodet lyder som noget du selv har fundet på.

Link to comment
Share on other sites

Okay, så sagde vores underviser bare forkert. Så giver det også bedre mening

Jeg siger ikke noget om særlige proteiner. Nogle folk med nefropati har færre proteiner i blodet, hvilket nedsætter det kolloidosmotiske tryk, hvilket giver ødemer i benene. Og samtidig kan det modsatte ske.

Edited by izzit
Link to comment
Share on other sites

Okay, så sagde vores underviser bare forkert. Så giver det også bedre mening

Jeg siger ikke noget om særlige proteiner. Nogle folk med nefropati har færre proteiner i blodet, hvilket nedsætter det kolloidosmotiske tryk, hvilket giver ødemer i benene. Og samtidig kan det modsatte ske.

Det er da også fint og flot -det lyder som noget du lige har haft om på din uddannelse. Har du dog overvejet at en person på 42kg vil have tynde ben under alle omstændigheder?

Kald mig bare lavpraktiker, men hvorfor rode sig ud i en kompliceret diagnose der ikke er belæg for, når løsningen på problemet er så simpel som "spis mere"?

Link to comment
Share on other sites

Det tager jeg jo også højde for, nu hvor jeg netop skriver det... :S

Jeg nævnte det udelukkende i tilfælde af at hun om 1 år eller to stadig finder hendes ben for små (nu hvor hun jo ikke er tilfredse med dem)

Og jeg vil ikke kalde dig noget som helst. Personlige angreb fører jo ikke nogen steder hen

Edited by izzit
Link to comment
Share on other sites

At fedt ikke giver mæthedsfornemmelse er jo direkte forkert. Fedt giver den største mæthedsfornemmelse af de tre makronutrienter.

Det der med de tynde ben lyder som en gang fordrukken broscience. At der er forskel på vores genetiske udgangspunkt er selvklart, men at nogle mennesker skulle have særlige proteiner i blodet lyder som noget du selv har fundet på.

@Ivan Igor: Fedt giver bestemt ikke den største mæthedsfornemmelse af de 3 makronutrienter, den må du længere ud på landet med. Enhver burde vide at den titel løber proteiner med.

Edited by Maxfailure82
Link to comment
Share on other sites

Hej! :-)

Jeg er en pige på 15 år og jeg er fuld udvokset, kan jeg mærke og vil heller ikke vokse. Jeg er 165 høj og vejer kun 42 kg. Jeg ligger under skalaen og jeg er MEGET utilfreds med mine ben. Jeg har prøvet alt, spise store portioner, træne, styrketræning, løbe, spise godt med sunde ting. Jeg ved ikke helt hvad der skal til. Og ville høre om i har nogle gode råd eller en god tag på kur? mange tak på forhånd! :-)

Nu er "store potioner" et meget individuelt begreb, kan du evt. komme med nogle eksempler på hvad du spiser dagligt?

P.S. Den sødmælkskur lyder super dårlig af mange årsager og ikke mindst ulækker :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det at folk begynder at snakke om en sødmælksKUR fordi Nikolajknude anbefaler trådstarter at øge sit energiindtag med i første omgang en liter sødmælk om dagen uden at ændre på det hun iøvrigt spiser? Flydende kalorier er nemmere at få ned for de fleste så hvis pigen ikke lider af laktoseintolerans eller andet godt hvad er så problemet?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det at folk begynder at snakke om en sødmælksKUR fordi Nikolajknude anbefaler trådstarter at øge sit energiindtag med i første omgang en liter sødmælk om dagen uden at ændre på det hun iøvrigt spiser? Flydende kalorier er nemmere at få ned for de fleste så hvis pigen ikke lider af laktoseintolerans eller andet godt hvad er så problemet?

Det skal jeg sige dig:

1. Er der forskning der peger på sammenhæng mellem bl.a. sødmælk og uren hud: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4890/sprog=1/grp=8/menu=2/

2: 1 Liter sødmælk vil for mange være svært at få ned på en gang (mig inkluderet) også flere gange om dagen???

3. Kan ikke se hvorfor man ikke kan guide hende til en stigning af kcal gennem en stigning af varieret kostemner istedet for.

Personligt ville jeg være både oppustet og generere nok slim i halsen, så jeg kunne få Krank til at ligne en tørkiks, hvis jeg skulle drikke 4 liter sødmælk om dagen...

Edited by Maxfailure82
Link to comment
Share on other sites

Det skal jeg sige dig:

1. Er der forskning der peger på sammenhæng mellem bl.a. sødmælk og uren hud: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4890/sprog=1/grp=8/menu=2/

2: 1 Liter sødmælk vil for mange være svært at få ned på en gang (mig inkluderet) også flere gange om dagen???

3. Kan ikke se hvorfor man ikke kan guide hende til en stigning af kcal gennem en stigning af varieret kostemner istedet for.

Personligt ville jeg være både oppustet og generere nok slim i halsen, så jeg kunne få Krank til at ligne en tørkiks, hvis jeg skulle drikke 4 liter sødmælk om dagen...

1. Du kan ikke konkludere noget omkring sødmælk ud fra den artikel. Jeg er også skeptisk omkring at læse artikler fra et site der prøver at prakke folk produkter på ved samme ombæring, OG deres yngste henvisninger er fra 1980.

2. Det er et spørgsmål om tilvænning. At du ikke kan drikke en liter mælk om dagen er ikke særlig afgørende, jeg drikker og har i en længere periode drukket 4-5l mælk om dagen, og jeg har iøvrigt ikke hudproblemer.

3. Det ville også være fint, men pigen kan jo tilsyneladende ikke spise nok når hun prøver på det => flydende kalorier er et forsøg værd.

Link to comment
Share on other sites

Enig... Og tror desuden ikke jeg magter en lang diskussion omkring et råd om at bælle sødmælk.

Det er jo en midlertidig kur, der giver praktisk taget instant results, er nem at overholde. Eneste minus er en del mættet fedt i en meget kort periode!!!

Efterfølgende vil hun automatisk være mere sulten og have nemmere ved at holde vægten! (Jeg snakker fra erfaring her).

Angående hudproblemer. Sjovt, jeg var ellers af den opfattelse at man er mere eller mindre blevet enige om, at der ingen direkte forbindelse mellem mælk og hudproblemer har kunnet påvises, helt generelt. En enkelt videnskabelig undersøgelse er ikke nok til at modsige alle de andre undersøgelser.

Kan vitterligt ikke se problemet, andet end at man ikke vil gøre den indsats der skal til, fordi man lige synes det lyder "ulækkert" eller "hårdt" at drikke 1L sødmælk... (og alternativt kunne hun jo dele det op over 2 måltider, hvis det da er helt umuligt på et... Tænk nu lidt selv!).

Alternativt, spis ren olivenolie til hvert måltid, som tidligere beskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er vigtigere for trådstarter at lære at spise ordentlige (!) måltider 3-4 gange om dagen før hun begynder at rive sødmælk.

For det tvivler jeg i den grad på hun gør.

Jeg spiser normalt maks 3 måltider om dagen, nogen gange kun 2, andre gange 4, og klarer mig helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Kan vitterligt ikke se problemet, andet end at man ikke vil gøre den indsats der skal til, fordi man lige synes det lyder "ulækkert" eller "hårdt" at drikke 1L sødmælk...

Min oprindelige pointe var, at hvorfor skal det være hårdt/ulækkert, når det ikke er nødvendigt? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share