Udtrætning under et enkelt sæt...


Yetti
 Share

Recommended Posts

Kære Molboer.

Jeg har aldrig tænkt over dette før, og det skal umiddelbart tilskrives, at det bare virkede så naturligt, at man stopper sit 5RM sæt efter 5 gentagelser.

Jeg har ledt vidt og bredt efter en forklaring på, hvorfor man udtrættes under et enkelt sæt.. Enten er der ikke nogen, der har undersøgt det, fordi svaret er himmelråbende enkelt, eller alternativt fordi man det er svært at undersøge.

Nogle bud?

Link to comment
Share on other sites

Kære Molboer.

Jeg har aldrig tænkt over dette før, og det skal umiddelbart tilskrives, at det bare virkede så naturligt, at man stopper sit 5RM sæt efter 5 gentagelser.

Jeg har ledt vidt og bredt efter en forklaring på, hvorfor man udtrættes under et enkelt sæt.. Enten er der ikke nogen, der har undersøgt det, fordi svaret er himmelråbende enkelt, eller alternativt fordi man det er svært at undersøge.

Nogle bud?

Såvidt jeg lige husker, er det fordi du opbruger alt tilgængeligt ATP og derefter må hente energi fra andre kilder. Der forsurer "cellemiljøet" og efterhånden gøres kemiske processer nødvendige for muskelsammentrækning, umulige.

Husker kreatin som kortvarrig buffer, for ATP?

Edited by Droopy
Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg lige husker, er det fordi du opbruger alt tilgængeligt ATP og derefter må hente energi fra andre kilder. Der forsurer "cellemiljøet" og efterhånden gøres kemiske processer nødvendige for muskelsammentrækning, umulige.

Husker kreatin som kortvarrig buffer, for ATP?

Ja, det er muligt, at det er så simpelt.

Umiddelbart tror jeg du har ret i, at metabolisk træthed spiller en væsentlig rolle, når vi snakker 8-12 gentagelser, men jeg tvivler på, at vi har fat i den samme mekanisme, når vi snakker helt tunge belastninger (1-5RM)...

Spiller CNS ind her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hopper på den anaerobe energiomsætning. ATP, CrP og herefter slut med at kunne levere ATP i tilstrækkelig grad til at opretholde kontraktion-relaxation / tværbrocyklus i det antal fibre påkrævet for at kunne levere kraft nok til, eksempelvis den 6. rep.

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvor god form du er i, så vil den umiddelbare frie energi der er til rådighed række til 2 minutters træning. Derefter kommer energiproduktionen i gang, og så skulle der ikke være noget problem.

Såvidt jeg husker er det ATP (der er til nogle få sekunder) og efterfølgende glukosen i blodet der bliver brugt (de 2 minutter).

Varmer du op med 5 minutters cardio, inden du træner?

Link to comment
Share on other sites

Tak for feedback!

Jeg holder mig til den metaboliske udtrætning i denne omgang..., men jeg tvivler nu stadig, når vi snakker helt tunge belastninger :)

Det må kommer an på en prøve - hvem ligger lår til?

Link to comment
Share on other sites

Ved langsomme bevægelser (som tung styrketræning!) er årsagen metabolsk. Den konstante spænding hæmmer blodtilførslen til de arbejdende muskler. Den direkte årsag på celleniveau er nok at ATP ikke kan regenereres hurtigt nok. Forsuring og lignende er næppe den direkte årsag.

Link to comment
Share on other sites

Ved langsomme bevægelser (som tung styrketræning!) er årsagen metabolsk. Den konstante spænding hæmmer blodtilførslen til de arbejdende muskler. Den direkte årsag på celleniveau er nok at ATP ikke kan regenereres hurtigt nok. Forsuring og lignende er næppe den direkte årsag.

Så har den manglende blodtilførsel vil heller ikke umiddelbart den store betydning? Siden det vel rimeligt nok kan antages at stort set al ATP gendannes anaerobt er ilten nok ikke til ret meget hjælp. Hvis et sæt med 5RM tager 15-20 sek passer det vel meget godt med at man i hvert fald ikke kan gendanne ATP via CPr-ATP systemet optimalt i de(n) sidste rep(s). Hvis den anaerobe glykolyse så ikke er kvik nok til at få nok ATP gendannet så kan man vel ikke foresætte med at lave en givenmængde arbejde, medmindre man får noget pause. Dermed ikke sagt at CNS (enten via supraspinelt inhibering eller fra mere spinalt niveu eller via type II afferente) ikke har indflydelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share