GPS-udstyr - hvad gør jeg?


johnepet
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er ny på dette site, og har måske overset et svar på det spørgsmål, jeg håber nogen kan hjælpe mig med:

De sidste ca. 20 år har jeg gået omkring 12-15 km. næsten hver morgen - en mulighed jeg heldigvis har fordi jeg arbejder hjemmefra. Men jeg kunne egentligt godt tænke mig noget GPS-udstyr, der kan holde øje med min march-kadance, afstand, rute osv.

Hvad mon vil være det bedste for en halvgammel fyr på 53 år at afskaffe - og hvor er det bedst at få lavet/lagt et personligt "træningsskema!

GPS-udstyret skal helest ikke være en mobil, men en maskine, der gerne må angive fx. kompasretning, da jeg tit færdes i terræn, hvor jeg ikke har været før. Og det er jo rart at få bilen med hjem..:)

Håber I kan hjælpe en nybegynder i faget, der gerne vil holde formen, og stikke papirer op i snuden på konen, så hun vitterligt kan se, at jeg har været ude i naturen og ikke siddet og drukket bajer med vennerne fra den lokale avis!

mange gode hilsner

John

Ribe

Link to comment
Share on other sites

Tak for tippet Martin - det var pænt af dig. Men uret er jo fra 2009, hvor bilerne netop havde fået oppustelige gummihjul..:) Der er sket lidt siden, har jeg stavet mig igennem på diverse hjemmesider.

Men jeg synes, det er noget af en jungle at finde rundt i. Jeg kan sagtens finde en dims at sætte i bilen, og følge den, hvis der ellers er nogen der gider stjæle en Kadett årgang 1985, men det ender nok med at jeg køber den nye Samsung Monte, der kan alt - også tage Blåvand Radio. Men tak for tippet, Martin!

mange hilsner

John

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu afviser du jo godt nok en mobil, men vær opmærksom på at GPS programmer til mobiler (især dem med “rigtige” styresystemer som f.eks. Android) er mere fleksible end dedikerede GPS enheder. Funktioner, som ikke findes i det ene program findes sikkert i et andet, ellers er udviklerne ofte meget lydhøre overfor at tilføje det. Med dedikerede GP enheder, så kommer du aldrig i kontakt med udviklerne og hvis du endelig gør det, så skal funktionen du søger først godkendes af et stort bureaukrati og kommer først med i næste udgave.

Jeg er personligt meget glad for MyTrails til Android. Jeg har lagt mine egne løjpekort ind (langrend), alverdens præfabrikerede kort (google, satellit, højdekort), som kan downloades til senere offlinebrug direkte i telefonen og GPX kort (fra min cykel-GPS). Den har kompas og kan lave google navigationssøgninger. Men den kan også være så simpel som du selv ønsker den skal være.

En Xperia X10 mini koster ca 1000 kr. MyTrails findes i en gratis version og koster vist lige under 200 kr i fuld version. Det er vist oså nogenlunde prisen for et godt, men simpelt GPS ur uden indbyggede kort.

http://www.frogsparks.com/mytrails/index.html

Link to comment
Share on other sites

Hej Melisen

Og mange tak for dine gode råd. Jeg overvejede på et tidspunkt at købe en Nokia E7, men valgte i stedet at købe en Garmin Frontrunner 110 - og den passer perfekt til mit behov: Jeg oploader data efter endt tur til min egen side på Garmin, og kan dag for dag følge rute( med kort) kadance mv.

Når jeg har valgt en smartphone fra, er det fordi jeg er journalist, og bevist undgår at "være på", når jeg er ude i naturen. Mobilen ligger konsekvent hjemme, jeg har gået i alverdens terræn i mere ned 30 år - og et godt gammeldags kompas er rigeligt for mig. Jeg skal nok finde hjem..:)

Men du skal have rigtig mange tak for din ulejlighed, og dine råd, som jeg godt kan se alle fordelene ved. Jeg ved godt, at jeg kan fravælge mail, internet osv. på en smartphone, men den menneskelige natur er ofte fornuftstridig, så det første, jeg ville gøre, er, at installere mail og hele lortet! Nu kan jeg nyde freden, kigge på lokaliteterne i området, bemærke særlige kendetegn - og holde fri, når jeg er ude.

Omvendt tror jeg, at rigtigt mange vil have glæde af dit forslag, især de, der måske ikke er trænet i at vandre/løbe i ukendt terræn.

mange velmenende hilsner

John

Ribe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share