Muskelbundt - ja tak


LisaLisa
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg drømmer lidt om at blive temmelig muskuløs, naturligvis ikke i overdrevet form, men gerne godt markeret. Jeg er en kvinde på 165, vejer 58kg. Jeg er allerede i godt i gang med styrketræningen, men er langt fra mit mål. Først og fremmest skal jeg tabe mig, så der er mulighed for markering. Mit spørgsmål er: hvis man træner koncentreret, dvs. styrketræning kombineret med konditionstræning og får kosten tilpasset, hvor lang tid vil det tage at blive "markeret" og er det overhovedet muligt?

Og hvordan med kost? Proteinshakes og low carb intake eller hvad?

Mange tak!

Mvh. Lisa

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg drømmer lidt om at blive temmelig muskuløs, naturligvis ikke i overdrevet form, men gerne godt markeret. Jeg er en kvinde på 165, vejer 58kg. Jeg er allerede i godt i gang med styrketræningen, men er langt fra mit mål. Først og fremmest skal jeg tabe mig, så der er mulighed for markering. Mit spørgsmål er: hvis man træner koncentreret, dvs. styrketræning kombineret med konditionstræning og får kosten tilpasset, hvor lang tid vil det tage at blive "markeret" og er det overhovedet muligt?

Og hvordan med kost? Proteinshakes og low carb intake eller hvad?

Mange tak!

Mvh. Lisa

Det afhænger jo sjovt nok alt sammen af dit udgangspunkt så det er helt umuligt at svare på.

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med udgangspunkt?

Jeg er klar til at ofre mig 100% for at opnå hurtige, varige resultater. Jeg er ikke specielt markeret nu, så hvis man som udgangspunkt anser mig som utrænet.

Vi kan ikke vurdere hvor lang tid det vil tage. Vi har ingen anelse om hvordan du ser ud.

Link to comment
Share on other sites

Du vil hurtigere opnå resultater hvis du fokusere på en ting af gange, eksempelvis bruge 1-2 år på at opbygge muskelmassen, hvor du derefter når du har opnået den muskelstørrelse du finder passene, reducere fedtmassen for at få den markeret atletiske krop du efter stræber.

Lige nu er dine mål modstridige, det svært at øge muskelmasse samtidig med at du ønsker er reduceret fedtmassen

Link to comment
Share on other sites

Tak Vastus, det var lidt det jeg ledte efter. Regnede heller ikke med at begge ting kunne lade sig gøre. 1-2 år, det vil jeg efterstræbe.

Skal jeg indtage proteinpulver som en del af kosten, eller det ligegyldigt, hvis jeg bare indtager store mængder naturlige proteiner, fra eksempelvis kylling? Jeg vil jo gerne have fuldt udbytte.

Link to comment
Share on other sites

Tak Vastus, det var lidt det jeg ledte efter. Regnede heller ikke med at begge ting kunne lade sig gøre. 1-2 år, det vil jeg efterstræbe.

Skal jeg indtage proteinpulver som en del af kosten, eller det ligegyldigt, hvis jeg bare indtager store mængder naturlige proteiner, fra eksempelvis kylling? Jeg vil jo gerne have fuldt udbytte.

Såfremt du er istand til at få nok via kosten, bør det være din foretrukne kilde til protein.

Lige efter styrketræning er både protein og kulhydrat vigtigt. Hvis du ikke kan spise/drikke tilstrækkeligt til at dække dit behov efter træning (det kan jeg ikke), kan proteinpulver være på sin plads. Kulhydrat er let at få ned, som et glas juice eller andet.

Kylling (uden skind) er en fremragende kilde til protein.

Link to comment
Share on other sites

Du vil hurtigere opnå resultater hvis du fokusere på en ting af gange, eksempelvis bruge 1-2 år på at opbygge muskelmassen, hvor du derefter når du har opnået den muskelstørrelse du finder passene, reducere fedtmassen for at få den markeret atletiske krop du efter stræber.

Lige nu er dine mål modstridige, det svært at øge muskelmasse samtidig med at du ønsker er reduceret fedtmassen

Eller man kan vælge at carb cycle, køre kortere bulk og cutte perioder osv. Man kan sagtens gaine muskler og stadig være i udmærket form.

Tak Vastus, det var lidt det jeg ledte efter. Regnede heller ikke med at begge ting kunne lade sig gøre. 1-2 år, det vil jeg efterstræbe.

Skal jeg indtage proteinpulver som en del af kosten, eller det ligegyldigt, hvis jeg bare indtager store mængder naturlige proteiner, fra eksempelvis kylling? Jeg vil jo gerne have fuldt udbytte.

Spis den proteinkilde du foretrækker. Proteinpulver mætter ikke det store men er til gengæld nemt at få ned, og du vil ikke mærke nogen forskel på hvilken proteinkilde du vælger (kød eller pulver, begge kommer fra "naturlige" kilder). Proteinpulver om morgenen og efter træning er at foretrække da det rygere hurtigere igennem systemet.

Kylling (uden skind) er en fremragende kilde til protein.

Og fucking kedeligt.

Link to comment
Share on other sites

LisaLisa - Nice! Endelig en der tager handling. Nogle kvinder går derude og undlader at styrketræne af frygt for at de vil blive for "muskuløse og ulækre". Hvad de fleste ikke forstår er, at den muskuløsitet, som styrketræning medfører, er mega nice. Piger med atletiske kroppe er sindssygt lækre.

Efter flere års eksperimentering med mig selv og efter at have konverseret med mine træningskammerater om kost og træning, er det virkelig ikke så kompliceret, som mange gør det til.

Der findes en simpel, men lang vej til målet:

1. Træn så meget som muligt. Overtræning er en myte. Jo mere træning jo hurtigere fremgang. Se blot på alle historiens strongmen - selv før steroider og testosteron blev udbredt blev de stærke fordi de trænede deres røv i laser.

2. Spis rigtig meget når du vil tage muskler på. Især lots of protein. Tag mindst 1 tallerken mere ved alle måltider. Det er ikke let at tage på når man træner. Det er et spørgsmål om hvor meget man vil det. Viljestyrke, hvor cliché det end lyder.

3. Spis lidt når du vil tabe dig. Størstedelen protein. Sørger du for at få nok protein og træner samtidig vil du ikke miste muskler (afhænger af alder). Et studie har vist at 800 kcal protein om dagen samt træning virkede muskelbesparende. Hverken tab i muskler and styrke.

4. Sov så meget du kan. Tag naps. Sov 18 timer om natten. Sov mens du går. Sov mens du sidder på toilettet.

Gentag 1, 2 og 4 eller 1, 3 og 4 afhængig af dine mål i 6 måneder og du vil se fantastisk ud.

Når det så er sagt, skal du ikke springe ud i 7x træning om ugen eller flere træningspas om dagen indtil du er blevet lidt rutineret. Lyt til din krop.

Resultater vil afhænge af dit nuværende træningsniveau, vægt, fedtprocent og alder. Hvis du kan fortælle lidt om dig selv (hvis du føler dig tryg ved det), så kan vi måske forudsige lidt om dine kommende fremskridt. Dog skal man være meget påpasselig med at forudsige ens fremtidige resultater - ofte sætter man forventningerne for lavt og skyder derfor under målet. Reach for the stars.

Edited by Heyay
Link to comment
Share on other sites

Tak tak tak for alle svarene!

Er fuldstændig enig, mange tøser er så bange for at blive lidt muskuløse, ingen siger det behøver at være klamt, det er da bare pisse sejt!

Okay, som sagt er jeg 165, 58kg. Jeg er 17 år gammel. Jeg har dyrket noget fodbold, men ikke på højt plan. Jeg har styrketrænet i omkring en måned, og er gået fra ingen kilo i bænk til 5 på hver side. Med det mener jeg at der altså er sket en mærkbar forskel. Jeg ved ikke om det er præcise mål af min krop I ønsker?

Jeg træner hver anden dag, da jeg har hørt at kroppen skal restituere for at opnå fuldt udbytte. Men når jeg træner er det omkring 1,5-2 timer da jeg træner alle muskelgrupper.

Det eneste jeg kan sige som ikke er så fornuftigt er kosten, den er temmelig usund, fordi min viljestyrke er super nederen. Men hvis jeg får et opnåeligt mål, håber jeg på at kunne sige nej.

Jeg har også planer om at begynde at løbetræne de dage jeg ikke er i motionscenter. Er mine planer for optimistiske? Og kan jeg virkelig opnå det jeg ønsker på 6 mdr.?

Edited by LisaLisa
Link to comment
Share on other sites

Tak tak tak for alle svarene!

Er fuldstændig enig, mange tøser er så bange for at blive lidt muskuløse, ingen siger det behøver at være klamt, det er da bare pisse sejt!

Okay, som sagt er jeg 165, 58kg. Jeg er 17 år gammel. Jeg har dyrket noget fodbold, men ikke på højt plan. Jeg har styrketrænet i omkring en måned, og er gået fra ingen kilo i bænk til 5 på hver side. Med det mener jeg at der altså er sket en mærkbar forskel. Jeg ved ikke om det er præcise mål af min krop I ønsker?

Jeg træner hver anden dag, da jeg har hørt at kroppen skal restituere for at opnå fuldt udbytte. Men når jeg træner er det omkring 1,5-2 timer da jeg træner alle muskelgrupper.

Det eneste jeg kan sige som ikke er så fornuftigt er kosten, den er temmelig usund, fordi min viljestyrke er super nederen. Men hvis jeg får et opnåeligt mål, håber jeg på at kunne sige nej.

Jeg har også planer om at begynde at løbetræne de dage jeg ikke er i motionscenter. Er mine planer for optimistiske? Og kan jeg virkelig opnå det jeg ønsker på 6 mdr.?

Først vil jeg sige: Fantastik at se endnu en pige, som ikke er bange for at få lidt muskler. Bliver helt glad inden i, smiler. Synes det er en fed plan, som du har gang i.

Nå men tilbage til dit indlæg:

Kan nå dine mål på seks måneder? Hmm.. godt spørgsmål. Du kan heltklart opnå en mærkbare forskelle på seks måneder, men det ALT afgørende er din indsats. Altså hvor meget energi, du lægger i det. Ved træningen, bør du forsøge at sætte mere vægt på, eller presse en ekstra gentagelse ud hver gang. Vær ikke bange for at råbe højt, hvis det kan hjælpe dig til at få løftet den sidste gentagelse. Dog bør du altid lægge fokus på at teknikken er helt i top hele vejen igennem.

Det med løberiet, hmm.. Om du bør løbe eller ej, det er helt op til dig. Mærk efter hvad din krop siger, og tag en dag fri fra løberiet, hvis det er det. For at nå dit mål, mener jeg, at styrketræningen kommer først. Så sats på det.

At du (styrke)træner hver anden dag, lyder fornuftigt i mine ører. Jeg er også den type, der ikke kan sætte mig op til to hårde træningspas to dage i træk. Simpelthen fordi det kræver mentalt meget af mig, at skulle give mig selv 100%. Så hellere en dag med 100% fokus end to dage med 60%

Har virkelig respekt for dem, som kan sætte sig op til 100%, hver eneste dag.

Jeg mener, at når man træner hårdt, bør man også restiturer hårdt. Ment på den måde, at det ikke tiden i centeret, som får dine muskler til at vokse, nej det er tiden efter. Prøv også at få sovet mindst 7 timers kvalitetssøvn hver nat.

Hvad angår kosten, så betyder den en hel del. Dog behøves det ikke være kedeligt, at spise sundt. Hyg dig med at prøve nye opskrifter af. Prøv nye råvarer af. Leg med det.

Tillad dig selv et cheating meal om ugen, hvor du må spise lige hvad du vel. Det kan også hjælpe med at holde humøret oppe. Ligesom det gør fester, familietamtam og sådan noget en del nemmere at komme til.

Der findes mange fornuftige tråde omkring kost osv herpå. derudover kan jeg anbefale T-nation, hvor der findes mange spændende artikler og livespills omkring træning og kost.

Det som har hjulpet mig mest er:

Find ud af, hvad er dine mål?

Hvor meget vil du ofre for det?

Træn hårdt, og pres dig til dit yderste hver gang.

Sov nok og godt.

Overhold din restitution.

Spis nok og ordenligt.

Vær tålmodig, og nyd vejen mod dit mål. (at stresse og slå sig i hovedet, hjælper intet, tværtimod!)

Nyd livet, nyd vejen mod dit mål.

Det skal ikke være en sur tjans, men se det som en måde, hvorpå du kan lære mere om dig selv og livet.

sidst men ikke mindst: Læs og lær, søg viden omkring emnet.

HUSK: 'Du kan godt, du kan godt, du kan godt!'

Fortsæt det gode arbejde.

Mange kærlighilsner en træningsglad pige.

Link to comment
Share on other sites

Muskuløse kvinder er efter min mening overhovedet ikke "lækre" - det er det omvendte. Det er som en mand der ønsker at gå i kjole.

Kvinder kan sagtens få en super lækker krop ved at løbe regelmæssigt og spise sundt og langt de fleste piger/damer idag ser kanon ud bare ved at spille håndbold 2 gange om ugen. Hvis du vil have en atletisk krop skal du ikke løfte "tunge" vægte overhovedet. Det lyder som om du gerne vil have en flot krop - som mænd også synes er flot. Det betyder at du ikke skal løfte tunge vægte, men derimod bare have et sæt håndvægte med lidt kg, tage nogle kropsvægtøvelser og løbetræne. Jeg kan garanterer dig for, at fyre ikke falder for en halvstor muskuløs kvinde. Måske sidder der nogle gutter herinde som er uenige, men de repræsentere et stort mindretal.

Hvis det derimod er din interesse at styrketræne og forrøge vægt og blive større, skal jeg selvfølgelig ikke blande mig. Men som jeg forstår dig, ønsker du en "lækker" kvindekrop, og da vil jeg mene at du tydeligvis er på vildspor.

Mvh

Edited by Mathias Skovbo
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg sige: Fantastik at se endnu en pige, som ikke er bange for at få lidt muskler. Bliver helt glad inden i, smiler. Synes det er en fed plan, som du har gang i.

Nå men tilbage til dit indlæg:

Kan nå dine mål på seks måneder? Hmm.. godt spørgsmål. Du kan heltklart opnå en mærkbare forskelle på seks måneder, men det ALT afgørende er din indsats. Altså hvor meget energi, du lægger i det. Ved træningen, bør du forsøge at sætte mere vægt på, eller presse en ekstra gentagelse ud hver gang. Vær ikke bange for at råbe højt, hvis det kan hjælpe dig til at få løftet den sidste gentagelse. Dog bør du altid lægge fokus på at teknikken er helt i top hele vejen igennem.

Det med løberiet, hmm.. Om du bør løbe eller ej, det er helt op til dig. Mærk efter hvad din krop siger, og tag en dag fri fra løberiet, hvis det er det. For at nå dit mål, mener jeg, at styrketræningen kommer først. Så sats på det.

At du (styrke)træner hver anden dag, lyder fornuftigt i mine ører. Jeg er også den type, der ikke kan sætte mig op til to hårde træningspas to dage i træk. Simpelthen fordi det kræver mentalt meget af mig, at skulle give mig selv 100%. Så hellere en dag med 100% fokus end to dage med 60%

Har virkelig respekt for dem, som kan sætte sig op til 100%, hver eneste dag.

Jeg mener, at når man træner hårdt, bør man også restiturer hårdt. Ment på den måde, at det ikke tiden i centeret, som får dine muskler til at vokse, nej det er tiden efter. Prøv også at få sovet mindst 7 timers kvalitetssøvn hver nat.

Hvad angår kosten, så betyder den en hel del. Dog behøves det ikke være kedeligt, at spise sundt. Hyg dig med at prøve nye opskrifter af. Prøv nye råvarer af. Leg med det.

Tillad dig selv et cheating meal om ugen, hvor du må spise lige hvad du vel. Det kan også hjælpe med at holde humøret oppe. Ligesom det gør fester, familietamtam og sådan noget en del nemmere at komme til.

Der findes mange fornuftige tråde omkring kost osv herpå. derudover kan jeg anbefale T-nation, hvor der findes mange spændende artikler og livespills omkring træning og kost.

Det som har hjulpet mig mest er:

Find ud af, hvad er dine mål?

Hvor meget vil du ofre for det?

Træn hårdt, og pres dig til dit yderste hver gang.

Sov nok og godt.

Overhold din restitution.

Spis nok og ordenligt.

Vær tålmodig, og nyd vejen mod dit mål. (at stresse og slå sig i hovedet, hjælper intet, tværtimod!)

Nyd livet, nyd vejen mod dit mål.

Det skal ikke være en sur tjans, men se det som en måde, hvorpå du kan lære mere om dig selv og livet.

sidst men ikke mindst: Læs og lær, søg viden omkring emnet.

HUSK: 'Du kan godt, du kan godt, du kan godt!'

Fortsæt det gode arbejde.

Mange kærlighilsner en træningsglad pige.

Mange tak for det gode svar, det er rart der nogen der virkelig vil bruge tid på at give et ordentligt svar. Det var til meget hjælp! Jeg vil se hvordan det går, jeg tror det primære lige nu er, at få styr på kosten, det vil nok også hæjlpe lidt på den ekstra delle om mavsen og også musklerne med nogle gode proteiner! ;)

Igen tak for hjælpen! Og held og lykke med træningen! :D

Link to comment
Share on other sites

Muskuløse kvinder er efter min mening overhovedet ikke "lækre" - det er det omvendte. Det er som en mand der ønsker at gå i kjole.

Kvinder kan sagtens få en super lækker krop ved at løbe regelmæssigt og spise sundt og langt de fleste piger/damer idag ser kanon ud bare ved at spille håndbold 2 gange om ugen. Hvis du vil have en atletisk krop skal du ikke løfte "tunge" vægte overhovedet. Det lyder som om du gerne vil have en flot krop - som mænd også synes er flot. Det betyder at du ikke skal løfte tunge vægte, men derimod bare have et sæt håndvægte med lidt kg, tage nogle kropsvægtøvelser og løbetræne. Jeg kan garanterer dig for, at fyre ikke falder for en halvstor muskuløs kvinde. Måske sidder der nogle gutter herinde som er uenige, men de repræsentere et stort mindretal.

Hvis det derimod er din interesse at styrketræne og forrøge vægt og blive større, skal jeg selvfølgelig ikke blande mig. Men som jeg forstår dig, ønsker du en "lækker" kvindekrop, og da vil jeg mene at du tydeligvis er på vildspor.

Mvh

Er du klar over hvor lang tid det tager for en kvinde at blive muskuløs nok til at det bliver vammelt?

It's just not gonna happen.

Hun kan da ligeså godt træne hårdt og ordentligt indtil hun er tilfreds og så bare lege vedligeholdelses-leg derfra.

Der er sgu da heller ingen piger, Amagerbitches undtaget, der magter en 120 kg tung bodybuilder, men det betyder jo ikke at vi andre skal træne som idioter bare fordi vi ellers måske engang om 10-15 år ville komme til at se sådan ud (hvilket heller ikke kommer til at ske).

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Er du klar over hvor lang tid det tager for en kvinde at blive muskuløs nok til at det bliver vammelt?

It's just not gonna happen.

Hun kan da ligeså godt træne hårdt og ordentligt indtil hun er tilfreds og så bare lege vedligeholdelses-leg derfra.

Der er sgu da heller ingen piger, Amagerbitches undtaget, der magter en 120 kg tung bodybuilder, men det betyder jo ikke at vi andre skal træne som idioter bare fordi vi ellers måske engang om 10-15 år ville komme til at se sådan ud (hvilket heller ikke kommer til at ske).

10-15 år? Du er ikke klar over hvor lidt der i bund og grund skal til for at blive en stor fyr på 110 kg. 5 gange tung styrketræning ugentlig (4-6reps) af halvanden times varighed, 2 æg efter hver træning, en masse protein i form af kød hver aften, og ellers bare en helveds masse mad (sund mad! og væske!) hver eneste dag. Undlad alkohol og fester. Så er du et stort svin i løbet af 2 år. Det kan selv en lille gut på 65kg blive, hvis bare vedkommende går amok med træning. Du aner ikke hvor nemt det er, at blive et stort brød, hvis man går efter det 100%. Hvis det er det der har været dit mål og du nu er på femte år og stadig vejer det samme som for 2 år siden skulle du måske prøve noget andet?

Hvis man er så lang tid om at nå sine mål, så har man da rygrad som en regnorm.

Link to comment
Share on other sites

Er du klar over hvor lang tid det tager for en kvinde at blive muskuløs nok til at det bliver vammelt?

It's just not gonna happen.

Ca. lige så lang tid som det tager for en mand? Kvinder er som regel ikke nogle der har store muskler, og derved tager det ikke lang tid for en kvinde der netop ønsker det at skille sig ud og derved blive grim og vammel.

Link to comment
Share on other sites

Ca. lige så lang tid som det tager for en mand? Kvinder er som regel ikke nogle der har store muskler, og derved tager det ikke lang tid for en kvinde der netop ønsker det at skille sig ud og derved blive grim og vammel.

Hvor lang tid tror du Julia Rohde i mit eksempel ovenfor har trænet med tunge vægte og synes du hun er grim og vammel? :smile:

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share