Muskelbundt - ja tak


LisaLisa
 Share

Recommended Posts

10-15 år? Du er ikke klar over hvor lidt der i bund og grund skal til for at blive en stor fyr på 110 kg. 5 gange tung styrketræning ugentlig (4-6reps) af halvanden times varighed, 2 æg efter hver træning, en masse protein i form af kød hver aften, og ellers bare en helveds masse mad (sund mad! og væske!) hver eneste dag. Undlad alkohol og fester. Så er du et stort svin i løbet af 2 år. Det kan selv en lille gut på 65kg blive, hvis bare vedkommende går amok med træning. Du aner ikke hvor nemt det er, at blive et stort brød, hvis man går efter det 100%. Hvis det er det der har været dit mål og du nu er på femte år og stadig vejer det samme som for 2 år siden skulle du måske prøve noget andet?

Hvis man er så lang tid om at nå sine mål, så har man da rygrad som en regnorm.

Jeg er nød til lige at kommentere det her, selv om det er offtopic. Jeg vil forsøge at holde mit svar lige så konstruktivt, som det jeg svarer på. Here goes:

HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA

Og ps: Hvad silvan ved jeg egentlig om det. Jeg har trods alt ikke trænet meget mere end 10 år, siddet i bestyrelsen i et par mindre centre (Alle ved jo at dem der træner i foreningerne er de useriøse), og trænet i 11-12 forskellige centre i DK.

Hvis jeg havde set det her indlæg igår da jeg kommenterede din "smækken med døren", havde jeg med overvejende sandsynlighed ikke engang ofret tid på at reflektere på det. Du er jo fuldstændig tabt.

De absolut mest seriøse atleter jeg kender, vi taler folk der træner 6-8 gange om ugen, sover, æder, lever, og ånder for deres træning, har brugt årevis på at opnå deres resultater. Nuvel, der er bestemt forskel på det genetiske udgangspunkt, men 110kg ripped, på nogle få år, det er jo et postulant der direkte er en hån mod alle der har blot et minimum af viden.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Arhh skal vi nu ikke lige. Det afhænger vidst helt af hvilken type træning der er tale om.

Selvfølgelig, men har man en god basisform og sover og spiser som der foreskrives efter det man laver, er den nu god nok. Overtræning tager lang tid og det er desværre et ord der bliver misbrugt eller er blevet misforstået meget.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, men har man en god basisform og sover og spiser som der foreskrives efter det man laver, er den nu god nok. Overtræning tager lang tid og det er desværre et ord der bliver misbrugt eller er blevet misforstået meget.

Jeg vil stadig påstå at du kan sove og spise så meget du vil , og stadig relativt "hurtigt" komme ind i et stadie af overtræning hvis du baserer din træning på store flerleds øvelser, ala Dødløft og squat, uden at have styr på "doseringen".

Jeg har flere gange prøvet at træne mig i smadder (stort set altid tung dødløft), så jeg rammes af influenza ligende symptomer. Forskellen er blot at det aftager lige så hurtigt som det kommer, og at symtpomer som at være snottet og have ondt i halsen udebliver.

Men jeg er ikke uenig i at hvis vi taler generelt styrke træning med belastninge på 80% og under, så skal der meget til

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil stadig påstå at du kan sove og spise så meget du vil , og stadig relativt "hurtigt" komme ind i et stadie af overtræning hvis du baserer din træning på store flerleds øvelser, ala Dødløft og squat, uden at have styr på "doseringen".

Jeg har flere gange prøvet at træne mig i smadder (stort set altid tung dødløft), så jeg rammes af influenza ligende symptomer. Forskellen er blot at det aftager lige så hurtigt som det kommer, og at symtpomer som at være snottet og have ondt i halsen udebliver.

Men jeg er ikke uenig i at hvis vi taler generelt styrke træning med belastninge på 80% og under, så skal der meget til

Det du skriver er et tydeligt eksempel på misforstået overtræning. :smile:

Det du beskriver kalder man som regel "overreaching" og symptomerne kan være lidt de samme som overtræning, og det er nok her mange går galt i byen, men tiden der skal bruges på at komme sig over det er forskellen.

For at forklare det kort:

Overreaching:

Man er træt og oplever eventuelt et styrketab, hvis vi tager din sitaution som eksempel.

Overtræning:

Gang det du oplever med 10 og forvent ikke at det forsvinder efter en uge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker lidt på en sammenligning mellem dig og en frimærkesamler. Begge bruger alt for meget tid på noget, der reelt set ingen værdi har.

Hvis du kan nå 90% af din effektivitet, med 3-6 timer om ugen, hvorfor skal man så bruge 20+ timer om ugen på at nå 100%?

20% af ens arbejde giver 80% af resultaterne...

Off-topic, meeen hvis man virkelig vil være god til noget/den bedste/opnå signifikante resultater i job, med sin sport eller alt muligt andet i livet, så er det netop de sidste % der adskiller eliten fra den grå masse...

Ingen grund til at begrænse sig. Hermed ikke enig i relation til træning (for nogle individer).. Mine træningsmål kan klares med 6-10 timer/uge.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver er et tydeligt eksempel på misforstået overtræning. :smile:

Det du beskriver kalder man som regel "overreaching" og symptomerne kan være lidt de samme som overtræning, og det er nok her mange går galt i byen, men tiden der skal bruges på at komme sig over det er forskellen.

For at forklare det kort:

Overreaching:

Man er træt og oplever eventuelt et styrketab, hvis vi tager din sitaution som eksempel.

Overtræning:

Gang det du oplever med 10 og forvent ikke at det forsvinder efter en uge.

Fair nok. Jeg må indrømme at jeg ikke tidligere har set/læst at der er blevet sondret mellem disse to begreber. Findes der et dansk ord for det du kalder "overreaching?".

Jeg antager at tilstanden mere eller mindre skabes af det sammen, men det er tiden tilstanden bygges op over, der er forskellen eller?

Link to comment
Share on other sites

Der er sikkert mange måder at koble det, og sidder der nogle og har forsket i overkompensering, så ryster de muligvis på hovedet af min simplificering, men jeg sammenligner overreaching at overmalke superkompensation

http://www.purecaps.net/at/images/newspics/Leistung_im_sport.jpg

Grafen viser hvordan kroppen superkompenserer for en belastning. Normalt placerer man så næste belastning i toppen af superkompenseringsperioden. Men det er også muligt at "booste" superkompenseringen, hvor du flere træninger i streg træner, hvor kurven krydser x-aksen (mellem restitution og superkompensation). På den måde kan der skabes en ny stigende superkurve - men den vil begynde at gå nedad, hvis man forsøger at booste superkompenseringen - dvs. overreache. Her er det så hensigtsmæssigt at tage et par ekstra fridage, hvorefter man vil få sin "super superkompensation". Derfor er der også nogle der bevidst sigter efter at overreache - blandt Dual Factor Hyperstrofi-programmer

I tilfælde at decideret overtræning er du ude, hvor superkurven går nedad samtidigt med at kroppen bliver presset på alle faktorer a la kost, søvn, psyke, kulde osv.

Link to comment
Share on other sites

Hvad min facebook er? :)

Mange tak, det var til stor hjælp. Det skal lige siges at jeg ikke ønsker at blive et stort og fedt muskelbundt. Min hovedprioritet var faktisk at tabe mig, men jeg er personligt ikke en der kan spæne på et løbebånd 5 timer om dagen. Derfor synes jeg at styrketræning er super spændende, samtidig med at man kan se mærkbare resultater. Mit mål er derfor at blive tonet samtidig med at være sund og slank - så jeg må på et tidspunkt inkludere det satans løbebånd.

Og den store diskusison har været super spændende og underholdende at følge, så tak for det også!

Så har jeg kunnet bidrage med lidt :) Det vigtigste er bare at få noget erfaring. Efterhånden som man har leget med træning og diæt i et godt stykke tid finder man ud af, hvad der passer en bedst. Jeg kørte i starten af gymnasiet totally booze-free, fordi jeg tog min træning rigtig seriøst. Jeg inspirerede flere af mine klassekammerater til at begynde at træne, og en af dem lagde også øllerne på hylden. Over en sommer forbedrede jeg min 100m sprint løbetid med 1 sekund over 3 måneder, og dette var i konkurrencesæsonen, så træningen var ikke optimal som faserne over efteråret, vinteren og noget af foråret (træningen er sæsonopdelt). Folkene i min klub kaldte mig et naturtalent, jeg kalder det hårdt arbejde. Som 17-årig nåede jeg en total på >450 kg i squat, deadlift og bench med en fedt% på 8 og en kropsvægt på 72 kg.

Efterhånden finder man middelvejen. Som tiden går ændres ens mål og dermed midlerne til at nå dertil. Desuden finder man ud af, at de små ting absolut ingenting betyder. Derfor bør du, for at undgå unødig hovedpine, aldrig tænke over om du udførte de sidste par reps med en lidt forkert vinkel, eller at du gerne vil træne dine "upper pecs" mere end dine "lower pecs" (det kan anatomisk set ikke lade sig gøre, videnskabelige beviser kan findes hvis ønsket). Dit fokus bør ligge på de få søjler, der nu er:

1. Var min intensitet 110% i træningslokalet? Jo hårdere du træner, jo mere får du ud af det. ALDRIG giv op på det sidste rep, alle de andre reps i sættet er bare opvarmning til det sidste rep hvor du kæmper for det.

2. Er klokken 22?! Jeg burde nok gå i seng (og jeg burde gå i seng i stedet for at skrive det her, klokken er over 11!).. (Hint: Her mener jeg bare sov så meget som du føler for. Med skolearbejde og andre aktiviteter har jeg fundet ud af, at det er her jeg kan tillade mig at give den lidt slap line.)

3. Har jeg spist nok i dag? Eller: Har jeg spist den rigtige mængde for at opnå det jeg ønsker?

Forkert tankegang:

1. OMG stod jeg rigtig på mine tæer da jeg lavede calf raises? :S Havde jeg placeret min lillefinger rigtigt da jeg squattede?!

2. Jeg har ikke fået sovet præcis 9 timer 37 min 38.92 sekunder som en random calculator på nettet har sagt jeg skal sove, nu kan jeg lige så godt lade være med at træne.

3. Ødelægger det min træning at jeg spiste 1 nød til den fest? Åh nej det skulle jeg bare slet ikke have gjort...

Og ja, hvad er din facebook? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er total uenig i det med "overtræning"..

Lisa, overtræning er ikke bare en myte..

Du skal huske at dine muskler bliver større, NÅR DU HVILER (!) og ikke når du træner..

Du nedbryder dine muskelfibre, når du træner og så skal de have tid til at restituere (helst 48 timer.. kommer mest an på hvor intens din træning er)

Der er mange, der glemmer at hvile, men det er noget af det vigtigste, når man styrke træner.

Hvis du træner intenst hver dag, nedbryder du bare muskelfibrene, og så får de ikke tid til at restituere, dermed får du ikke optimal hypertrofi (muskelmasse) ud af det.

Link to comment
Share on other sites

...eller at du gerne vil træne dine "upper pecs" mere end dine "lower pecs" (det kan anatomisk set ikke lade sig gøre, videnskabelige beviser kan findes hvis ønsket).

Vil jeg gerne se bevis for. Du kan have fokus på den øvre eller nedre del, men ikke den ydre/indre.

intensitet 110% i træningslokalet?

Hvordan skal ordet "intensitet" forstås?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share