Hånden på hjertet


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Så er dette års eksamener overstået og jeg blev sendt på sommerferie med endnu et 12 tal, denne gang i kemi. Så skal der lige slappes lidt af og i aften skal jeg bruge noget tid på at tilrettelægge min træning hen over ferien.

Skal have kikket på noget Wendler 5/3/1 og noget core shit bl.a.

Har desuden fået til opgave at coache en knægt i styrketræning i ferien. Det bliver spændende, at se hvad det gør ved min egen stil. Jeg har jo undervist i alle mulige andre ting hen over de sidste 6 år, men det her er trods alt nyt. Tror det bliver godt for både ham og jeg :4thumbup:

Det tegner til at blive en god sommer og vejret i dag underbygger bare mit nær-perfekte humør. Nærmest lykkelig :wub:

Glæder mig til at komme i gang med træning igen og skrive lidt om det her...

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest tillykke med de fabelagtige karakterer :superman: Det er jo super-super godt gået!!!

Kender rigtig godt til psykomotorik-uddannelsen, da jeg har arbejdet som AC'er ved uddannelsen i Randers. Synes det er et spændende fag, men jeg er også stor fan af tværfaglighed.

Så går jeg ud fra at din kropsbevidsthed er rimelig god, og så behøver jeg jo heller ikke pylre mere om dig :laugh:

Nyd din første dag i friheden og pøj pøj med træningen. Glæder mig til at følge den her på loggen...

Link to comment
Share on other sites

Er blevet inviteret til grillhygge med familien hos en barndomsvens forældre, så aftenen er booket og ungerne har været træls hele formiddagen, så der er ikke blevet gjort meget ved noget som helst og bliver det heller ikke senere. Planlægning af program har primært bestået i at læse lidt i Jim Wendlers 5/3/1 Powerlifting og så at finde ud af hvilke dage i løbet af ferien det overhovedet er muligt, at træne.

Glæder mig til i aften, men følelsen af ikke at have nået en skid nager mig alligevel...

Dagens træning bestod i:

3x12 strækkere på knæ med smalt fald a ca. 50kg

3x15 back extensions fra gulv

3x15 crunches

3x15 squats med søn over nakken ca. 25kg

1x10 squats med kone over nakken (vægt udeladt for fred i parforholdet :wink: )

Alt udført med fokus på eksplosivitet.

Måske det bliver til en lille løbetur inden grill?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest tillykke med de fabelagtige karakterer :superman: Det er jo super-super godt gået!!!

Kender rigtig godt til psykomotorik-uddannelsen, da jeg har arbejdet som AC'er ved uddannelsen i Randers. Synes det er et spændende fag, men jeg er også stor fan af tværfaglighed.

Så går jeg ud fra at din kropsbevidsthed er rimelig god, og så behøver jeg jo heller ikke pylre mere om dig :laugh:

Nyd din første dag i friheden og pøj pøj med træningen. Glæder mig til at følge den her på loggen...

Ja 3 tolv-taller er ikke sådan at kimse ad. Det var virkelig et spørgsmål om held. Hvis jeg var kommet op i nogle andre ting kunne det være gået super skidt. Det er det der stinker ved den slags eksamenssystemer. Nåh men pyt nu er det sommerferie og jeg har landet en masse gode tolv-taller til når jeg skal ind på medicin :yahoo:

Spændende at du har været AC'er på uddannelsen... Hvad er din egen baggrund så egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Første dag i centeret i knap 4 uger :4thumbup:

Selvom at jeg skal på arbejde senere i dag i 8 timer i selskab med en håndfuld demente mennesker (YAY!) og jeg kun fik sovet 4 timer og 15 minutter i nat, så fik jeg taget mig sammen til at starte min ferietræning. Har med "hjælp" fra TJR bestemt mig for at give Jim Wendlers 5/3/1 Powerlifting et shot. Nedenstående træningspas er et forsøg på at finde mit max efter Wendlers formel uden at tage 1RM. Metoden var at varme grundigt op og så tage ca. 10-15% af mit formodede max og så køre så mange reps som muligt. Jeg var som sagt pisse træt, men jeg synes det gik ok alligevel. Som Wendler siger hellere starte low and slow.

Det blev til følgende legemsøvelser udført med så meget aggressivitet som muligt :dumbbell_lift:

Først en gang arm- og benvifteri som opvarmning. Kaptajn Jespersen ville være stolt.

Back Squat high bar (Droopy jeg prøvede et sæt med low bar og det føltes helt tosset. Det kan være at det bliver bedre senere, men lige nu er det so so)

1x10x22kg

1x10x40kg

1x10x60kg

1x10x100kg

Jeg tror jeg kunne have taget lidt mere, hvis motivation og søvn havde været bedre, men der kom sauce de bum i le quads e le glutes, så alle var glade.

Military press

1x10x22kg

1x10x35kg

1x5x45kg

Av for fanden den nev. Teknikken var god og bæstet viste sig i spejlet. Altid nice!

Benchpress

1x10x22kg

1x10x35kg

1x10x50kg

1x6x80kg

Overraskede mig selv på det sidste sæt. Mit all time max på bænken er 5x82,5kg og det sidste sæt her føltes relativt nemt i forhold til sidst jeg lå der. Jeg tror også at de pointers jeg fik af bl.a. Dr. Durden og Athlete X i tekniktråden har hjulpet. Video coming up efter ferien :)

Deadlift

1x10x22kg

1x10x50kg

1x10x65kg

1x12x100kg

Godt kridtet op flåede jeg i sidste sæt stangen op og ned som var jeg Olsenbanden på flugt på en dresine. Masser af overskud og jeg er sikker på at jeg kunne have kørt med god energi selv med 110kg. Grundet manglende søvn og med tanke på dagens senere arbejde i hjemmeplejen stoppede jeg dog der.

Cable crunches

3x20x80kg

Lækker lille mavsetræning. Eneste minus er at jeg ligner en podegraramt goblin i spejlet når jeg laver dem :annoyed:

Der var et par franske WTjern nede og træne samtidigt med mig og de var ærligt talt nogle flødeboller. Det er bare minus swag når man står og kører kædeslag på maskinerne bare for at imponerer damerne. Og så er det også ekstra fesent når man er over 35... :hmmm:

Tager på ferie på mandag og regner med at køre noget BW, løb og familievægt (Yngste søn 15kg, datter 17kg, ældste søn 25kg, hustru "uoplyst") :wink:

Vi ses, hvis der er internetadgang hvor vi kommer frem.

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Med udgangspunkt i ovenstående sæt og Wendlers formel, så ser mine formodede 1RM således ud:

Squat

10x100x0,0333+100 = 133

Benchpress

6x80x0,0333+80 = 96

Military

5x45x0,0333+45 = 52,5

Deadlift

12x100x0,0333+100 = 140

Hvilket nok egentlig stemmer meget godt overens med mine egne forventninger... Lige bortset fra dødløftet som jeg aldrig rigtig har haft succes med over 125kg. 140kg virker overvældende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hjemvendt fra ferie

Så landede vi efter en god lang velfortjent ferie... Det var vores første rigtige ferie med hele familien. Vi var i Jylland ved Vesterhavet. Vi tog smutture til Legoland og Givskud ZOO. Det har været begivenhedsrigt, hyggeligt og også ret svært. Det var svært fordi det er sjældent at vi som familie er sammen så intenst. Der er mange kanter der skal slibes af og det er et projekt der sikkert taget langt mere end den uge vi var afsted. Det er altid skuffende når ens bedste intentioner bliver brændt af på at slukke ildebrande, små konflikter der hele tiden popper op. Som forælder føler jeg hele tiden at man skal vurderer om det er ved at eskalere eller ej, så man kan stoppe det i tide, før de skriger hele nabolaget op eller slår hinanden til blods, ridser bilen, kaster fodbolden ind på naboens kaffebord eller løber over vejen uden at se sig for osv. Det er stressende. I hvert fald for mig og min kone. Så det at være på ferie sådan er lidt ambivalent. På den ene side er det pisse hyggeligt at være sammen allesammen og få mulighed for at se sider af hinanden som man ikke ser så tit og på den anden side så er det også meget trættende og stressende hele tiden at skulle være på vagt og ret ofte enten skælde ud eller i det mindste hæve stemmen en smule.

Så er det skønt at komme hjem til det forkromede stål der gør hvad det bliver bedt om... :wink:

Så endelig nede og træne igen

Det blev til følgende tonnage ifl. Greyskull på slump

En masse let opvarmning med stænger og en lille 5min. løbetur (4min. 9km/t, 1min. 11km/t).

Dødløft

1x10x22kg

1x5x70kg

2x5x100kg

1x2x110kg

Mit greb gled fordi jeg glemte min kalkcreme, så det blev ikke til så meget som jeg havde håbet

Bænkpress

1x12x22kg

1x8x40kg

1x5x60kg

2x5x80kg

1x6x80kg

Standing EZ BB curl

1x12x7,5kg

1x10x17,5kg

4x10x22,5kg

Cabel crunches

3x12x80kg

Neck extensions

4x12x5kg

Disse blev udført liggende omvendt i en leg curl maskine, så jeg brugte nakken til at løfte den dims man normalt løfter med læggen.

Alle øvelser blev udført med god fart og kraft. Jeg er godt tilfreds og glæder mig til fredag, hvor den står på military press og squat. Prøver også at få inkorporeret noget frequency method med chin-ups og push-ups, men jeg er generelt set ret skidt til at få presset noget som helst ind på andre tidspunkter end når jeg er i centret.

Link to comment
Share on other sites

Udmærket skulderparti, dude :smile: Det er lidt svært at se resten ordentligt.

Tak...

Jeg forsøgte med vilje at gemme så meget af kroppen som muligt bag arme og telefon, for your wellbeing :wink:

Arj problemet er at jeg bare ikke kan få en god vinkel på mens jeg også spænder og alt det fis, så det her var det bedste jeg lige kunne klare i omklædningsrummet i mit center umiddelbart efter træning.

Finder på noget til næste gang...

Link to comment
Share on other sites

Stille og roligt fremad

Har fulgt rimeligt godt med i min planlagte frquency method (chin-ups og push-ups) så hver dag har jeg lavet minimum 5 sæt a 2 chin-ups og i næste uge bliver det minimum 8 sæt i løbet af dagen. Næste uge igen regner jeg med 3 chin-ups a ca. 6 sæt. Det bliver fedt at blive bedre til chin-ups, da det længe har føltes lidt pinligt for mig, at være så røv dårlig til dem. Lidt efter devisen, at hvis jeg ikke en gang kan løfte mit eget fede legeme op i armene, så er jeg bare ikke særligt bevendt eller eksistensberettiget. Men nu er jeg on track og det føles godt so far...

Jeg kan vel tage i omegnen af 25 armstrækkere på en god dag, men jeg er startet meget mildt ud med kun 5 reps a 6 sæt om dagen og næste uge regner jeg med at cranke det op til 7 reps a 6-8 sæt alt efter hvad jeg finder tid og mulighed til.

Dagens træning ser således ud:

5 minutters roning ~1200m

En masse viften med lange pinde, mens jeg instruerede min protegé i at squatte og presse (1t15min).

V-grip pulldown

1x10x47kg

2x8x68kg

Nakkeekstensions

4x12x5kg

Press

1x10x22kg

1x8x30kg

1x5x35kg

2x5x40kg

1x10x40kg (var netop ved at tage rep 11, men der brød formen sammen og jeg måtte smide den i stativet.)

Squat

1x10x22kg

1x5x45kg

1x5x65kg

2x5x110kg

1x10x110kg

Forskelligt for maven

1 forsøgsvis dragonflag. Det gik ok og meget bedre end jeg havde forventet, så dem skal der nogle flere på skemaet af fremover, hvis ikke for andet, så for blærefaktoren ;)

En håndfuld hanging crunches. Legede bare lidt rundt, så jeg ved ikke hvor mange.

kneeling cable crunch

2x20x80kg

Alt i alt en meget god omgang træning. For fanden hvor er det dejligt at være tilbage i rack'en efter ferien!

Nu skal jeg på arbejde og tage mig af samfundets svageste... Jeg skal prøve at holde nallerne fra deres penge dog, jeg kunne jo ende på tv :wink: (Sådan en idiot!)

Link to comment
Share on other sites

Dagens program

Opvarmning

5 min løb 9 km/t

Viften med pinde mens jeg pacede min protegé (60min)

Nakke ekstensions

4x25x5kg

EZ BB curl

1x12x7,5kg

1x10x12,5kg

1x10x17,5kg

2x8x22,5kg

Bænkpres

1x10x22kg

1x8x40kg

1x5x50kg

3x5x82,5kg

Dødløft

1x10x22kg

1x5x50kg

1x5x80kg

1x5x120kg

Core

4x1 dragonflags med nederen form

3x20 kneeling cable crunches

Diverse udstrækninger for hele kroppen

Link to comment
Share on other sites

Kære CH

er det godt at køre chinups hver dag?

Jeg havde forstået det sådan at restitutionstiden for en muskel afhang af hvor stor den var, så de små muskler, biceps og triceps kunne man godt køre hver dag, men muskler i ryggen og lænden fx skulle have minimum en hviledag til at restituere.

Sådan som jeg har mærket chinups, så trækker man en del med ryggen, både lats og Traps, så vidt jeg kan mærke (Jeg er altså ikke super dandy til at sådan mærke muskler...)

Hvad er dine tanker om det?

Venligst

Jannie

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Kære CH

er det godt at køre chinups hver dag?

Jeg havde forstået det sådan at restitutionstiden for en muskel afhang af hvor stor den var, så de små muskler, biceps og triceps kunne man godt køre hver dag, men muskler i ryggen og lænden fx skulle have minimum en hviledag til at restituere.

Sådan som jeg har mærket chinups, så trækker man en del med ryggen, både lats og Traps, så vidt jeg kan mærke (Jeg er altså ikke super dandy til at sådan mærke muskler...)

Hvad er dine tanker om det?

Venligst

Jannie

Jeg tror, med den lave frekvens jeg kører, ikke at det er et problem. Jeg ved ikke om jeg måske har været lidt uklar tidligere, men det er 6 sæt á (foreløbigt) 2 chin-ups som er delt ud over en hel dag (f.eks. kl 6-9-12-15-18-21).

Desuden kører chin-ups overvejende på biceps og latissimus dorsi. Pull-ups (altså bag nakken) kører lidt hårdere på de små muskler, fordi stillingen som musklerne arbejder fra er tættere på yderstillingerne.

Og så skal det lige sige at jeg har holdt hviledag fra chin-ups både lørdag og søndag, selvom at det egentlig kun burde have været søndag der var hviledag. Grunden til den ekstra dag var at jeg brændte mine lats af på V-grip pulldowns i fredags. Jeg var helt smadret, nok mest pga. dårlig søvn og kost, for selve kg belastningen var ok, mens det stod på.

Selve idéen til chin-ups hver dag har jeg tyvstjålet fra John Sheaffer (aka Johnny Pain) i hans bog Greyskull LP. Det kaldes frequency method og det lyder fornuftigt nok på mig, mange har prøvet det og det virker, samt at jeg endnu ikke er knækket på det, selvom jeg har kørt på i 5 dag i streg. Det giver mig et fingerpeg om at det kan lade sig gøre og at det sandsynligvis også er godt.

Tror det vigtigste er at lytte til om kroppen siger fra... Hvis det giver mening?

Mvh CloudHands

Link to comment
Share on other sites

Dagsformen 200611

dagsform200611.png

Det så mere imponerende ud live :laugh:

I modsætning til det sidste billede jeg uploadede, så er der ikke noget pump her efter træning. Det er bare flade lille mig efter hjemkomst fra center. Siden jeg begyndte at træne, så synes jeg at jeg har fået lidt større vinger, mit skulderparti er mere markeret og mine triceps er begyndt at titte frem. Mine arme er ikke vokset noget af betydning og min mave er ikke blevet mindre af betydning. Ligger stadig og roder omkring de 95kg. Den er jeg sgu ikke glad for. Når jeg træner og tøjet klæber til maven, så kan jeg lige ane at der er muskler inde under, men ellers er det mest af alt en fustage og ikke en six-pack :sneaky2:

Og bare så vi har det på det rene, så ved jeg godt hvad jeg skal gøre for at få maven ned i størrelse, men som jeg skrev tidligere her på loggen, så ét skridt ad gangen. Nu er det styrke det handler om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, med den lave frekvens jeg kører, ikke at det er et problem. Jeg ved ikke om jeg måske har været lidt uklar tidligere, men det er 6 sæt á (foreløbigt) 2 chin-ups som er delt ud over en hel dag (f.eks. kl 6-9-12-15-18-21).

Desuden kører chin-ups overvejende på biceps og latissimus dorsi. Pull-ups (altså bag nakken) kører lidt hårdere på de små muskler, fordi stillingen som musklerne arbejder fra er tættere på yderstillingerne.

Og så skal det lige sige at jeg har holdt hviledag fra chin-ups både lørdag og søndag, selvom at det egentlig kun burde have været søndag der var hviledag. Grunden til den ekstra dag var at jeg brændte mine lats af på V-grip pulldowns i fredags. Jeg var helt smadret, nok mest pga. dårlig søvn og kost, for selve kg belastningen var ok, mens det stod på.

Selve idéen til chin-ups hver dag har jeg tyvstjålet fra John Sheaffer (aka Johnny Pain) i hans bog Greyskull LP. Det kaldes frequency method og det lyder fornuftigt nok på mig, mange har prøvet det og det virker, samt at jeg endnu ikke er knækket på det, selvom jeg har kørt på i 5 dag i streg. Det giver mig et fingerpeg om at det kan lade sig gøre og at det sandsynligvis også er godt.

Tror det vigtigste er at lytte til om kroppen siger fra... Hvis det giver mening?

Mvh CloudHands

Ja okay, det gør det nok. Jeg ved ret lidt om styrketrænings teorier. Har mest af alt sådan en kompilation af MOL-vejledninger, udtalelser og svar på diverse spørgsmål i hovedet, som sammenlagt med mit hovedprincip som jeg kalder "JAAB sagde" er min guide. Tænker jeg burde begynde at sætte mig mere ind i det dog...

Link to comment
Share on other sites

Frequency method er det samme som greasing the groove, der er en ældgammel tilgang til at indlære bevægelsesmønstre. Det virker fremragende primært for kropsvægtsøvelser.

Ja tusind tak for den afklaring Ivan-Igor. Har smurt rillen betragteligt siden sidst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bispens gips gebis

bisp.jpg

Prøvede at gøre billedet lidt bedre af mine overarme (selvom det er lidt uskarpt), fordi jeg faktisk er ret godt tilfreds med dem, særligt med pump. Uden pump ser de stadig lidt whimpy ud, men det er jo bare med at fortsætte og så skal alt nok blive godt :dumbbell_lift:

Dagens træning så således ud

I dag trænede jeg samtidig med min protegé, så vi holdt kun pause mellem sættene ved at vente på hinanden. Træningen var overstået på en times tid. Der var lækkert knald på i dag og min protegé var effektiv og lærenem. Dejligt!

Nakke ekstensions

4x25x5kg

Pulldown V-grip

1x10x26kg

1x10x40kg

2x8x75kg (sidste rep på sidste sæt var sgu lidt sløv)

Press

1x10x22kg

2x8x35kg

2x5x42,5kg

1x10x42,5kg

Squat

1x10x22kg

1x5x50kg

1x5x65kg

1x5x80kg

2x5x115kg

1x7x115kg

Kneeling cable crunches

3x20x70kg

Det var hvad der blev lavet for maven idag... Ville gerne have lavet nogle dragonflags, men mine lige mavemuskler, der hvor de insererer lige over solar plexus langs ribbenskuvaturen, var VOLD ømme. Hver gang jeg nyser føles det som nogen der stikker mig med en kniv, ligedan når jeg laver chin-ups. Så dem holder jeg lige lidt pause fra, fordi det fucker max med min chin-up stil. Er siden fredag sidste uge tonet ned til kun 3x2xbw chin-up... Push-ups kører dog fint. Jeg må holde fokus på det der virker :wink:

Trænings- og forældertanker

Kan nogle gange godt få dårlig samvittighed over at jeg træner så meget som jeg gør. Forstået sådan, at jeg jo har tre børn, som alle går i institution. Hver gang jeg træner kunne jeg have hentet dem en time før eller afleveret dem en time senere. Det er ikke ligesom med skole og arbejde, som på en eller anden måde virker mere obligatorisk. Nu da jeg har ferie fra skole og arbejder som vikar så sker det med jævne mellemrum at der ikke lige dukker en vagt op når jeg gerne vil arbejde og så må jeg få tiden til at gå med andre ting, når træningen er overstået.

Jeg kom til at tænke på det fordi jeg nu er kommet hjem og sidder og slapper lidt af med min frokost og computeren. Moderen til min datters veninde i børnehaven skrev lige til mig på facebook omkring en legeaftale og så slog det mig bare, hvad hun tænkte om at jeg var hjemme selvom mine børn var i institution. Grundlæggende er jeg egentlig ligeglad med hvad hun tænker og jeg tror for så vidt også at hun er ligeglad (hun er ikke rigtigt typen der tænker den slags), men nogle gange så ser jeg bare mig selv bedst (mest kritisk?) igennem andres øjne. Altså at jeg forestiller mig (ofte ganske ufrivilligt) hvordan andre må tænke omkring den måde jeg vælger at handle på. Det er både en velsignelse og en forbandelse at gøre det helt reflektorisk.

I den her situation, så har det nok mest været en forbandelse. Jeg synes jeg at jeg gør hvad jeg kan for at prioritere min tid så fornuftigt som muligt, også min træning. Så der ligger en masse planlægning og tanke bag den måde jeg handler på, men nogle gange så bliver jeg bare overvældet af den her følelse af at jeg (når jeg ser mig selv gennem andres øjne sådan som jeg forestiller mig at de må se mig... Er jeg den eneste der bliver lidt svimmel her? :wink: ) bare ikke gør det godt nok og ikke holder mine børns tarv højt nok.

Men så forsøger jeg lige at lave et reality check, for reelt set har min kone og jeg langt mere tid med vores børn end nogen andre af vores venner og bekendte. Vi studerer begge to og planlægger langt hen ad vejen helt selv hvornår vi vil arbejde og læse lektier. Vi er meget fleksible i forhold til andre vi kender. Vi har et vennepar der begge arbejder fuld tid og de fik tvillinger for et år siden. De fleste ugedage, så får de kun set deres tvillinger mellem 2 og 4 timer. Set i det lys, så har vi gode kår og det at jeg fiser den af foran computeren og hælder vand ud af ørene på MOL, er bare en positiv måde at lade op på inden at jeg skal være legeonkel i 3-4 timer indtil børnene sover.

Reality check til trods, så kan jeg desværre stadig godt sidde med følelsen af ikke at være god nok og ikke gøre nok for mine kid... Måske det bare er et vilkår ved at være forælder anno 2011?

On the bright side, så passer mine træningstider for tiden med at en af de (efter min mening) hotteste kvinder i centret træner. Dejligt at have lidt eye-candy når man træner. Hvis ikke det hjælper på motivationen, så hjælper det i hvert fald på humøret. Hun er sådan en af dem der der bare giver den maks gas. Laver cardio til alt hendes tøj er gennemblødt og tager så en cirkeltræningstur på maskinerne, hvor hun rigtig skærer ansigt. Det er både imponerende og dejligt at se på.

Kvinder der læser med her... Er det nederen at blive "set" under træning eller er det bare fedt? Er der forskellige måder at blive "set" på og er nogle bedre end andre? Kom gerne med eksempler?

Og hvad med jer mænd... Glor i meget eller lidt? Hvornår synes I selv at det er upassende at I kikker? Censurerer I jer selv når I kikker? Altså drejer hovedet eller øjnene væk med vilje for ikke at virke anstødende eller anmasende, eller giver I bare gas til øjnene falder ud eller kvinden går?

Tak fordi du lyttede med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Interessant log du holder dig her - og som jeg har læst med i fra sidelinien siden starten. :smile:

Jeg vil lige knytte en kommentar til det der med at se sig selv gennem andres øjne, eller rettere se sig selv sådan som man forestiller sig andre ser en. Jeg tror det kan være sundt nok at gøre til en vis udstrækning, men jeg tror også at det kan komme til et punkt, hvor det kan blive ukonstruktivt, som du selv også er inde på. Når man bekymrer sig om hvad andre tænker om ens handlinger og dispositioner, så er det jo et eller andet sted et udtryk for, at man ikke tror at andre mennesker har samme værdier som en selv (det er jo en værdidom de så fælder - hvad BURDE du gøre!), hvilket de heller ikke altid har. Eller det er fordi man måske ikke helt lever op til sine egne værdier - men lad os lægge den del til side for argumentationens skyld. :wink:

Om end jeg synes det er vigtigt at holde fast i sine egne værdier, og også retten til at have værdier der divergerer fra det til enhver tid herskende flertals, så har jeg gjort mig den iagttagelse, at man nogle gange kan gøre tingene mere gnidningsløse ved at formulere sine valg i overensstemmelse med andres værdier, også selv om det ikke er det, der i første omgang er den begrundelse man har overfor sig selv.

I dit eksempel frygter du (den hypotetiske) konfrontation med en ultimativ værdsættelse af at man skal være sammen med sine børn så meget som muligt, og det er egoistisk ikke at benytte sig af den mulighed hvis man har den. Den værdi hænger ofte sammen i et bestemt sæt af værdier, som fx at det er vigtigt at børn oplever struktur og forudsigelighed. Og jeg ville i din situation ikke betænke mig ved at sige noget i retningen af "det ville være dejligt at holde børnene hjemme, de dage jeg ikke arbejder. Men jeg ved det jo først samme morgen, og jeg synes det giver børnene for lidt struktur hvis de aldrig ved hvad de skal. Det bliver de forvirrede af." Det er muligvis ikke din primære grund til at sende børnene i institution - men det er nok heller ikke helt forkert ressoneret?

Pointen i ovenstående er ikke at man skal tale andre efter munden. Men at der i ethvert valg eller fravalg vil være andre syn på sagen. Og at man med helt forskellige værdisæt kan komme frem til samme beslutning. Og jeg tror et eller andet sted, at der nogen gange kan være en støtte i erkendelsen af, at andre mennesker i samme situation ville gøre det samme - selv om det var af andre grunde. Giver det mening? :blush:

Jeg har ikke selv børn, i øvrigt, så mange af dine overvejelser kan jeg ikke relatere så direkte til. Men lige præcis den der med om man gør det godt nok tror jeg ikke er specifik for forældre anno 2011 - jeg synes jeg har hørt min forældres generation synge samme sang, og sikkert også deres generation før dem. Jeg tror det er et helt grundlæggende vilkår ved at være forældre.

I øvrigt vil jeg gerne kommentere på det med at blive kigget på - jeg når det bare ikke nu...

Link to comment
Share on other sites

Interessant log du holder dig her - og som jeg har læst med i fra sidelinien siden starten. :smile:

Tusind tak Spinderella. Jeg kan ikke sige at jeg har fulgt din log siden starten, men jeg har skimmet de sidste par måneder med dans, svømning og cykling. Det er altid dejligt at læse noget mere end bare sæt x rep x kg.

I dit eksempel frygter du (den hypotetiske) konfrontation med en ultimativ værdsættelse af at man skal være sammen med sine børn så meget som muligt, og det er egoistisk ikke at benytte sig af den mulighed hvis man har den. Den værdi hænger ofte sammen i et bestemt sæt af værdier, som fx at det er vigtigt at børn oplever struktur og forudsigelighed. Og jeg ville i din situation ikke betænke mig ved at sige noget i retningen af "det ville være dejligt at holde børnene hjemme, de dage jeg ikke arbejder. Men jeg ved det jo først samme morgen, og jeg synes det giver børnene for lidt struktur hvis de aldrig ved hvad de skal. Det bliver de forvirrede af." Det er muligvis ikke din primære grund til at sende børnene i institution - men det er nok heller ikke helt forkert ressoneret?

Jeg kan sagtens forstå hvad du mener med at spinde et narrativ som tilfredsstiller behovet for en rimelig forklaring på at man ikke er ultimativt meget sammen med sine børn. En del af historien, som jeg ikke lige nåede at få med i mit ovenstående indlæg, var egentlig at jeg er begyndt at finde netop den slags forklaringer.

Mit seneste og hidtil mest succesfulde forsøg er at forklare det med at jeg er nødt til at træne for at holde mig i form, så jeg holder så lang tid som muligt, både for min egen, for mine børn og for min hustrus skyld. Altså at jeg på en eller anden måde gør det obligatorisk, på samme plan som skole og arbejde. Den største forskel er dog at der fra både mine børn og min hustru er en forventning om at jeg kan udsætte træningen om nødvendigt, i modsætning til de andre ting.

Det er også en sund hobby...

Narrativ in the making :wink:

Giver det mening? :blush:

Absolut Spinderella :smile:

I øvrigt vil jeg gerne kommentere på det med at blive kigget på - jeg når det bare ikke nu...

Det vil jeg glæde mig til.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk log! Det er herligt at læse et modent menneskes reflektioner over træningen sat i forhold til livets realiteter, som de er for rigtig mange af os. Inklusiv Spinderellas glimrende indlæg.

Der er simpelthen en verden til forskel på, hvordan man oplever træning som enlig 21-årig uden forpligtelser af nogen art, og så hvordan den opleves som voksen med ansvar for andre. Der er ingen tvivl om, hvem som har det sjovest, men vi er jo desværre ikke programmeret til at gå syngende gennem livet.

Dine tanker omkring børnene kan jeg godt følge. Jeg har selv to af dem. Jeg hører imidlertid ikke til dem, som mener, at børn skal være så meget hjemme som muligt. Faktisk tvinger jeg nogen gange mig selv til at hente dem lidt senere i børnehave og skole, end jeg egentlig har lyst til, da jeg ved, hvor godt de har det de to steder. Jeg tror ikke, det er i børnenes interesse at blive hevet ud af deres leg og sociale sammenhæng en time tidligere for at lindre fars dårlige samvittighed over ikke at bruge nok tid på dem.

Jeg tror ikke et sekund på flosklen: "Jeg er ganske vist kun sammen med mine børn 10 minutter om dagen, men det er skam kvalitetstid", men man skal heller ikke gå i den anden grøft. Hvis dine børn har det godt i institutionen, så er det helt fint, at de får lov til at uddanne sig socialt sammen med andre børn. Og den tid, som du får til dig selv hjemme, skulle så gerne give dig et overskud, som gør dig i stand til at være endnu mere for dine børn, efter at de er blevet hentet.

Link to comment
Share on other sites

On the bright side, så passer mine træningstider for tiden med at en af de (efter min mening) hotteste kvinder i centret træner. Dejligt at have lidt eye-candy når man træner. Hvis ikke det hjælper på motivationen, så hjælper det i hvert fald på humøret. Hun er sådan en af dem der der bare giver den maks gas. Laver cardio til alt hendes tøj er gennemblødt og tager så en cirkeltræningstur på maskinerne, hvor hun rigtig skærer ansigt. Det er både imponerende og dejligt at se på.

Kvinder der læser med her... Er det nederen at blive "set" under træning eller er det bare fedt? Er der forskellige måder at blive "set" på og er nogle bedre end andre? Kom gerne med eksempler?

Hehe, det kommer lidt an på, HVORDAN der bliver kigget. Jeg har generelt ikke noget imod det, og synes det kan være motiverende til at give den en ekstra skalle, når der er andre der kigger. Men hvis jeg derimod føler at de der kigger har en negativ holdning til mig eller min træning, såkan jeg godt blive lidt irriteret, men samtidig bliver jeg trodsig og tænker at de sgu bare kan kigge væk, hvis de ikke kan lide hvad de ser! Det skal ikke ødelægge min træning. Så er det bare musik i ørene og ras ud...det bliver man lidt stærkere af!

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share