Hånden på hjertet


CloudHands
 Share

Recommended Posts

Damned slow learner... Brændt skankerne af igen

Nu er det tredje gang efter, jeg for et år siden, begyndte at løbe i five-fingers, at jeg brænder mine lægge helt af på det. Alt gik godt indtil at jeg kom hjem. Solen skinnede og alt var perfekt. Der var masser af krudt i stængerne. Skød en god fart.

Men på vejen hjem måtte jeg stoppe en kilometers penge fra min hoveddør, fordi jeg havde fået vabler på begge storetæer (det er aldrig sket før og jeg aner ikke hvorfor at det skete nu???) og fordi mine lægge lige pludselig gav op.

Da jeg kom hjem her i eftermiddag, så blev det bare meget værre. Nu har jeg super doms of death. Yay! :sneaky2:

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Min dag... So far

Stod op kl 05:45. Børnene lå og kluklo og skar ansigter ved siden af mig i sengen, så det var svært at sove videre. Lavede morgenmad til de små og sendte konen afsted på job. Kørte ungerne i institution. Kørte bilen på værksted. Tog op og trænede. Sagde hej til Julie, der trænede psyko meget cardio :wink:, the Faithful Five (en gruppe af fem ældre kvinder der stort set altid træner samtidigt med mig om morgenen/formiddagen) og Mr. Fantastic. Tog hjem og ryddede op og gjorde rent, lavede klatkager af risengrøden fra i går og en stor skål snittet frugt og grønt. Konen kom hjem og jeg tog ud og hentede børn. Ældste søn havde ven med hjem. Jeg har skruet en opslagstavle op i køkkenet og klæbet en kridttavle op på vores køkkendør, så det bliver lettere at holde styr på vores forskellige tidsplaner. De små har spist godterne og nu leger de alle fire, konen geninstallerer styresystem på sin laptop og jeg logger her på MOL.

Resten af dagen står på aftensmad (kylling med karry og wok-grøntsager) og når børnene er puttet, så står den på sci-fi flimmer og en runde frequency method eller to. Så skal der soves og de dæmoniske doms jeg har i mine lægge forhåbentligt bedres betydeligt.

Dagens program

Hypers, rev. crunches og nakke

4x15xBW, 4x15xBW og 4x25x17,5kg

V-grip pulldown

2x10x40kg

1x8x54kg

1x8x68kg

2x6x84,5kg PR

Bænkpres

1x10x20kg

1x5x40kg

1x5x60kg

1x5x80kg

1x5x90kg PR (Det var lækkert endelig at havne på de 90kg, men der var ikke så meget krudt i patværket som jeg havde håbet på. Efter første sæt følte jeg mig oven på, selvom jeg var presset, men på de efterfølgende sæt var jeg meget hårdt presset og de to sidste reps i de to sidste sæt var meget grindede. Jeg fik et spot af en motionist og det var ok. Også selvom han lignede en dansk fregnet udgave af Bruce Lee.)

1x4x90kg

1x4x90kg

1x8x70kg

1x10x50kg

Squat

Squat er ellers en af mine yndlingsøvelser, men på det seneste har mit højre knæ skabt sig lidt. Så jeg giver det lidt ro og smider ikke så mange kilo på som jeg plejer.

1x5x50kg

1x5x70kg

3x10x90kg

Udstrækning af hele corpus, mens jeg nød smerterne i kroppen...

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Elendigheden vil ingen ende tage

Det her træningspas var bestemt ikke et af de bedre. Det var ok, men så heller ikke mere end det. Bortset fra det fik givet nogle pointers til Mr. Fantastic om hans squat og lige set ryggen af Julie, men ellers var det bare mig og motionisterne der rullede os ud.

Har siden i torsdags haft pisse ondt i læggene efter en lidt for entusiastisk løbetur i mine five-fingers, min ligamentum patella har været smertende i over en uge, uden at jeg rigtig ved hvorfor, i de sidste to dage har jeg haft ømhed og træghed i muskulaturen om skulderåget, haft tendens til hovedpine (hvilket jeg ellers aldrig døjer med) og sidst men ikke mindst, så fik jeg ondt i lænden lige inden jeg begyndte på mine arbejdssæt i dødløft i dag.

Jeg ved ikke om det lugter af en eller anden infektion der er på vej eller om det måske bare er tid til en uges træningsfri, men irriterende er det uanset. Det er så nederen at rende rundt og være lidt utilpas hele tiden, uden rigtig at kunne gøre noget ved det, andet end at prøve at ignorere det.

At starte i en klasse med 17-19 årige

Ikke et ondt ord om de søde og velmenende unge mennesker. De er sgu kvikke nok... Men fuck jeg lever i en anden verden end dem!

Sidste år gik jeg i i en blandet klasse med et aldersspænd fra 18 til 63 og jeg fandt nogle gode kammerater på omkring de 22-23 som jeg kom ret godt ud af det med. Selvom at de var unge i forhold til mig, så havde de så meget erfaring med verden, at de trods alt kunne snakke lidt med og jeg kunne få lov til at være ung med de unge. Men i år, så er de sgu for unge til at det rigtigt kan lade sig gøre. Lader det til i hvert fald...

Når jeg snakker er jeg vant til at blive forstået af de fleste af dem jeg sædvanligvis omgiver mig med, ung som gammel, men her i klassen, så har jeg næsten brug for en oversætter. Jeg forstår fint de unge (tror jeg i hvert fald), men de lader ikke til at fatte særligt meget af hvad jeg siger. Når vi laver gruppearbejde og vi snakker sammen om opgaven, så virker det som om at deres opmærksomhedsspænd er som en sommerfugls. De kan ikke holde koncentrationen på det jeg siger og de snakker i øst og vest. Sådan lyder det i hver fald for mig. Det er vildt for jeg troede faktisk ikke at generationskløften allerede var blevet så stor.

Jeg kan også fra tid til anden få en flågriner over hvor spejlblanke nogle af tøserne i klassen er. I dag var der en pige der simpelthen ikke kunne forstå, at Facebook er et firma, for hvordan kan en internetside været et firma? :smile:

Det bliver et dejligt udfordrende år kan jeg fornemme på det hele.

Dagens program

Hypers, rev. crunches og nakkeekstensions

3x15xBW, 3x15xBW, 4x25x17,5kg

Standing EZ BB curl

1x15x7,5kg

1x10x17,5kg

1x8x27,5kg

2x6x40kg PR (Det er jo fint at kværne 40kg i curl når jeg aldrig har gjort det før, men det til trods var der faktisk ikke så meget krudt i mine gunz i dag og det gjorde temmelig ondt, at få kæmpet alle 6 reps i hus. Det føles lidt som om jeg har rippet op i min gamle biceps overbelastning. Det er i hvert fald meget af den samme smerte der er komme snigende tilbage efter de sidste to gange med EZ baren. Kan ikke rigtigt beslutte mig om jeg så skal lave et reset og så langsomt bygge op igen eller om der måske var noget at hente ved at skifte øvelse for biceps.)

Press

1x10x20kg

1x5x30kg

1x5x40kg

2x5x50kg

1x8x50kg (Et eller andet i min arm lynede, lidt ligesom når man slår sin albue på "the funny bone", hver gang jeg sænkede vægten ned mod brystet. Det var pisse irriterende og tog meget af min koncentration fra øvelsen. Det veksler lidt hvornår min arm gør sådan, men jeg har oplevet det rimelig tit under netop denne øvelse. Nogle gange hjælper det at ændre på min grebsbredde, men det gjorde det ikke i dag. Det var jeg ret pissed over :4ranting: Det er også årsagen til at jeg ikke trappede vægten op til 52,5kg, sådan som jeg ellers havde planlagt. Dammit!)

Dødløft

1x10x20kg

1x5x60kg

1x5x80kg

1x5x100kg

1x5x120kg (Jeg blev lidt tidspresset her til sidst, fordi jeg skulle nå i skole og som skrevet tidligere begyndte min lænd at gøre vrøvl, så jeg havde svært ved at holde core-integritet. Det gjorde at jeg droppede det sidste arbejdssæt på 130, selvom det ville have været rart, at få det med.)

Fik jeg sagt at jeg glæder mig til at mine to mindste børn ikke længere skider i ble? For Satan da! Det er 3. gange her til aften at jeg skifter ble. Min datter hun har en eller anden fiks idé (så fiks, som 3. årige nu kan få dem) om at småskide flere gange, i stedet for at bare at aflevere hele pakken på én gang.

Så for nyligt Louis C. K.'s stand up shows "Shameless" og "Chewed up". Hvis du vil have en komisk helhedsoplevelse af hvordan mit indre tankeliv foregår omkring det at være familiefar, så er Louis C. K. The Man. Ingen andre forfattere, poeter eller musikere har tidligere SÅ præcist ramt lige i midten af hvordan det er at være mig. Eneste forskel er at jeg ikke er kvik nok til at lave et stand-up show ud af det og tjene boksen på det :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Elendigheden vil ingen ende tage

Det her træningspas var bestemt ikke et af de bedre. Det var ok, men så heller ikke mere end det. Bortset fra det fik givet nogle pointers til Mr. Fantastic om hans squat og lige set ryggen af Julie, men ellers var det bare mig og motionisterne der rullede os ud.

Har siden i torsdags haft pisse ondt i læggene efter en lidt for entusiastisk løbetur i mine five-fingers, min ligamentum patella har været smertende i over en uge, uden at jeg rigtig ved hvorfor, i de sidste to dage har jeg haft ømhed og træghed i muskulaturen om skulderåget, haft tendens til hovedpine (hvilket jeg ellers aldrig døjer med) og sidst men ikke mindst, så fik jeg ondt i lænden lige inden jeg begyndte på mine arbejdssæt i dødløft i dag.

Jeg ved ikke om det lugter af en eller anden infektion der er på vej eller om det måske bare er tid til en uges træningsfri, men irriterende er det uanset. Det er så nederen at rende rundt og være lidt utilpas hele tiden, uden rigtig at kunne gøre noget ved det, andet end at prøve at ignorere det.

At starte i en klasse med 17-19 årige

Ikke et ondt ord om de søde og velmenende unge mennesker. De er sgu kvikke nok... Men fuck jeg lever i en anden verden end dem!

Sidste år gik jeg i i en blandet klasse med et aldersspænd fra 18 til 63 og jeg fandt nogle gode kammerater på omkring de 22-23 som jeg kom ret godt ud af det med. Selvom at de var unge i forhold til mig, så havde de så meget erfaring med verden, at de trods alt kunne snakke lidt med og jeg kunne få lov til at være ung med de unge. Men i år, så er de sgu for unge til at det rigtigt kan lade sig gøre. Lader det til i hvert fald...

Når jeg snakker er jeg vant til at blive forstået af de fleste af dem jeg sædvanligvis omgiver mig med, ung som gammel, men her i klassen, så har jeg næsten brug for en oversætter. Jeg forstår fint de unge (tror jeg i hvert fald), men de lader ikke til at fatte særligt meget af hvad jeg siger. Når vi laver gruppearbejde og vi snakker sammen om opgaven, så virker det som om at deres opmærksomhedsspænd er som en sommerfugls. De kan ikke holde koncentrationen på det jeg siger og de snakker i øst og vest. Sådan lyder det i hver fald for mig. Det er vildt for jeg troede faktisk ikke at generationskløften allerede var blevet så stor.

Jeg kan også fra tid til anden få en flågriner over hvor spejlblanke nogle af tøserne i klassen er. I dag var der en pige der simpelthen ikke kunne forstå, at Facebook er et firma, for hvordan kan en internetside været et firma? :smile:

Det bliver et dejligt udfordrende år kan jeg fornemme på det hele.

Dagens program

Hypers, rev. crunches og nakkeekstensions

3x15xBW, 3x15xBW, 4x25x17,5kg

Standing EZ BB curl

1x15x7,5kg

1x10x17,5kg

1x8x27,5kg

2x6x40kg PR (Det er jo fint at kværne 40kg i curl når jeg aldrig har gjort det før, men det til trods var der faktisk ikke så meget krudt i mine gunz i dag og det gjorde temmelig ondt, at få kæmpet alle 6 reps i hus. Det føles lidt som om jeg har rippet op i min gamle biceps overbelastning. Det er i hvert fald meget af den samme smerte der er komme snigende tilbage efter de sidste to gange med EZ baren. Kan ikke rigtigt beslutte mig om jeg så skal lave et reset og så langsomt bygge op igen eller om der måske var noget at hente ved at skifte øvelse for biceps.)

Press

1x10x20kg

1x5x30kg

1x5x40kg

2x5x50kg

1x8x50kg (Et eller andet i min arm lynede, lidt ligesom når man slår sin albue på "the funny bone", hver gang jeg sænkede vægten ned mod brystet. Det var pisse irriterende og tog meget af min koncentration fra øvelsen. Det veksler lidt hvornår min arm gør sådan, men jeg har oplevet det rimelig tit under netop denne øvelse. Nogle gange hjælper det at ændre på min grebsbredde, men det gjorde det ikke i dag. Det var jeg ret pissed over :4ranting: Det er også årsagen til at jeg ikke trappede vægten op til 52,5kg, sådan som jeg ellers havde planlagt. Dammit!)

Dødløft

1x10x20kg

1x5x60kg

1x5x80kg

1x5x100kg

1x5x120kg (Jeg blev lidt tidspresset her til sidst, fordi jeg skulle nå i skole og som skrevet tidligere begyndte min lænd at gøre vrøvl, så jeg havde svært ved at holde core-integritet. Det gjorde at jeg droppede det sidste arbejdssæt på 130, selvom det ville have været rart, at få det med.)

Fik jeg sagt at jeg glæder mig til at mine to mindste børn ikke længere skider i ble? For Satan da! Det er 3. gange her til aften at jeg skifter ble. Min datter hun har en eller anden fiks idé (så fiks, som 3. årige nu kan få dem) om at småskide flere gange, i stedet for at bare at aflevere hele pakken på én gang.

Så for nyligt Louis C. K.'s stand up shows "Shameless" og "Chewed up". Hvis du vil have en komisk helhedsoplevelse af hvordan mit indre tankeliv foregår omkring det at være familiefar, så er Louis C. K. The Man. Ingen andre forfattere, poeter eller musikere har tidligere SÅ præcist ramt lige i midten af hvordan det er at være mig. Eneste forskel er at jeg ikke er kvik nok til at lave et stand-up show ud af det og tjene boksen på det :nonono:

Ej hvor træls at du havde sådan en skidt dag, det lyder som om alt har været imod dig. Men sådan nogle dage er der jo engang imellem. De skal bare overstås og så må man se fremad :)

Jeg så dig slet ikke oppe i centret desværre, men jeg var også lidt væk i min egen verden igår tror jeg. hehe

Det er selvfølgelig nedern at have en off-dag, hvor kroppen og musklerne bare ikke gider at lystre, men det betyder jo ikke at man reelt er blevet dårligere eller svagere. Prøv at husk hvor godt du klarede det forleden fx, dét er jo ikke bare forsvundet over nat, men alle kan vel have dårlige træningsdage. Det har jeg i hvert fald også selv en gang imellem. Om løsningen er en pause eller om der overhovedet findes en løsning, ved jeg ikke, jeg plejer bare at prøve at lade være med at stresse over det og være skuffet og i stedet bare give mig selv lov til at nyde noget moderat og knap så krævende træning indtil jeg kan mærke at det går bedre igen :)

Det lyder da også træls med de unge mennesker du er i klasse med. Men jeg kender godt typerne fra min gymnasietid, og det er SÅ belastende når folk ikke kan holde koncentrationen, hele tiden skal grine af de mest crappy jokes og banaliteter og overhovedet ikke har sans og samling nok til hverken at forstå eller formulere en længere, sammenhængende sætning. Det eneste de kan snakke om er hvor fulde eller skæve de var sidste weekend og hvem der har knaldet hvem. Hehe som du nok kan høre følte jeg mig lidt udenfor i min skoletid... Så jeg føler med dig!

Men så længe du kan bruge noget af din humor til at le lidt af det hele når det bliver for meget, så skal alting nok gå lidt lettere :)

Link to comment
Share on other sites

Ej hvor træls at du havde sådan en skidt dag, det lyder som om alt har været imod dig. Men sådan nogle dage er der jo engang imellem. De skal bare overstås og så må man se fremad :)

Jeg så dig slet ikke oppe i centret desværre, men jeg var også lidt væk i min egen verden igår tror jeg. hehe

Det er selvfølgelig nedern at have en off-dag, hvor kroppen og musklerne bare ikke gider at lystre, men det betyder jo ikke at man reelt er blevet dårligere eller svagere. Prøv at husk hvor godt du klarede det forleden fx, dét er jo ikke bare forsvundet over nat, men alle kan vel have dårlige træningsdage. Det har jeg i hvert fald også selv en gang imellem. Om løsningen er en pause eller om der overhovedet findes en løsning, ved jeg ikke, jeg plejer bare at prøve at lade være med at stresse over det og være skuffet og i stedet bare give mig selv lov til at nyde noget moderat og knap så krævende træning indtil jeg kan mærke at det går bedre igen :)

Det lyder da også træls med de unge mennesker du er i klasse med. Men jeg kender godt typerne fra min gymnasietid, og det er SÅ belastende når folk ikke kan holde koncentrationen, hele tiden skal grine af de mest crappy jokes og banaliteter og overhovedet ikke har sans og samling nok til hverken at forstå eller formulere en længere, sammenhængende sætning. Det eneste de kan snakke om er hvor fulde eller skæve de var sidste weekend og hvem der har knaldet hvem. Hehe som du nok kan høre følte jeg mig lidt udenfor i min skoletid... Så jeg føler med dig!

Men så længe du kan bruge noget af din humor til at le lidt af det hele når det bliver for meget, så skal alting nok gå lidt lettere :)

Du er sød Julie. Tak for sympatien. Jeg har spist min tudekiks og har det bedre i dag :tongue:

Resultatet af mine overvejelser i sidste indlæg og et reset er at jeg holder en god pause fra nu af og tidligst indtil mandag. Mit "træningsprogram" bliver som følger:

- Rigeligt med søvn, dvs. tidligt i seng og middagslur når det er muligt.

- Udstrækninger hver dag, gerne lidt dynamisk.

- Rigeligt med protein, vitaminer og olier, så kroppen har alt hvad den skal bruge for at komme ovenpå.

- Og så vil jeg lægge et nyt træningsprogram, som jeg begynder på så snart jeg vender tilbage til centret. Overvejer at begynde på noget 5/3/1 Wendler halløj... Jeg har været og er for så vidt ret tilfreds med Greyskull Linear Progression og det er muligt at der er masser af mere guf at hente der, men måske kroppen har brug for nogle andre udfordringer end de sædvanlige.

Går i tænkeboks :smile:

Link to comment
Share on other sites

Første dag i Ålholm IF

Jeg troppede op en times tid før træning for lige at snuse til lokalerne (nammenam) og tjekke vægtene og udstyret ud. Det var i orden. Godkendt.

Efter min træning dukkede træneren Henrik Høst op. Vi snakkede lidt generelt om træning, vind, vejr og forventninger. Så hjalp han juniorene, mens jeg kikkede på og så drønede jeg i skole. Fik lavet en aftale om at han træner mig i råtræk og frivend i dag kl 12. YAY :superman:

Mere om det senere, men nu til "gårsdagens dagens program"

Dagens program

Push-ups 3x15xBW

Hyperekstensions 3x15xBW

Englehop 3x15xBW

Lying crunches 3x15xBW

Sidebøjninger 3x20x25kg

Press

1x10x20kg

1x5x30kg

1x5x40kg

1x3x50kg

1x3x50kg

1x4x50kg

1x6x40kg

1x8x30kg

1x5x20kg

Seated rows

1x10x45kg

1x10x55kg

1x8x75kg

1x6x95kg

Til trods for min uges deload/reset/thingie så er jeg ret busted. Træningen i mandags (som jeg ikke har logget endnu :4slap: ) har efterladt mine hamstrings noget slidte og en generel domsagtig ømhed... Så det er jo pisse hyggeligt :sneaky2: Måske skyldes denne "sårbarhed" at jeg er sådan lidt småsyg (ondt i halsen hver morgen, som går væk i løbet af dagen, lidt stoppet næse, ømhed i nakken etc.).

Bortset fra det så var det en succes at holde pause fra træningen. Dejligt, men også lidt svært at lade være med at tage afsted til træning alligevel. Kan mærke at særligt mine skuldre har haft godt af pausen.

Nåh nu kalder familien. Skal kører børn i institution og så lave lektier, hvorefter den står på træning med Henrik og derefter skole til kl 1610. Dansk med de unge. Vi har om sociale medier :cheer::sneaky2:

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Råtræk... Rinse, repeat

Så fik jeg trænet råtræk med kvalificeret instruktør på sidelinjen :4whip: . Det var super :4thumbup:

Jeg har ikke præcis tal på hvor mange sæt jeg lavede, men det var følgende vægte jeg øvede mig med:

3x3x10kg

3x3x20kg

3x3x30kg

Xx3x40kg (færre end 100.000 sæt)

Inden denne omgang varmede jeg op med lidt armstrækkere, englehop, overkropsvrid etc. i god Kaptajn Jespersen stil :pumpin:

Henrik er bare en rigtig flink fyr og det virker som om han ved hvad han snakker om. Føler mig i gode hænder. Det er sjædent at jeg bliver rost så meget som jeg gjorde i den time vi trænede. Ved ikke om det er et træner-kneb at rose så meget, men uanset hvad, gik jeg ud fra træning ca. 4 cm højere end da jeg gik ind. Det var nice!

Link to comment
Share on other sites

Bedre sent end aldrig... Log fra i mandags

Det var en stille og rolig genstart efter min uges pause. I skrivende stund mærker jeg stadig onde doms efter denne omgang. Det er nice nok.

Dagensprogram

Hyperekstensions, reverse crunches og nakke ekstensioner

3x15xBW, 3x20xBW, 4x25x17,5kg

Bent over rows

1x10x20kg

1x10x50kg

1x5x70kg

3x5x90kg

Squat

1x10x20kg

1x5x50kg

1x5x70kg

1x5x90kg

3x5x100kg (Jeg var fandme ikke up to speed i den her øvelse. Er så langt fra min tidligere "topform" med 5x130kg. Men som jeg skrev for et par posts siden, så skyldes det måske at jeg er lidt småsyg. Jeg ved det ikke, men nederen er det.)

Så skred jeg i skole...

Link to comment
Share on other sites

En brækket krop...

Damn! Ovenpå nogle kanon PR fremskridt, uden oplevelsen af at presse mig selv for meget, rendte jeg ind i lidt sygdom, antræk til et springerknæ (eller noget) og tilbagevenden af min ven hr. smerte i hr. biceps. Fuck det!

Så holdt jeg en uges total træningsfri, som beskrevet tidligere. Så gik jeg i gang igen i sidste uge bl.a. i Ålholm IF, hvor jeg begyndte at træne råtræk. Trænede fire dage i træk (glemte at logge den sidste dag) og jeg skamsmadrede mine hamstrings med nogle GHRs, så jeg gik som havde jeg skidt i bukserne hele weekenden. Skuldrene har også overrasket med at være nederen skidt inde i senehæfterne. Derudover har jeg sovet pissedårligt. Min ældste søn har fået et eller andet der får ham til at hoste som en gammel mand flere gange i om natten, så han vækker mig. Min datter er lige holdt op med at bruge ble, så hun skal også op om natten og tisse. Så der er ikke meget søvn til undertegnede i disse dage :sleepy:

Så nu har jeg besluttet i stedet for at starte på Jim Wendlers 531, så tager jeg et totalt reset, hvor fokus er på teknik, særligt i de olympiske løft og på at bygge senestyrke. Jeg ved ikke om jeg kan holde det, men det er helt sikkert det der vil være bedst for mig med den tid og de muligheder jeg har lige nu. (Som du kan se på dagens program nedenfor, så fucker jeg allerede med dén plan... Yay!)

Dagens program

Hypers, leg raises og nakkeekstensioner

3x15xBW+10kg, leg raises 3x15xBW og 4x25x17,5kg

Shrugs barbell

1x10x20kg

1x10x50kg

1x10x70kg

Triceps øvelse bag nakken

2x12x6kg

Dumbell bryst flad bænk

3x12x10kg

Standing EZ BB curl

1x15x7,5kg

1x5x17,5kg

1x5x27,5kg

1x6x32,5kg

1x6x35kg

1x10x27,5kg

Squat

1x10x20kg

3x15x50kg

Balancebrædt

45 sekunder på begge ben

30 sekunder på hvert ben

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Så holdt jeg en uges total træningsfri, som beskrevet tidligere. Så gik jeg i gang igen i sidste uge bl.a. i Ålholm IF, hvor jeg begyndte at træne råtræk. Trænede fire dage i træk...

Hvis jeg har forstået din træningsplan rigtigt, er den da også nærmest en invitation til skader. Først holder du en pause for at udbedre nogle skader (som i øvrigt ofte viser sig efter PR-træning), og det er jo fornuftigt nok. Men for det første er en uges pause faktisk ikke ret meget, hvis det handler om at hele skader. Og for det andet er træning fire dage i træk noget, som kun kan lade sig gøre uden problemer, hvis man enten er et meget ungt naturtalent eller også på et eller andet medicinsk. Og hvis man kommer fra en skadessituation, vil det selv i de to tilfælde bare gøre tingene værre.

Husk lige grundreglen omkring træning: Selve træningen ødelægger muskelvæv! Det er restitutionsfasen de følgende 24 - 72 timer, som bygger op igen. Med mindre man bare slentrer gennem træningen uden nævneværdig belastning er nonstop træning i dagevis derfor ødelæggende for udviklingen af både styrke og størrelse. Det er i pauserne, man vokser.

Med hensyn til senetræning, så er det altid en god idé, men husk at sener vokser ca. 5 - 6 gange langsommere end muskler, så senetræning kræver tålmodighed, hvor man ikke øger belastningen, selvom man godt kan. At musklerne kan, er ikke ensbetydende med, at senerne kan. Det er der mange begyndere, som har skaffet sig skader på ca. et års tid efter, at de er startet med at træne.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er senetræning?

Godt spørgsmål og tak fordi du stillede det :wink:

Min pointe er at træne med mere hensyn til senerne som måske ikke har kunnet følge med den progression jeg har haft tidligere. Jeg kan mærke for meget i mine skuldre, i min højre biceps og nu i min knæsene, at jeg har trænet for meget i forhold til hvad de kunne holde til.

Ved at bakke lidt på den tunge træning, tænker jeg at jeg kan tage mere hensyn til senerne.

Altså senetræning :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstået din træningsplan rigtigt, er den da også nærmest en invitation til skader. Først holder du en pause for at udbedre nogle skader (som i øvrigt ofte viser sig efter PR-træning), og det er jo fornuftigt nok. Men for det første er en uges pause faktisk ikke ret meget, hvis det handler om at hele skader. Og for det andet er træning fire dage i træk noget, som kun kan lade sig gøre uden problemer, hvis man enten er et meget ungt naturtalent eller også på et eller andet medicinsk. Og hvis man kommer fra en skadessituation, vil det selv i de to tilfælde bare gøre tingene værre.

Husk lige grundreglen omkring træning: Selve træningen ødelægger muskelvæv! Det er restitutionsfasen de følgende 24 - 72 timer, som bygger op igen. Med mindre man bare slentrer gennem træningen uden nævneværdig belastning er nonstop træning i dagevis derfor ødelæggende for udviklingen af både styrke og størrelse. Det er i pauserne, man vokser.

Med hensyn til senetræning, så er det altid en god idé, men husk at sener vokser ca. 5 - 6 gange langsommere end muskler, så senetræning kræver tålmodighed, hvor man ikke øger belastningen, selvom man godt kan. At musklerne kan, er ikke ensbetydende med, at senerne kan. Det er der mange begyndere, som har skaffet sig skader på ca. et års tid efter, at de er startet med at træne.

Jeg ved det... Jeg er en idiot :wink:

Har forsøgt kun at træne sådan at min krop kunne følge med. Jeg er ret ny i hele det her med tunge vægte (har kun halvandet år på bagen med den slags træning). Jeg troede egentlig at jeg var ret godt med med min kropsbevidsthed, men er nok bare ikke så erfaren. Der er jo også en latenstid på det her med skader og den har jeg nok ikke være opmærksom nok på.

Derudover så er det her med at jeg aldrig har følt mig så stærk før også en indvirkning på hvor tålmodig jeg er med at få nye resultater.

Mit ovennævnte reset (kald det hvad du vil) er at forsøge at tage konsekvensen af denne nye erfaring.

Tak for de gode råd iøvrigt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstået din træningsplan rigtigt, er den da også nærmest en invitation til skader. Først holder du en pause for at udbedre nogle skader (som i øvrigt ofte viser sig efter PR-træning), og det er jo fornuftigt nok. Men for det første er en uges pause faktisk ikke ret meget, hvis det handler om at hele skader. Og for det andet er træning fire dage i træk noget, som kun kan lade sig gøre uden problemer, hvis man enten er et meget ungt naturtalent eller også på et eller andet medicinsk. Og hvis man kommer fra en skadessituation, vil det selv i de to tilfælde bare gøre tingene værre.

Husk lige grundreglen omkring træning: Selve træningen ødelægger muskelvæv! Det er restitutionsfasen de følgende 24 - 72 timer, som bygger op igen. Med mindre man bare slentrer gennem træningen uden nævneværdig belastning er nonstop træning i dagevis derfor ødelæggende for udviklingen af både styrke og størrelse. Det er i pauserne, man vokser.

Med hensyn til senetræning, så er det altid en god idé, men husk at sener vokser ca. 5 - 6 gange langsommere end muskler, så senetræning kræver tålmodighed, hvor man ikke øger belastningen, selvom man godt kan. At musklerne kan, er ikke ensbetydende med, at senerne kan. Det er der mange begyndere, som har skaffet sig skader på ca. et års tid efter, at de er startet med at træne.

Hej,

Nu stjæler jeg lige CHs log, for det her har jeg gået og spekuleret på længe. Jeg følger ikke et egentligt program men øger bare vægten når jeg synes at jeg kan. Det vil sige når den nuværende vægt virker rimelig overkommelig og jeg har mod på at prøve noget mere. Jeg har kun styrketrænet med frivægte ca. et halvt år, og begyndte at styrketræne med maskiner omkring et halvt år før det. Er der nogle tommelfingerregler for hvordan man kan gå forsigtigt nok frem til ikke at skade sine sener? Jeg træner by the way 3 gange om ugen som reglen. Mere eller mindre full body. Altid med en til tre hviledage mellem hver gang - hvordan det nu lige passer ind i programmet.

Jeg aner ikke hvad min max er osv. og der er heller ikke helt nogen form for enhed i min tilgang. I nogle øvelser f.eks bænk kører jeg noget ala 10-8-6, og i andre fx lateral raises er jeg mere ude i noget 3x8/10/12, afhængigt af hvordan jeg bedst synes det fungerer.

Når jeg øger, øger jeg altid med den mindste vægt muligt, altså fx 2,5kg i bænk, eller 1kg i lateral raises.

okay, hvordan skadesforebygger jeg bedst muligt?

Venligst

Jannie

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Nu stjæler jeg lige CHs log, for det her har jeg gået og spekuleret på længe. Jeg følger ikke et egentligt program men øger bare vægten når jeg synes at jeg kan. Det vil sige når den nuværende vægt virker rimelig overkommelig og jeg har mod på at prøve noget mere. Jeg har kun styrketrænet med frivægte ca. et halvt år, og begyndte at styrketræne med maskiner omkring et halvt år før det. Er der nogle tommelfingerregler for hvordan man kan gå forsigtigt nok frem til ikke at skade sine sener? Jeg træner by the way 3 gange om ugen som reglen. Mere eller mindre full body. Altid med en til tre hviledage mellem hver gang - hvordan det nu lige passer ind i programmet.

Jeg aner ikke hvad min max er osv. og der er heller ikke helt nogen form for enhed i min tilgang. I nogle øvelser f.eks bænk kører jeg noget ala 10-8-6, og i andre fx lateral raises er jeg mere ude i noget 3x8/10/12, afhængigt af hvordan jeg bedst synes det fungerer.

Når jeg øger, øger jeg altid med den mindste vægt muligt, altså fx 2,5kg i bænk, eller 1kg i lateral raises.

okay, hvordan skadesforebygger jeg bedst muligt?

Venligst

Jannie

Du kaprer bare løs Jaaanie...

Som du kan læse er jeg ikke den skarpeste kniv i skuffen hvad angår den praktiske applikation af min egen teoretiske viden på området, men hvis der ikke er andre der blander sig, så kan du måske foreløbigt klare dig med mine tanker om det her med progression og senestyrke.

Hvis du starter fra nul og bare er en sofakartofel, så tager det dine nerver en uges tid at nå op to speed, dine muskler en måned, dine knogler en måned eller to og dine sener fucking lang tid.

Derfor er det en stor fordel at starte meget forsigtigt ud med et fullbody program, hvor man ikke presser den til maks. Man kører noget a la 3x8-12 i alle øvelserne alt efter hvilken vægt der nu kan komme på. Når man har gjort det i en måned eller to, uden at gå berserk med at putte mere vægt på, så kan man ligesom du så fint gør det, begynde at udfordre kroppen med enten flere reps, sæt eller mere vægt. Reps træner overvejende udholdenhed, vægt træner styrke og flere sæt er "bare" for at presse musklerne mere på det leje man allerede er på. Som Beleriand også skriver, så er al styrketræning jo et spørgsmål om at ødelægge muskler, så kroppen bygger dem op stærkere end de var før. Det samme med sene- og knoglevæv.

Da senerne er de langsommeste til at tilpasse sig, så er de næsten altid det svageste led. Det er dem man skal tage mest hensyn til, ikke mindst fordi de er ligeså langsomme til at komme sig over en skade, som de er til at tilpasse sig fornuftig træning.

Som jeg læser det tager du fint hensyn til din krop og dine sener. F.eks. det med kun at forøge vægten med det mindst mulige, når du er tryg ved den vægt du allerede kan tage.

Hensigten med de fleste programmer jeg kender til er at sætte denne progression i system, så det ikke alene bliver på gefül, men bliver mere målrettet (og måske også konkurrence-præget). Det der nemt kan ske (for mig i hvert fald) er, at jeg uden et program, glemmer eller springer over. Det er pisse demotiverende for mig at komme til at glemme noget, uanset om det er en konkret øvelse eller om det er hvor mange kilo jeg smed på stangen sidst... Eller at springe noget over fordi jeg ikke lige føler at jeg kan i dag. Hvis jeg går ind i centret og ved præcis hvad jeg skal lave og hvilke personlige rekorder jeg skal slå (hvis nogen), så er det meget nemmere for mig at holde fokus og overblik. Her hjælper den her log mig også meget. Jeg kan gå tilbage og se idiotien udvikle sig og forhåbentligt blive mindre idiotisk over tid.

Giver det mening for dig Jaaanie?

Link to comment
Share on other sites

Jaaanie>Det lyder umiddelbart, som om du gør det ret fornuftigt. Du vil måske finde vedhæftede artikel interessant. Det var en artikel, som jeg kopierede fra internettet for en del år siden, og linket i bunden af artiklen duer ikke mere. Artiklen handler om træning efter en pause, men rådene i artiklen gælder også for en begynder, som gerne vil undgå at rende ind i skader ved at gå for hurtigt frem med for tunge vægte.

Artikel.doc

Link to comment
Share on other sites

Jaaanie>Det lyder umiddelbart, som om du gør det ret fornuftigt. Du vil måske finde vedhæftede artikel interessant. Det var en artikel, som jeg kopierede fra internettet for en del år siden, og linket i bunden af artiklen duer ikke mere. Artiklen handler om træning efter en pause, men rådene i artiklen gælder også for en begynder, som gerne vil undgå at rende ind i skader ved at gå for hurtigt frem med for tunge vægte.

okay, cool artikel, tak skal du have, jeg vil nu gå rundt og prikke på mine sener! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens program

10 minutters cykling på motionscykel

Generel ledopvarmning, såsom skulderrul, håndledsvrik, numseblæver osv.

Dødløft

Op til 5x130kg REP PR :4thumbup:

Træk

Alle gentagelser er med pauser, hvor jeg retter skiverne (ca. 10-20 sekunder)

5x1x30kg

25x1x40kg

Samt forsøg med henholdsvis 45 og 50kg, men teknikken stank, så jeg droppede det.

Link to comment
Share on other sites

Dagens program

Opvarmning

15min cykling 7,2km

2,5min roning (mine five-fingers gnavede max, så jeg droppede det)

8 minutters vifteri med arme, ben og røv.

Fod til barre leg raises

1x8xBW

1x6xBW

1x5xBW (virkelig ikke kønt :crazy: )

Hyperekstensioner

3x15xBW+15kg

fra gulv

1x15xBW

Bent over rows

1x10x20kg

1x10x40kg

1x10x60kg

1x5x80kg

3x5x90kg

Dumbell bryst press på flad bænk

3x15x10kg

Over and out!

Edited by CloudHands
Link to comment
Share on other sites

Damn... Er i syv sind

OK.

Et eller andet har jeg gjort galt eller også er der noget galt med min krop.

For tre uger siden startede jeg en uges pause fra træning, fordi mit knæ drillede. Da jeg gik i gang igen gik jeg lidt for hårdt til den. Jeg var ivrig efter at lære noget nyt, var lige startet i Ålholm IF og havde en god instruktør. Den første uge trænede jeg fire dage i streg, lå brak fra fredag til søndag, startede op igen mandag. Trænede også tirsdag og torsdag, men droppede fredagen fordi jeg blev syg. Hen over sidste uge og nu også den her uge har jeg haft en stikkende og murrende smerte foran på mine skuldre, lidt smerte i området omkring teres minor bag venstre skulder, samt murrende smerter i højre, såvel som venstre biceps. Derudover driller albuerne også lidt, på begge sider, den laterale epikondyl.

Jeg har fuld bevægelighed i alle mine led og jeg har svært at provokere smerterne ved bevægelse med vilje. Smerterne er mest tilstede når jeg ikke laver noget eller når jeg laver noget dagligdags med armene, f.eks. såsom at slæbe rundt på mine børn, indkøbsposer, støvsuge, skrive på computer eller ryste dyner. Knæsmerterne er helt væk i det daglige, men kan godt provokeres ved dybe squat bevægelser. Hvis jeg laver armbøjninger eller forsøger mig med kropshævninger kan jeg godt provokere skuldersmerterne, men det er ikke så meget mens bevægelsen står på, som det er når jeg giver slip.

Selvom at jeg hen over året har hørt lidt til alle de nævnte områder, så er det meget hurtigt blevet ret slemt i forhold til hvad jeg forventede. Som jeg skrev til Beleriand tidligere, så har jeg jo (bortset fra ugen efter sidste pause) taget det rimelig roligt med progressionen og aldrig pakket mere vægt på end jeg følte var forsvarligt i forhold til den vægt jeg kunne tage gangen forinden. Alle de her irritationer/smerter er kommet ret pludseligt også selvom jeg føler at jeg har gjort en indsats for at passe på og lytte til min krop. Men jeg har nok som artiklen Beleriand linkede til tidligere lyttet mest til mine muskler, der alle har sagt at de godt kunne, hvor senerne er blevet ladt lidt i stikken.

Jeg har pløjet nettet tyndt for information om tendinopathy, tendinosis og tendinitis, rehabilitation, recovery, restitution og what not. Det har efterladt mig ret rådvild om hvad jeg skal gøre og hvordan jeg skal gribe min videre træning an. Jeg vil pisse gerne fortsætte, blive bedre og stærkere, men jeg er også pisse bange for at ødelægge dels det jeg har bygget op over det sidste års tid og dels mine fremtidige muligheder. Jeg havde ikke set den her smerte og det ubehag komme og det at det overrasker mig gør at jeg ikke helt ved hvor meget jeg kan stole på min egen dømmekraft og evne til at mærke efter.

Nu står jeg så her og skal gøre status. Jeg skal finde ud af hvad jeg så skal nu og hvordan jeg kan træne, holde dampen oppe og samtidig undgå flere skader og at forværre dem jeg allerede har.

Jeg vil rigtig gerne fortsætte med træningen, men jeg føler mig ret handlingslammet. Jeg har sådan lidt en følelse af damned if I do damned if I don't.

Øv havde håbet at det hjalp at skrive om det... Det gjorde det ikke. Det gør det sjældent længere synes jeg.

Hmmmm... Og så er jeg syg i dag og har ikke været til træning. Det kan godt pisse mig af, men dybest set er det vel godt nok, at jeg ikke kaster mig ud i noget der forværrer mit ubehag og mine smerter... I hvert fald indtil jeg finder en løsning.

Overvejer at gå til fysioterapeut og høre hvad de kan sige om mine problemer. Men jeg ved hvad de vil sige. Ultralyd, elastikker, balancebrædt og udspænding... Og måske en tudekiks.

Måske jeg skal lave et nyt træningsprogram som fokuserer på stabiliserende ledmuskler og core. Arbejde mig indefra og ud, so to speak... Efter at have tæmmet tunge vægte, tror jeg bare at min motivation ryger lukt i kælderen hvis jeg fiser ned i centret kun for at hive i elastikker og lave rotatorøvelser med 3 kilosvægte.

Måske jeg skulle fokusere på at løbe istedet og så holde de muskler jeg har nogenlunde ved lige med en smule kropsvægtsøvelser indtil at skuldre og arme har haft pause i nogle måneder... Kommer jeg så til at miste for meget af den styrke jeg har bygget op? Måske er det uundgåeligt? Et fact of life jeg må leve med, for igen at kunne videre med styrken.

Hvis du stadig hænger på og læser det her, så thumbs up for dig... Personligt er jeg ved at brække mig over mig selv. Særligt nu da jeg har konstateret at det ikke dur med det her skriveri... I hvert fald ikke endnu.

Alt rygklapperi, trøsteri og verbal ego-stroking er velkommen. Føler mig virkelig i syv sind og ikke mindst nede :unhappy:

Nåh over and out. Gider ikke mere. Lektier...

Link to comment
Share on other sites

Sur røv :mad:

Jeg vil ikke prøve at kloge dem med hvad du bør/kan gøre for at få "stiladset" til at holde.

Men jeg ved af erfaring at den styrke du miste ved nogle måneders pause, ret hurtigt kommer tilbage igen. Hvis det kan trøste lidt :smile:

Hvis du kan og gider, så vil jeg umiddelbart tipse på at du bedre holder styrken i understellet ved cykling/spinning, hvor nogle tunge intervaller ikke kun udfordrer konditionen men også benmullerne.

Link to comment
Share on other sites

Sur røv :mad:

Jeg vil ikke prøve at kloge dem med hvad du bør/kan gøre for at få "stiladset" til at holde.

Men jeg ved af erfaring at den styrke du miste ved nogle måneders pause, ret hurtigt kommer tilbage igen. Hvis det kan trøste lidt :smile:

Hvis du kan og gider, så vil jeg umiddelbart tipse på at du bedre holder styrken i understellet ved cykling/spinning, hvor nogle tunge intervaller ikke kun udfordrer konditionen men også benmullerne.

Tak for trøsten. Det hjælper. Du har så vidt jeg huske lige klaret dig gennem nogle måneder i donjoy så du ved hvad du snakker om. Håber at du har fået det bedre og er på vej tilbage... Har ikke fulgt med i din log for nyligt :blush:

Hvad angår benmusklerne, så tænker jeg at jeg vil forsøge mig med hill sprint og/eller at løbe med en slæde (har nogle gamle bildæk jeg tror jeg kan bruge).

Tak for indspark Gregers :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Here goes nothing

Havde tre mellemtimer som skulle brændes af. Tog i fitnesscentret og trænede meget forsigtigt og konservativt.

Gav den gas på motionscykel i 20 minutter (11km, 208Kcal, average hr 165, max 195. Holdt den omkring 190 i 2 minutter) og løb 5 minutter med 9km/t barfodsløb. Cyklede ved siden af en tyk trunte som stank af hundelort. Det var fandme ikke optimale arbejdesforhold. Viftede med armene, rullede med hofterne og skuldrene og så i det hele taget fucking tjekket ud.

Superset hypers og lying crunches

3x15x15kg/3x20xBW

Flat bench DB press

3x15x10kg

Benchpress

2x10x20kg

2x10x40kg

2x5x60kg

1x5x70kg

Squat

1x10x20kg

1x10x50kg

1x5x70kg

1x5x90kg

3x5x100kg

Skulderøvelser a la Elite FTS

http://www.youtube.com/user/EliteFitnessSystems#p/u/3/1QPMSriohyE

Rationalet bag min træning i dag er at gøre alt det jeg stadig kan uden at provokere nogen smerter, samt at træne lidt forsigtigt med de øvelser der giver smerter. Foreløbigt (ca. 1 time efter endt træning) går det rigtig godt og jeg er overvejende tilfreds.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share