HST: endnu et spørgsmål


-Anders-
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har lige et spøgsmål angående HST. Jeg ved ikke om det allerede er blevet besvaret, men det er ikke nemt at tjekke uden en søgefunktion

Er det meningen man skal nøjes med 1 set når man nærmer sig sine maxes.. f.eks de sidste 2 træningsdage i hver cycle ?

Hvis man nu ikke kan tage 2 set med ens 10rep max, skal man så nøjes med at tage f.eks 8 reps i andet set, skal man tage de sidste 2 med forced rep, eller skal man helt undlade det andet set ?

Ved slutningen på 12-rep del havde jeg rimelig nemt ved at tage de 12rm i første set af bænk, men andet set blev allersidste rep en anelse forced. Jeg er bange for det tapper for meget på resourcerne at gøre det på den måde ?

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders.

Jeg vil ikke mene at du skal droppe dit andet sæt, men det lyder som om at du har taget munden lidt for fuld i din udregning af dit 15, 8, 5 rep. træningsmax eller progessions %. Det er jo meningen at du skal have progression hele vejen igennem programmet og ikke kun i starten. Du skal ikke begynde at arbejde med failure og forced reps i HST, for så når du simpelt hen ikke at restituere i mellem dine træningspas. ydermere er det jo heller ikke dine reelle maxløft du arbejder ud fra hvis du begynder med forced reps osv. Et alternativ kunne evt. være at de reps. du kan holde 15 sekunder pause hvorefter du laver de resterende. Næste gang går du så efter at lave dem alle i ét sæt....Jeg vil dog anbefale dig at justere lidt i dine max eller progessions %.

Good luck

Link to comment
Share on other sites

Det er jo meningen at du skal have progression hele vejen igennem programmet og ikke kun i starten

det har jeg også. Det er bare den allersidste dag der er et problem.

Jeg får jo relativt nemt de reps jeg skal have i første set. Derfor tror jeg ikke jeg har sat max for højt. Jeg holder ca 2 mins pause så tror ikke det er derfor jeg failer i andet set... hmm

Jow det er da reele max når jeg kan få dem i første set. Som sagt opstår problemet opstår når jeg skal køre 2 set med mit max

Link to comment
Share on other sites

Er det meningen man skal nøjes med 1 set når man nærmer sig sine maxes.. f.eks de sidste 2 træningsdage i hver cycle ?

Hvis man nu ikke kan tage 2 set med ens 10rep max, skal man så nøjes med at tage f.eks 8 reps i andet set, skal man tage de sidste 2 med forced rep, eller skal man helt undlade det andet set ?

Det er en mulighed at drosle ned på antallet af sæt efterhånden som intensiteten øges, for at minimere stresset på nervesystemet. En anden faktor der taler for at droppe et sæt, er at musklen ikke kender til begrebet "antallet af sæt", men alene tiden under belastning, og under antagelse af farten bliver langsommere, samt antallet af reps i 2. sæt vil være -3 fra første sæt (for at undgå failure), vil sættet ikke bidrage voldsomt til tiden under spænding.

Vælger du at medtage 2. sæt, så bør du stoppe før failure - en god indikator er når farten på udførelseshastigheden er faldet i forhold til den første rep med 15-20%. Dvs. stoppe før den 10. rep i 10 rep cyklussen.

Link to comment
Share on other sites

aha oki. Så går verden ikke under hvis jeg dropper andet set, eller ikke får samme antal reps...cool nok

så ser jeg lige på hvor smadret jeg er efter første set, og må så afgøre med mig selv om jeg vil droppe andet set. Det er slut med forced i hvert fald :)

- Nu skriver du -3 reps i andet set. Jeg fik næsten allesammen (selvom det var mega hårdt) undtagen den sidste halvdel af sidste rep, som jeg fik hjælp til. Kan det skyldes jeg har skudt lidt for lavt mht min max ?

Link to comment
Share on other sites

- Nu skriver du -3 reps i andet set. Jeg fik næsten allesammen (selvom det var mega hårdt) undtagen den sidste halvdel af sidste rep, som jeg fik hjælp til. Kan det skyldes jeg har skudt lidt for lavt mht min max ?

Du skulle PRESSE dig selv voldsomt hårdt for at kunne lave dem... du ramte failure på 2. sidste rep, sidste rep blev taget med hjælp... tror du selv du har sat dine max for lavt? Om dine max er korrekt fastsat, skal forklares via det første sæt... ikke 2. sæt.

Jeg har lige skrevet, at når farten på repetitionerne falder med 15-20% i forhold til den første, bør sættet afbrydes. Det ligger cirka 2-3 reps fra failure..

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share