Skal fitnesscentre overholde nogle regler?


cogitans
 Share

Recommended Posts

Det her er fand'me en god og relevant tråd!

Att. trådstarter: mit center har for nylig gjort det forbudt at tage sit kaffekrus med rundt i centret, således at man nu må drikke sin kaffe ved skranken. De henstiller også til, at man holder sig til en kop. Jeg mener jo, at de dermed går imod nogle berettigede forventninger hos brugerne; forventninger som meget vel kunne være afgørende for min beslutning om indmeldelse. Vil du ikke undersøge, om de overhovedet må det, og om de ikke i det mindste skal betale mine udgifter til transport til et andet center?

Edit: kaffen er i øvrigt ofte for varm, jf også dine problemer, og i et træningscenter drikker man jo ikke kaffe for få varmen men for at få et spark af koffeinen. Så skal man holde to pauser i sin træning; en for at hælde op og en for at drikke. Så ryger dit flow sig hurtigt en tur! FFS!

+ 3.000.000

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bestemt ikke, jeg har "fordomme"... :blahblah: No offence ;-)

Det er den måde du omtaler andre mennesker på Cogitans. Det kan godt være at du ikke selv mener at du har fordomme og omtaler andre mennesker nedladende, men de ord du bruger taler et andet sprog. Det kan så betyde to ting, enten at du er dårlig til at formulere dig skriftligt eller at du af en eller anden grund har accepteret dine fordomme som normale, uden at vide at de er fordomme.

At dømme ud fra den sproglige kvalitet af dine indlæg tvivler jeg stærkt på at der er den første mulighed, der gør sig gældende.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til jeg træner dér er, at det er det billigste og (trods alt) bedste sted. Jeg har tidligere været 3 andre steder, som alle led af samme problemer - og flere til. Derfor må jeg tage til takke med dette sted.

Alternativet er at købe sin egen maskine. Men det vil blot give nogle andre problemer, hvorfor jeg ikke er gået videre med den løsning endnu.

Og ja, udfordringerne for mit vedkommende er af subjektiv karakter. Men jeg vil naturligvis også gerne have noget ud af min tid i et træningscenter, hvorfor jeg træner med høj belastning og højt tempo. Noget som ikke kan siges om den typiske "fitness-gænger", hvorfor de også får et resultat derefter.

En "jernhule" er da en mulighed. Men her vil der så opstå andre problemer. De andre kunder vil formentlig være den dér maks-pumpede-hårde-negl-type, som man ikke skal se på, for så bliver det opfattet som en provokation. Og jeg gider simpelthen ikke den type knoldesparker-mentalitet.

En af årsagerne til at jeg træner i ret højt tempo er, at jeg så holder forbrændingen mest mulig oppe. Det høje tempo vil typisk heller ikke kunne lade sig gøre i sådan en hule.

Desuden er jeg ikke interesseret i mere "jern-træning" end jeg har oparbejdet på nuværende tidspunkt. Jeg vil blot gerne holde det opnåede ved lige, og ellers holde en høj forbrænding, så det også kan ses. Den høje forbrænding forsøger jeg at opnå, ved at holde et højt tempo, og tilbringe tid på løbebåndet.

Og sådan kunne man sikkert blive ved.

Jeg vil blot gerne finde et sted, hvor jeg kan træne med høj ydelse - altså holde pulsen oppe og kunne komme til en fri maskine nogenlunde hurtigt. Det er blot svært, da de typiske centre tilgodeser den "dovne" fitnessgænger ("dovne" = en person som reelt er bange for at komme til at svede, og som derfor går stille og roligt rund, optager maskinerne i laaang tid, skruer op for varmen, så de kan holde deres kropsvarme, når de nu reelt ikke udøver virkelig fitness og som spiller smarte, når andre gerne vil kunne komme til maskinerne og/eller få noget ud af deres tid i centret).

Det er i eftersøgningen af sådan et center, og de problematikker som besøg i mellem-centrerne muligvis vil afstedkomme, jeg oprettede dette spørgsmål til at begynde med :-)

Som allerede nævnt går de fleste fitnesscentre efter hr og fru Danmark segmentet, som du kalder den "dovne" fitnessgænger. Det gør de fordi det er en god forretning, da de udgør den største gruppe af potentielle kunder og i øvrigt er nemme kunder, som ikke skræmmer nogen væk, overbelaster maskinerne osv. Alle de store fitnesskæder går også efter denne type kunder.

Der bliver tit harceleret over dette forretningskoncept på siden her, men for centret er det den mest profitable strategi, og derfor vil de ikke ændre det for din eller andre Mol'lers skyld. Resultatet af diskutionerne her på siden bliver som regel enten at man lever med at centret ikke er optimalt eller også finder et mere hardcore sted, f.eks en jernhule, hvor andre, som ønsker at have en seriøs træning også træner. Dit problem er så bare, at du pga en episode med en fyr har afskrevet den slags træningssteder (bemærk, at han ikke træner i en jernhule, og derfor ikke kan repræsentere folk, som træner i en jernhule).

Men lev med forholdene eller find et andet sted, for de vil ikke ændre forholdene for dig, og juraen kan ikke hjælpe dig her.

Link to comment
Share on other sites

Som allerede nævnt går de fleste fitnesscentre efter hr og fru Danmark segmentet, som du kalder den "dovne" fitnessgænger. Det gør de fordi det er en god forretning, da de udgør den største gruppe af potentielle kunder og i øvrigt er nemme kunder, som ikke skræmmer nogen væk, overbelaster maskinerne osv. Alle de store fitnesskæder går også efter denne type kunder.

Der bliver tit harceleret over dette forretningskoncept på siden her, men for centret er det den mest profitable strategi, og derfor vil de ikke ændre det for din eller andre Mol'lers skyld. Resultatet af diskutionerne her på siden bliver som regel enten at man lever med at centret ikke er optimalt eller også finder et mere hardcore sted, f.eks en jernhule, hvor andre, som ønsker at have en seriøs træning også træner. Dit problem er så bare, at du pga en episode med en fyr har afskrevet den slags træningssteder (bemærk, at han ikke træner i en jernhule, og derfor ikke kan repræsentere folk, som træner i en jernhule).

Men lev med forholdene eller find et andet sted, for de vil ikke ændre forholdene for dig, og juraen kan ikke hjælpe dig her.

Det var også den konklusion, jeg var kommet frem til. Så ville jeg blot undersøge, om der fandtes nogle regler på området, som beskyttede brugeren mod f.eks. eksklusion fra centret. Da centret jo er af privat karakter, så må de vel (næsten) gøre, som de vil. Men der findes jo nogle grundregler på andre områder, som i det mindste skal overholdes. Det var sådanne regler, jeg gerne ville høre om. Men der findes nok ikke andre end dem, der står i forbrugerloven.

Link to comment
Share on other sites

Det er den måde du omtaler andre mennesker på Cogitans. Det kan godt være at du ikke selv mener at du har fordomme og omtaler andre mennesker nedladende, men de ord du bruger taler et andet sprog. Det kan så betyde to ting, enten at du er dårlig til at formulere dig skriftligt eller at du af en eller anden grund har accepteret dine fordomme som normale, uden at vide at de er fordomme.

At dømme ud fra den sproglige kvalitet af dine indlæg tvivler jeg stærkt på at der er den første mulighed, der gør sig gældende.

Men det er jo netop ikke "andre mennesker" - det er blot et udsnit. Jeg er helt enig i, at jeg ikke bruger de mest positivt-ladede ord om de personer, som bl.a. ikke kan finde ud af at tænke på andre end sig selv. Men eftersom de behandler andre personer dårligt, mener jeg ikke, at det er fuldstændigt malplaceret med mine "mærkater".

At en læser så opfatter teksten som om, det gælder alle andre trænende personer end mig, det...ja, hvad skal jeg næsten gøre ved det? Andet end at forsøge at forklare tekstens indhold, som jeg gør her?

Link to comment
Share on other sites

Nu vi alligevel er igang med hvad vi hader.

1. Jeg hader folk der bruger centeret til cardio. Det handler ikke om at ræse frem og tilbage mellem maskiner, men om at blive -stærk-. Det andet hører hr og fru danmark til.

2. Jeg hader folk der er for meget tøs til at spørge om de må hoppe ind imellem sæt, men bare står og kigger dumt på en mens man træner.

3. Jeg hader folk der stjæler ens maskine/stang etc. mens man er ovre at hente vand, og dette maks tager ½ min.

4. Jeg hader folk der tror de intet ansvar har for hvad de kommunikerer, men at alt er modtagerens ansvar. (Læs om Paul de Man for ekstremt tilfælde af dette)

5. Jeg hader folk der hellere vil tage kampen op og skabe en masse ballade, fordi de ikke selv kan tilpasse sig verdenen (eller centeret). Passer omgivelserne ikke til det forventede, arbejd konstruktivt på det, eller smut.

6. Jeg hader folk, der forbinder en oplevelse med en anden. Hvis en gut stirrer ondt på mig i Odense, så tænker jeg ikke at alle fra Århus er onde gutter man ikke så meget må se på. Det er hul i hovedet logik.

7. Så kan jeg heller ikke lide folk der kommer andre steder fra end Sydsjælland. Smid dem alle ud! Dumme søndags-danskere, gider ikke se på dem. 99% af befolkningen ødelægger det for mig ved deres blotte tilstedeværelse, de går for langsomt på fortovet etc. Ud med dem!!! - Jeg gider sgu ikke tilpasse mig eller gå på kompromi.

Edited by Nikolajknude
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share