Vægttab hurtigere, hvad skal jeg gøre


Hardcasto
 Share

Recommended Posts

Halløj derude

Jeg er en dreng på 16 (snart 17), vejer 86 kilo og har en højde på 186.

Jeg træner crossfit 3 gange om ugen, 2 gange håndbold om ugen (1.5 t pr. gang)

og så løber jeg ca 10 km 1 gang om ugen.

Min kost ser således ud:

Morgenmad : 2 stk æg 2 stk rugbrød

Frokost : 250 g hakket oksekød ca 12 procent + salat blanding (iceberg, mozerellaost, pebergrugt, tomat og agurk. Med lidt balsamico oveni

Aftensmad : Akkurat det samme som frokosten

Har trænet således i ca 5 måneder og spist således i ca 1 måned

Har tabt mig ca 1.5 kilo og syntes simpelhen ikke at det går hurtigt nok.

Er der nogle der har forslag til hvordan jeg kan begynde at tabe mig mere?? :)

Vil gerne ned på 80 kg ca. SÅ HURTIGT SOM MULIGT

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om dit primære mål er vægtab. det handler om at du er i kalorie underskud. Det vil sige at du skal indtage mindreind du bruger. Det lader det også til du er efter som du taber dig allerede. Grunden til du ikke taber dig hurtigere er at du ligger inde for normalvægten, og dermed vil det også være svære at tabe fedtvæv. En mulig hed du har er at skære lidt ned i kosten så du for nogle færer kalorier, dette skal dog siges at du spiser sund nu, så det vil ikke være godt for kroppen.

Håber du kan bruge dette:)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om dit primære mål er vægtab. det handler om at du er i kalorie underskud. Det vil sige at du skal indtage mindreind du bruger. Det lader det også til du er efter som du taber dig allerede. Grunden til du ikke taber dig hurtigere er at du ligger inde for normalvægten, og dermed vil det også være svære at tabe fedtvæv. En mulig hed du har er at skære lidt ned i kosten så du for nogle færer kalorier, dette skal dog siges at du spiser sund nu, så det vil ikke være godt for kroppen.

Håber du kan bruge dette:)

Så du mener ikke at jeg burde ændre noget eller gøre noget anderledes ? :)

Link to comment
Share on other sites

Vægttab handler, som skrevet over, om at indtage mindre energi end det du bruger.

Der er dog tit folk, der "glemmer" at registrere nogle af de ting de indtager. En cola engang om ugen, en kakaomælk efter træning osv... Det er jo også energi, der skal forbrændes ;-)

Men det ser ikke helt sløjt ud, det du har gang i, du er på det rette spor i hvert fald. Jeg ville nok spise noget mere varieret og gerne fisk en gang om dagen, hvis du har mulighed for det (fuldkornsrugbrød med makrel i tomat efter crossfit med en banan ved siden af, er guld værd!). Rent vægttabsmæssigt vil det ikke have så stor effekt, men sundhedsmæssigt er der noget at hente! Jeg synes også du mangler mere fuldkorn, hvis du vil gå efter at være sund (Slank er ikke det samme som at være sund).

Du kan også ændre din træning, så du istedet for at løbe 10km, løber noget intervaltræning. Det er sandt nok, at løbetræning med omkring 70%'s intensitet ligger i "fedtforbrændingszonen", og ved højintensitetstræning (træning over VO2 max), vil kroppen bruge glykogen istedet for fedt som brændstof, MEN! 1.) Vi bruger mere energi ifht. tiden brugt ved intervaltræning og 2.) Du kommer i større iltgæld ved højintensitetstræning, så du EFTER din træning, vil forbrænde fedt.

Om man får mest ud af aerobe eller anaerobe intervalpas, ved jeg faktisk ikke - men begge ting taler for at være bedre træning i forbindelse med vægttab.

Og så mener jeg vist det er usundt at tabe mere end 1 kg om ugen, så du skal ikke få det til at gå alt for stærkt!

God træning!

Edited by ReneJ
Link to comment
Share on other sites

Vægttab handler, som skrevet over, om at indtage mindre energi end det du bruger.

Der er dog tit folk, der "glemmer" at registrere nogle af de ting de indtager. En cola engang om ugen, en kakaomælk efter træning osv... Det er jo også energi, der skal forbrændes ;-)

Men det ser ikke helt sløjt ud, det du har gang i, du er på det rette spor i hvert fald. Jeg ville nok spise noget mere varieret og gerne fisk en gang om dagen, hvis du har mulighed for det (fuldkornsrugbrød med makrel i tomat efter crossfit med en banan ved siden af, er guld værd!). Rent vægttabsmæssigt vil det ikke have så stor effekt, men sundhedsmæssigt er der noget at hente! Jeg synes også du mangler mere fuldkorn, hvis du vil gå efter at være sund (Slank er ikke det samme som at være sund).

Du kan også ændre din træning, så du istedet for at løbe 10km, løber noget intervaltræning. Det er sandt nok, at løbetræning med omkring 70%'s intensitet ligger i "fedtforbrændingszonen", og ved højintensitetstræning (træning over VO2 max), vil kroppen bruge glykogen istedet for fedt som brændstof, MEN! 1.) Vi bruger mere energi ifht. tiden brugt ved intervaltræning og 2.) Du kommer i større iltgæld ved højintensitetstræning, så du EFTER din træning, vil forbrænde fedt.

Om man får mest ud af aerobe eller anaerobe intervalpas, ved jeg faktisk ikke - men begge ting taler for at være bedre træning i forbindelse med vægttab.

Og så mener jeg vist det er usundt at tabe mere end 1 kg om ugen, så du skal ikke få det til at gå alt for stærkt!

God træning!

Tusind tak for det fine svar :)

Men vil du mene at jeg burde spise mindre kød etv, for at tabe mig mere, eller er det en tilpas mængde?

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for det fine svar :)

Men vil du mene at jeg burde spise mindre kød etv, for at tabe mig mere, eller er det en tilpas mængde?

Nej ikke nødvendigvis mindre kød! For at tabe dig, skal du indtage mindre energi, er du bruger. Om du gør det, ved at spise mindre kød, drikke mindre cola, spise færre grøntsager eller øge din træningsmængde, således at du forbrænder mere er for VÆGTTABETSSKYLD sådan set underordnet.

Men 500g kød i løbet af en dag er måske lige rigeligt nok, hvis du spiste salat og rugbrød til frokost, tror jeg det ville se bedre ud.

Men kød er vigtigt, da der er proteiner i - og så smager det fantastisk. Du skal jo helst ikke gå på slankekur, for en slankekur er kun midlertidig - du skal gerne lave en livsstilsændring, således at du generelt er sundere! Og det betyder også, at maden skal smage godt - vi skal jo helst ikke gå på kompromis med livskvalitet, bare fordi vi vil være sunde! :-)

Link to comment
Share on other sites

Nej ikke nødvendigvis mindre kød! For at tabe dig, skal du indtage mindre energi, er du bruger. Om du gør det, ved at spise mindre kød, drikke mindre cola, spise færre grøntsager eller øge din træningsmængde, således at du forbrænder mere er for VÆGTTABETSSKYLD sådan set underordnet.

Men 500g kød i løbet af en dag er måske lige rigeligt nok, hvis du spiste salat og rugbrød til frokost, tror jeg det ville se bedre ud.

Men kød er vigtigt, da der er proteiner i - og så smager det fantastisk. Du skal jo helst ikke gå på slankekur, for en slankekur er kun midlertidig - du skal gerne lave en livsstilsændring, således at du generelt er sundere! Og det betyder også, at maden skal smage godt - vi skal jo helst ikke gå på kompromis med livskvalitet, bare fordi vi vil være sunde! :-)

Ja det jo rigtigt nok. Det skal være en livstilsændring og ikke en slankekur. Endnu engang tak for svaret :)

Link to comment
Share on other sites

Og lige en sidste ting. Frokosten som du forslår skal bestå af salat og rugbrød, hvilke pålæg vil du anbefale til rugbrødet og hvor mange skiver rugbrød ? :)

Afhængigt af din træning, så kan du komme ost, avacado, diverse fisk mv. på. Generelt så tænk fornuftigt, hvis valget står mellem en skive laks eller en mad med leverpostej, ville jeg nok vælge laksen! Men en skive med leverpostej, er bedre end en pizza med salatdressing! Det er svært at komme med et bud på hvor mange skiver, det er jo helt afhængigt af dit aktivitetsniveau og hvor meget energi du bruger på en dag - gør det fornuftigt. En lille tommelfinger regel der virker for mig: Hvis jeg føler mig bombet efter et måltid, så har jeg spist for meget. Hvis jeg skal direkte på tønden, efter et måltid, så har jeg spist for meget. Hvis jreg er sulten efter et måltid, tager jeg et mellemmåltid, som oftest fuldkornsrugbrød med ost.

Lyt til din krop! Aller helst vil jeg jo råde dig til, på dage uden træning, at spise én rugbrøds mad kl 10, en kl 11, en kl 12 og en igen kl 13, for at fordele maden mest muligt ud over dagen.

Tænk på kroppen som en arbejdsplads. Dine celler er arbejderne, og den energi du indtager, er murstenene.

Om morgenen spiser du morgenmad, så lad os sige at du leverer én palle mursten til dine arbejdere. Den palle arbejder de med, og lige så snart de tager den sidste sten, begynder du at spise frokost og du giver dem derfor en ny palle de kan arbejde med. Når den slutter, spiser du aftensmad, og de bygger videre.

Hvis du så sprang frokost over, men istedet spiste dobbelt så meget aftensmad, ville det se således ud:

Arbejderne bygger på din morgenmad med den første palle, men løber tør for sten - du oplever sult, og din krop kommer i energi underskud (hvilket for sig er godt for vægttab, men ikke for dine arbejdere). Om aftenen leverer du så TO paller istedet for. Dine arbejdere kan slet ikke arbejde med så mange paller, og bruger den ene mens de stiller den anden palle på "lager" (den oplagres som fedt).

Når dine arbejdere ikke har nogle sten at bygge med, gør de som alle andre arbejdere og sætter sig ind i skurvognen og kævler bajere. Hvis du derimod gav dem en lille smule sten, jævnt fordelt igennem hele dagen, har de hele tiden noget at lave. Giver du dem for mange sten, stiller de dem op lageret, hvor de bliver til fedtdepoter.

Og køb fuldkornsrugbrød frem for normalt rugbrød - "normalt" rugbrød er faktisk hurtigt at forbrænde, næsten på højde med hvidt brød...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share