Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Status

Jamen, den lyder på i alt 17 landevejsture i denne måned indtil videre, og km-tallet har sneget sig op på 2.318 km siden nytår. Det går bedre hele tiden med at sidde på cyklen, selv om jeg efter kun 5 gange klubtræning stadig holder pæn afstand til de andre og svinger lidt for langt ud i rulleskift, men det skal nu nok komme med tiden. Det er i hvert fald den fælles klubtræning, der får pulsen op i det røde felt, selv om vi allesammen er bredrøvede motionister. Fællestræning er bare guld værd, og vi er en ganske hyggelig gruppe i ABC Motion. Soloturene 'indimellem' har primært været stille og rolige ture for at få nogle timer i sadlen plus nogle ture med intervaller på Avedøre Holme.

I morgen tager jeg - for en gangs skyld - i den lokale FW til en omgang styrketræning og til lidt smidighedstræning for ryggen. Tager måske en halv spinningtime, for trods alt lige at få rørt benene. Det program vil jeg nok følge tirsdag og torsdag i de kommende uger. Onsdag og søndag er der fællestræning, og det vil jeg supplere med noget intervaltræning lørdag og så 'det løse' på de resterende dage. Det er vist en meget god fordeling hen over ugen. Derudover forbeholder jeg mig ret til at springe nogle landevejsdage over, hvis vejret bliver for surt. Man er vel motionist! :hmmm:

Er der så slet ingen skavanker? Ikke det store. Min lænd er stadig ikke mobil nok, og den kan være øm fra tid til anden, men jeg synes, jeg har det under kontrol med de øvelser, jeg fik fra fyssen. Så har der været tilløb til et par irriterende bumser i den del af kroppen, der er godt og grundigt parkeret i sadlen, men de er også under kontrol ved hjælp af Assos' fantastiske Creme Chamois :w00t:

Cyklen er jeg bare stinkeglad for. Den kører super godt og passer mig 110 % perfekt. Jeg har lige sat sadlen lidt op og vippet den en smule nedad fortil. Det retter sjovt nok lænden lidt ud, selv om den nu 'dukker' lidt mere, end jeg egentlig har brugt det tidligere. Det fungerer godt og matcher frempinden, der er banket godt i bund. Eneste anke ved cyklen er nok den matte lakering og den mørke farve, der ser støvet ud efter en enkelt tur. Men når jeg ser de seneste nyanskaffelser i motionsgruppen, hvor to af herrerne lige har købt hhv. Argon 18 og Giant for 28.000 og knap 20.000 kr., så har intet at klage over på min brugte 'Dale til 14 af de lange, selv om den måske ikke ser så flashy ud.

Forude venter SommerCup, hvor jeg har tilmeldt mig Gruppe 4, og så kører vi Skjoldenæsholmløbet den 26. maj på 145 km. Det virke rlidt uoverskueligt lige nu med en tur af den længde, men lad os nu se. Jeg kender jo ruten fra tidligere.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, ruten er jo godt nok ikke noget at prale med, når klubtræningen går til flyvepladsen med en masse runder med rulleskift og holdløb derude. Det blæste dog virkelig meget, så vi blev slynget ned ad den ene langside og mødte muren af modvind på den anden. Lidt specielle vejrforhold at træne under, men som altid vældig hyggeligt.

Udklip.JPG

Link to comment
Share on other sites

Helt OK tempo for en 100+ km-tur på en varm fredag. Normalt er en cykelflaske og to bananer rigeligt til sådan, men jeg måtte sgu på en CircleK i Roskilde og tanke frisk energidrik til flasken. Det plejer aldrig at være nødvendigt, så det må virkelig have været varmt i dag. Ellers en fed tur.

Udklip.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, når man kører intervaller på Avedøre Holme lidt sent en lørdag eftermiddag, så dukker der ny 'interessant' medtrafikant op derude: de unge mænd, der lige skal prøve deres bilers accelerationsevne. Var lidt betænkelig ved udsigterne til at lande midt i et dragrace, men jeg havde Kystholmen for mig selv tre gange i træk, så det var fint nok. Rart at få rørt benene oven på den længere tur i går, men det var sateme godt nok i andre temperaturer i dag :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Gregers TF skrev:

Kører du sådan en 123km tur på én flaske - den ligner at det der sidder i den bagerste holder er en erstatning på sadeltasken?

Ja, den sorte flaske på billedet er sådan en 'fake' flaske med to slanger, dækjern og et multiværktøj i. Så jeg har kun én flaske til væske med undervejs. I søndags var det den halvstore, der er lidt længere end den traditionelle flaske på 0,5 liter, så den kan vel rumme 0,7 liter eller der omkring.

Det kommer helt an på vejret, om det er nok. I fredags måtte jeg tanke op i Roskilde, fordi det var så stinkevarmt lige pludselig. Søndag var det koldt, så der skulle jeg ikke tanke op undervejs, og der var da lidt tilbage, da jeg kom hjem. Jeg drikker ikke så meget på turen ...

Link to comment
Share on other sites

Vægten ...

... har jeg ikke tænkt meget på, siden jeg begyndte at cykeltræne i stedet for at løbe. Jeg guffer mere i mig af det ene og det andet, for jeg synes, man skal have mere at stå imod med på cyklen. Men de seneste gange, jeg har været på den avancerede InBody-vægt i FW, har den stået bomstille omkring de 78 kg, så jeg er ikke blevet tungere. Til gengæld viser den en fedtprocent omkring de 15, og hvis det står til troende, er det vist lidt lavere end tidligere og helt OK for min alder. 

Link to comment
Share on other sites

Apropos vægt ...

... så er det her GCN-indslag faktisk interessant. De kører samme opkørsel med og uden en rygsæk på, der vejer 5 kg. De prøver at kompensere for væstetabet inden opkørsel nr. 2 (uden rygsæk) og forsøger at holde samme watt på tur 1 og 2. Tidsforskellen er alligevel markant, og det har fået mig til at genoverveje, om jeg måske skal stramme bæltet i en periode og forsøge at smide en 2-3 kg ...
 

 

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Nappede i dag denne her 82 km-tur - inkl. tre runder i Bregnerød - som jeg også rullede primo marts på den tunge vinterlåge. Selv om det ikke var en super oplagt dag, så foregik det vel 20-30 minutter hurtigere. Fik et par byger på vejen ud, men ellers fint vejr - og masser af blæst. Tre minutter efter, at jeg var kommet hjem, begyndte det at hagle. Jeg har i øvrigt sat Speedplay-klamper under mine vintercykelstøvler og bruger dem i de her dage. Der er sgu ikke meget hedebølge over maj måned indtil videre.

Udklip.JPG

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Solid tur ud til torsdagens enkeltstartrute ved Strø (Sommercup på torsdag). Inklusive småtumult med diverse biler undervejs, styrt i Strø, hvor en mand måtte på sygehuset med et brækket kraveben, lidt tabte folk undervejs og diskussioner om ruten. Kort sagt: En typisk tur med entusiastiske motionister 

:beerchug:

Udklip.JPG

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Gregers TF skrev:

Æv, styrt og brækkede lemmer på turen kan man godt undvære. Det ligner en solid tur :4jumpy:

 

Ja, glimrende tur, hvor jeg - igen - lige fik genopfrisket masser af de landeveje på de kanter, jeg har trænet på tidligere. Det er et rigtig fint terræn oppe omkring Strø, endda med nogle solide små knolde, der kan få benene til at syre grundigt til.

Styrtet var sådan en typisk åndssvag situation, hvor der pludselig var tvivl om, hvor vidt vi skulle dreje til højre. En mand begynder bare at dreje, og en anden lå for langt oppe på siden af ham og ryger i asfalten. Det skete på et tidspunkt, hvor der blev kørt hurtigt, og det hele var lidt hektisk, og så har vi balladen. Dumt på alle måder, men også bare noget af det, der kan ske. Og gud ske tak og lov for, at alle kører med hjem. Den havde ikke været sjov uden hjelm, hvis han var drejet bare få grader længere rundt med kroppen ... av, av, av ... Der var heldigvis erfarne folk med, bl.a. et par tidligere licensryttere, og de var gode til at tage affære.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Gregers TF skrev:

Der er sjovt ude omkring Strø Bjerge 

Absolut, klassisk ABC-terræn. Vi kørte også derude, da jeg trænede lidt med dem sidst for snart mange år siden.

I øvrigt mangler jeg kun præcis 7,5 km i at runde de 3.000 km i år efter dagens tur. Det må så ske i morgen, hvor jeg skal trille en tur og bagefter runde Grønnemose Allé, hvor man i morgen klokken 18-19 kan få testet sin MyLaps-chip til forgaflen (som skal bruges til Sommercup). Jeg er aldrig helt tryg ved ny elektronik, så jeg skal lige have kontrolleret, om den fungerer, som den skal.

Udklip.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå, men jeg overlevede 1. afdeling af Sommercup sådan nogenlunde. Vi er i alt 36 tilmeldte i Gruppe 4 i år, og der var kun 18, der stillede op til gårsdagens enkeltstart i bakkerne ved Strø. Jeg blev nummer 11 ud af de 18, og det er vel egentlig OK på nuværende tidspunkt. Jeg havde selv regnet med at lande i den 'tunge ende af midten', og det kom til at passe.

Under alle omstændigheder tyder det vel på, at jeg er landet i den rette gruppe, når man ser på tiderne. De gik fra 30:45 til 33:59 fra nummer 1 til nummer 14 på resultatlisten, og det er egentlig ikke nogen særlig stor spredning. Selv brugte jeg 33:44 på de knap 20 km og i betragtning af det kuperede terræn er jeg slet ikke utilfreds med det.

Nu venter den første samletstart på næste torsdag, og den gruer jeg mere for, når alle vi tossede motionister slippes løs i én stor klump. Jeg er slet ikke vant til felter mere, så det bliver nok fra en observationspost bagest i flokken :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Så blev ugen da lige sluttet af med en solid solotur. Opgav på forhånd klubtræningen, da jeg havde besøg af gamle skolekammerater hele dagen - og aftenen - i går, så der var godt med tømmermænd i morges (for en gangs skyld!). Det blev derfor en eftermiddagstur i slowmotion, hvor jeg tilmed fik viklet mig ind i både Ølstykkes og Jyllinges stisystemer, der er notorisk umulige at finde ud af. Rene labyrinter. Nå, men det blev en 113 km, og for en sjælden gangs skyld nåede jeg helt ud på den anden side af Roskilde.

Udklip.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share