Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Efter en rum tid på YR eller uden vejrudsigt, røg jeg tilfældigt ind på DMI. Jeg ved ikke hvornår det er sket men de har lyttet til kritikken og har rettet flere ting. Der er nu et grafisk overblik over både de første 2 døgn og mindre detaljeret for 3-9 døgn. Mere hvis du også havde opgivet DMI og ikke opdaget det. Man skal lige ind på luppen og skrive et bynavn men det har jeg gemt som en “fortrukne”, så det er igen let med overblikket.

Jeg savner stadig det gamle layout men det nye er absolut brugbart - måske vinder det endda ved nærmere bekendtskab. Jeg fortrækker det i alle fald fremfor YR

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Gregers TF skrev:

Efter en rum tid på YR eller uden vejrudsigt, røg jeg tilfældigt ind på DMI. Jeg ved ikke hvornår det er sket men de har lyttet til kritikken og har rettet flere ting. Der er nu et grafisk overblik over både de første 2 døgn og mindre detaljeret for 3-9 døgn. Mere hvis du også havde opgivet DMI og ikke opdaget det. Man skal lige ind på luppen og skrive et bynavn men det har jeg gemt som en “fortrukne”, så det er igen let med overblikket.

Jeg savner stadig det gamle layout men det nye er absolut brugbart - måske vinder det endda ved nærmere bekendtskab. Jeg fortrækker det i alle fald fremfor YR

 

Mnja, det lader faktisk til, at de har justeret den lidt ...

Link to comment
Share on other sites

Årets første trille- og testtur på raceren. Konklusion: Den ruller fantastisk og passer mig perfekt. Og selv om jeg lige skulle vænne mig til den, så skyder man da godt nok en anden fart på en cykel, der vejer præcis det halve af vintergeden. Efterhånden kom der et ganske godt tråd i pedalerne i dag, hvor jeg bare var ude på Hove-ruten, så det var i alt knap 53 km. Mit umiddelbare indtryk er, at 25C-dækkene er et godt valg, men mit sammenligningsgrundlag er så også vintercyklens 38C-traktordæk ...

Screenshot_20190325-172919_Strava.jpg

Link to comment
Share on other sites

I går stod den på lidt styrketræning og en spinningtime i den lokale FW. I dag har jeg introduceret Dale for Tyren (ja, Dale ... den nye racer har allerede fået et kælenavn). Jeg spillede mig selv en presbold ved at komme lige lovlig sent af sted, så jeg blev helt i tvivl om, hvorvidt jeg kunne komme hjem uden lygter, men jeg fik røven med mig og var hjemme et kvarter før solnedgang. På trods af langsom stop-and-go-kørsel på den første og sidste del af turen blev det denne gang lidt over 62 km og igen med et snit på 26,9 km/t. Det er jeg meget tilfreds med.

Screenshot_2019-03-27-18-45-02-291_com.strava.png

Link to comment
Share on other sites


Så skulle den ged da vist også være barberet! Det er blevet til 5 dage på landevejen i den her uge, og de to resterende dage har budt på spinning, styrketræning og smidighedsøvelser i FW. Alligevel føler jeg mig lige nu forbløffende frisk, meeeeen mon ikke kadaveret bliver lidt medtaget mandag alligevel.

Mandag og fredag var det turen på Hove-ruten på en 52-53 km, onsdag var det 62 km med besøg på Tyren, lørdag knap 40 km, der bød på tre intervaller langs Kystholmen på Avedøre Holme. Og i dag blev det sgu en 100 km tur på en rute, jeg har brugt tidligere, og som jeg kunne huske i hovedet.

Tidligere har jeg kørt den med angreb på alle bakker indtil Roskilde og så med tempotræning på det flade stykke hjem igen. Det er en rigtig god og varieret rute, som byder på lidt af hvert. PS: Den lille ekstra pind i toppen af rutekortet er bakken ved Buresø. PPS: Der gik lidt ged i formateringen af billederne :)

Screenshot_20190331-143845_Strava.jpg.c3ffc1afd3e3d9f43881738c8b520ff0.jpg
 

Screenshot_20190331-143845_Strava.jpg

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Der blev ikke skudt den helt vilde fart i dag, for det blæste sgu godt nok en del mere, end jeg troede det ville. Jeg er altså snart ved at være træt af at køre med bulderblæst i ørerne, og den første fjerdedel af ruten havde jeg blæsten lige i smasken, hvad der var jævnt demotiverende. Kæft, det gik langsomt, med så gik det efterhånden bedre, da jeg kom rundt og fik noget sidevind i stedet for.

Screenshot_20190331-143944_Strava.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter en start på ugen med 2 x 1,5 timers spinning og styrke/smidighed i FW mandag og onsdag - og helt træningsfri tirsdag - blev det tid til at trække Dale ud af stalden i dag og tage en tur ud på Tyren, omkring 62 km i det hele. I sidste uge trillede jeg Tyren rundt på 23:07. I dag holdt jeg kæden lidt mere stram og kom rundt på 21:42. Ja, ja, grin bare, men det går da fremad. Måske jeg kan komme under 20 her i foråret? Det ville jeg da være vældig tilfreds med.

Link to comment
Share on other sites

The Power of the Fællestræning: I dag bød på første tur med ABC-Motion, og det var super hyggeligt at være ude at trille med en flok igen. Det var sæsonpremiere, så det foregik i sindigt tempo ud at køre fire omgange på flyvestationen efterfulgt af nogle bakker i Værløse. MEN selv om der var ro på og masser af instruktion, så giver fællestræningen alligevel et nyt niveau (ganske vist et beskedent niveau ind til videre) for puls og tempo. Motionsafdelingen er en blandet flok med enkelte i den tunge ende og så et par, der også træner med licensrytterne. Og så er de fleste af os sådan midt imellem. Det skal nok blive godt. Og nu tilbage til Flandern Rundt.

Screenshot_2019-04-07-12-31-14-008_com.garmin.android.apps.connectmobile.png

Link to comment
Share on other sites

PS: Efter dagens træning kastede jeg mig over cyklen og satte 53/39-klingerne på i stedet for 50/34. Der er altså noget ved 50/34, der gør, at man stort set aldrig kommer ned på 34 på flad dansk landevej. Jeg regner med, at 53/39 passer mig bedre, men jeg skal godt nok lige køre en testtur i morgen for at sikre mig, at det sidder ordentligt på. Det kranksæt er lidt tricky at arbejde med ... men flot!

IMG_20190407_141330.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se, det gav jo et løft lige med det samme at ryge på 53/39. Tog et par runder ved Hove som test, og det lader forbløffende nok til, at jeg har fået skruet det hele rigtigt på. Det er altså bare en bedre kombi, fordi man kan trille hjemmefra og køre en god omgang opvarmning, hvor man stadig er på 39 og så først smække den op på den store klinge, når der skal trædes mere igennem. På danske landeveje bruger man jo (næsten) aldrig 34'eren, og så har man lige pludselig meget færre gear at vælge imellem, fordi den sidder på 50'eren hele tiden. I øvrigt er de fleste nye cykler vist udstyret med 52/36 og så en bagskifter med lang arm, og så kan man næsten få hele spændet uden at skulle skifte klinger ...

Screenshot_2019-04-08-17-35-48-517_com.strava.png

Link to comment
Share on other sites

... og så lader det til, at single chainwheel er på vej, også til landevejscykler. Her nørder de igennem om emnet på GCN, men jeg tillader mig at være skeptisk indtil videre. Det giver altså mindre at vælge imellem med 1 x 11 i forhold til 2 x 11:

 

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan SLET ikke se fordelen i at sidde og padle mellem to gear hvor der ene er for højt og det andet er for lavt. At der så måske bliver 12 tandhjul bagerst ændrer ikke ved at springet mellem gearene, lader til at blive større end i dag og tilmed større kædevrid i de høje og lave gear.

A tøws det nåu bawl.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Gregers TF skrev:

Jeg kan SLET ikke se fordelen i at sidde og padle mellem to gear hvor der ene er for højt og det andet er for lavt. At der så måske bliver 12 tandhjul bagerst ændrer ikke ved at springet mellem gearene, lader til at blive større end i dag og tilmed større kædevrid i de høje og lave gear.

A tøws det nåu bawl.

Nej, det bliver indtil videre også et nej tak herfra. Altså da pappa her begyndte at køre cykelløb, var den store nyhed, at man gik fra 5- til 6-kranse, så vi havde strengt taget også kun 10-12 gear at vælge imellem, men det var jo uden alle de små gear. For en seniorrytter var det typisk 45/53 foran og 11-12-13-14-16-18 bagpå, som jeg husker det, så springene var små, fordi der kun var nogle ret høje gear at vælge imellem. Den går jo ikke i dag, hvor der skal anderledes små gear på.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Henrik S. skrev:

Nej, det bliver indtil videre også et nej tak herfra. Altså da pappa her begyndte at køre cykelløb, var den store nyhed, at man gik fra 5- til 6-kranse, så vi havde strengt taget også kun 10-12 gear at vælge imellem, men det var jo uden alle de små gear. For en seniorrytter var det typisk 45/53 foran og 11-12-13-14-16-18 bagpå, som jeg husker det, så springene var små, fordi der kun var nogle ret høje gear at vælge imellem. Den går jo ikke i dag, hvor der skal anderledes små gear på.

STOP PRESS! Jeg tror, jeg husker forkert. Nu blev jeg alligevel fristet til lige at gå på eBay og VeloBase og nørde igennem, og en 6-krans dengang har typisk været 13-22 eller 13-23. Ikke at det gør det helt store forskel, men 11 som mindste tandhjul er nok en ny opfindelse. Og de gamle 6-kranse, jeg kan finde, går typisk op til 21-23 stykker med 2 tænders spring på de inderste to-tre tandhjul. Så helt så monstrøst har det heller ikke været, selv 45 x 21 stadig var noget af en tung satan at få op over bakkerne ved Vejle og Århus :hmmm:

https://www.ebay.com/itm/NEW-OLD-STOCK-VINTAGE-REGINA-BX-6-SPEED-FREEWHEEL-13-23T-WITH-REGINA-BOX/283414929581?hash=item41fcd8a0ad:g:tvkAAOSw~KpcdO-3

 

nissen-listing1.jpg

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Henrik S. skrev:

STOP PRESS! Jeg tror, jeg husker forkert. Nu blev jeg alligevel fristet til lige at gå på eBay og VeloBase og nørde igennem, og en 6-krans dengang har typisk været 13-22 eller 13-23. Ikke at det gør det helt store forskel, men 11 som mindste tandhjul er nok en ny opfindelse. Og de gamle 6-kranse, jeg kan finde, går typisk op til 21-23 stykker med 2 tænders spring på de inderste to-tre tandhjul. Så helt så monstrøst har det heller ikke været, selv 45 x 21 stadig var noget af en tung satan at få op over bakkerne ved Vejle og Århus :hmmm:

 

Her et (dårligt) billede af drivlinjen på min Schrøder fra dengang, jeg kørte i seniorklasserne. Sugino kranksæt, SunTour Superbe gearskifter og en 6-krans, hvor der tydeligvis ikke er nogen 'panikgear' i stil med 34 x 28 

:beerchug:

10313680_10203418083028764_3554085414449449505_n.jpg

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Frisk vejr på landevejen for tiden, men flot alligevel. Var omkring Hove i går og Avedøre Holme i dag. Og så havde jeg min første punktering på raceren i dag, men slangeskift gik heldigvis glat. Jeg synes ellers, at dækket var svært at vride på, men det har strakt sig lidt siden, så det tog ikke så lang tid i kulden. Senere viste det sig, at der var revet et ret stort hul i dækket, så der er kommet to nye dæk på, som jeg heldigvis havde bestilt. Ja, ja, pengene kan hurtigt få hjul at køre på ... :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Med en god omgang klubtræning i dag sluttede ugen meget eksemplarisk af. Det er blevet til to gange klubtræning, tre gange solotræning på landevejen, og ugens sidste to dage - tirsdag og torsdag - blev brugt på besøg i FW med lidt styrketræning, en halv times spinning og efterfølgende smidighedsøvelser. Det er vel efterhånden halvanden måned siden, at jeg sidst løb en tur, og nu kan jeg begynde at mærke lidt mere power i lårbasserne. Formen er slet ikke helt ringe, så det er åbenbart lykkedes mig at beholde lidt af cardioformen fra løbetræningen. Det er blevet til lige knap 300 km hen over ugen, og mon ikke det bliver en del mere hen over påsken? Det er i hvert fald planen indtil videre. 

Niveauet i ABC Motion passer mig fint, og det er super hyggeligt at begynde at få 'cykelkolleger' igen. I dag lagde vi vejen forbi klublokalerne på vejen hjem og hørte talerne i anledning af klubbens 125 års jubilæum. Frits Ravn - danmarksmester fra 1956 og nu 90 år gammel - var kommet herover fra Kolding for at få en æresnål. Det er sgu klubfølelse! Og i det hele taget stikker klubfølelsen dybt i ABC, hvor 'underafdelingen' ABC's Venner har lavet en ny hjemmeside med kapitler fra klubbens historie. Det er sjov læsning: https://abc-vennerne.dk/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skiftet lidt frem og tilbage mht. registrering af mine træningsdata. På nogle ture har jag haft min tlf. med og registreret på Strava. Så har jeg i den senere tid brugt mit Garmin løbeur med registrering via Garmin Connect. Og så kom jeg i tanke om, at jeg for noget tid siden købte en meget billig, basic Sigma cykelcomputer, der er mindre end æske tændstikker og lige så let. Den har jeg testet i dag, og den fungerer egentlig glimrende til husbehov. Meget mere basic kan det ikke blive, men den virker pålidelig, og træningsdata kan synkroniseres med Strava. Så den stemmer godt overens med mine mål om at holde budgettet så langt nede som muligt.

https://www.cykelgear.dk/tilbehor/cykelcomputer-tilbehor/cykelcomputer/sigma-sport-pure-20-gps-cykelcomputer?gclid=Cj0KCQjwtMvlBRDmARIsAEoQ8zSVe8vgoez_WoDkT_VoRVEW2tqOSovCkIVZ_0pkmNXkg7jR5W_UnEsaAv2IEALw_wcB

 

Link to comment
Share on other sites

På 10.4.2019 at 07:42 , Henrik S. skrev:

Her et (dårligt) billede af drivlinjen på min Schrøder fra dengang, jeg kørte i seniorklasserne. Sugino kranksæt, SunTour Superbe gearskifter og en 6-krans, hvor der tydeligvis ikke er nogen 'panikgear' i stil med 34 x 28 

:beerchug:

10313680_10203418083028764_3554085414449449505_n.jpg

Hvis man var hardcore, og bare kørte rundt på Fyn, var 13-18 bagpå sagen. 42-53 foran var det mest almindelige, men en rigtig cykelrytter havde selvfølgelig 45-53.. Meeeen det var barskt og gav nok også lidt for lav kadence op ad bakkerne ift. hvad der var sundt for knæene. 

Så 13-21 eller 13-23 (husker ikke 13-22?) var nok mere almindeligt. 

Ift 1 x 11 eller 1 x 12, som det hedder når man dropper forskifteren, er jeg heller ikke solgt. Hvad er pointen?? Mindre vægt? Næh, det KAN det ikke være, for de enorme kranse der sidder på for at give de lave gear vejer jo mere. Aerodynamik har også været nævnt...men ikke så få kører jo med en chain catcher i stedet for forskifteren, så det er vist ét fedt. 

Og så er der en række tests der peger på, at 48 x 10 (10 er tit mindste tandhjul på kassetten for at få de høje gear dækket ind) fører til større friktion og slid i transmissionen end 53 x 12, fordi kæden skal vride sig mere for at komme omkring en 10'er end en 12'er. Det er jo præcis for at undgå kædevridet, at dem der har råd begynder at køre med de nye pulleys med kæmpestore pulley wheels. James Huang fra Cyclingtips, efter min mening den bedste tech-skribent, er en af dem der har gjort opmærksom på dét.

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, polykrom skrev:

Hvis man var hardcore, og bare kørte rundt på Fyn, var 13-18 bagpå sagen. 42-53 foran var det mest almindelige, men en rigtig cykelrytter havde selvfølgelig 45-53.. Meeeen det var barskt og gav nok også lidt for lav kadence op ad bakkerne ift. hvad der var sundt for knæene. 

Så 13-21 eller 13-23 (husker ikke 13-22?) var nok mere almindeligt. 

Ift 1 x 11 eller 1 x 12, som det hedder når man dropper forskifteren, er jeg heller ikke solgt. Hvad er pointen?? Mindre vægt? Næh, det KAN det ikke være, for de enorme kranse der sidder på for at give de lave gear vejer jo mere. Aerodynamik har også været nævnt...men ikke så få kører jo med en chain catcher i stedet for forskifteren, så det er vist ét fedt. 

Og så er der en række tests der peger på, at 48 x 10 (10 er tit mindste tandhjul på kassetten for at få de høje gear dækket ind) fører til større friktion og slid i transmissionen end 53 x 12, fordi kæden skal vride sig mere for at komme omkring en 10'er end en 12'er. Det er jo præcis for at undgå kædevridet, at dem der har råd begynder at køre med de nye pulleys med kæmpestore pulley wheels. James Huang fra Cyclingtips, efter min mening den bedste tech-skribent, er en af dem der har gjort opmærksom på dét.

Nej, jeg køber den heller ikke og har virkelig også svært ved at se pointen, men der skal nok blive solgt noget udstyr til dem, der bare skal have det nyeste :)

Jeg har i øvrigt fortsat de gode takter og har været på landevejen hver dag siden forrige torsdag, herunder til alle dage med fælles træning i ABC Motion. Der er sat 2274 km i banken i år indtil videre, og det er egentlig okay, når man tænker på, at jeg kom lidt sent i gang og havde en del spinningtimer i januar og februar, hvad der gav tilsvarende få km på landevejen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share