Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

1 time siden, kahlua-kalv skrev:

Man kan nu også få overbelastningsskader i cykling, men sandt, det kræver mere. Fx kan man træde for tunge gear :nono:

Er det ikke lidt af en vandrehistorie? Jeg er med på, at man kan få ondt i røven, og at man kan få asfalteksem, men jeg har faktisk aldrig mødt nogen, der har fået overbelastningsskader af cykling. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Henrik S. skrev:

Er det ikke lidt af en vandrehistorie? Jeg er med på, at man kan få ondt i røven, og at man kan få asfalteksem, men jeg har faktisk aldrig mødt nogen, der har fået overbelastningsskader af cykling. 

Nej, det mener jeg bestemt ikke. Udfra et fysiologisk synspunkt ville det også være mærkeligt hvis man ikke kunne fremprovokere skader af et monotomt bevægelsesmønster med ekstremt mange gentagelser. Jeg ligger ikke lige inde med forskning der kan kvantificere skadeshistorik, men overbelastningsskader forekommer jo.  Jeg skal fx være lidt forsigtig, da mit venstre knæ kan 'øffe' lidt, når jeg kører mange kilometer (Typisk 300+ om ugen). Derudover er det oså min erfaring at megen banetræning, hvor en del af træningen er ved lav kadance (pga det faste gear), kan provokere knæet.  Derudover er der jo nogle belastningsskader der relatere til position på cyklen; fx udvikler nogle nakkeproblemer, eller sågar rygproblemer pga den noget fastlåste stilling.

Link to comment
Share on other sites

Det har været en uge som sædvanligt med ganske OK fornemmelse i benene og god bund i turene. Dog er kadencen smuttet ned til 73 igen, så den skal have større opmærksomhed igen i de kommende uger. I øvrigt samme tur som i dag som sidste søndag. Det begynder at ligne en efterårstradition for søndagsture på 100+ km.

Har i øvrigt lige bestilt et par cykeltræningsture fra Amazon. Jeg skal til at gøre mig nogle tanker om, hvordan træningen skal tilrettelægges på den anden side af nytår.

Link to comment
Share on other sites

Solid tur i dag på den smukkest tænkelige efterårsdag. Distancen landede på 125 km, og kadencen på 76, så det var bare i orden. Og gennemsnitshastigheden på vintergeden nærmer sig faktisk den på sommerraceren - næsten - selv om den er næsten 4 kg tungere og svær at få helt op i omdrejninger. Så thumbs up på alle fronter. Specielt fordi benene lige nu har det forbløffende godt. Bemærk den lille gevækst på ruten efter Roskilde. Der havde de simpelthen lukket vejen af ved jernbanen lige før Kamstrup, så man skulle tilbage og ind om festivalpladsen for at komme ned til Kamstrup igen på den anden side af jernbanen. Uden at skilte i god tid naturligvis :/

Udklip.JPG

Link to comment
Share on other sites

Den første af mine cykelbøger lægger rigtig godt ud med at undersøge, hvad der egentlig sker med motionisten, når man bliver ældre. Joe Friel er selv blevet ældre, og det har ansporet ham til at skrive bogen. Han skriver sk...godt og er meget grundig, men man aner allerede i første del, hvor han vil hen: Mange ældre motionister 'forfalder' til LSD-træning med årene, og deres VO2-max går langt, langt hurtigere ned ad bakke end hos de ældre atleter, der bliver ved med meget intensive træningspas. Op med intensiteten bliver nok facit, men jeg glæder mig til at høre ham folde det lidt mere ud i de kommende kapitler.

IMG_20191031_221208.jpg

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Gregers TF skrev:

Hæ.. så er min tilgang til at dyrke det superintensive nok ikke helt tosset. At jeg så i år har overdrevet det og understimuleret det mere basale, kan der forhåbentlig rettes op på i næste sommersæson.

Friel refererer i hvert fald flere undersøgelser af sportfolk over mange år, ja flere årtier, hvor dem, der fortsætter med meget intensitet i træningen, har det mindste fald i VO2-max, mens dem, der 'bare' dyrker LSD - Long Slow Distance - oplever et langt større fald. Begge grupper ligge rnaturligvis meget lunere i svinget end de 'normale' mennesker, der slet ikke dyrker noget som helst, men det er da tankevækkende alligevel.

Jeg ser frem til anden halvdel af bogen, hvor han stiller 'løsninger' i udsigt, det vil sige anbefalinger til, hvordan man så griber det an. Allerede i forordet slår han fast, at man selv som ældre sagtens kan tåle intensiv træning, så det går nok i den retning. Jeg læser jo med interesse med henblik på, hvordan jeg skal træne til vinter og til foråret. Det virker da som, at der godt kan være noget inspiration at hente.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

På 3.11.2019 at 14:24 , Henrik S. skrev:

Den første af mine cykelbøger lægger rigtig godt ud med at undersøge, hvad der egentlig sker med motionisten, når man bliver ældre. Joe Friel er selv blevet ældre, og det har ansporet ham til at skrive bogen. Han skriver sk...godt og er meget grundig, men man aner allerede i første del, hvor han vil hen: Mange ældre motionister 'forfalder' til LSD-træning med årene, og deres VO2-max går langt, langt hurtigere ned ad bakke end hos de ældre atleter, der bliver ved med meget intensive træningspas. Op med intensiteten bliver nok facit, men jeg glæder mig til at høre ham folde det lidt mere ud i de kommende kapitler.

IMG_20191031_221208.jpg

Jeg mangler stadig sidste kapitel i den bog... Skriv lige om det er læsningen værd når du er færdig :-)

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg bestilt sådan en fætter her til næsten halv pris. En 52/36-kombination til kranksættet på sommerraceren. Jeg har jo kørt den klassiske 53/39 i år, og det har passet fint, men jeg håber at komme ud at køre i lidt bakker og bjerge næste år, så der skal mindre gear til. Har en 50/34 til foran, men compact er sgu for fesen til danske landeveje, og jeg gider ikke skifte hele tiden. Så nu prøver vi den gyldne middelvej. Med en 11-28-krans bagpå, må der trods alt være lav gearing nok til selv stejle bakker. 

Har lagt mærke til, at flere og flere færdigbyggede racercykler leveres med netop 52/36, så den må jo kunne et eller andet. Jeg regner med at stævne ud i det tidlige forår med den opsætning på raceren, som jeg har nu, men jeg har kig på Grejsdalsløbet den 10. maj (den næst længste rute), og som jeg husker de bakker (og med tanke på min form), så skal der lidt mindre gearinger til, så jeg 'bygger vel om' først i maj eller deromkring.

Udklip.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lang søndagstur med 76 i kadence. Den kadence på 'midt i 70'erne' begynder at sidde fast nu, også på de længere ture, hvor jeg er træt til sidst. Bliver spændende at se, om jeg kan løfte den yderligere. Ville gerne op på noget 78-80 som gennemsnit. Indtil videre krydser jeg bare fingre for, at det her fantastiske vejr fortsætter ... hvad det jo nok ikke gør. Men lige nu er det da helt forrygende.

IMG_20191110_131950_128.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, kahlua-kalv skrev:

Hvad gør du for at øge kadencen? Prøv at køre nogle segmenter med 100. Det føles sikkert voldsomt, men efter noget tilvænning går det bedre og tror det kan hjælpe med at hæve din naturlige trang til at ligge lavt.

Indtil videre gør jeg ikke andet end at holde gearingen lidt nede og have opmærksomhed på at spinne benene lidt hurtigere rundt. Både ligeud og når det går opad. Det passer bedst med træningen lige nu, hvor jeg egentlig bare kører nogle kilometer på kontoen. Men det kan da godt være, at jeg skal arbejde med nogle meget højfrekvente pas for at få fornemmelsen i benene senere. Vi får se.

Gav for første gang vintergeden en vasker i går. Det er godt nok lang tid siden, jeg har vasket så meget snavs og mudder af en cykel. Jeg sprøjtede den først med min cykelrengøringsshampoo fra Cykelgear.dk, og så vaskede jeg den af med mit nyindkøb - en hånddrevet pumpe til hele 58 kr. fra Harald Nyborg. Det er ikke ligefrem højtryksspuling, men det fungerede godt og svinede ikke meget.

Det er sådan en fætter her. Kom bare almindeligt vand i den:

https://www.harald-nyborg.dk/p5306/adano-tryksproejte-5l

 

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Smart med pumpen :-) Tror jeg også jeg vil have. Er flyttet i lejlighed og er blevet lidt udfordret på cykelvask og vedligehold. Uden værksted i garagen er det bare lidt sværere...

 

Jeg ved bare jeg havde samme tendens til lav kadence før jeg begyndte på banecykling. Nu vil jeg helst ligge på 90 når der skal arbejdes igennem over længere distancer. Hvis du skal til at køre længere bjergstykker er det også smartere at kunne køre med et 'let' tråd.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, kahlua-kalv skrev:

Hvad gør du for at øge kadencen? Prøv at køre nogle segmenter med 100. Det føles sikkert voldsomt, men efter noget tilvænning går det bedre og tror det kan hjælpe med at hæve din naturlige trang til at ligge lavt.

Hmmm, det er faktisk præcis dét, gutterne fra GCN foreslår:

 

Link to comment
Share on other sites

Onsdagstur med svimlende 81/min i kadence. Hallo, det begynder at kravle opad, men man skal godt nok piske benene rundt med en anden fart. Jeg kan godt se fidusen med, at man flytter noget af belastningen fra lårmusklerne til lungerne. Så jeg fortsætter tilvænningen.

Screenshot_2019-11-14-07-24-28-009_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lørdag og søndag bød på cykelture med hhv. 78 og 79 i kadence, så jeg er ved stille og roligt at løfte kadencen og få et lidt lettere tråd. Jeg er stadig væk ikke 'let på tå', men det går dog den rigtige vej. Det føles allerede langt mere naturligt.

Fredag løb jeg knap 9 km med 4:51/km i snit. Det er jo egentlig helt OK, men løbeturen er jeg jo lige ved at glemme i denne kadencesnak. Jeg er nok stadig ikke helt vant til at dyrke begge dele. På trods af kun tre ugentlige cykeltræningsture, tror jeg nok, at jeg kommer til at runde de 10.000 km i år. Den står på 9.055 km nu.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Efter 16 uger i træk med mellem 230 og 300 km cykling/uge plus det løse i løbeture, bliver dette her en næsten total off-uge. Det skyldes tre ting: For det første står jeg midt i en tandlægebehandling, hvor jeg skal have to kroner, og det bringer mig altid lidt ud af fatning. For det andet skal vi en forlænget weekend til Berlin fra på fredag. Og for det tredje trænger jeg simpelthen til det.

Jeg har har fået lagt en solid grundform, synes jeg, og der er kommet lidt sejhed i trådet. Min kadence er kommet en god bid i vejret - i denne uge mellem 77 og 79/min - og jeg holder en okay gennemsnitsfart, også på de længere ture, selv om det er den tunge vinterged, jeg er undervejs på. Netop derfor er det måske en god idé lige at stoppe lidt op og trække vejret.

Samtidig er den 1. december også et godt tidspunkt at tænke lidt frem på. Inspireret af Joe Friels bog vil jeg i de kommende måneder snige noget mere intervaltræning ind - både kortere og længere intervaller. Jeg har virkelig følt mig ramt af hans påstand om, at 'den ældre atlet' ofte stiller sig til tåls med langvarig, langsom træning og synker ned i en komfortzone, hvor udholdenheden måske stadig er der, men hvor formen og iltkapaciteten i virkeligheden falder.

Kort fortalt anbefaler han at bruge intensive intervaller meget tæt på max suppleret af længere intervaller med lidt lavere intensitet, og så anbefale rhan at holde fast i noget styrketræning. Alt det vidste jeg jo egentlig godt, men i modsætning til sidste vinter/forår, så står jeg cykelmæssigt et helt andet sted nu og kan tænke det ind i træningen i de kommende 3-4 måneder.

Det bliver vist noget med at besøge flyvestationen lidt oftere og kører intervaller med blikket rettet mod cykelcomputeren og pulsmåleren.

Nå, nu vil jeg foreløbig nyde min off-uge. Der venter vist noget Glühwein på julemarkederne i Berlin :beerchug:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share