Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

HOV!

Nu viste der sig pludselig en mulighed for at få en retrocykel til en virkelig overkommelig pris, og så slog jeg til. Jeg havde en lang snak med en af ildsjælene bag Velopress-fællesskabet vedr. retrocykler den anden dag (lang historie kort: jeg blev medlem nummer 500 på deres side for klassiske titaniumcykler, og så vankede der ovennævnte Bo Hamburger-bog som præmie). Han fortalte mig, at der var en Olmo til salg på DBA. 

Den kiggede jeg på i går aftes og tog med hjem med det samme. Den skal lige have ny kæde og kassette og måske nogle nye kabler og det løse, men ellers er den køreklar. Stellet er fra start 80'erne, og det samme er flere af delene, men den er også blevet opgraderet med nyere dele gennem tiderne, så den er lidt blandet på udstyrsfronten. Men meget fint stel og tilmed i min størrelse, så nu kan jeg snart køre med på retroture også. 
:beerchug:

89653080_10215886375088273_2077443747993354240_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Henrik S. skrev:

HOV!

Nu viste der sig pludselig en mulighed for at få en retrocykel til en virkelig overkommelig pris, og så slog jeg til. Jeg havde en lang snak med en af ildsjælene bag Velopress-fællesskabet vedr. retrocykler den anden dag (lang historie kort: jeg blev medlem nummer 500 på deres side for klassiske titaniumcykler, og så vankede der ovennævnte Bo Hamburger-bog som præmie). Han fortalte mig, at der var en Olmo til salg på DBA. 

Den kiggede jeg på i går aftes og tog med hjem med det samme. Den skal lige have ny kæde og kassette og måske nogle nye kabler og det løse, men ellers er den køreklar. Stellet er fra start 80'erne, og det samme er flere af delene, men den er også blevet opgraderet med nyere dele gennem tiderne, så den er lidt blandet på udstyrsfronten. Men meget fint stel og tilmed i min størrelse, så nu kan jeg snart køre med på retroture også. 
:beerchug:

89653080_10215886375088273_2077443747993354240_o.jpg

Tillykke og vi ender jo med at være helt vilde med det her julekalender MOL mode, hvor du aldrig ved, hvad du åbner og om der er nye spændende indlæg i godteposen, eller bare old news :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, Gregers TF skrev:

Meget forståeligt. Det mindsker også risikoen for nul-styrt, da dage men tager retroen men kører på rutinen.

Ja, klikpedaler er altså (endnu) et punkt, hvor det nye er bedre end det gamle. Det tog sgu tid at få løsnet tåclipsremmen, så man kunne få lirket fødderne ud. Den rutine er vist gået tabt hos mig for good. Tit trillede man jo også gennem byen med løsnede remme dengang, så man lige kunne stoppe op og få foden ud i en vis fart ... Meeen altså, de fleste prøvede dengang at tage en ikke så elegant røvtur ved et kryds i byen :4slap:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med cyklen. Den er fin.

Af en eller anden grund syntes jeg at de gamle stålstel er kønnere end carbon, lidt mere elegant.

Bare fordi jeg er lidt nysgerrig. Hvilken sadel sider på cyklen? Som jeg husker 80'erne, var sadlen noget med læder, inc. en skrue til at stramme sadlen op med, når skindet blev slapt.

(undskyld mit lille nostalgi trip)

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vestjyden skrev:

Tillykke med cyklen. Den er fin.

Af en eller anden grund syntes jeg at de gamle stålstel er kønnere end carbon, lidt mere elegant.

Bare fordi jeg er lidt nysgerrig. Hvilken sadel sider på cyklen? Som jeg husker 80'erne, var sadlen noget med læder, inc. en skrue til at stramme sadlen op med, når skindet blev slapt.

(undskyld mit lille nostalgi trip)

Tak for det.

Sadlen på cyklen er en Rolls ruskind/læder, men den er meget fast og skal ikke strammes op. Jeg tror, du tænker på de endnu ældre lædersadler fra fx Brooks, som ganske rigtigt havde en skrueanordning, så de kunne strammes op efter at have været våde. De forsvandt i løbet af 1970'erne. Min første cykel fra 74 havde sådan en saddel fra Brooks, men sidst i 70'ern kom der plastic- og ruskindssadler osm fx klassikeren Concor.

Link to comment
Share on other sites

Jamen, halløj, første prøvetur på sommerraceren. Det var godt nok dejligt. Og så i det vejr! Det var egentlig bare at pille den ned fra væggen, smide hjulene på og så af sted. Har dog sat friske 25 mm brede GP5000 på inkl. indlæg, så jeg er rustet til de tidlige forårsveje. Så skal den om en måneds tid gennemgå en opfriskning med 36/52-klinger foran, en lettere krans, friske bremseklodser mv. Jeg har indkøbt det hele i små portioner, så det mest ligger klar. Første udfordring skulle jo være Grejsdalsløbet den 10. maj, men de har allerede udsendt en mail om, at de ser tiden an og ikke kan garantere, at det bliver gennemført. Det bliver nok snarere reglen end undtagelsen i den kommende tid. Træls, men nødvendigt. Hvor ville man gerne kunne spole filmen frem lige nu ...

20200314_122148.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Gregers TF skrev:

... og jeg har lige set den første friske motionist i korte rør, så.... aflyste cykelløb eller ej, så er vejret i hvert fald på vej i den rigtige retning.

OK, det er alligevel frisk. Så supervarmt er det heller ikke i skyggen, selv om solen begynder at få magt.

Link to comment
Share on other sites

Den sommercykel er da vist kommet frem for at blive. I dag blev det lige over 100 km med 28,4 i snit - uden at jeg har kørt mig helt i hegnet, langt fra. Så jeg tænker, at planerne med den tunge vintertræning på den tunge cykel måske går op i sidste ende. Nu vil jeg i hvert fald prøve at lægge noget intervaltræning oveni i de kommende uger, hvor jeg alligevel får lidt tid til overs på grund af aflyste møder og nul biografture mv. i disse corona-tider. Nu er jeg jo freelancer med hjemmekontor og sidder i forvejen og kukkelurer alene, så jeg oplever egentlig meget lidt forskel, selv om fysiske møder naturligvis er no-go. Men så man jo Skype i stedet for. Jeg skal ikke klage.

Udklip.JPG

Link to comment
Share on other sites

Efterhånden som alle mulige aflysninger tikker ind, må man jo bare sige, at det er et super år, jeg har valgt til at give den fuld gas på cyklen :4slap:

Allerede nu ligger det vist ret fast, at de store motionsarrangementer i maj måned ikke bliver til noget, og guderne skal vide, hvornår det hele bliver nogenlunde normalt igen. Selv premieren på vores fællestræning i ABC Motion er udsat på ubestemt tid, fordi vi ikke skal køre og ånde og snotte på hinanden. 

Det er alt sammen fornuftigt nok, men hold kæft hvor er det træls. Selv en lettere introvert person som mig savner allerede socialt samvær med andre mennesker. Konen og jeg kan sagtens holde hinandens selskab ud, og der er underholdning nok på alle kanaler, men det er sgu træls alligevel. Vor herre bevares.

Nå, men altså keep calm and stay home. Jeg regner fortsat med, at det er OK at trække raceren ud af udhuset og køre en tur ude på landevejene, som man mere eller mindre har for sig selv netop nu. Der er jo ikke andre inden for to meter, så det går jo nok. Dagens lillebitte lyspunkt er, at der efter sigende ikke er nye, interne smittede i Wuhan.

PS: Efterhånden som dagene går, er det færre og færre mennesker, man har været i kontakt med de seneste 14 dage. Og det bliver færre hele tiden, når man ser 14 dage tilbage i tiden. Og sådan skal det selvfølgelig være.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Altså, en af de mange gode ting ved trods alt at komme ud at bevæge sig, er, at man lige får tjekket, at man ikke er sløj. I dag blev det en mandfolketur i kulden på 101 km med 28,7 km/t i snit og det tænker jeg, at jeg trods ikke kunne, hvis jeg havde en infektion i lungerne. Bagefter var jeg forbløffende frisk, så jeg tænker, at grundformen er ved at være der. Nu mangler jeg bare noget at bruge den til. Jeg tror sgu, at alle motionscykelløbene i maj bliver aflyst. Oh well ...

Jeg har på den anden side haft tid til at montere kabler og styrbånd på Olmo'en, så nu er den egentlig klar til en prøvetur. Skal på et tidspunkt have nogen til at hjælpe mig med at dreje skruekransen af, for den sidder eddersparkeme godt fast. Hafnia Cykler i Stefansgade kan vist hjælpe.

IMG_20200321_172056 (1).jpg

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Gregers TF skrev:

Springer den kun et tandhjul... 13-17? Men det er jo i grunden også det, der er brug for. Alle de mange gear, giver langt hen ad vejen en masse overlap.

Hvad har du på forrest? Som jeg husker det, var springet ikke så stort før i tiden som i dag.

Jeps, femkransen er en Chuck Norris Edition med 13-17. Foran er der 45/53, så det er som i de 'gode gamle dage'. Jeg har heldigvis en ny sekskrans i baghånden med nogle større spring, hvis jeg en dag skal køre i bakker :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

På 22.3.2020 at 18:40 , Henrik S. skrev:

Altså, en af de mange gode ting ved trods alt at komme ud at bevæge sig, er, at man lige får tjekket, at man ikke er sløj. I dag blev det en mandfolketur i kulden på 101 km med 28,7 km/t i snit og det tænker jeg, at jeg trods ikke kunne, hvis jeg havde en infektion i lungerne. Bagefter var jeg forbløffende frisk, så jeg tænker, at grundformen er ved at være der. Nu mangler jeg bare noget at bruge den til. Jeg tror sgu, at alle motionscykelløbene i maj bliver aflyst. Oh well ...

Jeg har på den anden side haft tid til at montere kabler og styrbånd på Olmo'en, så nu er den egentlig klar til en prøvetur. Skal på et tidspunkt have nogen til at hjælpe mig med at dreje skruekransen af, for den sidder eddersparkeme godt fast. Hafnia Cykler i Stefansgade kan vist hjælpe.

IMG_20200321_172056 (1).jpg

Charmerende! og cockpittet er noget pænere end på din anden låge ;)

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, kahlua-kalv skrev:

Charmerende! og cockpittet er noget pænere end på din anden låge ;)

Ja, den er slet ikke tosset. Billeder snyder dog lidt, og den er i virkeligheden ret skrammet, ligesom kromen er medtaget, men den ruller sgu meget godt. Tog den ud på en lille trilletur i går, og både stel og hjul er absolut godkendt.

Link to comment
Share on other sites

Kæmper stadig med at presse pulsen lidt på nogle af mine ture. I dag blev det en del 40/20-stykker med opvarmning først og nedkøling bagefter. Det synes jeg, afspejler sig meget godt i graferne, selv om jeg stadig kun med nød og næppe kommer op i 130'erne. Tror, jeg skal supplere med nogle ture med bakketræning. Måske Søllerød Slotsbakke kan bruges, hvis bare jeg kører op og ned nok gange.

Screenshot_2020-03-24-17-16-58-611_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en sjov (fart) leg til dig.

Er nok nemmest på ruller, men tænker det også kan lade sig gør på landevej, selvom det nok kræver gearskifte hele tiden.

Baggrunden er et løbestudie, hvor man fandt at det var mest effektivt at træne Vo2max med 10 sek arbejde og 5 sek pause.

Da du også leger lidt med kadance, så tænker jeg du skal køre det som interval hvor du 'makser' 12 pedalomgange og slapper af i 6. Det skal du så kører i fem minutter s blokke (begynd med to og maks fire) med to minutters pause. 

Hvis du vil se om din maks puls er steget, så kør 60 sek all out (stående op ad bakke - Spydbakken fx) som afslutning af sidste blok.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder GIFTIGT hvis man skal hakke max igennem på de 10 sek. det bliver jo til mange på 5 minutter. Men de dage man er i det masochistiske hjørne.... muhahahaaaa :devil:

Det skal helt klart prøves men jeg tror ikke det skal planlægges for meget men være noget man tager når man føler for det. Men det er måske en luksusting, når man ikke kører løb og er nødt til at “være på” på kommando :blush:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share