Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Lige nu, kahlua-kalv skrev:

Fedt du kører så mange kilometer! Du er sku flittigere end mig ;)

Jeg nøjedes med fjorden rundt, så kunne køre i sidevind hele (næsten) turen.

Ha, ja, det må sgu have blæst godt på tværs :beerchug:

HOV! Jeg glemte at nævne, at jeg for første gang brugte min Garmin Edge 520 til navigation for at komme rundt på Skjoldenæsholm-ruten. Det er en virkelig krøllet rute, som ville have krævet utallige stop for at se på et kort (og eftersom jeg ikke har kørt den siden 2010, kunne jeg ikke huske alle detaljerne). Så jeg fodrede den lille Garmin med en GPX-fil over ruten, som så optræder som en 'bane', man kan vælge. Når man sætter den i gang kan man følge med på skærmen, og lige så snart man kommer væk fra ruten, giver den en advarselslyd. Det er afgørende for mig, at jeg kan bruge den uden læsebriller, og det går fint. Jeg træner normalt i terræn, jeg kender godt, så den feature har jeg aldrig prøvet tidligere, men det er jo perfekt til cykelture i ukendte omgivelser - eller hvis man bare vil koncentrere sig om trådet på en bestemt rute uden at bruge kræfter på at finde vej..

Link to comment
Share on other sites

Det blev kun til en kort, symbolsk søndagscykeltur i denne omgang, da der var lovet regn hele dagen. Det viste sig så at blive glimrende vejr, men da var jeg mentalt indstillet på bare at røre benene, så det var hurtigt overstået.

Til gengæld har jeg tænkt mig at løbe en lille tur i eftermiddag og løbe forbi et af de udendørs træningsanlæg i området. Jeg tænker, at man godt kan lave nogle øvelser, når bare man har handsker på. Jeg har nemlig meldt mig ud af Fitness World, så jeg skal finde på et alternativ. Laver godt nok nogle gulvøvelser herhjemme for ryg og lænd, men jeg tænker, at jeg fremover kan lave et pitstop mine små løbeture og gennemføre nogle udendørs øvelser.

Fitness World åbner alligevel ikke før om lang tid, så nu syntes jeg, det var lidt tosset at beholde medlemskabet. Men i øvrigt thumbs up til dem for, hvor nemt det er at sige op. Man skal bedømme et firma på, hvordan de håndterer opsigelser, og det tog tog bogstavelig talt kun få sekunder. Det er sådan noget, der giver lyst til at melde sig under fanerne hos dem igen, hvis trangen til indendørstræning melder sig.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Hov, onsdag var jeg på uofficiel klubtræning i ABC Motion. Vi var 9, der tog af sted, og der stødte 1 til undervejs, så vi var præcis 10 i det hele :beerchug:

Virkelig rart at være på farten med andre igen, selv om vi måtte undlade den helt tætte kørsel med hold- og rulleskift. Men det blev da til nogle gode tempointervaller og lidt enkeltstart, så alt i alt et stort løft til træningsmotivationen.

Mindre motiverende var det, at jeg måtte kapitulere i nogle bakkeryk på grund af manglende luft. Tog en sug Bricanyl, og det hjalp lidt, men den der anstrengelsesastma er en træls fætter at have med i bagagen. Generelt mangler jeg virkelig noget topfart, men udholdenheden har det fint. Så må tempoet forhåbentlig komme i de kommende uger.

Link to comment
Share on other sites

På 29/5/2020 at 09:54 , Henrik S. skrev:

Hov, onsdag var jeg på uofficiel klubtræning i ABC Motion. Vi var 9, der tog af sted, og der stødte 1 til undervejs, så vi var præcis 10 i det hele :beerchug:

Virkelig rart at være på farten med andre igen, selv om vi måtte undlade den helt tætte kørsel med hold- og rulleskift. Men det blev da til nogle gode tempointervaller og lidt enkeltstart, så alt i alt et stort løft til træningsmotivationen.

Mindre motiverende var det, at jeg måtte kapitulere i nogle bakkeryk på grund af manglende luft. Tog en sug Bricanyl, og det hjalp lidt, men den der anstrengelsesastma er en træls fætter at have med i bagagen. Generelt mangler jeg virkelig noget topfart, men udholdenheden har det fint. Så må tempoet forhåbentlig komme i de kommende uger.

Ville gerne både smide et "like" mht træning og et "do not like" mht astmaen. Er bare super vigtigt at være ordentligt medicineret og symptom fri og de fleste praktiserende læger underbehandler. Nå skal nok lade være med at prædike og ødelægge den gode stemning men skal da ikke få lov til at ødelægge din superform og trænen med rødderne i ABC motion - mangler RESPEKT smileyen :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er træls med den vejrtrækning, men det begynder unægteligt at ligne et mønster, at jeg skal bøvle med det her i maj/juni. Læg dertil, at det var første omgang fællestræning, hvor man gerne 'overreacher' lidt af bare begejstring, så har man opskriften på problemer. 

Efter et par dage med sandpapir i luftvejene ovenpå 'angrebet' i onsdags, er det gået bedre lørdag og søndag, hvor jeg har kørt nogle 40/20-intervaller lørdag og to runder på Tyren søndag. Jeg har været lidt arbejdsramt i pinsen og har ikke nået en super lang tur, men begge dage er gået ganske godt. Nu ligger gennemsnitstempoet da på den anden side af 30 km/t, og det er vi motionister jo glade for :tongue:

Onsdag er der nok fællestræning igen, og så griber jeg det mere defensivt an. Sidste onsdag var en god lærestreg, så nu holder jeg lidt igen og lytter til lungerne. I dag bliver bare en jogge-/løbedag. Jeg holder fast i et par løbeture om ugen og nyder det.

Link to comment
Share on other sites

Nå, det måtte jo komme: Nu har jeg sendt nogle penge i retning af Strava. De har godt prøvet i hærdigt med deres Summit-medlemskab, men nu har de introduceret et almindeligt medlemskab og truer med alle mulige ting, man ikke kan se, hvis ikke man bliver medlem. Så jeg jeg fandt kortet frem. Man bliver jo også nødt til at vænne sig til, at ting koster penge.

Link to comment
Share on other sites

Det blev en solotur i dag, da de gode mennesker i ABC Motion bestemte sig for en omgang træning på Amager. Det nægter jeg, så jeg tog en solid rundtur omkring Roskilde mm. i stedet for. Fint vejr, men lidt mere vind, end jeg lige havde forudset.

I eftermiddag har raceren fået en tiltrængt service med friske bremseklodser, styrbånd, dæk og slanger. Derudover skulle jeg sætte den lette guldkæde på og den superlette Rotor-krans, jeg fandt i vinter. Den gode nyhed er, at den nu er krøbet under UCI's vægtgrænse. Den dårlige nyhed er, at den klikker og takker lidt over, når jeg triller af sted på den. Nu har jeg prøvet at justere gearskiftet bagpå og håber, at det kan gøre det, men en testtur her mandag eller tirsdag må afgøre, om det er til at leve med. Altid irriterende, når det ikke lige vil makke ret :hmmm:

Udklip.PNG

Link to comment
Share on other sites

Kæden og kassetten hakker stadig lidt over en gang imellem, så jeg tager lige en solotur i stedet for fællestræning i dag. Tænker ikke, at fællestræning er alt for smart med ekstra 'klik i kassetten', der kan give sving og svaj. Jeg er kommet til at tænke på, at jeg købte kassetten fra en sælger på den tyske eBay. Den skulle kun have siddet på en democykel, men måske har den alligevel kørt kilometer nok til, at den ikke kan fungere sammen med den nye kæde ... Det er ærgerligt, for det er med afstand den letteste 11-speed-kassette, jeg nogensinde har haft. Har bestilt SRAM Red-kæde og kassette som backup, hvis denne her kombi bliver ved med at drille.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Davai skrev:

Kom endelig af et dugfrisk billede af din Super six igen, Henrik :)
Har du fortsat fokus på at øge kadencen? Hvis du har, hvordan er det så gået og føler du der er en forskel?

Det med kadencen er gået lidt i glemmebogen. Jeg prøver at holde den højt, når jeg fx skal trille forholdsvist langsomt af sted ud af byen på den lille klinge og det sidste stykke hjemad igen, men til fællestræning kan jeg se, at jeg stadig kører lidt højere gear end de andre, når jeg ikke lige tænker over det. Det er vist bare sådan, det er.

Tager et billede af raceren en af dagene. Den står superskarpt, men ser efterhånden noget gammel ud med sin traditionelle stelgeometri. De nyeste har jo cockpit integreret i stellet foran, og nu går bagstiverne på næsten alle (selv Cannondale!) kun delvist op ad saddelrøret. Det bliver jeg nok aldrig vild med, selv om der sikkert er gode grunde til det.

Her er den nyeste generation SuperSix, og designmæssigt synes jeg altså, det går den gale vej (selv om det sikkert er en fed cykel):

Udklip.PNG

Link to comment
Share on other sites

Her er dyret i  nyeste aftapning med frisk styrbånd, nye GP5000-dæk i bredden 23 samt ny, let kæde og ultralet Rotor-krans (som desværre stadig takker lidt over og måske skal skiftes). Tune-saddel, Tune-hjul og Tune-stikaksler. Ja, jeg er vild med deres udstyr - og der er en Tune-saddelpind på vej i posten. Cannondales eget kranksæt og deres egen frempind og styr. Den kører stadig fremragende og er lige krøbet under UCI's vægtgrænse, så det var nok et meget godt køb for 6000 kroner sidste vinter. Den e rikke forberedt til skivebremser, og den har traditionel geometri, men ellers gør en ny racer det sandsynligvis ikke meget bedre.

IMG_20200612_113032 (1).jpg

Link to comment
Share on other sites

På 10.6.2020 at 14:51 , Henrik S. skrev:

Kæden og kassetten hakker stadig lidt over en gang imellem, så jeg tager lige en solotur i stedet for fællestræning i dag. Tænker ikke, at fællestræning er alt for smart med ekstra 'klik i kassetten', der kan give sving og svaj. Jeg er kommet til at tænke på, at jeg købte kassetten fra en sælger på den tyske eBay. Den skulle kun have siddet på en democykel, men måske har den alligevel kørt kilometer nok til, at den ikke kan fungere sammen med den nye kæde ... Det er ærgerligt, for det er med afstand den letteste 11-speed-kassette, jeg nogensinde har haft. Har bestilt SRAM Red-kæde og kassette som backup, hvis denne her kombi bliver ved med at drille.

Hej Henrik. Hvad er det for en kæde, du har sat på? Jeg kan se du skriver guldkæde, men er det en KCNC eller KMC? For så er de kendt for sat skifte lidt dårligere end Shimano, SRAM og Campagnolo 

(jeg kører selv med en KCNC-kæde lige nu som et forsøg, hvor jeg også prøver voks som smøring, og kan skrive under på at den larmer lidt mere og skifter lidt dårligere en min normale kæde).

Så måske er det ikke kransen, der er den største synder?

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, polykrom skrev:

Hej Henrik. Hvad er det for en kæde, du har sat på? Jeg kan se du skriver guldkæde, men er det en KCNC eller KMC? For så er de kendt for sat skifte lidt dårligere end Shimano, SRAM og Campagnolo 

(jeg kører selv med en KCNC-kæde lige nu som et forsøg, hvor jeg også prøver voks som smøring, og kan skrive under på at den larmer lidt mere og skifter lidt dårligere en min normale kæde).

Så måske er det ikke kransen, der er den største synder?

Det er faktisk en KMC, nu du siger det. Jeg får jo et SRAM Red-sæt med kæde og kassette en af dagene, og da jeg ikke har kørt mange kilometer med denne her kombo, så kunne jeg jo strengt taget prøvet at sætte SRAM Red-kæden på for at se, om det gør en forskel. Det havde jeg egentlig ikke overvejet. God idé.

Link to comment
Share on other sites

Har haft en god søndagstur, men alene, da jeg skulle tidligt af sted for at nå noget arbejde her i eftermiddag. Har i det hele taget været temmelig arbejdsramt og desuden lidt handicappet af en heftig omgang græspollen i denne uge, så der er lige smuttet et par cykeldage, men det går nok.

Har til gengæld fået styr på min kæde-/kassetteproblematik. Da SRAM-sættet ankom, prøvede jeg at skifte kæde, men den takkede stadig over, så det må have været Rotor-kassetten, der var forbryderen. Den har nok alligevel været lidt mere end næsten ikke brugt :/

Nuvel, nu sidder der SRAM Red på hele vejen, og det spiller bare. Desværre er vægten røget op på hele 6,89 kg., men det må jeg jo på en eller anden måde lære at leve med :cool:

Apropos lav vægt, så præsenterede gutterne på GCN for halvandet år siden en virkelig letvægter, der sjovt nok også var bygget over et Cannondale SuperSix EVO-stel, dog i Hi-Mod-udgaven. Sølle 4,28 kg vejer den :clap:

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Gregers TF skrev:

6,89 er stadig let. Når man tænker hvor billigt du har fået så let en cykel, så :worship:

Ja, det var sgu et meget godt køb. Og den er trods alt stadig en 'masseproduceret' cykel fra et kendt brand, så jeg regner med, at den også kan holde til noget i længden. Cannondale SuperSix plus SRAM Red, så er man godt hjulpet. Og Cannondales eget udstyr - styr, frempind og Hollowgram kranksæt - hører også til i den lette ende. De laver faktisk også nogle Hollowgram-hjul, som kunne superlækre at få på, men de er desværre ret pebrede, og jeg prøver at holde budgettet inden for rammerne.

41n-l5cdzUL.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Nu må ham der Wammen bare gerne sende alle landets indefrosne feriepenge til mig"

Der skal du have tålmodighed. Noget med modregninger i socialydelser osv. Konflikt i alle mulige love.

Ang. vægt. 6,89 kg. er ikke meget. Mindes min gamle 2 gears raleigh, mener det var +20 kg.:tongue:

Link to comment
Share on other sites

På 26.6.2020 at 11:49 , vestjyden skrev:

"Nu må ham der Wammen bare gerne sende alle landets indefrosne feriepenge til mig"

Der skal du have tålmodighed. Noget med modregninger i socialydelser osv. Konflikt i alle mulige love.

 

Jeg har været selvstændig siden 1994, så jeg står helt uden for det der feriepengesystem. Der er desværre 0 kr. på vej til mig :)

Link to comment
Share on other sites

Bare for god ordens skyld, så bliver der altså stadig trænet, men det er i dén grad business as usual. Et par løbeture hen over ugen, et par gange fællestræning med ABC motion og så ellers soloture på cyklen. Nyder det hele, men det er også lidt ufokuseret, fordi der ikke har været de store motionscykelløb at teste formen af på. Har faktisk lige rundet de 7500 km på cykel i år, og det er fint, men det ville godt nok have været sjovere med nogle af de store arrangementer i foråret.

Anyhow, så har jeg tænkt mig at lægge lidt mere vægt på løb her til efterår og vinter. Suppleret med lidt cykling på en vinterlåge, men med hovedvægten på løberiet. Så må det tidlige forår næste år vise, hvad forår og sommer 2021 skal bruges på. Måske skal det simpelhen bruges på begge dele. Måske skal der næste år en rigtig bjergtur (på cykel) med i programmet. Jeg savner at cykle i bjerge.

Søndag bød i øvrigt på en god omgang fællestræning med to solide blokke med hhv. rulleskift og holdløb. Der er ikke nogen tvivl om, hvor de ligger henne på grafen.

Screenshot_2020-07-06-06-21-16-413_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg

Link to comment
Share on other sites

På 6/7/2020 at 06:41 , Henrik S. skrev:

Bare for god ordens skyld, så bliver der altså stadig trænet, men det er i dén grad business as usual. Et par løbeture hen over ugen, et par gange fællestræning med ABC motion og så ellers soloture på cyklen. Nyder det hele, men det er også lidt ufokuseret, fordi der ikke har været de store motionscykelløb at teste formen af på. Har faktisk lige rundet de 7500 km på cykel i år, og det er fint, men det ville godt nok have været sjovere med nogle af de store arrangementer i foråret.

Anyhow, så har jeg tænkt mig at lægge lidt mere vægt på løb her til efterår og vinter. Suppleret med lidt cykling på en vinterlåge, men med hovedvægten på løberiet. Så må det tidlige forår næste år vise, hvad forår og sommer 2021 skal bruges på. Måske skal det simpelhen bruges på begge dele. Måske skal der næste år en rigtig bjergtur (på cykel) med i programmet. Jeg savner at cykle i bjerge.

 

:hippy: spændende både med løbe og cykle i bjerge planerne - keep us posted pls pls :strat:

Link to comment
Share on other sites

På 11.7.2020 at 16:12 , Bjergtrold skrev:

 spændende både med løbe og cykle i bjerge planerne - keep us posted pls pls 

Ja, jeg tror i hvert fald, der står noget bjergcykling på programmet næste år. Det trækker gevaldigt. Det samme gør løb til vinter i stedet for nogle af de lange udmarvende cykelture. Så vi må se, hvad det ender med. Lige nu har jeg faktisk skruet lidt op for løberiet, og så sikkert som amen i kirken melder den gode cykelform sig. Det er typisk, når man lige letter foden fra gaspedalen. Jeg var virkelig godt kørende til dagens fællestræning i dag på over 100 km. Og ud af de tre intervaller på Avedøre Holme i går var to af dem pludselig under 3 minutter. Den hurtigste endda 2:53. Hjulpet lidt af medvinden, men alligevel ... det er da andre hurtige tider på Kystholmen sikkert også :raisebrow:

Screenshot_2020-07-12-18-03-19-354_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Efter en god 14-dages ferie rundt i Danmark, hvor der er blevet løbet lidt og turistcyklet næsten hver dag, er jeg tilbage på pinden igen. Jeg er indtil videre blevet løbet over ende af arbejde, så der er ikke den store træning at berette om, ud over lidt løb og en enkelt cykeltræningstur.

Tænker, at jeg til efterår/vinter vil prioritere løb lidt højere, men nu faldt jeg tilfældigt over en Boreas-ramme til ingen penge, så jeg laver mig nok trods alt en vintercykel, så jeg også kan få nogle gode ture på cykel, når dagene bliver korte, og temperaturerne ryger (endnu længere) ned.

Det er en skrammet og slidt fætter, og jeg har ikke afgjort med mig selv, om det skal være singlespeed eller med hele udtrækket. MEN det blive runder alle omstændigheder et projekt med minimalt budget og køb af komponenter på DBA.

IMG_20200805_190416.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share