Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Plankeøvelser eller coreøvelser er der imod funktioneltræning, men sikkert ikke så visuelt forskønnende for mellemlejet som mavebøjningerne.

Det kan godt være, at det ikke giver six-pack, men det gør i hvert fald et eller andet, kan jeg mærke :blink::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Skoanmeldelse #6: Vibram FiveFingers, model Flow

Helt enig i anmeldelsen. De har også skuffet mig som vintersko ift. at holde foden varm, og de er ikke så gode at have på som andre modeller. Til gengæld er jeg blevet glade for dem som regnvejrs- og strand-løbesko.

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld er jeg blevet glade for dem som regnvejrs- og strandløbesko.

Nå ja, der kunne ligge en alternativ karriere til dem der. Det burde også bemærkes, at alle VFF-modeller (måske lige me dundtagelse af netop Flow) er uhyre rare at have på, når man tosser rundt i motionscentret og styrketræner, strækker og løber på løbebånd mv.

Link to comment
Share on other sites

Nu lurer jeg på at løbe lidt til efteråret, og vil egentlig gerne gøre det med noget forfodsløb. Læser jeg det rigtigt at det "bedste" vil være at købe et par VFF Speed da jeg på den måde ikke kan andet end at lande på forfoden, og så starte med korte ture i starten? Jeg tænker at jeg de første par uger måske bare løber 1 km et par gange om ugen, og efter 3-4 uger måske begynder at ligge 500 meter oveni hver anden uge?

Link to comment
Share on other sites

Nu lurer jeg på at løbe lidt til efteråret, og vil egentlig gerne gøre det med noget forfodsløb. Læser jeg det rigtigt at det "bedste" vil være at købe et par VFF Speed da jeg på den måde ikke kan andet end at lande på forfoden, og så starte med korte ture i starten? Jeg tænker at jeg de første par uger måske bare løber 1 km et par gange om ugen, og efter 3-4 uger måske begynder at ligge 500 meter oveni hver anden uge?

Er du ikke medlem af FW? Så kan du da starte med at jogge nogle superkorte ture på løbebånd uden sko til efteråret. (Brug eventuelt et par sokker, da et løbebånd godt kan have en lidt ru overflade.) Så kan du heller ikke undgå at lande på forfoden og kan stille og roligt prøve det af uden at investere i nogle sko, som du måske/måske ikke kommer til at bruge. Men ellers, jo, filosofien med VFF er, at man "ikke kan undgå" at løbe forfodsløb i dem. Jeg anbefaler dog enhver at teste det af først, for det er ikke alle, der trives lige godt med det mere letbenede løb …

Link to comment
Share on other sites

Er du ikke medlem af FW? Så kan du da starte med at jogge nogle superkorte ture på løbebånd uden sko til efteråret. (Brug eventuelt et par sokker, da et løbebånd godt kan have en lidt ru overflade.) Så kan du heller ikke undgå at lande på forfoden og kan stille og roligt prøve det af uden at investere i nogle sko, som du måske/måske ikke kommer til at bruge. Men ellers, jo, filosofien med VFF er, at man "ikke kan undgå" at løbe forfodsløb i dem. Jeg anbefaler dog enhver at teste det af først, for det er ikke alle, der trives lige godt med det mere letbenede løb …

Bruger I aldrig sjippning som alternativ styrketræning til løb. Det er jo sådan, at vores krop gerne slider mest der hvor biomekanikken understøttes af mest styrke??

Link to comment
Share on other sites

Bruger I aldrig sjippning som alternativ styrketræning til løb. Det er jo sådan, at vores krop gerne slider mest der hvor biomekanikken understøttes af mest styrke??

Sjipning er en rigtig god træningsform, men jo, tja, hvor mange typer træningbliver der plads og tid til? Jeg bruger det ikke, men kunne da godt overveje det.

I mine meget unge år i cykelklub lavede vi konditionstræning om vinteren sammen med den lokale bokseklub. Og de brugte godt nok sjipning i rigt mål. Jeg husker det som virkelig hårdt og sveddryppende. De havde sådan nogle gummisjippetov med træhåndtag.

Hvad angår sidste del af din sætning: Er det ikke god latin at styrke svage steder ved at lave målrettet styrketræning på netop de steder? Det du siger her er, at man bliver slidt mest der, hvor man har størst styrke? Den er jeg vist ikke helt med på … Uddyb gerne.

Link to comment
Share on other sites

Hvad angår sidste del af din sætning: Er det ikke god latin at styrke svage steder ved at lave målrettet styrketræning på netop de steder? Det du siger her er, at man bliver slidt mest der, hvor man har størst styrke? Den er jeg vist ikke helt med på … Uddyb gerne.

Skal jeg nok uddybe for dig, når jeg lige får et lille hul i arbejdspuklen her. :wink:

Link to comment
Share on other sites

FastTrack Update™

For god ordens skyld burde jeg nok lige at nævne, at der stadig bliver trænet, dog ikke efter noget fast skema og med målbare resultater, så der er ikke så meget at logge. Jeg får løbet lidt og styrketrænet suppleret med lidt cykeltræning.

Både mit venstre knæ med den "gummiagtige" modstand og den stjerneømme højre læg er nogenlunde under kontrol, men jeg kan mærke, at jeg skal holde lidt lav profil et stykke tid endnu, før jeg for alvor kan give den gas igen.

Så vidt, så godt. Der er imidlertid en hel bunke uafklarede ting bag facaden, jeg lige vil have styr på for igen at komme tilbage i en fast gænge med træningen. Indtil det er klaret, vil jeg bare holde maskinen i gang uden at presse den for meget.

Overordnet set tror jeg stadig, at jeg har fat i den lange ende ved at mene, at jeg har negligeret lårmusklerne alt for længe, og at mine knæ/ben derfor er kommet i ubalance og bliver trukket skævt. Det har givet ballade med knæene.

Det vender jeg med min fys i morgen tidlig, hvor jeg har en tid. Han har desuden mistænkt "modstanden" i mit venstre knæ for at være et meniskproblem. Jeg klemte min venstre, ydre menisk i 2008, da jeg skulle stå ud af en bil (hvor håndbremsen ikke var trukket!).

Jeg er ikke utilbøjelig til at give ham ret. Det kunne godt være en afledt skavank fra dengang. Jeg satser derfor på at overtale min læge til en henvisning til sportsklinikken på Bispebjerg for at få be-/afkræftet den teori. Det kræver vist bl.a. en MR-scanning.

Alt taget i betragtnig er det nok en meget god ide lige at lade det hele "flyde lidt" og så få fuldstændig på biomekanikken. Heldigvis føler jeg, at jeg stadig har en fornuftig grundform og derfor hurtigt kan skrue op, når velværet tillader det.

Så lige nu nyder jeg egentlig bare lidt løb, styrke og cykling som nævnt tidligere. Det er ikke realistisk at løbe maraton i september, så den plan har jeg droppet for i år, men så er det vel bare noget med at prøve igen næste år.

Ikke mere om skavanker lige nu, for det e rjo kedsommelig læsning. Ville bare lige følge op med en hurtig ajourføring herfra, selv om jeg p.t. daffer rundt i lidt af et ingenmandsland :laugh:

Hep!

Link to comment
Share on other sites

Jeg undskylder, hvis jeg lige bruger min egen log som opslagstavle. Nu har jeg lige brugt virkelig lang tid på at tracke en reklamefilm. Nu lykkedes det, og jeg slår den primært op her for at kunne huske den. Den er nemlig inspirerende og motiverende i svær grad. På den amerikanske maner, ganske vist, men what the hell. Den virker :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg undskylder, hvis jeg lige bruger min egen log som opslagstavle. Nu har jeg lige brugt virkelig lang tid på at tracke en reklamefilm. Nu lykkedes det, og jeg slår den primært op her for at kunne huske den. Den er nemlig inspirerende og motiverende i svær grad. På den amerikanske maner, ganske vist, men what the hell. Den virker :4thumbup:

Egentlig et utrolig banalt budskab, men for helvede det er godt komponeret.

Jeg fik gåsehud. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Uge 32

Træningsmæssigt er der ikke så meget at berette eller logge, så der er lidt langt mellem den type indlæg lige for tiden.

Ugen har været en skøn blanding af alt muligt. Lidt cykeltræning, en tur på MTB i skoven, hvor jeg gav den gas, lidt forskellige løbeture, tre omgange styrketræning og sågar en time på en solo-spinningcykel. Så der er for så vidt blevet lavet noget hver dag, men det har været lystbetonet og uden logning af tider og distancer.

Dog har jeg øje for at blande lidt cykeltræning og styrketræning for lårene ind i billedet for at rette op på den ubalance, som jeg mistænker kan være ophavsmanden til, at det engang imellem knirker i knæene.

Overordnet set har det faktisk været en rigtig fin uge, selv om jeg ikke kan logge en løbetid på xx min/km eller en gennemsnitsfart på xx km/t på cykelturene. Jeg har fået pulsen op nogle gange og har fundet lidt tilbage til en god kropsfornemmelse.

Derudover tog jeg i går - mandag - hul på en runde med fem Body Sessions hos Boby SDS for at få arbejdet lidt mere grundlæggende med balancen i hele kroppen. Jeg tager en time med 14 dages mellemrum. Den første time i går var interessant på mange måder, stinkende hård på den behagelige måde og med godt input til, hvad jeg også kunne arbejde med inden for blandt andet kosten. Meget interessant. Vender måske tilbage til det en af de nærmeste dage.

Så det eneste lille "men" er egentlig, at jeg håber på en henvisning til sportsklinikken på Bispebjerg for lige at få afklaret, om der er noget med min venstre menisk som en udløber af den gamle vridskade. Der er stadig lidt "modstand" i knæet, men det generer mig egentlig ikke rigtig, så deeeet …

Fortsætter nok i de kommende uger med at blande kortene med løb, cykling og styrke. Det er ikke den værste blanding, og sådan kunne jeg vel godt få noget af efteråret til at gå :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share