Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

West Coast

Pis, så røg Glenn Frey også i svinget. Founding member of The Eagles. Og ja, man skulle nok have været der, men midt i 1970'erne var jeg midt mellem 10 og 20 og derfor en følsom ung mand. Læg dertil, at amerikansk vestkystrock var kæmpestort, og blandt vestkystrockerne var Eagles de største. De spillede godt, sang harmonier som et englekor og så fik de i 1974-75 banket muren ned til mainstream-musikscenen i USA, hvad der sendte dem op i stadionrockklassen. Derfor er det øv, at Glenn Frey har trukket stikket lige lovlig tidligt. Men sådan har 2016 åbenbart tænkt sig at lægge fra land :raisebrow:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Uge 3

Lettere ufokuseret uge af den simple grund, at vi har været i gang med et køkkenprojekt. I sidste uge blev vores gamle køkken pillet ned og kørt væk, og så gik håndværkerne i gang med at ordne vægge osv. I den her har vi fået det nye køkken monteret, og der er som sædvanlig et par smuttere (blandt andet en forkert leveret opvaskemaskine), så vi får også fornøjelsen af lidt håndværkerne i ugen, der starter i morgen. Det er åbenbart en naturlov, at der går ged i alt, hvad der har med byggeri at gøre. Men køkkenet bliver flot, og vi kan heldigvis allerede bruge det nu. Halvanden uge med mikrobølgemad er ikke så fedt :blink:

Derudover har jeg også lige kappet et par kilometer af turene i forhold til sidste uge, så den er landet som følger:

Mandag en 9 km løbetur i jævnt tempo.

Tirsdag 12 km jogging med indlagt besøg i FW med lidt styrketræning.

Onsdag 14 km med lidt tempoøgning undervejs - det var lidt ufokuseret,

Torsdag samme 9 km tur som mandag.

Fredag 12 km med styrke i FW undervejs - præcis som tirsdag.

Lørdag nåede jeg lige en 9 km-tur, inden den stod på bruncharrangement.

Søndag ugens lange tur: 30,02 km @ 4:57 min/km.

Nå, ja, så jeg får alligevel sneget mig op 95 km i det hele. Sådan føles det nu egentlig ikke, selv om jeg lige nu godt kan mærke dagens travetur.

Det blev en omgang mentaltræning i disen i dag, hvor jeg løb direkte ud ad Roskildevej, rundt om IKEA, tilbage samme vej og så lige omkring Damhussøen for at få mig sneget op over de 30 km. Som sidste søndag prøvede jeg at ramme mit maratontempo lige i røven, og jeg kiggede ikke på uret før ved 5 km og igen ved 10 km. Så jeg tror, at tempofornemmelsen er ved at være der. Meget jævnt løbet tur med en gennemsnitspuls på 121/min og en skridtfrekvens på 174/min.

Udklip2.PNG

Udklip.PNG

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSangTM

Hvem kan ikke trænge til en lille vals at lune sig ved, når det er grå og diset vinter? Som fx dette lidt atypiske nummer fra The Doors. Der er aldrig rigtig nogen, der har ramt deres sound siden. Man er aldrig i tvivl om, at det er The Doors, der spiller. Og hvor mange bands kan man egentlig sige det om?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Citat

I den her har vi fået det nye køkken monteret, og der er som sædvanlig et par smuttere (blandt andet en forkert leveret opvaskemaskine), så vi får også fornøjelsen af lidt håndværkerne i ugen, der starter i morgen. Det er åbenbart en naturlov, at der går ged i alt, hvad der har med byggeri at gøre. Men køkkenet bliver flot, og vi kan heldigvis allerede bruge det nu. Halvanden uge med mikrobølgemad er ikke så fedt :blink:

Det er bare ikke godt nok, men det lader desværre til at være sådan at det fungerer pt i dagens Danmark. Vi oplevede det selv på tæt hold i forbindelse med vores husbyggeri, og selvom vi flyttede ind ultimo august, så er der forsat et par hængepartier.
Derudover lider vi stort under det i firmaet, hvor vi har uhyggeligt svært ved at finde pålidelige samarbejdspartnere og ikke mindst kvalificerede medarbejde på den håndværksmæssige side. Det er lidt skræmmende at opleve hvor svært det rent faktisk er til trods for at vi som virksomhed tilbyder ret fine vilkår.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, JannieSand skrev:

Det er bare ikke godt nok, men det lader desværre til at være sådan at det fungerer pt i dagens Danmark. Vi oplevede det selv på tæt hold i forbindelse med vores husbyggeri, og selvom vi flyttede ind ultimo august, så er der forsat et par hængepartier.

Ja, jeg ville dø, hvis jeg skulle igennem et helt husprojekt som jeres. Vi har kun erfaringer med køkkenprojekter (plus almindeligt vedligehold) de steder, vi har boet, og det ender altid med lidt lapperier og små smuttere, før man er helt i mål. Det er åbenbart en naturlov, når det gælder byggeri ... og det udfordrer godt nok min hang til orden :blink: :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, JannieSand skrev:

Det er bare ikke godt nok, men det lader desværre til at være sådan at det fungerer pt i dagens Danmark. Vi oplevede det selv på tæt hold i forbindelse med vores husbyggeri, og selvom vi flyttede ind ultimo august, så er der forsat et par hængepartier.

 

Hvorfor F...... bliver mine indlæg postet to gange?!

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Der blev alligevel trampet lidt kilometer på de jyske landeveje i sæsonen 1979. Træningsdagbogen blev kun ført frem til sidste løb den 16. september, som var vores afslutningsløb i Sønderjylland. Så gad jeg sgu ikke mere! Men frem til den dag har jeg åbenbart haft hele 55 dage uden træning. For sløjt! Til gengæld blev alle kilometer hentet ude i den friske luft. Hometrainere var ikke rigtig slået an på det tidspunkt :nonono::tongue:

WP_20160129_07_32_54_Rich.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uge 4

Har lige taget volumen en kende op igen i denne uge for at holde kæden stram. Kan ellers godt mærke, at det er vinter, selv om den har været meget mild indtil videre. Synes altid, der er her sidst i januar og de næste 4-6 uger, at overskuddet er mindst, og man er modtagelig for forkølelse og influenza. Krydser fingre for, at jeg slipper i år!

Ellers har ugen budt på følgende program:

Mandag 12 km jogging med indlagt styrketræning i FW undervejs

Tirsdag 11 km i nabolaget

Onsdag 19 km med nogle lange stræk med let øget tempo

Torsdag 14 km op omkring Kagsmosen

Fredag 9 km stille og roligt

Lørdag 12 km med indlagt styrketræning som om mandagen

Søndag 30,2 km fællestræning med Herlev

På den måde ryger jeg da over 100 km igen, og det passer mig fint. Specielt fordi det er 3. søndag i træk med en 30+ km-tur, som jeg slet ikke har problemer med længere. Det passer mig fint, hvis jeg rent mentalt kan tage hul på mit maraton i april med den viden, at de første 32 km bare skal nydes, og så starter løbet først for alvor på de sidste 10 km.

Turen i dag gik dog betydeligt langsommere end mine sidste, lange søndags-soloture, da det var fællestræning, og det er altid en værre snakkeomgang i Herlev. Men det er godt nok hyggeligt! I dag havde vi endda et lokalkendt medlem i front som guide, så vi tog en freestyletur rundt om Søndersø og Farum Sø ad virkelig naturskønne stier. Jeg har aldrig løbet rundt om Farum Sø, men det var virkelig smukt - tilmed i fint, fint vejr, der nærmest mindede om forår. Så vi fik da høstet godt med D-vitaminer. 

Jeg klædte som sædvanlig om i nærmeste Fitness World, og det var den i Værløse. Så kunne jeg tage en ekstra sløjfe efter fællesturen og komme over de 30 km. Det undrede mig - som sædvanlig! - at alle løbebåndene var optaget i FW. Rundt omkring Værløse har man det fedeste løbeterræn lige uden for døren, og vejret var solskin og varme som tidligt i april. Hvordan kan man vælge at give afkald på det helt frivilligt?!

Her er dagens kringlede,men naturskønne rute:

Udklip.PNG

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSangTM

Lounge, ambient, chill, Ibiza-cool, Café del Mar, Hotel Côstes, electronica ... kært barn har mange navne, men den her type musik var i hvert fald populær ved overgangen fra det sidste årtusinde. Nu er er den vist håbløst outdatet og erstattet af nye trends, men musikken kunne nu også noget, hvis man bare havde brug for noget musik til at, nå ja, chille ud til (som de unge siger). En af de bedste compilations hed Barramundi Vol. 1 - An Introduction to a Cooler World (findes på Spotify) og er rigtig god musik til træning i fitnesscentret.

 

 

 

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Bomuld? Som i bomuldstøj, T-shirts og den slags? Nej! Både inden for cykelsport og løb er tekstilerne faktisk et af de steder, hvor der er sket størst fremskridt, synes jeg. Når jeg tænker på de tunge, kolde T-shirts og sweatshirts i bomuld, man brugte en gang (for mange år siden), så vil jeg sgu ikke bytte med de nye svedtransporterende trøjer og lette materialer. Til de rigtig kolde dage om vinteren bruger jeg tit sådan noget skiundertøj fra Føtex (koster ingen penge) i form af langærmede, tynde T-shirts, der er lidt varme i. Yderst har jeg her hele vinteren næsten hver dag haft min Salomon Bonatti, som er vind- og (næsten) vandtæt. Den var dyr, men har vist sig at være alle pengene værd.

Link to comment
Share on other sites

Frost Cup, 4. afdeling

Så blev det tid til  Kongeetapen i Værløse. Den er 4 x 2,5 km på forholdsvist smalle stier, med en pæn sløjfe på græs/i mudder og en stejl bakke på 27 meter lige før mål. Nu lyder 27 hm ikke så voldsomt, men man ryger altså lige i noget iltgæld hver gang, som det tager nogle hundrede meter at komme oven på igen.

Og ja, der er absolut intet dramatisk at berette, for med 43:55 og nogenlunde samme placering i min aldersgruppe som til de andre afdelinger, så kører det stabilt og helt udramatisk. Jeg kan simpelthen ikke løbe meget hurtigere, men kunne nok til gengæld løbe hele turen en gang til i samme tempo, så det er rent sejtræk.

Det svarer fint til træningen, hvor jeg nu i snart lang tid (et år, næsten?) bare har kørt kilometer hjem, krydret med en smule tempo af og til. De fire runder i dag blev løbet på mellem 10:47 og 11:06, så det er også ret stabilt. Jeg tænker, at det på trods af det beskedne tempo tegner godt frem til mit maraton den 10. april.

Frost Cup er i øvrigt stadig virkelig veltilrettelagt og en fast tradition. De begrænser deltagerantallet til 1000 i alt, og løberne er blevet rigtig gode til at fordele efter forventet hastighed, så der ikke er noget pufferi. Jeg tror faktisk, at jeg har løbet samtlige afdelinger lige siden det første år. Jeg har fortjent en medalje :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Uge 5

Der går altid lidt kuk i planlægningen, når der er Frost Cup om søndagen, så jeg besluttede mig til at go with the flow, og gøre det til en uge med få kilometer og noget der ligner restitution :nonono:

Mandag blev det til en lille joggingtur på 5,5 km hen omkring Damhussøen. Søndagens langfart kunne trods alt godt mærkes.

Tirsdag 12 km jogging afbrudt af en omgang styrketræning i FW.

Onsdag 14 km med 3 x 1 km i øget tempo - noget 4:12-4:14-agtigt

Torsdag igen beskedne 5,5 km i lokalområdet.

Fredag 11 km omkring Damhussøen og -engen inkl. en lille sløjfe.

Lørdag præcis samme 11 km-tur som om fredagen.

Søndag stod den som fortalt på Frost Cup med omklædning i FW Værløse. Det gav en halvlang løbetur frem og tilbage plus en del opvarmning, så den er vel landet på knap 16 km i det hele.

Det giver beskedne 75 km i det hele og nogle ret veludhvilede ben, selv efter de fire omgange på bakkerne i dag. Efter planen burde der så ligge en 4-5 uger med større volumen foran mig, og lige pludselig nærmer den 10. april sig med maraton i Hannover.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share