Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Uge 33

En uge efter samme skema som sidst. En enkelt helt træningsfri dag oven på fysbehandling torsdag morgen.Derudover to dage med noget spinning og styrketræning og løb de øvrige dage fra 6-14 km og så lige en rigtig god 19 km tur søndag formiddag (i virkelig varmt vejr for en gangs skyld). 

Akillesbøvlet er reduceret til en følelse af lidt stramhed, som ikke engang er særlig udtalt, så jeg vil tro, at det er på retur. En enkelt behandling mere, og så må vi se, om det kan bære. Søndagens tur var i hvert fald meget opmuntrende, og så blev dagen endda afrundet med danske guldmedaljer.

Ja, det var sådan set det. Jeg løber helt uden elektronik for tiden, så jeg aner ikke, hvor hurtigt (eller langsomt) det går. Har en fornemmelse af, at tempoet søndag var okay, men hvor det ligger henne, er rent gætværk. 

Link to comment
Share on other sites

Uge 34

En god træningsuge, hvor jeg har taget den en enkelt notch op på alle fronter.

Mandag og fredag har begge dage budt på rimelig tintensive spinningtimer kombineret med styrketræning. Lad mig bare sige det på den måde: Fredag eftermiddag var en varm affære. Pyha ...

Lørdag bød på en tur på raceren, hvor jeg fik kringlet mig ud af byen til Hareskovvejen, nordpå til Værløse og så ellers den traditionelle tur ud til Tyren, hvor jeg kørte en enkelt runde og derefter via Farum hjem. Det var nærmest perfekt cykelvejr og dejligt at være ude på endnu en af de gode gamle ruter. Min Boreas triller stadig fint.

De øvrige fire dage har jeg løbet, og det har fordelt sig med ture på 6, 14, 15 og 19 km. Alle dage har jeg mærket,. at der har været lidt mere at løbe med. Så det har været meget fint og opmuntrende.

Den kære akillessene gør sig egentlig kun bemærket med en følelse af lidt stramhed om morgenen, og så er der stadig en øm plet på den, når jeg trykker på den, men jeg har ingen egentlige smerter mere, så jeg vil tro, at det passer fint med et sidste besøg hos fyssen, hvorefter jeg er overladt til mig selv.

Alt i alt en fin uge, hvor jeg har haft oplevelsen af, at jeg har lagt lidt til den grundlæggende form i stedet for bare at lalle af sted.

Link to comment
Share on other sites

Uge 35

Tja, ikke så meget at sige ud over copy/paste fra sidste uge, på nær den omstændighed, at jeg ikke nåede en tur på landevejsraceren. 

To dage med spinningtime og styrketræning blev det til.

Fem dage med løb, og det har ligget fra 6-19 km. 

I weekenden har jeg været på hjemmebane i Haderslev, og det blev til 19 km rundt om Dammen og ud i skoven om lørdagen, mens det blev 10 km i Vesterskoven søndag. Det siger nok kun de lokalkendte noget, men de vil så også vide, at det er dejligt løbeterræn.

De 19 meget kilometer i godt tempo om lørdagen var så lige at stramme akillessenen lidt for meget, for den øffede lidt bagefter. MEN der var ikke tale om smerte, blot en lille reminder, at jeg nok også fremover skal blande cykling ind i ugerutinen.

Hep!

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSangTM

Ja, eller rettere to, for skønne ABC er tilbage med en opfølger til deres popklassiker The Lexicon of Love Pt.1 , som meget passende hedder The Lexicon of Love Pt. 2. Og det er som om, at de aldrig har været væk (for alle os, der var unge og sprøde i 1980'erne).

De citerer endda en af deres gamle videoer i den nye:

 

Her er det gamle hit:

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, kahlua-kalv skrev:

Har du egentlig et konkret mål du træner mod eller er det 'bare' for fornøjelsens skyld?

Nu mener jeg jo ikke, at de to ting er modsætninger :raisebrow: :bigsmile:

MEN hvis eller min akillessene opfører sig fornuftigt, og min maratontid fra Hannover er god nok til kvalifikation, så satser på at skulle til Boston og løbe maraton i april 2017. Jeg ved det næste onsdag, hvor der er tilmelding.

Link to comment
Share on other sites

Uge 36

Tja, ugen har budt på det sædvanlige.

2 x spinningtime med efterfølgende styrketræning i FW.

1 x tur på landevejsraceren op omkring Tyren i det fantastiske efterårsvejr.

4 x løbeture på hhv. 14, 14, 10 og 23 km.

Det er da egentlig et meget godt pensum. Jeg holder mig da i hvert fald i gang, så grundformen ikke helt forsvinder. I både denne og i sidste uge synes jeg så også, der er lidt mere krudt i benene.

Den lange løbetur i dag på 23 km var i selskab med Herlev Løberne og derfor en super hyggelig søndagssnakketur.

Over and out.

Link to comment
Share on other sites

Nye cykelplaner ... måske ...

Boston Marathon ligger i april næste år (2. påskedag for at være helt præcis). Hvad enten jeg skal derover at løbe eller ej, vil jeg nok køre en del mere cykeltræning fra maj og frem i 2017. 

Jeg har derfor stadig en plan B om at anskaffe mig en klassisk racer, jeg kan træne på til næste år, men jeg har altså også fået en plan C, der involverer den nuværende Boreas, som jeg cykler på.

Sagen er, at den passer mig fuldstændig perfekt i størrelsen, og stellet har altså vundet ved nærmere bekendtskab. Selv om jeg kun kører en tur om ugen, så er den virkelig en fornøjelse at køre på.

Derfor går plan C ud på at samle nyt udstyr hen over vinteren, opgradere den og så bruge den til at træne på til næste år. Det ville være den enkle løsning, og så kunne jeg alligevel nørde lidt gadgets ved at skulle finde komponenter til den via DBA og eBay.

Eftersom det er et klassisk alu-oversize-stel, så tænker jeg, at det ville klæde den bedst med noget kraftigt udstyr, fx en SRAM Red 2 x 10 speed-gruppe med nogle år på bagen. Det er ret solidt i designet, som jeg husker det.

Dertil nogle gode hjul og naturligvis en blå/hvid saddel. Så ville jeg faktisk have en glimrende cykel. Ikke top-moderne og heller ikke nostalgisk-klassisk, men meget anvendelig ...

WP_20160505_18_09_11_Rich.jpg.60df7f6d867fb596259a97cca36e08e3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSangTM

Den er måske lidt lang i spyttet, men er nu alligevel ret interessant: På Netflix ligger der en dokumentarfilm i to dele om Frank Sinatra. Særlitg af snittet om hans opvækst og ungdom er spændende:

 

... og så kunne han da afgjort noget, da han var yngre og ikke var blevet alt for meget af en afdanket flødebolle.

 

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Trykprøvning

Nå, så blev det dagen, hvor tilmeldingen til Boston Marathon 2017 blev skudt af sted. Der går nok nogle dage, før jeg får besked om, hvor vidt jeg er inde i varmen. Så i stedet fejrede jeg det med en trykprøvning af akillessenen på en tur ned omkring Valby Parken med kæden stram.

Det er en tur på lige over 14 km, og jeg løb den ret ubesværet med 4:47 min/ km i snit. Kadencen var 172 skridt/minut, og gennemsnitspulsen på 124 slag/min. Det er faktisk udmærket, når man tager i betragtning, at jeg ikke laver skyggen af tempotræning i øvrigt. Meget positivt.

Nu skal jeg så mærke efter, om noget "flammer op" op omkring akillessenen.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Henrik S. skrev:

Trykprøvning

Nå, så blev det dagen, hvor tilmeldingen til Boston Marathon 2017 blev skudt af sted. Der går nok nogle dage, før jeg får besked om, hvor vidt jeg er inde i varmen. Så i stedet fejrede jeg det med en trykprøvning af akillessenen på en tur ned omkring Valby Parken med kæden stram.

Det er en tur på lige over 14 km, og jeg løb den ret ubesværet med 4:47 min/ km i snit. Kadencen var 172 skridt/minut, og gennemsnitspulsen på 124 slag/min. Det er faktisk udmærket, når man tager i betragtning, at jeg ikke laver skyggen af tempotræning i øvrigt. Meget positivt.

Nu skal jeg så mærke efter, om noget "flammer op" op omkring akillessenen.

hvordan har du fået det problem med akillessenen? Er det på grund af løb?

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Devious Builder skrev:

hvordan har du fået det problem med akillessenen? Er det på grund af løb?

Ja, det er det, men ikke på grund af den vedvarende træning. Det opstod akut, da jeg løb maraton i april. Fik noget, der mindede om en kraftig krampe i højre læg. Det satte sig til inflammation i akillessenen.

Link to comment
Share on other sites

1 minut siden, Henrik S. skrev:

Ja, det er det, men ikke på grund af den vedvarende træning. Det opstod akut, da jeg løb maraton i april. Fik noget, der mindede om en kraftig krampe i højre læg. Det satte sig til inflammation i akillessenen.

ah, det er noget skidt. Håber du bliver fri for det på sigt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Devious Builder skrev:

ah, det er noget skidt. Håber du bliver fri for det på sigt. :smile:

Øh, ja, men det er stort set væk. Bladrer du lidt tilbage i min log, vil du se, at jeg har kastet alt efter den akillessene, og at jeg nu er ved at være helt ovre det. Det var derfor, jeg lige stresstestede den i går med lidt ekstra belastning. Og den gode nyhed er, at der intet er at mærke i dag :)

 

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det bliver åbenbart tidligst fredag klokken 16, at der kommer svar fra Boston, om jeg er med på startstregen i 2017 eller ej. Deres rullende tilmelding er ret indviklet, men fredag klokken 10 (klokken 16 dansk tid) burde min alders- og tidsgruppe i hvert fald være afklaret. Krydser fingre.

Udklip.PNG

Link to comment
Share on other sites

På 12. september 2016 at 07:39 , Henrik S. skrev:

Nye cykelplaner ... måske ...

Boston Marathon ligger i april næste år (2. påskedag for at være helt præcis). Hvad enten jeg skal derover at løbe eller ej, vil jeg nok køre en del mere cykeltræning fra maj og frem i 2017. 

Jeg har derfor stadig en plan B om at anskaffe mig en klassisk racer, jeg kan træne på til næste år, men jeg har altså også fået en plan C, der involverer den nuværende Boreas, som jeg cykler på.

Sagen er, at den passer mig fuldstændig perfekt i størrelsen, og stellet har altså vundet ved nærmere bekendtskab. Selv om jeg kun kører en tur om ugen, så er den virkelig en fornøjelse at køre på.

Derfor går plan C ud på at samle nyt udstyr hen over vinteren, opgradere den og så bruge den til at træne på til næste år. Det ville være den enkle løsning, og så kunne jeg alligevel nørde lidt gadgets ved at skulle finde komponenter til den via DBA og eBay.

Eftersom det er et klassisk alu-oversize-stel, så tænker jeg, at det ville klæde den bedst med noget kraftigt udstyr, fx en SRAM Red 2 x 10 speed-gruppe med nogle år på bagen. Det er ret solidt i designet, som jeg husker det.

Dertil nogle gode hjul og naturligvis en blå/hvid saddel. Så ville jeg faktisk have en glimrende cykel. Ikke top-moderne og heller ikke nostalgisk-klassisk, men meget anvendelig ...

WP_20160505_18_09_11_Rich.jpg.60df7f6d867fb596259a97cca36e08e3.jpg

Plan C lyder god ;-)

Til overvejelse: SRAM har ikke et godt ry, når det får nogle år på bagen, især ikke gearsystemet. Dura-Ace er til gengæld ufatteligt holdbart, ja nærmest uopslideligt hvis ikke det kommer med i et styrt, og jeg har set mange 7900-grupper til salg ganske billigt. 10-speed hjul, fx Shimanos egne DA-hjul, ryger også forbløffende billigt, fordi alle vil have 11-speed. 

Nu hvor den nye DA er kommet, begynder der også at blive solgt ud af DA 9000 på brugtmarkedet. 

Campa Record 10-speed fås selvfølgelig også billigt, men jeg synes ikke helt det passer på en Boreas :-). 

Som sagt bare til inspiration. Krydser fingre for Boston  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, polykrom skrev:

Plan C lyder god ;-)

Til overvejelse: SRAM har ikke et godt ry, når det får nogle år på bagen, især ikke gearsystemet. Dura-Ace er til gengæld ufatteligt holdbart, ja nærmest uopslideligt hvis ikke det kommer med i et styrt, og jeg har set mange 7900-grupper til salg ganske billigt. 10-speed hjul, fx Shimanos egne DA-hjul, ryger også forbløffende billigt, fordi alle vil have 11-speed. 

Nu hvor den nye DA er kommet, begynder der også at blive solgt ud af DA 9000 på brugtmarkedet. 

Campa Record 10-speed fås selvfølgelig også billigt, men jeg synes ikke helt det passer på en Boreas :-). 

Som sagt bare til inspiration. Krydser fingre for Boston  

 

 

 

 

Det er noteret. Ikke nogen dum idé. DA 7900 kunne jeg faktisk godt lide udseendet af, og det ville sikkert også klæde sådan en lidt robust aluramme. Selv om jeg egentlig er mest til Campagnolo, så tænker jeg heller ikke, at Campa er det ideelle valg her. 7900-serien er absolut et bud ...

prod28436_Silver_NE_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share