Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

WTF?

Jeg har for en gangs skyld været til hyggelig fællestræning sammen med gutterne og gutinderne i Herlev. Det var super rart at være tilbage på Vinterruten og de 3 x 2000 meter tempoløb, som den byder på (gæt selv, hvor de lå ud fra pulskurven). Nu skal jeg lige mærke, hvordan benene tager imod det. Godt nok lang tid siden, jeg har løbet noget lignende ...

Udklip.PNG

Link to comment
Share on other sites

Uge 49

Meget fin, ja, vel nærmest perfekt træningsuge, når man tager min nuværende form i betragtning.

Løb alle dage - og de fleste dage en bid længere end i sidste uge.

Mandag og fredag desuden et pitstop på FW med lidt styrketræning, onsdag fællestræning i Herlev med god tempotræning, lørdag lidt bakketræning i Frederiksberg Have og i Søndermarken og endelig fællestræning med Sparta og deres maratonforberedelse i dag med lidt ekstra smidt oveni i form af turen til og fra FW på Worsaaesvej.

Jeg måtte lige tage en ekstra bid af Søerneog Østre Anlæg i dag, så turen kom op på 28 km, for så kunne jeg med lidt hovedregning tælle mig frem til, at ugen lander på præcis 100 km. Det er alligevel et stykke tid siden, jeg har været oppe på det sidst.

Meeen jeg kan også mærke, at de lange ture slider på bentøjet, så jeg vil nok skifte lidt og tage skiftevis korte og lange uger. Så burde jeg kunne komme i mål med BOston-projektet.

Hep!

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSangTM

Det bliver et nummer fra Hell Or High Water, som jeg så i weekenden. Tredje gode film i træk - der går virkelig nogle perler i biffen for tiden. Denne her er en moderne western fra bagsiden af USA: det vestlige Texas, hvor alt er under afvikling, og man faktisk godt kan forstå, at de stemmer på Trump, for de har bare ikke noget at miste. Fremragende film med et fremragende soundtrack. Her et af numrene:
 

 

Link to comment
Share on other sites

Apropos Boston ...

Så er der en (meget rost) film på vej med Mark Wahlberg, der hedder Patriot's Day og handler om bomberne ved Boston Marathon 2013. Jeg er lidt usikker på, om jeg skal ind at se den, for det er ikke et scenario, man ligefrem ønsker gentaget. Men den skulle faktisk være meget god.

PS: Patriot's Day er tredje mandag i april og er en helligdag i nogle af staterne i New England, blandet andet Massachusetts, hvor Boston ligger. Den bliver holdt til minde om de slag, der indledte den amerikanske borgerkrig. Og så er det traditionelt altid på den dag, man løber Boston Marathon.

 

Link to comment
Share on other sites

Uge 50

Som lovet lidt kortere end sidste uge, men lander alligevel på en 80-82 km løb i det hele, så vidt jeg kan sjusse mig frem til.

Løb hver dag - som sædvanlig - og to besøg i FW for at styrketræne lidt til husbehov.

Nogle af dagene har været en del kortere end i sidste uge, da mit venstre knæ har været lidt "træt", så jeg har haft det under observation. Så begyndte mit højre knæ også at ømme lidt - meget lidt - men det var godt, for så var det jo ikke en skade/skavank, men bare almindelig gammelfartræthed, siden det kommer i begge sider.

Det har da heller ikke udviklet sig, så søndag "trykprøvede" jeg det på en tur, som endte på knap 31 km, hvoraf de 21 km var med 5:00-holdet til Spartas søndagstræning. Og der var da heller intet at mærke, så det er indtil videre arkiveret under almindelig ømhed. Her til morgen var der faktisk slet ikke noget, så det var nok det.

Onsdag bød i øvrigt endnu engang på fællestræning i Herlev på den sædvanlige 14 km-rute med 3 x 2000 meter ganske godt tempo undervejs. Det har jeg gjort i et par uger nu, og det kan da godt have haft en virkning på knæene. Af samme grund droppede jeg bakketræning lørdag i denne uge. Safety first.

Nuvel, hvad så nu? Ja, jeg har givet mig selv lidt fri de næste par uger. Jeg har tænkt mig at løbe hver dag, men skruer nok en del ned for volumen. Dels vil kroppen have godt af det, og dels kommer der - i sagens natur - en del arrangementer i de næste par weekender. Og jeg vil ikke proppe ekstra meget ind.

Så lidt færre kilometer i de næste to uger og ikke nogen monsterlang tur om søndagen. Det skulle alt sammen give lidt friskere ben frem til mit halvmaraton nytårsaftensdag - Änglamark Løbet. Jeg har ikke tænkt mig at satse hele butikken, men vil prøve at holde en kæk kadence for at se, hvor formen egentlig er henne.

Hvis ellers de næste to uger går som planlangt, tænker jeg at skrue mere volumen på i januar og februar, som så bliver nogle lidt tungere måneder. Marts kunne så byde på lidt mere på temposiden, og før jeg ved af det, bliver det jo april :)

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSangTM

Øv, endnu en musiker er tjekket ud: bassisten Erik Falck fra C. V. Jørgensens oprindelige orkester - også kaldet Det Ganske Lille Band. Dem har jeg sgu godt nok været til nogle fede koncerter med. De havde deres helt eget swing, og Erik Falck var en afgørende del af det. Så 2016 er åbenbart ikke færdig med at høste gode musikere endnu :/

 

Link to comment
Share on other sites

Uge 51

En hurtig update, før stormen rammer :hmmm:

Lidt færre kilometer i denne uge, men trods alt en 60-70 stykker i det hele. Længste tur på 18 km.

Nåede slet ikke i FW i denne omgang til styrketræning, meeeen altså der har også været mange julearrangementer.

Næste uge bliver også en lidt tilbagelænet uge rent kilometermæssigt frem mod lørdag, hvor den står på Änglamark Nytårsløb (halvmaraton). 

Hep, hep, glædelig baghjul og på forhånd godt nytår! :beerchug:

 

Link to comment
Share on other sites

Cykelplaner?

I kulisserne pusler jeg stadig med cykelplaner. Men eftersom 2017 - efter et forhåbentligt vel overstået maraton i april - sikkert bliver en blanding af løb på kortere distancer kombineret med lidt hyggecykling, så er der også skruet ned for udstyrsambitionerne - og dermed udgiftsniveauet.

Har fået et sæt citybike-hjul til Schrøderen, så den kommer til at genopstå som single-gear citybike. Skal bare have fundet et flot svunget alustyr til den, der kan give den lidt karakter. Har nu både hjul og saddel, og så skal der egentlig bare et kranksæt til at fuldende den. Der er jo ikke mange komponenter på sådan en fætter :)

Det bliver derfor mit Boreas-stel, der fortsat bliver træningscyklen. Jeg bygger den op med nye komponenter, men det bliver med entry-level Shimano 105 11-speed. WHAT! Ja, det gør det, for året kommer kun til at byde motionscykling, og så er alt andet skudt over målet. Jeg vil til gengæld finde et par fede hjul til den plus bedre styr/frempind. Stellet er i virkeligheden rigtig, rigtig lækkert at køre på, og med et par killer-hjul på betyder komponenterne ikke det store på mit niveau.

Fordelen ved at at gå efter en entry-level gruppe som 105 er så, at det kommer ned i en helt anden pris. Specielt med den lave pundkurs. Derfor blev gruppesættet en julegave delvist til mig selv - med et gavetilskud fra min bedre halvdel. Et komplet gruppesæt med bremser, gearskifter, krank, 11-speed kassette, alle kabler mv. er nu nede i 2700 kroner. Og ifølge anmeldelserne, så klarer det opgaven rigtig fint for en motionist:

http://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/gears-drivetrain/shimano-105-groupset

EDIT: Ifølge ham her er vægtforskellen på 105 op til Ultegra knap 170 gram. Det kan jeg godt leve med :cool:

 

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 52

En lille opdatering i utide, før eftermiddagens joggetur.

Afsked med løbeåret 2016 med en uge på 60-70 km som planlagt. Måske endda nærmere de 60 end 70, jeg har sgu ikke rigtig holdt styr på det.

Frem til og med onsdag som sædvanligt, men med en kort 6 km tur torsdag og slet ingen træning fredag var jeg faktisk ganske veludhvilet, da jeg i går klokken 9:35 stod på startlinjen til Änglamark Nytårsløb, hvor distancen bød på halvmaraton.

Sidste år var det en bidende kold "fornøjelse", hvor jeg kom igennem på 1:38:28. Løbet foregår på en super krøllet 5 km rute i Fælledparken, hvor der er trængsel og masser af sving. På halvmaraton løber man samme rute 4 gange plus en krølle omkring Parken til sidst, så man kommer op på de 21,1 km.

Same procedure - i år var der med 6.000 løbere endda udsolgt, så der var endnu mere trængsel end sædvanligt rundt på den snævre rute. På halvmaraton starter vi sammen med dem, der skal løbe 5 og 10 km, så heldigvis falder nogle fra undervejs. Desuden er der en ekstra start klokken 11 for kun 5 og 10 km, så det trods bliver fordelt en smule.

Nå, men af sted gik det i zigzag i det enorme felt, men efter 1 eller 2 km fandt jeg et tempo, som jeg holdt hele vejen hjem. Tiden landede på 1:35:50, hvad jeg er mere end tilfreds med, min let svingende træning taget i betragtning. Det er egentlig først nu, og den sidste måned eller to, at træningen er kommet op i omdrejninger, så jeg er positivt overrasket. Sjovt, at det alligevel blev en del hurtigere end sidste år, på trods af at jeg stort ikke træner intervaller eller andre hidsige ting, men kun supplerer de langsomme tur med noget tempoløb og en smule bakkeløb ved festlige lejligheder.

Den sidste runde føltes noget hård at komme igennem, men jeg kan se på tiden, at tempoet ligger inden for 4 sekunder/km, så det må siges at være virkelig stabilt (den sidste kilometer er uden for kategori).

Kort sagt: En fin opmuntring på årets sidste dag. Benene har det endda forbløffende fint i dag.

Udklip.PNG

Link to comment
Share on other sites

Uge 1

Fin træningsuge og en god start på 2017, hvor der lige netop i dag er 100 dage til Boston Marathon.

Har igen skruet lidt op for volumen. Mit pulsur er ikke blevet luftet,men eftersom jeg har løbet på velkendte ruter, vil jeg sjusse mig frem til, at vi lander på 92-94 km i det hele. Og det er endda uden en super lang tur i dag, hvor jeg missede fællestræningen i Herlev og bare løb en 18-20 stykker for mig selv (hvad der egentlig passede mig godt efter en 60-års fødselsdagsfest i går, hvor det blev sent).

Ellers har den stået på to gange styrketræning - mandag og fredag i forbindelse med løb. Plus fællestræning i Herlev onsdag, hvor vi løb lidt tempoløb. Her holdt jeg dog lidt igen, da jeg trods alt godt kunne mærke min halvmaraton fra weekenden.

Alt i alt en uge lige efter bogen uden skader og skavanker. Sådan må det gerne fortsætte i al forudsigelighed i de kommende, kedelige januar- og februar-uger. Det er ikke verdens mest interessante sæson lige nu, og jeg overvejer at putte et par 10 km-løb eller lignende ind i ligningen for trods alt at få lidt variation. Der kommer et 10 km-testløb i Sparta snart, og AK73 holder Skt. Valentin Mil i februar ...

Hep!

Link to comment
Share on other sites

På cykelfronten ...

... modtog jeg i går det hjulsæt, jeg endte med at købe: Et nyt sæt Cosine 32 fra Wiggle. Det er deres eget mærke, og efter grundig research må jeg sige, at bare giver biggest bang for the buck, når det er en budgetracer, man er ude efter at skrue sammen. Det er aluminium, vejer 1485 gram for sættet og koster kun 1850 kroner. Jeg tror ikke, om der er andre, der kan matche den kombination, og de virker altså meget okay letløbende og solide nu, hvor jeg har fået dem. Glæder mig til at skrue cyklen sammen her til foråret.

COSINE-32mm-Alloy-pair-qtr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uge 2

Spøjs svingende træningsuge, hvor travlhed på job og sociale aktiviteter betød hele to dage uden løbetræning. Chok! Det er vist alligevel et stykke tid siden, det er sket sidst.

Ugen kommer nok alligevel op på 70-75 km, fordi jeg i dag tog den lange tur uden om byen - i alt 32 km. Det er en pragtfuld tur langs hele havnefronten op til Tuborg, ud til Utterslev Mose og hjem langs Damhusengen. I solskin og det smukkeste vejr, hvor jeg undervejs måtte smide både handsker og hue på grund af varmen. Var egentlig ikke vildt oplagt og havde lidt tunge ben undervejs, så det var fint, at jeg alligevel kom rundt i et OK tempo og uden at have helt ødelagte ben bagefter.

Onsdag blev også halv lang - en 16-18 stykker - og her kom jeg lidt for sent til fællestræningen i Herlev med det resultat, at jeg jagtede dem på hele turen. Så det blev 3 x 2000 meter tempoløb - uden pause. Følte egentlig, at tempoet var ret godt, så alt i alt har ugen ikke været helt tosset, bare uden det voldsomme volumen. Måske har det også i virkeligheden været meget godt med et par off-dage. Synes i hvert fald, at bentøjet har det fint.

Lige nu bruger jeg så hele eftermiddagen på at drikke: Vand, saft, te, en Faxe Kondi Free ... Man smider sgu noget væske på sådan en 32 km tur, hvor man ikke tager noget indenbords undervejs. Jeg skal også til at indhente et par nætter med knap så god søvnkvalitet. Var til en forsinket julefrokost fredag og til middag i går, hvor jeg drak hhv. lidt øl og lidt rødvin (det der svarer til to genstande hver gang). Eftersom jeg næsten er helt tørlagt, hvad angår alkohol, så er det faktisk nok til at forstyrre min gode søvn (som jeg ikke kan undvære).

Tænker, at uge 3 skal køres efter en snor - helt uden alkohol og med masser af søvn.

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSangTM

Ja, det kan kun være Sherlock's Theme i anledning af, at sidste episode af fjerde sæson bliver frigivet på Netflix i dag efter at være blevet vist på BBC i går. Glæder mig som et lille barn til at se den, da alting tyder på, at det bliver den sidste sæson og episode i det hele taget af denne fremragende serie.

 

Link to comment
Share on other sites

På 14/1/2017 at 08:27 , Henrik S. skrev:

På cykelfronten ...

... modtog jeg i går det hjulsæt, jeg endte med at købe: Et nyt sæt Cosine 32 fra Wiggle. Det er deres eget mærke, og efter grundig research må jeg sige, at bare giver biggest bang for the buck, når det er en budgetracer, man er ude efter at skrue sammen. Det er aluminium, vejer 1485 gram for sættet og koster kun 1850 kroner. Jeg tror ikke, om der er andre, der kan matche den kombination, og de virker altså meget okay letløbende og solide nu, hvor jeg har fået dem. Glæder mig til at skrue cyklen sammen her til foråret.

COSINE-32mm-Alloy-pair-qtr.jpg

Du må lige smide en anmeldelse ved lejlighed. Det er altid godt at vide hvor man kan finde fornuftige træningshjul billigt.

Har selv kørt på Zonda'er et stykke tid (synes også de er flotte til rammen), men har købt DiCut DT swiss til 2000kr på tilbud. Dem er jeg spændt på fremadrettet. De ryger på når der ikke saltes mere...

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, kahlua-kalv skrev:

Du må lige smide en anmeldelse ved lejlighed. Det er altid godt at vide hvor man kan finde fornuftige træningshjul billigt.

Har selv kørt på Zonda'er et stykke tid (synes også de er flotte til rammen), men har købt DiCut DT swiss til 2000kr på tilbud. Dem er jeg spændt på fremadrettet. De ryger på når der ikke saltes mere...

Jeps, will do. Det bliver dog først en gang i marts/april, at de kommer på landevejen. Indtil videre vil jeg jo være lejlighedcyklist, som kun trækker cyklen frem i godt vejr og fra tid til anden :)

Link to comment
Share on other sites

På 16/1/2017 at 08:36 , Henrik S. skrev:

Mandags MorgenSangTM

Ja, det kan kun være Sherlock's Theme i anledning af, at sidste episode af fjerde sæson bliver frigivet på Netflix i dag efter at være blevet vist på BBC i går. Glæder mig som et lille barn til at se den, da alting tyder på, at det bliver den sidste sæson og episode i det hele taget af denne fremragende serie.

 

Ihhh fantastisk serie men vupti, hvor flyver sådan en sæson hurtigt. Nervepirrende spændende også den 4. men vi vil have mere.... :hippy: 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Uge 3

Helbredsmæssigt en lidt spøjs uge, da der i starten af ugen meldte sig noget halsbesvær. Jeg tænkte, at jeg nu endelig skulle ned med nakken i forbindelse med sæsonens mange plager, men i stedet har det hele ugen været sådan, at halsen i løbet af natten har snøret sig sammen, så den var virkelig medtaget om morgenen. Men i løbet af formiddagen forsvandt det så igen, så jeg egentlig har været klar til at træne hver dag. Man må bare sige, at det er umuligt at forudsige, hvad der sker, når man får en snert af sådan en virus.

Træningen har derfor været mere konstant og længere end i sidste uge, ganske som planlagt. Træning hver dag og lidt op på volumen. To gange styrketræning har der også været med i blandingen og en rigtig god tempotur med Herlev Løberne onsdag aften, hvor jeg faktisk var fint løbende. I dag var energien ikke til en super lang tur, så jeg nøjedes med en 18-20 stykker, så det samlede volumen lander på 92 km. Det er jeg fint tilfreds med, og det behøver egentlig ikke at være mere i de lange uger.

Fortsætter med masser af god nattesøvn og et minimum af alkohol i den kommende uge. Lørdag kommer der en 60 års fødselsdag på tværs, men eftersom den er i Jylland, holder jeg mig ædru, da vi skal hjem i bil.

Lige nu er der fin ro på mht. at få en god oplevelse i Boston i april. Mine akillessener har det som senerne på en 18-årig jamaicansk 400 meter løber: Tiptop. Og der er masser af tid til at få lidt flere kilometer i bogen plus nogle tempoture. Jeg skal egentlig bare cruise videre som hidtil og komme helskindet frem til den 17. april, hvor turen går til Trump-land.

 

Link to comment
Share on other sites

På 22/1/2017 at 18:26 , Henrik S. skrev:

Man må bare sige, at det er umuligt at forudsige, hvad der sker, når man får en snert af sådan en virus.

Nu er det så blevet mere end en snert, men tværtimod en full-blown omgang med ondt i halsen, utilpashed og feber oveni. Great! Nå, jeg må kalde det restitutionsdage i træningsplanen :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Gregers TF skrev:

Æv! God bedring.

Tak for det. Det lader heldigvis til at gå - langsomt - fremad. Var ude at løbe en lille prøvetur i går, og det gik fint. Halsen er stadig ru, men krillerhosten er aftagende. Jeg krydser fingre for, at jeg er ved at komme ovenpå igen.

Tirsdag og onsdag satte feberen ind, og jeg tænkte, at det kunne være en gentagelse af min influenza for to år siden, hvor jeg havde feber i 12 dage. Det var frygteligt. Men det lader heldigvis til, at den har sluppet sit tag.

 

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 4

Nå, super kort opdatering herfra, for min snottethed/influenza/halsonde foldede sig ud i starten af ugen, så der røg to dage helt ud af træningsplanen, ligesom dagene lige før og efter har været lidt forsigtige. Har stadig lidt kriller i halsen, og den er også en smule sammensnøret stadigvæk, men feberen bed sig heldigvis ikke fast, så nu går jeg bare stille og roligt frem igen.

Har fået løbet lidt de øvrige dage, og det er vel blevet omkring 45 km i det hele bare for at holde benene lidt i gang.

Jeg satsede hele butikken på at bevare den gode nattesøvn, så jeg kørte nogle nætter med både Panodil og næsedråber. Det bevirkede, at jeg sov godt igennem alle nætterne, hvad jeg er sikker på har forkortet forløbet.

Nu skal halsen bare komme sig helt, så jeg kan fortsætte som før. Mon ikke de fleste af os har et svagt punkt? Mit er i hvert fald halsen, for det er altid her, sådan en omgang starter for mig.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share