Henrik S.

Motion i balance™

Recommended Posts

... og lørdag gik turen hele vejen hen til Damhussøen og rundt om den, så det var nærmest et maraton :4jumpy:

De trykkede ribben ømmer stadig, men det bliver 5 procent mindre for hver dag. Glæder mig til at ramme træningsprogrammet igen om føje tid. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvad f..... er det, de gør i Norge, som vi ikke kan finde ud af herhjemme? Jeg følger jo med i Team Ingebrigtsen og deres bedrifter, og Filip og Henrik har netop deltaget i et 10 km gadeløb i Oslo, selv om det egentlig ikke er deres distance, da de er mellemdistanceløbere. De blev selvfølgelig nr. 1 og 2 og satte løbsrekord, det siger sig selv, for de er outstanding, men altså nummer 100 på resultatlisten løber 33:42 ... Niveauet er jo skyhøjt hele vejen ned igennem rækkerne. De kan virkelig noget med talentpleje.

http://live.ultimate.dk/desktop/front/?eventid=4020&ignoreuseragent=true

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uge 9 af 20

Ja, ugen blev som bekendt savet midt over på grund af trykkede ribben onsdag, så resten af ugen stod på miniløb. Lørdag gik det lidt bedre, og i går søndag løb jeg 9 km-turen rundt om Damhusengen og -søen. Så det bliver stadig 5 procent bedre for hver dag. Men det er altså ikke noget, der bare lige går væk. Det gjorde det heller ikke, sidste gang jeg havde 'fornøjelsen' af nogle trykkede ribben. Det tager den tid, det tager. Og så kan jeg endda se på diverse sygehistorier på nettet, at jeg er sluppet billigt.

Da jeg stadig er rekonvalescent, og da de kommende dage her byder på nogle arbejdsmæssige udfordringer, så tager jeg denne uge som en stille og rolig comeback-uge. Ingen stress, jeg skruer stille og roligt op for mængden i takt med, at ribbenene tillader det, og så kan jeg forhåbentlig sætte lidt mere intensitet på igen i næste uge. Takket være de små mikrojoggeture torsdag og fredag kan jeg jo stadig holde statistikken med kun to træningsfrie dage i år indtil videre (minus ferien). :clap:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uge 10 af 20

Ja, programmet er i limbo indtil videre, da jeg stadig er besværet af de trykkede ribben. Svigersønnen, som er læge, sagde "6 uger", og det ender sgu med, at han får ret. Nu er der snart gået to uger, og jeg er stadig ret øm i siden, når jeg løber. Virkelig irriterende ...

På den positive side, så kan jeg faktisk godt løbe. I denne uge er det vel endda blevet til 60-70 km, men jeg kan slet ikke sætte fart på, og styrketræning bliver der heller ikke noget af. Men jeg kan dog holde grundformen ved lige, så det er ikke den rene elendighed.

Jeg benytter mig så af lejligheden til også at afvikle en ond forkølelse, som min kone har været så rar at give videre til mig. Så humøret er ikke højt, selv om der ligger en vis rationalitet i at få afviklet to dårligdomme på én gang. Når nu det endelig skal være ...

Jeg må se, hvordan det skrider fremad. Måske ender jeg med bare at løbe nytårsløbet som et træningsløb og så forsøge at løbe en god tid til den halvmaraton, som Sparta afvikler som testløb i marts/april. Det ville sådan set også være fint nok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uge 11 af 20

I forrige uge løb jeg som nævnt 60-70 km, og i denne uge må det blive hele 80-90 km. Jeg har sat distancerne op hen over ugen og har fx løbet 24,2 km i dag, så selv om jeg stadig har holdt igen med tempoet, så har jeg faktisk holdt mit andet løfte mht. træningen, nemlig at sætte mit ugevolumen op. Fredag løb jeg en 14 km-tur, hvor jeg over 3 x 1,2 km satte tempoet lidt i vejret, og det gik fint, så jeg er så småt på sporet igen.

Mine ømme ribben øffer ikke helt så meget mere, og når jeg taper den venstre side op med noget bredt kinesiotape, kan jeg faktisk ikke mærke noget, når jeg løber. Fidusen med tapen er, at den venstre brystmuskel ikke hopper så meget op og ned, og det fjerner den sidste rest af ømhed. Jeg har ikke 'Barolo-patter' (endnu), men brystmusklerne 'hopper med', når man løber, og det kan man modvirke med tapen.

Uge 12 af mit træningsprogram, som jeg går ind i nu, er faktisk en recovery-uge, så det passer fint med, at jeg vil prøve at snige lidt mere af programmets tempo ind igen. Jeg har dog stor respekt for ømheden, så det sker gradvist. Jeg er realistisk set nok først oppe på fuld damp igen om 2-3 uger. Den ufrivillige pause i tempotræningen giver dog gevaldig lyst til at løbe, så det er jo godt nok. Og så har jeg som nævnt fået sat noget volumen på.

Jeg tror såmænd nok, at grundformen stadig er der, for i dag løb jeg lige over 24 km i ro og mag. Det skulle bare være en lang distancetur i langsomt tempo, men det får så godt nok heller ikke pulsen særlig meget i vejret, så grundlaget er der endnu.

Screenshot_20181104-122059_Connect.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får stadig sneget mig sidelæns tilbage til træningsprogrammet. I dag skulle den stå 3 x 1 km tempo med kun 3 minutter imellem, men det ændrede jeg til 3 x 1 km med 2 km imellem. Til gengæld løb jeg lidt længere end foreskrevet med knap 14 km i det hele.  De 3 x 1 km landede på 4:21, 4:21 og ja, godt gættet, 4:21. Vel ikke på niveau med før mit rullefald i Frederiksberg Have, men heller ikke helt håbløst. Så det går stadig fremad. Det er i hvert fald ikke svært at se, hvor de tre tempointervaller ligger henne på dagens pulskurve :raisebrow:

Screenshot_20181107-163614_Connect.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uge 12 af 20

Første uge, hvor jeg næsten er tilbage ved mit træningsprogram. Med 3 x 1 km tempo onsdag som vist oovenfor. Og fredag en 10 km-tur med 3 km opvarmning, 4 km sammenhængende tempo og 3 km afjogning. De 4 km tempo lød på 4:33, 4:32, 4:34 og 4:38, så det var også OK stabilt.

Programmet for denne uge bød egentlig på en 5 km hurtig tur i dag, men jeg foretrak lidt distance, så jeg løb 3 km fra FW på Frederiksberg til Østerbro og løb 15 km til Sparta fællestræning og derefter 3 km tilbage til FW. Rigtig rart at løbe i en gruppe igen, og med 5:00/km havde jeg også fundet det helt rigtige tempo. 

Så ugen lander på 84 km i det hele. Utroligt nok har jeg stadig lidt ømhed dér, hvor jeg trykkede ribbene, men det generer ikke mere under løb. Det kommer alligevel bag på mig, hvor lang tid, det kan tage at slippe helt af med det, men - som jeg tidligere har været inde på - så var det også en langvarig affære sidst.

Den kommende uge ser ond ud på papiret, men jeg er ved at at have 'indhentet mig selv', så jeg kaster mig ud i det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onsdag ...

Det betyder altid en eller anden form for tempotræning, og i dag var ingen undtagelse. Løb Damhussøen og -engen, hvor det blev til 5 x 1 km med 500 meter jogging imellem. Intervallerne lå på ml. 4:16 og 4:24, så det var okay i en snæver vending. 

Screenshot_20181114-164154_Connect.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg bliver til stadig imponeret over din puls, at du kun kommer op på 137, hvor du har haft intervaller med en bedste tid på 4,01

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now