Henrik S.

Motion i balance™

Recommended Posts

3:00 præcis på Kystholmen fra vest til øst her til morgen. Troede ellers, jeg kunne presse den under 3 minutter, men det blev den lige præcis ikke. Det virker, som om der er lidt mere skud i benene igen. Dog stadig et stykke op til den hurtigste på Strava, som er 2:14 fra vest mod øst. Der må godt nok være smæk på.

Edited by Henrik S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 minutter er da slet ikke tosset - det var endda været modvind.

2:14 wow. Den er vist ikke lovlig for man må vist skulle holde over 50 for nå det, sådan lige umiddelbart vurderet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jow, jow, der er da blevet trænet lidt i den forgangne uge, og det er sket efter samme mønster som hidtil.

Mandag - fuldstændig træningsfri(!).

Torsdag en løbetur i OK tempo på 7 km.

Onsdag 6,5 km løbetur med pitstop i FW til en omgang styrketræning. Det var godt nok en varm dag.

Torsdag 50 km solotur på racercyklen i et OK tempo.

Fredag blev det kun til en 5 km løbetur. Resten af dagen gik op i arrangementer og aftaler.

Lørdag morgen 37,4 km på cyklen inkl. 3 tempointervaller på Avedøre Holme.

Søndag glimrende klubtræning med ABC Motion, knap 90 km og en tur, der gik ud omkring Roskilde.

Cykeltræningen søndag var sgu også på den varme side, men man bliver jo heldigvis kølet lidt af fartvinden. Synes ikke, jeg var helt så medtaget af græspollen, selv om jeg ikke havde taget histamin, så måske er det ved at lette lidt.

Var for øvrigt ude for noget pudsigt med histaminer. Tager normalt Clarityn (eller kopiproduktet Mildin). Så købte jeg noget med et andet aktivstof (Alnok), men de ophobede simpelthen væske i kroppen. Jeg fik sådan nogle helt runde og oppustede ankler(!). Så kiggede jeg på indlægssedlen og kunne se, at væskeophobning i kroppen var nævnt som en (sjælden) bivirkning. Så dem droppede jeg med det samme igen. Har heller ikke taget de andre siden, da jeg lige i de her dage ikke føler mig så hårdt ramt. Nu går vi også ind i en køligere og lidt mere fugtig uge, heldigvis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå, men altså, selv om det kun bliver til højst tre gange cykling om ugen, så summer det sig alligevel op. Jeg overvejede lige at nappe 6 km mere på turen i dag :)

Sidste uge var business as usual med 3 x cykling og 4 x løb, så vidt jeg husker. Min gamle ven, anstrengelsesastmaen, meldte sig dog igen med fuld styrke til træningen onsdag. Sandsynligvis udløst af pollen. Så nu har jeg fundet min Bricanyl frem og købt mig et peakflowmeter for at måle på iltoptagelsen og gribe det lidt mere systematisk an.

Jeg er siden sidst blevet fuldstændig overbevist om, at det er pollenbetinget anstrengelsesastma, jeg døjer med. Jeg blev jo tjekket for det hos lægen sidste forår, som ikke fandt noget, men ved den test løb jeg en tur rundt om en af søerne og derefter tre gange op og ned ad trapperne hos lægen. Og helt ærligt, der er jeg jo knap nok varmet op endnu, så selvfølgelig var der ingen forskel.

Skalaen på sådan et peakflowmeter går op til 800 l/min, og min maxværdi behøver jeg ikke at måle hele tiden, for på den god dag kan jeg puste den i bund. Nu tog jeg godt nok et sug Bricanyl før træningen i søndags, så jeg var ikke så hårdt angrebet, men kunne dog højst blæse peakflowmeteret op til 700 l/min efter turen, så der var en forskel. Nu mangler jeg bare at måle på værdien, når jeg ikke har taget Bricanyl for det og får problemer med vejrtrækningen.

Til gengæld har jeg virkelig fået min ryg og lænd under kontrol, så der er da heldigvis også nogle ting, der går fremad.

Udklip.JPG

Edited by Henrik S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

14 km med 4:45 min/km i dag. Ikke imponerende, hvis det havde været på cykel, men nu var det heldigvis løb. Det er faktisk et helt OK tempo, men jeg tog så også et hvæs Bricanyl først. Eksperimenterne fortsætter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fællestræning på en søndag, hvor jeg også nappede et hvæs Bricanyl før og under træningen. Det gav jo straks mere luft, og jeg var virkelig godt kørende på strækningerne med fri leg, en strækning med enkeltstart og bagefter en ordentlig omgang holdløb på flyvepladsen. Jeg tog en omvej i forhold til de øvrige, da jeg skulle hjem og trillede uden det helt store drama Tyren rundt på 21:09 - endda med en gennemsnitspuls på 114, så man kan ikke sige, at jeg har overanstrengt mig. Alt sammen understreger det min mistanke, ja, overbevisning om, at det har været pollenudløst anstrengelsesastma, jeg har døjet med. Det var en helt anden fornemmelse i dag.

Dagen endte med 107 km i det hele, og denne uge har budt på 4 x cykling og 3 x løb i stedet for det omvendte. Og nu kalder dagens etape i TdF.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsætter i øvrigt vægtoptimeringen af cyklen og har skiftet Fizik-sadlen ud med en Tune Speedneedle med alcantara. Den vejer 87 gram, og jeg ved fra 'gamle dage', at den passer min mås godt. Det har også vist sig at holde stik, for jeg sidder godt på den. Modsat de rendyrkede carbonsadler har den en smule polstring de helt rigtige steder, så man kan sidde længe og komfortabelt på den. Saddelpinden, som cyklen er født med, er en FSA K-Force carbon, og selv om Cannondales egen SAVE-saddelpind i carbon er en smule lettere, så er det vist ikke investeringen værd. Styret og frempinden er Cannondales eget sæt i aluminium, og det beholder jeg vist bare. Det fungerer godt, og nu er den altså omkring de 7 kg, hvor jeg tænker, at yderligere vægtoptimering begynder at blive rigtig dyrt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begynder at kunne se fordelene ved både at løbe og cykle. Det giver lidt mere variation, og det aktiverer kroppen på forskellige måder. Det vidste jeg naturligvis godt, men det er sjovt at få det prøvet af. Mit tidligere bøvl med ryggen er nu ved at være helt væk, og når turen om nogle dage går sydpå på ferie, kan jeg nøjes med at pakke løbeskoene og holde formen ved lige uden at slæbe cyklen med. Så bliver der nok lidt ømme cykellår igen ved hjemkomsten, men mon ikke det fortager sig hurtigt. Jeg er jo kun væk i 14 dage.

Det samme kommer til at gælde til vinter. Indtil videre regner jeg med at fortsætte cykeltræningen hen over efterår og vinter, men hvis vi - for en gangs skyld - får en rigtig hård vinter, kan jeg jo bare løbetræne, hvis det bliver for surt. Man kan løbe i al slags vejr og i alle former for føre, men jeg må ærligt tilstå, at frostgrader, spejlglatte veje og høj sne ikke lige er mig rent cykelmæssigt. Hvis jeg fortsætter med både/og kan jeg jo skrue op og ned for hhv. løb og cykling, som det passer bedst i forhold til vejr og vind.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now