BACK! Siddesår, hva så? Watt, vand og vilje!


WatArm
 Share

Recommended Posts

Han sidder meget langt tilbage, han kunne godt komme lidt længere frem og stadig holde sig inden for de 7 cm. han skal sidde bag kranken. Dertil kunne han godt få styret lidt længere ned eller sadlen op, så har bliver fladere hen over ryggen. Det ville sammenlagt gøre han er mere åben i hoften og fylder mindre i vinden = mere fart og kraft. Men det er self. bare min holdning og mening.

Sjov betragtning :smile: UCI reglerne siger at sadlen max må være 5 cm fra kranken, og umiddelbart synes jeg da også at han sidder relativt langt fremme kontra hans lårben? Højden på sadlen hænger jo sammen med hvor lange hans ben er, og med mindre han skal gå en størrelse ned på cyklen tror jeg ikke han kan komme længere ned foran.

Link to comment
Share on other sites

Godaw og velkommen til Watarm´s skadesblog...!

Sådan burde min titel på min blog nok være, for det er et skadehelvede eller rettere et knæhelvede. Ca 10 uger er der gået nu siden jeg fik avs i mit venstre knæ under en løbetur. Har været ved lidt forskellige fysser i gennem den 10 ugers periode, men ingen af dem har præsteret at give mig håb om, at jeg nok skal bliver triklar igen. Jeg siger ikke de ikke kan deres profession, de har bare ikke lige helt kunne gennemskue mit venstre knæ.

I dag var det så tur til en ultralydsscanning for at se om, den kunne bevise hvad der egentlig forgår. Jeg forklarede til min nye fys, at jeg har ondt/spændinger langs venstre side af lægmusklen, samt ømhed/smerter lige bagpå knæet og nogen spændinger foran på knæet. Som sådan set ikke har forandret sig særlig meget i løbet af de her 10 ugers skadehelvede.

Men lidt gel på knæet og i gang med scanningen. Det var faktisk mere eller mindre positivt. For der hvor jeg blev menisk(lateral menisk skade) opereret for 7 år siden, så fint ud. Det var faktisk generelt for min menisk. Den var slidt og brugt, men med min alder(lyder sgu gammelt) og det relative høje aktivitets niveau jeg har haft siden jeg var en bette fyr. Så synes han ikke vi kunne give menisken skylden for alle de problemer jeg oplever! Dog var der væske foran på knæet, og nok det jeg oplever som de irriterende spændinger foran på knæet. Så fik et stykke tape på foran på knæet, som gerne skulle tage lidt belastningen på knæet = væsken muligvis forsvinder.

Så er der ømheden bag på knæet og ned i læggen. Det er et muskelært problem, højest sandsynligvis pga overtræning! Så fik æren af at prøve akupunktur for første gang, der gerne skulle afhjælper de smerter jeg har der. Så skal holde mig lidt i ro til onsdag, hvor jeg så skal tage en lille løbetur, for at se om smerterne kommer med det samme, eller om det allerede har hjulpet lidt med akupunkturen. Bliver spændende!

Kæft en lang smøre det blev :bigsmile: Men for at gøre det kort.

Positivt

1. Menisken så fin ud, frygtede den var helt ødelagt.

2. Det er muskelsmerter jeg har, som med rette behandling kan kureres 100 %.

Negativt.

1. Der er væske i knæet.

2. Hvis det bare er en overbelastningsskade, er det lidt mærkeligt at der ikke har været forbedring i de 10 uger, hvor jeg har skruet næsten helt ned for trænings mængden.

Men fremtiden siger

Lille løbetur onsdag, for at se om det har hjulpet lidt med smerterne.

Tid ved fyssen igen torsdag morgen, hvor jeg siger at det har hjulpet helt vildt :4thumbup: Meen nu må vi se...

God træning til jer der kan :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej Mol, long time!

Nu skal jeg se om jeg kan gøre det kort, bliver nok lidt svært!

Mit sidste halve år har været frygtelig, altså rent træningsmæssigt! Som i kan se i mine tidligere indlæg, var jeg meget i tvivl om hvad der gjorde at jeg havde daglige smerter i mit venstre knæ. Div. fysser prøvede alt fra akupunktur, tape, indlæg og en ultralydsscanning, men der var ikke noget som gjorde at jeg fik det fysisk bedre.

Så det endte med at jeg fik en tid til en MR-Scanning af venstre knæ i November. Den viste så at jeg havde en større flænge i min venstre menisk. Samme skade som jeg havde i 2003, hvor jeg fik et vrid i mit knæ til fodboldtræning! Så jeg blev opereret på Hamlet, Aarhus d. 12 Januar og fik en DonJoy skinne på og et par krykker med hjem.

DonJoy'en skulle jeg havde på i 6 uger, hvor jeg de første 4 uger ikke måtte støtte på venstre ben. Det resulter selvfølgelig i at ens muskler forsvinder som Armstrong til en dopingkontrol!

post-25270-015125700 1332286459_thumb.jp

Sådan så mit ben/knæ ud 5 uger efter operationen, hvor jeg stadig havde en uge tilbage med DonJoy på! Og ja, har tynde stænger i forvejen, så det hjalp sgu ikke lige frem på det :laugh:

Men nu er der så gået lidt over 2 måneder siden operationen, og synes det begynder at gå stærkt nu med styrken og det at føles at have et normalt knæ igen. Udover de øvelser jeg nu skal lave for at få styrke og stabilitet i benet igen, må jeg nu cykle på motionscykel igen. Så det fejrede jeg med 10 min på motionscykel i går, selvfølgelig ingen belastning på og sadlen skal skrues helt op, så jeg ikke bøjer under 90 grader. Men det var motion og det var fandeme dejligt :bigsmile:

De næste måneder må jeg så bygge stille og rolig på, svømning, cykling og løb. Det skulle så gerne ende ud i at jeg i Juni måned må træne fuldt igennem.

Men jeg må jo også være ærlig over for mig selv, at jeg nu som 28 årige har haft 2 menisk skader i mit venstre knæ. Så min store drøm og grunden til denne blog, at jeg skulle komme igennem en Ironman, muligvis bare bliver ved en drøm. Det er surt og gør lidt ondt at tænke på, men må finde nogen andre mål i livet som er fysiske mulige for mig. Men jeg håber det bedste og ser hvordan mit knæ reager de næste par måneder.

Men status pt er at jeg er begyndt i FW igen, da jeg kan bevæge mig rundt nu. Så kan da i det mindste begynde at løfte lidt vægte, når jeg ikke kan lave det vilde cardio træning. Men da mit MOL navn desværre er 100% korrekt, er det op af bakke med de vægte. Men jeg vil forsøge at følge et godt program, jeg har fået en mate til at lave til mig.

Udover styrketræningen er jeg også begyndt på en lidt mere sund livstil, da lysten til at leve/spise sundt sjovt nok forsvinder lidt, når træning ikke er en mulighed. Det er faktisk så slemt at jeg dagen før Kbh Marathon 2011 vejede 76,4 kg = Topform :4thumbup: Men dags dato siger vægten 86.9 kg. :nonono: Det holder ikke, så ud med det klamme og ind med det sunde!

Nå, det blev lidt langt alligevel. Men rart at være tilbage, så håber resten af 2012 bliver evigt positivt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hold da op, sikke en omgang :crazy:

Men velkommen tilbage. Jeg har blandt andet læst dine indlæg, fordi jeg selv har døjet lidt med et knæ og en menisk, der har fået nogle ridser i lakken. Det giver lidt udfordringer på knæfronten lige nu, som jeg prøver at håndtere.

Du siger, at din første skade skyldtes et vrid i knæet, og det er jo typisik det, der giver akutte skader i menisken. Men i denne omgang var det på en løbetur, så var det "bare" for hård belastning eller er der en anden forklaring?

Under alle omstændigheder krydser jeg fingre for, at du kommer i gang med trænig under en eller anden form. Du har jo fået en topfed racer, og på cyklen kan man ikke vride knæet, så måske det er cykeltræningen, du skal satse på? :smile:

Link to comment
Share on other sites

1332316738' post='1579627']

Hold da op, sikke en omgang :crazy:

Men velkommen tilbage. Jeg har blandt andet læst dine indlæg, fordi jeg selv har døjet lidt med et knæ og en menisk, der har fået nogle ridser i lakken. Det giver lidt udfordringer på knæfronten lige nu, som jeg prøver at håndtere.

Du siger, at din første skade skyldtes et vrid i knæet, og det er jo typisik det, der giver akutte skader i menisken. Men i denne omgang var det på en løbetur, så var det "bare" for hård belastning eller er der en anden forklaring?

Under alle omstændigheder krydser jeg fingre for, at du kommer i gang med trænig under en eller anden form. Du har jo fået en topfed racer, og på cyklen kan man ikke vride knæet, så måske det er cykeltræningen, du skal satse på? :smile:

Hej Henrik

Spurgte også læge, hvordan i helvede jeg kunne få en så stor flænge i menisken uden rigtig at kunne mærke det. For jeg husker ikke rigtig at jeg fået et vrid, eller andet traume mod knæet. Det kom bare som en ubehalig smerte på løbetur, hvor jeg så måtte gå resten af vejen. I 2003 hvor jeg fik skaden første gang, låste mit knæ i 90 grader og smerten var frygtelig, hvor jeg virkelige tudede indtil jeg blev dopet på sygehuset :) Men min læge sagde at mange ældre får menisk skader ved det mindste, stige ud af bilen, for hurtigt ned af trappe osv.. Dog synes jeg ikke rigtig jeg passer til den målgruppe endnu :) Så svaret er nok en lidt svag menisk i forvejen, sammensat med for meget træning sidste år!

Ja, min kære racer nåede jeg bruge 3 gange, så må sige at den stadig står som ny :) Men du helt ret, satser på 2012 bliver et cykel år! Og La Marmotte kunne være et af mine nye mål :)

Link to comment
Share on other sites

Så er træningen i gang mod at blive, ja ved faktisk ikke hvad det skal blive til!

Men en tur i FW i går, hvor der blev trænet

5x5 reps Bænk 40,45,50,50,50 kg!

4x8 reps Military Press 20,20,20,20 kg!

2x10 reps Dips med 30 kg hjælp.

Triceps pushdowns 2x15 15kg

2x12 reps Db side laterals 5 kg.

3x10 reps Mavsen

Mine arme og bryst var syret til efter bænk, hvis jeg må bruge det som en undskyldning bigsmile.gif

Udover det gik jeg en tur på 2km i naturlig gang, ingen haltning eller smerter i knæet, så 4thumbup.gif

I morgen skal der trænes div. øvelser til stabilitet og muskelvækst i benet, samt løftes lidt vægte!

Edited by WatArm
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning bestod af

10 mins motionscykel, høj saddel+ingen belastning.

5x5 Bent over Barbell rows 22kg

10,8,6 Chinups med alt for meget kg hjælp bigsmile.gifblush.gif

2x15 Barbell Curls 14 kg

2x12 Cable seated Curl 6kg

3x8 Single Low row 40,45,50 kg

+ to øvelser til benet/knæet som egentlig gik ok!

Føler dog jeg er lidt hævet inde knæet, dog intet at se på det!

Men nu er hvile dag i morgen!

Go´week..

Link to comment
Share on other sites

Mjelloo..

Da jeg som tidligere har skrevet, har taget omkring 10 kg på siden 21 maj sidste år, pga jeg har spist som det har passet mig, samt ingen træning siden 26 juni 2011. Så er jeg igen startet med at spise fornuftigt, som jeg gjorde inden skaden. Det siger 6 måltider dagligt, hvor jeg så lige nu er lidt i kalorieunderskud, da jeg lige skal have smidt lidt kilo. Men det er sgu svært når man ikke rigtig kan træne noget cardio, da jeg ikke rigtig må bruge knæet endnu. Så det går sgu laaangsomt! Og så hjalp det jo heller ikke at svigermor servede bøfsandwich i fredags, plus at min egen Mor havde flæskesteg med hele svineriet på menuen igår. Så nu er de to langt på køl bigsmile.gif

Men fik trænet lidt i går og i dag!

Mandag

5x5 Bænk 40,50,52.5,52.5,55 kg

4x8 Military Press siddende 17.5,17.5,20,20 kg

Dips 10, 10 med 40 kg hjælp!

2x12 Dumbell side laterals 5 kg

3x12 Triceps pushdown 17.5,17.5,20 kg

+ lidt til benet

Tirsdag

10 mins motioncykel højsadel, ingen belastning!

5x5 Bent over barbell rows 20,20,20,20,20 kg - Det er lige på grænsen til hvad jeg kan presse knæet til!

3x10 Chinups med 40 kg hjælp

2x15 Barbell curls 14 kg

3x8 cable curl 5,7.5,10 kg.

+ lidt til benet

Udover det har jeg købt en fedttang, men synes den er lidt besværlig at bruge. Nogen der har en god guide til mest nøjagtige måling?

Men lige meget hvad, tror jeg min fedt% ligger omkring de 22-23%. Den skal skæres med minimum 5% inden 2012 er ovre!

/Christian

Link to comment
Share on other sites

Lige en træningsupdate..

Torsdag (sidste uge)

5x5 Bænk 40,50,50,52.5,52.5 kg

5x5 Military Press 20 kg

4x10 Close grip bænk 30 kg

3x10 Dumbell side laterals 5 kg

2x15 Triceps pushdown 17,5 kg

+ træning af ben

Fredag

15 mins motioncykel, Snit på 49 watt :)

5x5 Chin ups med 35 kg hjælp

3x10 Bent over Barbell 40 kg

3x10 DB curls 12 kg

3x10 Cable curls 7.5 kg

4x10 Mave

Mandag

15 mins motionscykel

5x5 Bænk 50,55,55,55,55 kg

3x10 skrå db bænk 14,16,16 kg

5x5 Triceps pushdown 22.5,22.5,25,25,25

3x10 Triceps db 6 kg.

Idag Tirsdag

4x6 Bent over barbell 20 kg

4x6 Chin ups med 35 kg hjælp

4x6 Cable rows 30 kg

4x6 Db curls stående 12 kg

4x8 Cable curls 7.5 kg

Ben

3x10 Step up 12 kg

3x10 Leg extensions 30 kg

3x1 mins balance øvelse

Hviledag i morgen og så ellers træning Torsdag, Fredag!

/Christian

Link to comment
Share on other sites

Efter træningen tirsdag, fik jeg lidt små ondt i mit knæ. Havde en dunkende smerte fornemmelse i knæet når knæet var afslappet, hvis jeg gik rundt forsvandt det! Det varede ved hele onsdag og forsvandt først natten til torsdag, men så har der heller ikke være noget siden. Men for at ikke provoker knæet mere, har jeg nøjes med at cykle lidt på motionscyklen torsdag, fredag og igår, som er gået uden problemer!

Har faktisk skruet lidt op på belastningen på cyklen, så er helt oppe og træde knap 60 watt :bike:

Det er de små sejre der tæller :smile:

Men ellers har jeg bare styrket torsdag, fredag og i går. Det går meget godt, udover at jeg er træt af at være den slappeste i centret....! :smile:

På torsdag skal jeg til sidste kontrol ved lægen der opr. mit knæ. Umiddelbart tror jeg alt er som det skal være, så håber han har samme holdning. For så kan jeg begynde at drømme lidt om mit landevejs comeback, for hvis alt er som det skal være, må jeg tage års første udendørs cykel tur i slutningen af Maj. Det vil være fantatisk!

/Christian

Link to comment
Share on other sites

Hey..

Kontrollen ved lægen gik heldigvis som forventet. Han synes det så rigtig fint ud, og kunne kun fremprovoker en lettere smerte ved at trykke direkte der hvor menisken blev syet. Eneste minus var dog at min muskelatur stadig er meget ringe på venstre ben, men som han sagde "Muskler forsvinder på uger, og kommer igen på måneder" :) Så jeg skulle have rigtig god tålmodighed og bygge stille og rolig på!

Men de sidste par dage har jeg været i FW og træne alle muskler fra top til tå :bigsmile: Det forsætter jeg med i næste uge + en bette tur i svømmehallen, bliver fedt at komme til at svømme igen!

Go week!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Mol..

Kan se det snart er 2 år siden, jeg sidst skrev et blog indlæg. En blog der aldrig rigtig kom i gang, da mit 2012 var en lang skade. Så lysten til at blogge og motioner forsvandt stille og rolig. Dog var jeg stadig skabs´moller og fulgte stadig med de blogs der havde min interesse.

Men der sker jo lidt på 2 år, så der er jo sket et par highligts.

*****Fået en datter.

****Købt et hus

***Taget et par kg på.

**Blevet opereret 1 gang yderlig i mit knæ.

*Fået cyklet en del kilometer i 2013

Det er sådan set det mest spændende de sidste to år i mit liv :happy:

Men da jeg startede denne blog, var jeg jo kommet med på tribølgen som mange andre, dog braste den drøm relativ hurtigt pga knæet. Men målet med bloggen var vejen mod en Ironman. Det kommer nok ikke til at ske nu, ja har stadig ikke opgivet drømmen. Men det kommer jeg lige ind på, på et senere tidspunkt.

Min "nye" blog her vil umiddelbart blive ren cykelblog, da det er her jeg har min fremtidig mål, som egentlig er rimelig simple --> Kør rigtig stærkt!

Men nu er jeg i gang igen, det er fedt. Jeg vil lige komme med lidt sæsonmål osv næste blog..

God weekend

Link to comment
Share on other sites

KIna ramme!

Et af mine store ønsker i år, er at jeg får mig en enkeltstartscykel. Som bl.a skal bruges til enkeltstartcuppen i min klub. En cup som består af 4 afd, hvor der bliver kørt om små præmier, men meget ære og håneret!

Jeg har kigget lidt omkring på nettet, hvor jeg har forelsket mig mange dejlige cykler. Men problemet for dem alle, er at de er out of reach rent økonomisk, men mindre jeg rammer lottoen på lørdag. Det vil jeg nok anse så usandsynligt, så har tænkt lidt alternativt.

Men i min søgning efter cykler, kom jeg forbi et forum, hvor kinarammer blev diskuteret livligt. Jeg skimmede igennem div. poster og fik det indtryk at helt skidt var det nok ikke, hvis man holdte sig til nogen bestemte kina forhandlere og rammer. Jeg læste lidt videre og kom til den konklusion at hvis man holdte sig til f.eks "firmaerne" Dengfubikes, så var der en god chance for at rammerne havde en hvis kvalitet.

Den specifikke ramme jeg er interreseret i er FM086 ramme, som ser sådan her ud

1z5rc46.jpg

Hvor evt endelig look skulle blive i stil med dette

2pobjx4.jpg

Men jeg prøvede at sende en mail afsted til Dengfu, for at høre hvad de ville have for rammen!

Svar

Hi

Thanks for your kind email

This is our FM086 TT frameset, the price is $1000.00/set, include frame,fork,seatpost,stem,headset and TT handlebar

They are in UD finish, pls see sample picture

We can make OEM design to you, all painting colors+personal logos, but should pay for decals or painting cost

So what design of framest you want??

We can ship all items to you by EMS, the shipping cost to Denmark is $85.00 by EMS

If confirm the final order, pls contact me at any time

I am waiting for your kind reply soon

Have a nice day!

Kathy

Så langt så godt, så skal man bare lige være opmærksom på at der kom told oven i. Så umiddelbart vil prisen ca bliver 8000-9000 dk.

Så skal der findes geargruppe, hjul osv. Så ender det nok med at endelig beløb løber op i knap 15.000-20.000 kr. alt efter udstyr der monteres.

Det hele er nu bare en lidt løs idé, men synes nu det kunne være et sjovt projekt at kaste sig ud i. Men om jeg tør, er nok tvivlsomt. Nogen af jer der har Kina erfaringer? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Årets første træning udenfor, følte mig lidt ligesom en ko, der har stået indenfor en hel vinter :laugh:

vGhxXKP.gif

Det var sindsygt dejligt at få lidt vind i hovedet, i stedet for at sidde på hometraineren. Solen kiggede også lige frem tilsidst, så det var super.

Dagens træning var 2 timers rul med 3x 15min pulszone 153-167p, så en dejlig nem dag.

Min træning tager udgangspunkt i bogen 12-week winter training program som Jesper Medhus er forfatter til.

12-weekwintertrainingprogram.png

Jeg kender ikke Jesper andet jeg er signet up til hans hjemmeside www.training4cyclist.com, hvor der i ny og næ er et par spændende artikler. I år faldte jeg så over hans bog om vintertræning, så tænkte at jeg vil prøve det.

Umiddelbart er det ikke det store hokus pokus i det. Bare et solidt 12 ugers program, der tager udgangs punkt i en 5 mins og 30 mins max test. Men vil jeg lige komme ind på senere, hvordan min tal så ud der.

Sæsonmål 2014

Mit overstående mål i år er at komme til at køre stærkt, rædi stærkt :laugh: Men for at gøre det lidt mere specificeret, så er føste store mål i år Grejsdalløbet d. 11 maj. Sidste år kørte jeg det på 7 timer og 15 min ren cykeltid. Officelt var vist en halv time langsommere pga 2 punkteringer de første 17 km :thumb_down:, samt en god pause efter de første 100 km.

Så min målsætning i år var at køre på mellem 6t og 30 og 6t og 45 min. Men desværre har de lavet ruten om til i år, så den i år hedder 220km i stedet for de 200km. Det ødelægger jo lidt min målsætning. Så tænker lidt at målsætningen i stedet skal være så tæt på 7 timer som muligt.

Udover Grejsdal, har vi den årlige Craft Enkeltstarts Cup i klubben, som løber over 4 afd. Sidste år kørte jeg de 4 afd på samlet 3t 1m og 54 sek. Det skal selvfølgelig også forbedres, men har ikke lige helt regnet ud hvad der vil være realistisk.

I forbindelse med enkeltstarts cuppen drømmer jeg også om at skaffe mig en enkelstartscykel. Har et par emner på hånden, men ikke noget helt konkret i nu. Kæresten er desværre ikke helt med på planen om en cykel mere :thumb_down: Men hvis jeg plager længe nok, så plejer tingene at lykkes :laugh:

God weekend

Edited by WatArm
Link to comment
Share on other sites

Last Chance

Som skrevet mange gange efterhånden i tidligere indlæg i bloggen, så døjer jeg meget med mit venstre knæ. Eller det vil sige at i dagligdagen, på cyklen og i svømmehallen f.eks så er der ikke de store problemer. Men hver gang jeg prøver at løbe en tur, så er balladen der straks. Sådan har det været de sidste par år. Jeg har selv prøvet at træne det lidt op med styrke og balance øvelser, men det har hele tiden været nogen halvhjertet forsøg.

Jeg har jo stadig et stærkt men spinkelt håb om at jeg en dag kan kalde mig Ironman. Jeg er dog også af den holdning, at hvis det f.eks skal tage 13-14 timer+ at gennemføre, så kan det være lige meget. Målet, hvis det skulle blive aktuelt, vil være en tid på sub11t. En tid, der i min nuværende situation kræver mange mange træningstimer, men en udfordring jeg vil elsker at tage op.

Men inden jeg drømmer mig alt for langt væk i tritræningsplaner, nyt trænings gear osv osv, skal jeg også være realistisk og indse at lige pt kan jeg ikke løbe 2 km uden at få smerter. Derfor har jeg forhørt mig lidt rundt i det Nordjyske, for evt at finde den mand/dame der kunne hjælpe mig. Mange pegede i retningen af manden bag

top_logo_1.1.jpg

Manden hedder Jacob Iversen og har et imponerende CV. Så jeg var egentlig ganske spændt, da jeg troppede op i klinikken første gang. Men for at gøre det lidt kort, så virkede Jacob som en behagelig og kompetent fyr. Han var egentlig tilfreds med hvordan mit knæ reagerede på hans undersøgelse. Så vi lavede en 6 ugers plan, hvor målet om 6 uger gerne skulle være en solid løbetur på asfalt uden nogen form for smerter. Træningsplanen består af 3 ugentlige styrkepas, hvor træningen udelukkende er fokuseret på de muskler der bruges til at løbe med. Udover der 3 ugentlige styrkepas, må jeg gerne cykle og svømme så længe knæet ikke brokke sig.

Så den 6 ugers plan startede i går, hvor jeg havde første styrketræning under supervison af Jacob, så der ikke var tvivl om øvelserne. Det eneste negative ved at være startet op på den 6 ugers plan er, at jeg nok bliver nød til at droppe ud af mit 12 ugers vintertrænings cykelprogram, da jeg tror det vil være stor belastning af knæet, samt tiden ikke er til det. Men tanken om at kunne komme til at løbe i gen, gør at det ikke er noget problem at stoppe midtvejs i 12 ugers programmet.

Tilsidst skal det dog lige siges at Jacob ikke er naiv. Han erkender at jeg har haft meget vrøvl med knæet, og derfor er det muligt at de diffuse smerter jeg har i det, ikke kan forklares og vil gør at jeg ikke komme til at løbe.

Men nu gir jeg det en sidste chance og klør på de næste mange uger, så håber jeg bare det bedste.

Hyg jer

Edited by WatArm
Link to comment
Share on other sites

4 ugers styrkeprogram

lunapic_137063802641497_2.gif

Igår var første rigtige træningsdag med 4 ugers programmet. Lige for at ridse det op består planen i --->

4 uger - 2-3gange pr uge (jeg satser på 3, da jeg så skruer ned for cykeltræning)

Uge 1+2 Let---->Moderat

Uge 2+4 Moderat---->Hårdt

Opvarmning består af Crosstræner 15-20 min 160-200watt.

1) Mavebøjning med fokus på muskelspænding midtmave samt sidemave(et ord? :laugh: ) 4x10 stk

2) Ryg 5x20

3) Benpress

  • To ben 2x10
  • Et ben 3x10 pr ben
  • Et ben med løftet hæl 3x10 pr ben​

4) Legpress 4x10 pr ben

5) Baglår 4x10 pr ben

6) Sidesprællemand 4x10

7) Balance på et ben på bold/bræt

  • 3x10 pr ben
  • 1 bens knæbøj 4x5​

8) Benspred 4x10

9) Walking Lunges med frontfod landing med 10 kg vægt, 15 skridt pr ben x 6 reps.

10) Løb på bånd 10 km/t

  • Uge 1 = 1km
  • Uge 2 = 1.5km
  • Uge 3 = 2 km
  • Uge 4 = 3 km

Det viste sig at være overraskende hårdt, jeg måtte faktisk opgive at gennemføre walking lunges, da mine ben/lægge var syret helt til, så det blev kun til 2 reps. Men udover lidt syre i stængerne tilsidst, var der ikke smerter eller ømhed under nogen af øvelserne, så det var en god start.

I dag står den på en rulletur på raceren, 1 time til 2. Lørdag og søndag, bliver styrke og en cykeltur!

God weekend..

Link to comment
Share on other sites

Februar status

Så er februar vel overstået, en måned hvor jeg bare regnede med at skulle cykle og svømme en masse. Det har jeg egentlig også gjort, men udover det blev også til et besøg hos Jacob/MovementLab for at få hjælp/afklaring på mit knæ ang. løb. Det var spændende at snakke med Jacob, og håber at den plan vi har lavet udvikler sig positiv.

Men i februar blev det til --->

Cykling - 17t 20min = 502 km

Svømning - 5t 55min = ca 9 km

Styrke - 3t.

Samlet for året er jeg på --->

Cykling - 33t 35min = 946 km

Svømning - 15t 40min = 20.6 km

Styrke - 5t.

Samme tid sidste år, stod cykeltælleren på et rundt nul. Så det er rart at være knap 1000km foran pace i forhold til sidste år!

Her i marts vil main fokus være på min knæplan, som består af 3 ugentlige styrkepas. Udover det vil jeg flette et par cykelture og svømmeture ind, så længe helbredet holder til det :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Styrke, svømning og lidt nyt udstyr!

Træningsmæssigt har denne uge end til videre stået på et styrkepas i Tirsdag, hvor jeg gik fra let niveau til moderat niveau. Så der kom lidt flere kg på div. øvelser, men knæet tog heldigvis godt i mod det, så ingen umiddelbar problemer. Dog fik jeg en stærk smerte/ømhed i højre hoftebøjer, da jeg manglede de sidste par øvelser. Var stadig lidt øm om aften og dagen derpå, men her i dag kan jeg intet mærke, så er klar til et styrkepas i morgen igen.

Udover styrken har jeg også fået 2 plasket mig igennem to svømmepas, det ene på 1 time og i dag på 1 time og 15 min. Mit svømning er noget ustruktureret, altså jeg sørger for at varme lidt op, og så laver jeg bare lige lidt forskellige øvelser, som jeg har fundet på nettet. Det er som sådan udemærket, for jeg kan mærke at jeg flyttet mig rimeligt, men vil jeg selvfølgelig også når mit udgangspunkt var drukne.

Men har det bare bedst, når jeg har et program at gå efter. Men lige nu er fokus helt på genoptræningen af knæet, så sådan et svømmeprogram må lige komme på et senere tidspunkt, så jeg kan få lidt mere struktur på. Målet med svømningen er at kunne nappe 1 km på under 20.00 min. Jeg har faktisk ikke prøvet i nu, at svømme 1 km på tid i nu, fordi jeg simpelthen ikke har kunne svømme 1 km i et nap. Men det er niveauet efterhånden til, så glæder mig snart til at se hvor langt jeg er fra de 20 min.

Jeg har ikke fået cyklet denne uge, da min cykel simpelthen er ude af drift. Jeg har været ved at skille den lidt af, for at gøre pullyhjul, kassette osv rent for første gang i de par år, jeg har haft den. Så den er ikke lige samlet helt igen, da jeg har bestilt lidt nye dele til den, som har ladet venter på sig. :thumb_down:

Men jeg har det helt skidt ved ikke at have cyklet i snart 7 dage, det er ikke helt optimalt mod Grejsdal...!

Da jeg bestilte nye ting til cyklen, snublede jeg også lige over et tilbud jeg ikke kunne sige nej til.. ta daaa, ny hjelm

rmbs_rudy_project_sterling_front_side_60

Min gamle Bell Sweep R hjelm fra 2006, har fået lov til at komme på pension nu. For nu skal der stå Rudy på knolden :laugh:

Den skulle gerne få sin debut på lørdag, hvis jeg når at få samlet min cykel igen i morgen!

/God træning

Edited by WatArm
Link to comment
Share on other sites

Ny hjelm - fedt!

Så kom min nye hjelm med posten og den er lige så perfekt som jeg havde håbet. Så havde egentlig håbet at den skulle med på første tur her i weekenden. Men har desværre været nede og aflever min cykel til cykelmekanikeren, da jeg har hele sidste sæson døjede med en bagbremse, der ikke vil sidde korrekt. Den havde det med at flytte sig ud af position, lige meget hvordan og hvor meget jeg spændte den. Jeg havde lykkelig glemte det her over vinteren, men da jeg var ved at gøre min cykel forårs klar, kom jeg i tanke om det. Så tænkte at i år skulle det sgu du, så ud til Verner med den.

Jer der ikke kender Verner, så er det ham der har Bikebuster Svenstrup. Verner er Verner, en spøgs efterhånden ældre herre, der har sine øjeblikke på godt og ondt. Men Verner og jeg kommer nu godt ud af det, måske lidt fordi jeg er kollega med en af hans hjælpearbejdere og min svigerfar er kommet derude siden starten, tror det hjælper lidt på det.

Men Verner sagde det var et kendt problem med de bagbremser, men der var travlt på værkstedet, så han kunne havde den klar til mandag eftermiddag. Fint nok tænkte jeg, indtil jeg står op her lørdag morgen og himlen er fuldstændig lyseblå med morgensol..! Nå, må håber det gode vejr forsætter i næste uge...

Edited by WatArm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share