Motivation til forbedring af kondition


CamilleVendetta
 Share

Recommended Posts

Goddag. :smile:

Jeg er en pige på 19, som rigtig gerne vil forbedre min kondition (og også styrke mine muskler), men jeg har meget svært ved at holde motivationen.

Motion har aldrig nogensinde været min yndlingsbeskæftigelse og derfor føles det ofte som tortur for mig - det er nok mest psykisk, men pointen er der.

Og derfor har jeg brug for nogle forslag til hvordan jeg holder min motivation. Min mor kan godt lide at løbe og jeg indrømmer at løb simpelthen er min hadeform for motion, så løber bliver jeg nok aldrig. Men ja, jeg vil stadig gerne kunne holde motivationen til andre former for motion så jeg kan forbedre min kondition.

Jeg har prøvet at lave skema'er over motion for de forskellige dage - det virkede ikke, jeg glemte simpelthen bare skema'erne. Alle gode råd er virkelig velkomne!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er så hårdt for dig, at næsten alle former for motion bare er en sur pligt, så er der nok et stykke vej til at finde en høj og vedvarende motivation :smile:

For mig at se kan du gå to veje.

Den ene er at afprøve en hel stribe forskellige motionsformer – og der er mange! – indtil du finder en, der fanger dig, og du kan holde fast i. Fortsæt med i en 2-3 måneder, så burde du have indarbejdet som en vane, du ikke vil give slip på igen.

Den anden er at droppe motionen som sådan en specifik pligtøvelse, du pinedød skal have overstået. Du kunne jo overveje at få nogle sunde hverdagsvaner i stedet for. Tag cyklen, tag trapperne, gå til dine aftaler. Det er da fint nok.

Den tilgang du har til det lige nu, skal du i hvert fald have gjort noget ved, hvis det skal have en chance. Eller gå vej nummer to og sørg for at have nogle sunde vaner i dagligdagen. Man kan sagtens overleve uden at dyrke motion.

Link to comment
Share on other sites

By the way

Ofte hjælper det at gøre motionen til en social fornøjelse. Har du ikke nogen, du kan træne sammen med? Er der ikke en klub i nærheden, det kunne være sjovt at blive medlem af? Jeg ved godt, at motion i dag for mange er lig med en tur i fitnesscentret, men måske var der andre mere sociale veje at gøre det på? En aftale er rigtig god for motivationen :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg vil helt klart anbefale dig noget holdbaseret. Som det også nævnes tidligere, så hjælper det, hvis der er noget socialt i det - enten før, under eller efter.

Der er masser af undersøgelser, der viser, at fodbold eks. er sundere end løb på en hel masse parametre - også for utrænede uden forudgående erfaring. Og samtidig er det bedre til at fastholde, da det sociale aspekt er en motiverende faktor.

Nu lyder du ikke som en, der umiddelbart er den store fodboldfan, men der findes masser af andre muligheder, og jeg vil tro, at masser af andre boldspil er tilsvarende sunde i en vis udstrækning. Og helt bortset fra det, er der mange kvinder, som har tonsvis af sjov ud af at spille fodbold, selvom de ikke nødvendigvis er de store talenter.

Pointen er, at du skal finde noget, hvor du kan se det sjove/morsomme i selve aktiviteten, men hvor aktiviteten foregår i samspil med andre... :bigsmile:

God fornøjelse...!

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaring har været, at motivationen kom efterhånden som jeg kom i form. I starten havde jeg nogen at løbe sammen med (startede da jeg var omkring 14-16), nu kan jeg godt løbe alene, uden det har nogen betydning. Men det kan være en god ting, at have nogen at snakke med undervejs, så glemmer du måske lidt du er træt, og så har du pludselig løbet ca 12km. ^^

Grunden til mange ikke bryder sig om løb, er ofte, at det er så hårdt som det er. Det kan være nemmere, at sidde og hygge sig på en cykel. Men du får så til gengæld heller ikke ret meget ud af det, med mindre du tilfældigvis løber ind i stærk modvind.

Pas også på med at holde for lange pauser. Det kan være fint at tage en månedes pause en gang i mellem, plus eller minus. Men længere pauser, afhængig af så meget, kan virke de-motiverende for, at gå i gang igen. Nettop fordi de første par ture kan virke hårde, i forhold til din tidligere form.

Når du først er kommet i form, så behøver en løbetur nødvendigvis ikke, at være hårde end en gåtur til 7-eleven efter forsyninger til en god hygge aften. ;-) Der er måske nogle dage hvor du vælger at presse dig selv, og så nogle andre dage hvor du går efter distancen, frem for hastigheden.

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share