Foamroll og udstræk?


Thorhauge
 Share

Recommended Posts

Hvad bruger i udstrækning og foamrolling til? Er foamrolling bare det nye sort?

Jeg har 6-8 ugentlige træninger af varierende slags (styrketræning, hoppetræning, basket) og jeg er begyndt at blive en smule stiv / have nedsat bevægelighed. Det føles specielt som en hindring når jeg styrketræner og tæsker mine ben. Udover stivheden er jeg også bare konstant øm.

Kan jeg bruge foamrolling / udstrækning til at slippe af med nogle af de ting eller hvad bruger folk helt præcist foamrolling til?

Link to comment
Share on other sites

Foam roll / SMR bruger jeg når jeg kan mærke der er "noget galt" et sted. Det er typisk i ballen (piriformis) og adductorene.

Udstræk (en kombination af dynamisk, ballistisk og statisk afhængig af muskelgruppe) før træning er et must for mig, for at jeg kan bevæge mig ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Trenden:

foam rul før udstræk, så man kan udstrække effektivt, fordi foam/smr attender til arvævet.

Strengthcoach.com metaforérer: Arvæv er som en knude på en snor. Udstrækning er at hive i den snor. Hvis ikke knuden er bundet op, så strammer man den blot ved udstrækning. Foam/SMR binder knuden op.

Google evt. tnation + smr

Min erfaring:

stræk = damn good

SMR = det nye sort

Jeg har aldrig oplevet smr/foam som specielt wonderes(ud over akutte til trapezius-crampz), men bruger det heller ikke regelmæssigt nok til at have en effekt.

Min bedste opvarmning til understellet stræk og stabilitetstræning (bridge-varanter + plank pulls + swissball planks)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring:

stræk = damn good

SMR = det nye sort

Jeg har aldrig oplevet smr/foam som specielt wonderes(ud over akutte til trapezius-crampz), men bruger det heller ikke regelmæssigt nok til at have en effekt.

Hvis man ikke har råd til at gå til massør regelmæssigt ser jeg ingen bedre løsninger end selv at gøre det.

Link to comment
Share on other sites

F.R. er vildt effektivt. Det er noget af det bedste muskelforebyggende træning man kan lave. Godt at lave når man er blevet skadet - endnu bedre at lave inden man bliver skadet. F.R. statisk udstrækning og dynamisk udstrækning i den rækkefølge.

Link to comment
Share on other sites

F.R. er vildt effektivt. Det er noget af det bedste muskelforebyggende træning man kan lave.

Først og fremmest, muskelforebyggende? :tongue: Når det så er sagt, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du præcist har i tankerne? Hvis du mener at foam rolling har en skadesforebyggende effekt, er jeg meget interesseret i hvor du har det fra? Om det er personlig erfaring eller noget du har en kilde på?

Godt at lave når man er blevet skadet - endnu bedre at lave inden man bliver skadet.

Det afhænger vel væsentligt af skadens type, og hvor i skadesforløbet man befinder sig?

Link to comment
Share on other sites

Hvad bruger i udstrækning og foamrolling til? Er foamrolling bare det nye sort?

Jeg har 6-8 ugentlige træninger af varierende slags (styrketræning, hoppetræning, basket) og jeg er begyndt at blive en smule stiv / have nedsat bevægelighed. Det føles specielt som en hindring når jeg styrketræner og tæsker mine ben. Udover stivheden er jeg også bare konstant øm.

Kan jeg bruge foamrolling / udstrækning til at slippe af med nogle af de ting eller hvad bruger folk helt præcist foamrolling til?

Udstrækning:

Når du skriver konstant øm går jeg ud fra du har DOMS i tankerne, hvilket udstrækning ikke har nogen effekt på. Med hensyn til nedsat bevægelighed, kan udstrækning have gavnlig effekt. Statisk eller dynamisk udstrækning kan gennem stres relaxation give op til 15% ekstra i bevægelsesretningen. Varighed af den midlertidige opnåede øget mobilitet er vist ca. 1 time.

Link to comment
Share on other sites

Udstrækning:

Når du skriver konstant øm går jeg ud fra du har DOMS i tankerne, hvilket udstrækning ikke har nogen effekt på. Med hensyn til nedsat bevægelighed, kan udstrækning have gavnlig effekt. Statisk eller dynamisk udstrækning kan gennem stres relaxation give op til 15% ekstra i bevægelsesretningen. Varighed af den midlertidige opnåede øget mobilitet er vist ca. 1 time.

Den kan også være af mere varig karakter.

Jeg har fx. brugt udstrækning til at øge min fleksibilitet, så jeg kan udføre ordentligt dødløft uden at bøje i ryggen. :)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest, muskelforebyggende? :tongue: Når det så er sagt, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du præcist har i tankerne? Hvis du mener at foam rolling har en skadesforebyggende effekt, er jeg meget interesseret i hvor du har det fra? Om det er personlig erfaring eller noget du har en kilde på?

Det afhænger vel væsentligt af skadens type, og hvor i skadesforløbet man befinder sig?

Nej nej, man kan naturligvis FR sig ud af en ACL-skade.

Link to comment
Share on other sites

F.R. er vildt effektivt. Det er noget af det bedste muskelforebyggende træning man kan lave. Godt at lave når man er blevet skadet - endnu bedre at lave inden man bliver skadet. F.R. statisk udstrækning og dynamisk udstrækning i den rækkefølge.

Men før anden træning? Jeg ville umiddelbart strække ud efter træningen?

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt an på hvad træning består af, hvilken type udspænding der udføres og hvad ens fysisk udgangspunkt er.

Jeg er langdistance løber.

Så de dage jeg kommer til styrke, løber jeg derhen - vel en 2-3 km bare - laver core-træning og lunter hjem.

Jeg havde tænkt at lave det efter min coretræning?

Link to comment
Share on other sites

Nej nej, man kan naturligvis FR sig ud af en ACL-skade.

Kan ikke helt fange om du prøver på at være næsvis... :smile: Min pointe var blot at eksempelvis nyopståede skader, såsom vrid i ankler m.m. hvor der kan være blødninger, ikke bør masseres eller foam rolles. Derfor synes jeg måske det var en smule for generelt at skrive foam rolling er godt når man er skadet.

Peace...

Link to comment
Share on other sites

Men før anden træning? Jeg ville umiddelbart strække ud efter træningen?

Og hvilken effekt er du ude efter når du strækker en varm blod- og væskefyldt muskel efter din egentlige træning? Måske skulle du først svare på hvorfor du laver udstrækning?

Link to comment
Share on other sites

Og hvilken effekt er du ude efter når du strækker en varm blod- og væskefyldt muskel efter din egentlige træning? Måske skulle du først svare på hvorfor du laver udstrækning?

Det virker som om, der er meget mere i dit indlæg en som så.

Du må meget gerne uddybe din pointe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min log giver jo sig selv. Min skulder har ikke haft det så godt længe.

Jeg følger DeFrancos rutiner for over og underkrop.

Jeg kan godt google mig til lidt forskelligt mht. Defranco og stretching, men har du et konkret link til det du følger eller har taget udgangspunkt i?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt google mig til lidt forskelligt mht. Defranco og stretching, men har du et konkret link til det du følger eller har taget udgangspunkt i?

Tjek Defrancos youtube link, der taler han lidt om hvad man kan gøre for at løsne lidt op i en stram skulder.

Ellers vil jeg gerne igen slå et slag for MobilityWod

Det er en genial side, og med den burde man ikke have ømme led/muskler medmindre man er skadet. :smile:

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

Jeg er simpelthen ved at give dig en fiskestand ;)

Hvorfor strækker du?

Jeg strækker for at forebygge skader. Jeg bøvler pt med et svagt knæ, så forsøger også at få øget mobilitet i hofte og fodled. Jeg har ingen erfaring med foamroller, har købt en, men vil gerne vide, hvornår (og hvordan) det ville være optimalt at bruge den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg strækker for at forebygge skader. Jeg bøvler pt med et svagt knæ, så forsøger også at få øget mobilitet i hofte og fodled. Jeg har ingen erfaring med foamroller, har købt en, men vil gerne vide, hvornår (og hvordan) det ville være optimalt at bruge den.

F.R. statisk udstrækning og dynamisk udstrækning i den rækkefølge INDEN træning. Vil du virkelig give den gas kan du lægge en omgang FR ind på ikke-træningsdage også. Det duer ikke at strække EFTER træning da musklerne der er fyldte med væske og blod og alle led er varme og bevægelige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share