Motion kan være vanedannende


cykeltossen
 Share

Recommended Posts

Så er det vist min tur til lave en lille logbog her, efter og have læst mange af de andres og fået inspiration til at fortælle lidt om mig og min hver dag.

Data:

Navn: Steffen

Alder: 26

Nuværende vægt: 119,7kg.

Start vægt: 142,7kg

Højde: 189cm

Sport: MTB, Landevejs cykling, Svømning.

Mål: 1/2 Ironman 2013 + tabe 45kg.

Historien bag mennesket

Det hele startede for godt 3 måneder siden, hvor jeg og min kæreste som også er overvægtig lavede et væddemål da hun blev træt af og hører på mig og triathlon som jeg godt ville prøve, hun væddet med mig at hvis jeg kunne deltage og udføre en 1/2 ironman inden slutningen af 2013 så ville jeg vinde 5000kr. :)

Fedt tænkte jeg, og da jeg hader og tabe et væddemål gik jeg igang med at træne på min ny indkøbte Trek 4300 på det tidspunk, ca en uge efter kunne jeg godt mærke at med mine 135,6kg vil et ironman være mere end umuligt.

For at fortælle lidt om min kæreste og jeg, så har vi begge været overvægtig så længe jeg kan huske, vi elsker(elskede) begge junkfood, og rolig dage foran tv'et eller pc'en. vi blev forældre her for næsten 14 måneder siden og for næsten 9 måneder siden besluttede vi at vi ville gå på "slankekur" eller sagt med egene ord lave om på vores vaner og få en livstil ændring. Alle de andre gang vi har forsøgt har altid gået så dårlig at vi faktisk tog alt på igen og mere til. men som sagt for 4 måneder siden gik vi virkelig til den, min kæreste begyndte og tilføje mere end halvdelen af hendes måltider med grøntsager, hvilke er RIGTIGT flot for hende, da hun ikke har spist meget af den slag. Ud over det så gik hun igang med at træne mere end 4 dage om ugen ca. 1 - 2 time af gangen hvilke også er rigtigt flot især nu hvor vi prøver at få dagene til at hænge sammen med, rengøring bleskift og madlavning. :)

Jeg selv begyndte også og spise sundere, og droppe aftenslikken, og snolderen :) I starten af vores "lisstilændring" skete der ikke rigtig noget pånære vi begge tabte godt 5-10kg men for 2 som hver skulle tabe over 45kg.

Men for godt 3 måneder siden, gik der en djævel op i mig og jeg blev motiveret som aldrig før, vægten var igen gået op på 135.6kg og jeg beygndte at vende tilbage til vejene og Nupo som jeg erstattede nogle af mine måltider med, på denne måde kunne jeg styre mit kcal indtag noget mere og jeg fik mere tid til at tænke på noget andet end mad. Førhen havde vi begge lidt meget af for lidt protein i vores daglig måltider, så vi vare begge sulten og kunne sagtens spise meget mere end vores mavesække kunne klare.

Nu hvor jeg spiser nupo jordbærshake i stedet for morgen mad, er jeg mere mæt og kan holde timerne før næste måltid ud, dog er det sådan at min mavesæk sikkert er blevet mindre og kan ikke spise så meget som førhen.

Nååh for at gør en lang historie kort så lage vi vores madvaner om og vandt, om man vil vi holder os til små potioner og sund mad, hver gang vi bestiller junkfood hvilke vil sige 1 gang hver 2 måned, så bestiller vi ikke som før (1 x burgermenu + en pizza) men mere en pizza til deling + salat eller grønt der til, hvilket vi begge er rigtig stolte af.

Men for at tale om sporten så gik så ledes til at i henhold til mit arbejde som er sosu-elev skulle jeg jo cykle på arbejde som er godt 10km hver vej, og cykle rundt til borgerne i praktikken, jeg havde cyklet rundt på min MTB som jeg fik i julegave af min kæreste Sarah, men aldrig så meget som nu. Efter kun en måned i praktik med daglig 35 40km cykling om dagen, gik det op for mig hvor lidt der egentlig skulle til for at tabe sige, mere end og bare ændre sine madvaner, Nu havde jeg på en måned tabt godt 8kg. Hvilket vil sige 2kg om ugen, så fra den dag gik det løst.

Sporten

Jeg blev ved med at cykle og gik fra en Gns fart fra 15km/t til 24km/t på godt en måned og tabe mig selvfølgelig hen af vejen, for godt 2 måneder siden fik jeg så igen en Racer cykel af min kæreste, en Bianchi med carbon for og bag gaffel. Og tilmledt mig sjælsø rundt på 125km for NU var jeg motiveret som bare fanden, og ville vise hele verden incl. Mig selv at jeg ikke var den fede dreng i klassen som jeg altid har været, nu var mit mål at tabe mig og have det sjovt imens jeg gjorde det.

Fra jeg fik min racer til jeg cyklede sjælsø rundt havde jeg kørt på den 3 gange og jeg væddede med svoger 1000kr. På at jeg kunne klare det.

Ugen før SR prøvede jeg at cykle turen, men 20km før mål fik jeg krampe på krampe, hvilket gjorde at jeg var nødt til at hoppe af for at strække ud. Da dagen så kom og jeg hoppede i mine ny indkøbte cykelbukser og hoppede op på cyklen var jeg solgt til sporten, aldrig før har jeg oplevet og været med til sådan en fed oplevelse i mit liv (lige før det var bedre end min datters fødsel ;) hehe)

Det er svært og beskrive hvordan det var, men at de havde lukket vejene af og sponsor, master, politi og sanitetsbilerne der fulgte os og kørte med de første 20km af turen var utrolig fedt og der tænkte jeg at det er sikkert sådan de proffesional oplever det. Under hele turen var der så meget kampgejst fra de andre rytter at jeg ikke mærkede nogle kramper eller følte behov for at opgive, så hvis der var nogle med på turen fra kl. 7 af så tak

Det hele endte med at jeg kom på 1779 ud af en 2500-2600 hvilket jeg er stolt af taget i betrækning at jeg vejede godt 121kg og havde kørt på raceren 3 gange før

Men fra den dag af havde kærsten og jeg lavet et trænings program for os begge der lyder: mandag, onsdag og fredag træner hun og tirsdag og torsdag cykler jeg en 2 3 timer eller svømmer en 60 80 baner og om søndagen cykler jeg en 5 6 timer og gerne en 125km + hvis vejret og punkteringerne taler for mig

Mit mål med denne blog er og komme ud med lidt af min galde og gode historie, og måske finde andre, der er på samme trin af livet som jeg er.

Jeg vil følgende skrive her inde for at updatere omverden og mig selv, når tiden byder sig.

Håber at dem som læser får noget ud af den her

Edited by cykeltossen
Link to comment
Share on other sites

Nååh så fik jeg lige et chok, da jeg skulle op på vores nye vægt.. 119,7kg. siger lortet og den er mere præcis end den gamle, så desværre må jeg går tilbage dog siger den gamle dog 112,1kg og det er harald nyborg bedste vægt til 99kr. så jeg går DESVÆRRE tilbage til 119,7kg.

Nååh nok om det

For at snakke lidt motion, så har jeg fået program ind som hedder 40km+ cykling hver dag (frem og tilbage i skole) og igår var jeg så ude fra kl. 1830 til 2210 og kører MTB sammen med en masse andre, men desværre havde jeg nada dækmønster tilbage så stod ikke fast, men stadig en hyggelig tur.

I dag da jeg cyklede frem og tilbage i skolen, var jeg møg smaddert og ør i hele kroppen, turen igår havde tæsket min krop godt og grundigt. Håber at ømheden snart forsvinder så jeg kan komme ud, Tror jeg bruger aften på at vedl. cykel i stedet for og cykle :)

Så på de sidste 3 dage er status:

mandag fri

tirsdag og onsdag = 82km i benene på raceren og 3,5timer MTB i rude skov.

Link to comment
Share on other sites

Nåh lige for at update min lille log :)

Dagens træning blev så til 1:42min Hård MTB i Rudeskov, min krop er helt smaddert efter tirsdagens MTB i selv samme skov, dog hjalp det da jeg så hoppede i den lokale svømmehal og tog 750m crawl, i morgen hopper jeg ud på raceren og tager nogle timer i det danske land :) Glæder mig :) Er det farligt og træne så meget?? hmm hvem ved :)

MTB: 1:42

Crawl: 750m

Link to comment
Share on other sites

Nåh weekendens træning blev til 1,5 time mtb inden min møg bagskifter knækkede og jeg måtte trækkes hjem af mine 2 mtb mates da mit forsøg på at lave den til single speed mislykkedes :)

Og her i dag fik jeg cyklet 72km på raceren men da mit knæ gør ondt måtte jeg stoppe :( haft mærkeligt ondt i mit knæ siden torsdags ?9 Fandme mærkeligt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nåh jeg må vist helelr opdatere min log lidt :)

På de sidste par dage har jeg kørt 140km på raceren frem og tilbage til skolen, pga. Eksamner har jeg ikke haft samme tid, men efter jeg gik ud og scoret et 12 igår fik jeg cyklet 50km i dag, trods et knæ der driller.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med 12-tallet. Det kan jo - bogstavelig talt - ikke blive meget bedre :4thumbup:

Min egen erfaring med knæ er: Knæproblemer ved løb: Beware! Knæproblemer ved cykling: Plejer at gå over … MEN det er nok under alle omstændigheder en god ide at få lidt professionelt tilsyn. Er du opmærksom på at sidde godt og komfortabelt uden vrid i benet, når du træder? Nogle gange kan en justering af siddestillingen gøre underværker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg formoder at du kører med klikpedaler når du kører så meget.

Indstilling af klamper kan gøre underværker/smadre knæet, alt efter...

Nogle gange kan en wedge mellem klampe og sko give den rigtige vinkel. Specialized har den indbygget i skoene - men er man ikke bygget som gennemsnittet, skal man da sætte en kile i deres sko for at neutralisere den indbyggede vinken. Jaja, det er ikke ganske simpelt at cykle i vore dage :wink:

Men formodentlig kan du klare dig kun ved at tune på saddel og placering af klamperne.

Hvis du ikke har sarte knæ burde brugen af gearet ikke give dig problemer med mindre du vælger konsekvent at ligge med meget lav kadance.

Jeg er absolut enig med Henrik: du bør ikke bare ignorere det; du kan risikere pludselig at stå med et knæ der gør konstant ondt - også ude af cyklen.

Been there - done that - kan ikke anbefales.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share