Spinning og efterfølgende sult/kost


+AH
 Share

Recommended Posts

Måske nogen har det på samme måde som mig, og har fundet en løsning:

Jeg er til spinning 2-4 gange om ugen, og ja det burde give godt både forbrædings- og konditionsmæssigt...og det er jeg slet ikke i tvivl om at det gør, men når jeg så resten af dagen er SÅ sulten, lige gyldigt hvad jeg spiser, så er det som om at det hele virker lidt ligegyldigt.

Jeg er uddannet bachelor i Ernæring og Sundhed, så ja jeg burde vide hvad der er godt at spise efter træning, sørger både for at få kulhydrat og protein!!

Hvad gør i andre, der går til spinning? Spiser i bare hele dagen eller? :-)

Link to comment
Share on other sites

ja, spiser som jeg plejer, men med en smule omtanke.

Dette er alle cirka tidspunkter, og er cirka sådan det altid forløber sig de 3-4 gange i ugen jeg går til spinning. Selvfølgelig alt efter tidspunkt.

Men her er mit eksempel på en dag som i dag, hvor jeg tilfældigvis har været til spinning fra 17.00-18.00. tongue.gif

Cirka 13.30 spiste jeg 3 stykker rugbrød med diverse pålæg til

15.00 slog jeg 2 gulerødder ihjel

og 20 minutter før start kvalte jeg lige en banen.

Da jeg kom hjem fra spinning slugte jeg en dåse tun, cirka 18.45

og lige nu sidder jeg og venter på at konen skal komme hjem fra banko(..........), så vi kan få kylling i folie 4mewantfood.gif

Men generelt altid op til spinning slår jeg et par gulerødder ihjel 1½ til 2 timer inden og så en banen cirka 20 min før start. Dette føler jeg virker for mig, så den har jeg holdt ved.

Har også prøvet det at sidde på tom mave til en omgang spinning, og det var pesten selv ! Rystede, og blev allerede træt i kroppen under opvarmningen. unhappy.gif

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen carbs i tun!

Lad være at snyde kroppen for carbs efter træning; dels restituerer man mærkbart sløvere og dels vil kroppen dunke dig i hovedet med sult som straf.

Hav dine carbs med i træningstasken så du får dem med det samme - hvis muligt må der også gerne være lidt protein i. Til en enkelt spinning-time må en brikkakao (2dl) kunne gøre det.

Jeg ville også skifte gulerødderne til noget med lidt mere krudt i eller spise 13:30-maden en smule senere. Hvis du sidder og ryster og går kold under opvarmningen er der i hvert fald noget der er temmeligt meget forkert.

Har du i øvrigt drukket nok - dehydrering kan også være en dræber for ydeevnen OG booste sultfølelsen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du træner hårdt under dine spinningstimer, bør du nok regne med at skulle spise ca 100g ekstra kulhydrat efter træning (timerne efter/resten af dagen) for at genopfylde dine depoter nogenlunde.

Det at du er nød til at carbe lige inden spinning kunne tyde på at dine depoter er lidt små i forhold til din træning. En løsning kunne være at spise lidt mere kulhydrater generelt, hvis du vil slippe for at være afhængig af din banan lige inden. Klarer selv at køre på tom mave og foretrækker det også, men mit indtag af kulhydrater er ret sikkert noget højere end dit.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

oplevede også stor sult. bruger nutraminos protein whey udgaven som er forholdsvis fedt og kulhydratfattigt blander det med vand lige efter spinning- hjælper på sulten , det lover jeg.

Måske jeg skulle prøve det...så det har du med ned til træning? og så hjælper det på sulten resten af dagen?

Link to comment
Share on other sites

Glemte også lige at spørge om du sørger for at få mad efter spinnningen? Strækker jeg fx et mindre måltid efter træning for lang tid oplever jeg min sult eskalerer ganske voldsomt. Hvor lang tid efter spinning spiser du?

Oftest all bran eller lign blandet med havregryn m. mælk på...

Du kan prøve at eksperimentere med en anden form for morgenmad. Jeg har fundet ud af det er meget forskelligt hvad der giver mig størst mæthedsfornemmelse om morgenen. Prøv eventuelt at spise kød + en fedtkilde til morgenad, en stor omgang yoghurt med bær + müsli, en stor smoothie. Bare forsøg forskellige ting og se om det hjælper på den efterfølgende sult.

Dernæst kan du også, som først nævnt, forsøge at eksperimentere men fx enten en shake + frugt eller lignende lige efter træning og så et større måltid ca. 30-90 minutter efterfølgende.

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share