Smerte i håndled efter squat


AGV
 Share

Recommended Posts

Jeg kørte i går tung squat og i dag har jeg rigtig ondt i mit højre håndled. Jeg er først for nyligt begyndte at træne squat, gør jeg noget forkert?

Lyder, som om du koerer power squat med stangen langt nede paa ryggen. Placer stangen laengere oppe, saa den ligger stabilt og du ikke behoever holde paa den. Du kan evt. placere dine haender helt ude ved skiverne, saa du eliminerer muligheden for at presse igennem haandleddet, naar det er boejet.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg selvfølgelig ikke svare på uden at have set løftene, men det er vigtigt, at vægtstangen holdes af nakkemusklerne og ikke af hænderne. Du skal stort set kunne stå klar med stangen på nakken og hænderne hængende ned langs siden (don't do this at home...).

Prøv eventuelt med et bredere greb. De fleste lader stativets stænger være lodrette og tager så fat om stangen med et greb, hvor begge hænder er mellem stængerne. Men der er også nogen, som indstiller stængerne, så de peger ind mod hinanden, og så tager fat næsten helt ude ved vægtskiverne. Det er en anden stil, som passer nogen, men ikke andre. Måske skulle du eksperimentere med, om det gør nogen forskel for dig med hensyn til belastningen af håndled.

EDIT: Æv, der kom Quantanamo først med de gode råd. Jeg skal blive bedre til at formulere mig uden så mange overflødige ord :tongue:

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Jeg bryder mig ikke helt så meget om at stå med hænderne vildt bredt. Synes man mister lidt evne til at spænde op i skuldre og ryg, men det er måske smag og behag.

Noget andet du kan prøve,ville være at holde på stangen uden tommelfinger, dvs. alle fem fingre på oversiden af stangen og samtidig sørge for at holde dine håndled lige og ikke lade hænderne bøje bagover.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare bede om feedback hos nogle af alle de andre squattere i FW? :tongue:

Ha ha... hvor er du ond :laugh:

Noget andet du kan prøve,ville være at holde på stangen uden tommelfinger, dvs. alle fem fingre på oversiden af stangen og samtidig sørge for at holde dine håndled lige og ikke lade hænderne bøje bagover.

Kan måske være en god ide for at bruge hænderne lidt mindre. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bryder mig ikke helt så meget om at stå med hænderne vildt bredt. Synes man mister lidt evne til at spænde op i skuldre og ryg, men det er måske smag og behag.

Man mister opspænd, ja. Nogle gange må man bare vælge mellem det og smadrede håndled.

Noget andet du kan prøve,ville være at holde på stangen uden tommelfinger, dvs. alle fem fingre på oversiden af stangen og samtidig sørge for at holde dine håndled lige og ikke lade hænderne bøje bagover.

Det er ikke noget dårligt råd. Også det bredere greb som foreslået af Quantanamo og skamløst kopieret af PoulardAnd_K er glimrende råd.

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share