Sodastream ?


Hardcasto
 Share

Recommended Posts

Det kommer jo alene an på hvad du hælder i. :smile:

Vand med brus er kun usundt for tænderne.

Mht til kallorier indeholder vand med brus, ingen.

Jeg har en Sodastram og drikker altid kun danskvand. Men der fulgte noget koncentrat med, jeg ikke smed ud.

Det indeholder 15 kcal/100ml og skal blandes 1:23.. Det er noget ala 40kcal pr liter.

Næringsværdien er jeg ret sikker på er = 0, ligesom den er det, for det meste sodanvand.

Link to comment
Share on other sites

Nu spørger jeg dumt, men hvad er fordelen ved at lave sin sodavand selv?? :blink:

Tror jeg drikker 1-2 liter danskvand om dagen.. Blev ret hurtigt træt af, at slæbe flasker frem og tilbage.

Det der koncentrat stads rører jeg ikke, men ting som f.eks. Ribena saft tilsat brus, smager IMO bedre end langt det meste sodavand.. Der er formodentligt også mindre usundt.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo alene an på hvad du hælder i. :smile:

Vand med brus er kun usundt for tænderne.

Mht til kallorier indeholder vand med brus, ingen.

Jeg har en Sodastram og drikker altid kun danskvand. Men der fulgte noget koncentrat med, jeg ikke smed ud.

Det indeholder 15 kcal/100ml og skal blandes 1:23.. Det er noget ala 40kcal pr liter.

Næringsværdien er jeg ret sikker på er = 0, ligesom den er det, for det meste sodanvand.

Hvordan er CO2 skadeligt for tænderne? Jeg elsker min sodastream maskine og bruger den også kun til at lave danskvand. Jeg køber 6 CO2 patroner ad gangen og så er der til 3/4 år ca. Tror jeg vil prøve den med Ribena :)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er CO2 skadeligt for tænderne? Jeg elsker min sodastream maskine og bruger den også kun til at lave danskvand. Jeg køber 6 CO2 patroner ad gangen og så er der til 3/4 år ca. Tror jeg vil prøve den med Ribena :)

CO2 er ikke skadeligt for tænderne, men danner, sammen med vand, kulsyre. Det sænker Ph værdien og giver dermed risiko for syreskader. Blander du det med Ribena hjæper sukkeret også med.. Men det smager det ikke mindre godt af. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Almindelig danskvand uden citrus har en pH værdi på godt 5,0.

Generelt siges det at en pH under 5,5 er skadeligt for tænderne. Så danskvand er lige på grænsen, men slet ikke så slemt som eksempelvis cola (pH = 2,5). Den lave pH i cola skyldes det tilstatte phosphorsyre.

http://www.denkommunaletandpleje.dk/?action=tander_sundhed&faglig_tekst=47

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share