vandre træning til grøndland


frederikss
 Share

Recommended Posts

hey, jeg er næsten 16 og har en drøm om at når jeg bliver 18 at vandre rundt i grøndland og se de forskellige ting regner med at bruge 1½ 2 månder der oppe ialt,men hvordan træner man sig op til sådan en tur? hvornår skal man starte træningen?? andre gode råd om ruter???

nu tænker i nok at det er højt sat af en 15 årig knægt, men har vabdret meget i danmark norge og sverige, og ikke mindst har det vært min drøm i lang tid, og går efter 'Man kan hvad man vil' ;)

Edited by frederikss
Link to comment
Share on other sites

Vandretræning til Grønland.

Hej Frederik,

Grønland er, efter min mening, ikke et oplagt valg til dit formål. Det som jeg læser ud af dit indlæg passer ikke så godt til den grønlandske natur.

Som du nok ved er langt størstedelen af Grønland dækket af en gletsjer, Indlandsisen, hvorfor vandring foregår i de isfrie kyststrækninger. (medmindre du vil krydse indlandsisen). Isen smelter konstant hvilket skaber floder fra isen ud til havet. Mange af disse floder vil ikke kunne krydses uden en båd pga. dybde, fart samt temperatur (smeltevand). Dette vil sætte en begrænsning for rutelængde.

Et andet element er, at der ikke er nogle veje mellem byer på Grønland. Så vidt jeg lige kan komme på ikke én eneste. Alle indenrigs flyrejser koster, så vidt huskes, DKK 2000+. Så er der selvfølgelig muligheder med båd, især hvis du har gode talegaver. Altså er Grønland i 2 mdr. en pebret fornøjelse som "turist".

Hvad er det desuden du vil se? Grønland er enormt og du kan ikke bare planlægge en rute og se "de forskellige ting". Et alternativ er at få et sæsonarbejde deroppe, nemmest med et turistrelateret, men man kan også få alt muligt andet.

Mvh

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker også at Island eller Færøerne sikkert er lidt lettere tilgængeligt, og garanteret også ligeså flotte!

Derudover tænker jeg at core-strength og gode benmuller ville være en god ting til vandreture med oppakning.

Nogle helt basic øvelser du kunne starte med ville være nogle af "de store" øvelser, eller måske nogle mindre hvis du ikke har adgang til træningscentre (som du kan finde her http://www.exrx.net/Lists/Directory.html):

Squat

Dødløft

Lunges

Planken (mave øvelse)

Bent over rows

Good mornings

Calf raises

Desuden ville jeg træne smidighed i både ankler/lyske da fald eller vrid kan sætte en brat stopper for din tur meget hurtigt. Kender en der vrikkede om på en sten med ca. 7 cm diameter, om hun gik med gips i 4-5 måneder da ALLE korsbånd røg en tur.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share