Excentrisk fase i dødløft


KarlS
 Share

Recommended Posts

Når jeg ser folk dødløfte smider alle folk bare stangen ned i stedet for at sænke den kontrolleret.

Er den excentriske fase nytteløs ifbm. dødløft eller hvordan?

Jeg sætter selv stangen meget kontrolleret ned i stedet for bare at slippe den.

Link to comment
Share on other sites

Ved et max løft, er alt (+lidt til), nok brugt på den den koncentriske del af løftet.

I så fald giver det måske ikke mening, at forsøge, at sænke stangen under kontrol. Specielt ikke, hvis du gerne vil have et løft mere med.. Men træner du for styrke/størelse gennerelt, er den excentriske del vel ligeså meget værd, som ved andre løft.

Link to comment
Share on other sites

Sænker personligt kontrolleret selvom jeg kører 220+KG, for mig er det ikke et løft hvis jeg giver op i den excentriske fase.

Men man kontrollerer vel selv, for nogle er det måske og det med 'sejheden' i at sige jeg har løftet X kg. Så er det ligemeget hvor hurtigt vægten sænkes igen

Link to comment
Share on other sites

Sænker personligt kontrolleret selvom jeg kører 220+KG, for mig er det ikke et løft hvis jeg giver op i den excentriske fase.

Men man kontrollerer vel selv, for nogle er det måske og det med 'sejheden' i at sige jeg har løftet X kg. Så er det ligemeget hvor hurtigt vægten sænkes igen

Som styrkeløfter er pointen jo netop at "løfte X kg". :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ved et max løft, er alt (+lidt til), nok brugt på den den koncentriske del af løftet.

I så fald giver det måske ikke mening, at forsøge, at sænke stangen under kontrol. Specielt ikke, hvis du gerne vil have et løft mere med.

Hvis du "vil ha' et løft mere med" er det vel næppe "et max løft"!?? :smile:

Synte bestemt man bør søge at lave et så kontrolleret løft at man sætter vægten.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Hvis du "vil ha' et løft mere med" er det vel næppe "et max løft"!?? :smile:

Synte bestemt man bør søge at lave et så kontrolleret løft at man sætter vægten.

Du kan sagtens lave flere 1RM løft i samme session, men selvfølgeligt ikke i samme sæt. :wink:

I Dødløft er løftet er ikke mindre kontrolleret, fordi det slutter efter den koncentriske fase.

Efter netop et max løft vil jeg endda mene, at skades potentialet er mindre, hvis du slipper stangen.

Men der er jo forskel på discipliner. For "almindelig" træning under 1RM, synes jeg også, at man bør få den excentriske del af løftet med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du kan sagtens lave flere 1RM løft i samme session, men selvfølgeligt ikke i samme sæt. :wink:

I Dødløft er løftet er ikke mindre kontrolleret, fordi det slutter efter den koncentriske fase.

Efter netop et max løft vil jeg endda mene, at skades potentialet er mindre, hvis du slipper stangen.

Men der er jo forskel på discipliner. For "almindelig" træning under 1RM, synes jeg også, at man bør få den excentriske del af løftet med.

Vi er fuldstændige enige.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Skadespotentialet ved en langsom "kontrolleret" eccentrisk fase er alt for højt, selv ved submaximale vægte. Den eccentriske fase belaster kroppen unødigt meget, og er efter min mening hovedsynderen når det kommer til skader der bliver pådraget under dødløft.

Se nogle videoer af styrkeløftere hvordan de sænker stangen efter et maksløft, samme metode bør efterlignes når man dødløfter. Dette medvirker også til at løfteren sørger for at få spændt ordentligt op i kroppen inden næste rep.

Link to comment
Share on other sites

Sænker personligt kontrolleret selvom jeg kører 220+KG, for mig er det ikke et løft hvis jeg giver op i den excentriske fase.

Men man kontrollerer vel selv, for nogle er det måske og det med 'sejheden' i at sige jeg har løftet X kg. Så er det ligemeget hvor hurtigt vægten sænkes igen

Normalt er man i størrelsesordenen 20% stærkere i den excentriske fase, dvs. du kan holde cirka 20% flere kg i en kontrolleret negativ end du kan løfte koncentrisk.

Så at insistere på den negative fase blot for at kalde det et rigtigt løft er lidt fjollet. Gør det hvis du mener den træning den negative fase giver er værd at gå efter. Som andre påpeger er det måske problematisk i dødløft.

Du kan sagtens lave flere 1RM løft i samme session, men selvfølgeligt ikke i samme sæt. :wink:

Jeg vil så påstå du slet ikke kan løfte din reelle 1RM vægt to gange i samme træningssession, i hvert fald ikke for "store" øvelser som f.eks. dødløft og squat.

Et maxløft vil være så hårdt primært for nervesystemet, at du ikke kan gentage det indenfor kort tid, og hvis du laver 2 eller flere singles med hvad du kalder din 1RM, så er det ikke din sande maxvægt, men blot den tungeste vægt du indtil videre har forsøgt dig med. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Normalt er man i størrelsesordenen 20% stærkere i den excentriske fase, dvs. du kan holde cirka 20% flere kg i en kontrolleret negativ end du kan løfte koncentrisk.

Så at insistere på den negative fase blot for at kalde det et rigtigt løft er lidt fjollet. Gør det hvis du mener den træning den negative fase giver er værd at gå efter. Som andre påpeger er det måske problematisk i dødløft.

Er ikke sikker på at jeg forstår din pointe.

Hvis vi alle på forhånd er 20% stærkere excentrisk end det løft vi lige har genneført concentrisk - hvorfor så udelade denne del (den excentriske) af løftet?

Og hvorfor i alverden skulle netop denne fase give flere skader?

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på at jeg forstår din pointe.

Hvis vi alle på forhånd er 20% stærkere excentrisk end det løft vi lige har genneført concentrisk - hvorfor så udelade denne del (den excentriske) af løftet?

Og hvorfor i alverden skulle netop denne fase give flere skader?

Bruun

Min kommentar skulle ses i forhold til det citerede, hvor TRRP siger at han laver den excentriske del kontrolleret, fordi ellers "tæller" det ikke for ham.

Håber ikke vi er uenige om at man er stærkere excentrisk end koncentrisk? :smile:

Ang skadespotentiale, så må Dixen selv uddybe det.

Hvis jeg selv skulle give et gæt, så tænker jeg at man kunne kigge på hvor stor sandsynligheden er for at køre med dårlig teknik i fasen, hvad dårlig teknik kan have af konsekvenser i den pågældende øvelse i relation til det antal kg man formodes at arbejde med.

Dertil er det selvfølgelig vigtigt at vi er enige om hvad vi mener med en "kontrolleret" negativ fase - er det 2, 4 eller 8 sekunder? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Dixen, så længe vi ikke taler decideret light weight.

Den største belastning på ryggen/hoften ligger i bundpositionen. Når man løfter op, bliver løftet langsomt lettere. I forbindelse den koncentriske fase bliver vi trætte og udmattede, og hvis vi så samtidigt øger belastningen på ryggen/hoften, når vi kører en langsom eccentrisk fase til bundpositionen, så stiger skadespotentialet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra når vi snakker excentrisk, så snakker vi om at bremse vægten i minimum et par sekunder. At sænke vægten kontrolleret er vel ikke nødvendigvis lig med at "udnytte den excentriske fase". Tråden handler vel om at udnytte den excentriske fase i samme grad som den koncentriske.

I alle de overstående videoer, bruges der næppe mere end 1 sek excentrisk. De smider ikke ligefrem vægten, men de bruger næppe meget energi på at bremse vægten. Så jeg vil ikke ligefrem mene de "udnytter den excentriske fase". Hvertfald ikke i nærheden af samme grad som man vil i et bænkpres eller squat.

Om det er skadelig at bremse vægten i adskillige sekunder, tør jeg dog ikke sige, så længe teknikken er korrekt. Men jeg forstår nu udemærket Dixen's pointe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra når vi snakker excentrisk, så snakker vi om at bremse vægten i minimum et par sekunder. At sænke vægten kontrolleret er vel ikke nødvendigvis lig med at "udnytte den excentriske fase". Tråden handler vel om at udnytte den excentriske fase i samme grad som den koncentriske.

I alle de overstående videoer, bruges der næppe mere end 1 sek excentrisk. De smider ikke ligefrem vægten, men de bruger næppe meget energi på at bremse vægten. Så jeg vil ikke ligefrem mene de "udnytter den excentriske fase". Hvertfald ikke i nærheden af samme grad som man vil i et bænkpres eller squat.

Om det er skadelig at bremse vægten i adskillige sekunder, tør jeg dog ikke sige, så længe teknikken er korrekt. Men jeg forstår nu udemærket Dixen's pointe.

@ MaxPause: Vi er ikke uenige

For at denne tråd ikke skal blive en strid om ord bør vi vels svare på trådsarters spørgsmål: Har den excentriske fase ingen effekt eller er det ok bare at smide stangen?

Den excentriske fase, uanset hvor kort den er, har vel altid en effekt - og tilmed en god effekt (På hypertrophi). En effekt der helt udebliver hvis man blot smider stangen.

Og dårlig stil/teknik giver altid større skaderisiko.

Jeg syntes ikke helt man kan sammeligne løftene; dødløft, bænkpres/squat, idet vægten ved de to sidste ikke på noget tidspunkt rører jorden (før serien er afsluttet). Uanset om man laver en langsom konrolleret excenrisk fase eller ej kan man, ved dødløft, derfor ikke (ordentligt) udnytte den excentriske fase til en "forspænding" til de næste løft - i hver fald ikke på samme måde som man kan ved squat og bænkpres.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Det er bevidst at SSC varer i op til 2 sekunder, så selvfølgelig kan man gøre brug af SSC i DL.

Forudsat at man har skarp teknik kan jeg ikke se noget galt i at udnytte begge dele af løftet-hvis altså hypertrofi er målet.

For styrkeudvikling kan langsomme negativer eller decideret supramaksimal træning bruges som et værktøj.

Link to comment
Share on other sites

Det er bevidst at SSC varer i op til 2 sekunder, så selvfølgelig kan man gøre brug af SSC i DL.

Forudsat at man har skarp teknik kan jeg ikke se noget galt i at udnytte begge dele af løftet-hvis altså hypertrofi er målet.

For at udnytte SSC kræver det vel at der er "spænding" på musklen - en spænding der forsvinder i det samme øjeblik vægtstangen i dødløft sættes på underlaget. I bænkpres og squat er denne spænding til stede hele tiden, idet du bærer vægten under hele øvelsen.

Udnytelsen af SSC er i min optik brugbar ved eksplosive øvelser. Jeg synes ikke at en øvelse som dødløft egner sig til a blive gennemført med eksplosivitet.

Jeg er helt enig i at man, også i dødløft, bør drage nye af begge faser, koncentrisk/excenrisk af løfet.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

For at udnytte SSC kræver det vel at der er "spænding" på musklen - en spænding der forsvinder i det samme øjeblik vægtstangen i dødløft sættes på underlaget. I bænkpres og squat er denne spænding til stede hele tiden, idet du bærer vægten under hele øvelsen.

Udnytelsen af SSC er i min optik brugbar ved eksplosive øvelser. Jeg synes ikke at en øvelse som dødløft egner sig til a blive gennemført med eksplosivitet.

Jeg er helt enig i at man, også i dødløft, bør drage nye af begge faser, koncentrisk/excenrisk af løfet.

Bruun

Man kan da sagtens holde forspændingen, når man sætter stangen i dødløft?! Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at vide, hvorfor du ikke mener, dødløft egner sig til at blive gennemført med eksplosivitet?

Link to comment
Share on other sites

Man kan da sagtens holde forspændingen, når man sætter stangen i dødløft?! Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at vide, hvorfor du ikke mener, dødløft egner sig til at blive gennemført med eksplosivitet?

Jeg tænker bare at belastningen (og dermed "forspændingen") forsvinder i det øjeblik vægten sættes.

Det bliver måske igen en strid om ord. Når jeg tænker ekplosiviet tænker jeg f.eks. squat -> jumpsquat. Den slags explosivitet er svær at lave i dødløft. Endvidere skal man nok have en MEGET god teknik for ikke a lave øvelsen forkert, med deraf større skadespoeniale, hvis man vil lave dødløf med eksplosiviet.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker bare at belastningen (og dermed "forspændingen") forsvinder i det øjeblik vægten sættes.

Hvis man træner for hypertrofi, kan det jo give god mening at holde spændingen for at forøge TUT. Jeg tror mange BB'er (praktiserede jeg selv, da jeg fokuserede på BB) vil kører touch'n'go dødløft eller romanien DL, hvor spændingen holdes konstant.

Det er klart man ikke helt kan sammenligne bænkpres og dødløft, men jeg pointere blot, at man ikke normalvis vil holde fokus på den excentriske del i et dødløft i nær samme grad som i bænkpres f.eks. Jeg tror Dixen har ret i man øger skadespotentialet ved at fokusere mere på den excentriske del (hvis vi snakker flere sekunder naturligvs, ikke et 1 sek "kontroleret sænkning" så at sige).

Hvis jeg skule svare på det oprindelige spørgsmål kortfattet, vil det sikkert lyder i stil med: Selvfølgelig har den excentriske del også en effekt i et dødløft, men det er plausibelt at skadespotentialet forøges i takt med en forlængelse af den excentriske fase, hvilket betyder jeg personligt vil fraråde andet end en "kontroleret sænkning".

Link to comment
Share on other sites

Hvis man træner for hypertrofi, kan det jo give god mening at holde spændingen for at forøge TUT. Jeg tror mange BB'er (praktiserede jeg selv, da jeg fokuserede på BB) vil kører touch'n'go dødløft eller romanien DL, hvor spændingen holdes konstant.

Det er klart man ikke helt kan sammenligne bænkpres og dødløft, men jeg pointere blot, at man ikke normalvis vil holde fokus på den excentriske del i et dødløft i nær samme grad som i bænkpres f.eks. Jeg tror Dixen har ret i man øger skadespotentialet ved at fokusere mere på den excentriske del (hvis vi snakker flere sekunder naturligvs, ikke et 1 sek "kontroleret sænkning" så at sige).

Hvis jeg skule svare på det oprindelige spørgsmål kortfattet, vil det sikkert lyder i stil med: Selvfølgelig har den excentriske del også en effekt i et dødløft, men det er plausibelt at skadespotentialet forøges i takt med en forlængelse af den excentriske fase, hvilket betyder jeg personligt vil fraråde andet end en "kontroleret sænkning".

OK - at the end of the day tror jeg vi er helt enige.

En "kontrolleret sænkning" ligger vel også midt i mellem "at smide stangen" og "en forlængelse af den excentriske fase". Min anbefaling vil også være en kontrolleret sænkning.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker bare at belastningen (og dermed "forspændingen") forsvinder i det øjeblik vægten sættes.

Forspændet forsvinder da kun, hvis man ikke holder spændet i kroppen. Eller hvis man har en teknik, hvor man ikke udnytter forspændingen fra forrige løft (eksempelvis de, der går op og tager ny luft ind mellem reps, eller strækker benene og tager luft ind inden hver rep). Der er naturligvis forskel på, hvordan man teknisk vælger at reppe i dødløft. Men eksempelvis har jeg selv en teknik, hvor jeg tit kan lave en temmeligt tung 1'er (grundet dårligere forspænding - og fordi bunden er mit svage punkt) og så en række relativt lette reps efterfølgende, da jeg kan opbygge en god forspænding ved at sætte vægten på platformen i en kontrolleret excentrisk fase.

Det bliver måske igen en strid om ord. Når jeg tænker ekplosiviet tænker jeg f.eks. squat -> jumpsquat. Den slags explosivitet er svær at lave i dødløft. Endvidere skal man nok have en MEGET god teknik for ikke a lave øvelsen forkert, med deraf større skadespoeniale, hvis man vil lave dødløf med eksplosiviet.

Bruun

Jeg vil mene, at man altid bør træne dødløft så eksplosivt som muligt. Den deciderede eksplosivitetstræning træner man jo på en ret lav % af 1RM, e.g. 50-70%, hvor man gerne burde kunne holde en forsvarlig teknik. Hvis ikke, har man nok et generelt teknikproblem, som man bør arbejde på på endnu lettere vægte...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share