Insulin


Fernando04
 Share

Recommended Posts

Insulin er som velkendt et væksthormon.

Spørgsmålet er: Dem som tager insulin(diabeteker) og styrketræner, kan de nøjes med at have en negativ energibalance og stadig stige i muskelmasse? eller SKAL de have en positiv energibalance?

ps. Hvis de tager mere insulin end de har brug for

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg en bror og en far, som begge har Diabetes type 1, og hvis de tager for meget insulin falder deres blodtryk voldsomt, de begynder at svede, og er komplet umulige at komme i kontakt med. Så tror det er en skidt ide at bruge insulin som steroide ! nonono.gif

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg ikke kalde insulin for væksthormon, men derimod et anabolsk hormon, da det jo øger proteinsyntesen. Men væksthormon (GH) er sådan bare én type hormon, som sådan set har en meget ringe effekt på muskelvæksten. Men det er nok lidt flueknepperi.

Men hvis vi kigger rent teoretisk på insulin og energiunderkud, så vil det aldrig føre til hypertrofi, da du skal skal være i overskud for overhovedet at superkompensere. Jeg kender ikke til nogen hormonpræperater der kan øge muskelvæksten uden at være i energioverkud. I praksis er fysiologien dog lidt mere kompliceret end som sådan, men lige pt. går jeg ud fra vi snakker rent teori.

Myostatin hæmmere kan sikkert gøre tricket, uden at være i energioverskud, men det er ikke noget jeg har sat mig voldsom meget ind i.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg ikke kalde insulin for væksthormon, men derimod et anabolsk hormon, da det jo øger proteinsyntesen. Men væksthormon (GH) er sådan bare én type hormon, som sådan set har en meget ringe effekt på muskelvæksten. Men det er nok lidt flueknepperi.

Men hvis vi kigger rent teoretisk på insulin og energiunderkud, så vil det aldrig føre til hypertrofi, da du skal skal være i overskud for overhovedet at superkompensere. Jeg kender ikke til nogen hormonpræperater der kan øge muskelvæksten uden at være i energioverkud. I praksis er fysiologien dog lidt mere kompliceret end som sådan, men lige pt. går jeg ud fra vi snakker rent teori.

Myostatin hæmmere kan sikkert gøre tricket, uden at være i energioverskud, men det er ikke noget jeg har sat mig voldsom meget ind i.

Er det da ikke teoretisk muligt ved et misbrug af anabolske steroider, at opleve muskelhypertrofi i energiunderskud? Det tror jeg da næsten, at det er; men så på bekostning af andre systemer. Fx taber man jo både fedt og tager på i muskelmasse, når man misbruger steroider.

Dette var ikke en konstatering, snarere et spørgsmål og en forundring. Hvad tænker du?

Link to comment
Share on other sites

Fx taber man jo både fedt og tager på i muskelmasse, når man misbruger steroider.

Dette var ikke en konstatering, snarere et spørgsmål og en forundring. Hvad tænker du?

Man behøver nu ikke en gang at misbruge steroider før man oplever det. Man kan nøjes med et forbrug.

Link to comment
Share on other sites

Er det da ikke teoretisk muligt ved et misbrug af anabolske steroider, at opleve muskelhypertrofi i energiunderskud? Det tror jeg da næsten, at det er; men så på bekostning af andre systemer. Fx taber man jo både fedt og tager på i muskelmasse, når man misbruger steroider.

Dette var ikke en konstatering, snarere et spørgsmål og en forundring. Hvad tænker du?

Nu skal jeg da skynde mig at sige, jeg næppe kan kaldes ekspert på AAS, så hvis JB eller andre har en bedre viden, så skal de da endelig sige til. Men her er mine umiddelbare tanker:

AAS påvirker ikke lipolysen direkte, og vil derfor ikke virke fedtforbrændende. Grundlæggen virker alle steroider ens, ved at de øger proteinsyntesen. Ligegyldig hvor høj en proteinsyntesen man har, vil kroppen ikke begynde at opbygge ekstra muskelvæv, så længe der ikke forefindes energi til dette. Det skal dog siges, at efter et større måltid vil kroppen sikkert være i anabolsk tilstand i adskillige timer, hvorfor man nemt kan opbygge muskelmasse og stadig fedtforbrænde over en periode. Men det vil næppe være steroider der virker direkte fedtforbrændende, og du burde stadig ikke kan forbrænde fedtvæv og muskelopbygge på nøjagtig samme tid. Til det fomål skal man nok indtage stofskiftehormon som T3/T4 eller DNP f.eks. Jeg har svært ved at tro AAS ligefrem kan overtage livsvigtige processer i kroppen, fordi der skal opbygges muskelvæv. Hvis det var tilfældet burde en person på AAS i et kalorieunderskud gå rundt og være nærmest konstant træt, og med lavere kropstemperatur, mens der opbygges muskelvæv. Det har jeg ikke umiddelbart hørt om. De personer jeg lige umiddelbart kender i min omgangskreds, der har brugt AAS eller lign., men som ikke har haft styr på kosten, har ikke haft en særlig god effekt af misbruget. Men det er selvfølgelig ikke et holdbart argument :smile:

En person på AAS vil sikkert også kunne indtage en ret høj mængde kalorier, før personen vil begynde at tage på i fedtmasse. Derfor vil en AAS (mis)bruger have en del nemmere ved at opbygge en stor FFM, kontra en person med en "almindelig" forhøjet proteinsyntese. Derfor vil fedtprocenten automatisk blive mindre, selv om personen er i næsten konstant kalorieoverskud (uden at overdrive selvfølgelig).

Som sagt er det meget muligt jeg tager fejl, det er blot en personlig analyse....

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Personlige analyser er også sjove; jeg ved heller ikke nok om regulering og de endokrine systemer til at kunne give bare en middel vurdering. Jeg er desværre kun god til fundamental anatomi og fysiologi.

Min opfattelse er dog, at proteinsyntese jo netop er hele nøglen til hypertrofi, som du også siger - men, at regulering af aktiviteten af denne, jo netop er reguleret af anabolske steroider o.lign. Sekretionen af disse steroider er vel regulerede af diverse ting, som fx energioverskud eller -underskud. Ved at bruge anabolske steroider, bypasses 'kontrollen' af reguleringen, hvilket medfører markant forøgelse af proteinsyntese uafhængigt af energitilstand. Fordi kroppen er i energiunderskud i en periode, betyder det jo ikke, at der ikke reelt er energi tilstede som deponering i adipøst væv, samt intramuskulært og i leveren. Og hvor aminosyrerne skal komme fra, kan jeg forestille mig, at det går udover organer eller væv, som ikke er påvirket af anabolske steroider.

Er disse tanker helt hen i vejret?

Link to comment
Share on other sites

Helt hen i vejret er nok så meget sagt, men jeg tror bare ikke, at du kan "bypasse kontrollen af reguleringen" ved at bruge AAS. Den deponering af energi kroppen har på lager, vil gå til de livsvigtige processer, som du har ikke har fået nok energi til gennem kosten. Jeg tror simpelthen ikke at hormontilskud, kan tvinge kroppen til at udtømme alle de ressourcer der er tilgængelige, fordi der skal opbygges noget muskelvæv. Som allerede nævnt burde det resultere i nærmest konstant træthed, og sikkert også en lavere kropstemperatur. Jeg mener ikke det er realistisk.

Der er uden tvivl mange amatør BB'er i Danmark/verden som tager store mængder AAS, men som ikke har en skid styr på kosten. Hvis de indtager alt for få kalorier, hvilket mange sikkert gør, burde de besvime/kolapse på et eller andet tidspunkt, fordi AAS konstant "stjæler" energi fra hele kroppen. Det har jeg personligt ikke hørt om.

Det kunne dælme være rart at finde noget dokumentation på det, men jeg tror næppe det er noget man har foretaget studier af....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share